Diskuze k článku: Stanovisko ČCE ke sjednocování Evropy

Synodní rada Českobratrské církve evangelické vydala stanovisko ke sjednocování Evropy. V textu připraveném poradním odborem pro společenské a mezinárodní záležitosti odkazuje ke vzniku Evropské unie a vyjadřuje zřetelnou podporu i přes současné problémy.

Téma: NOT IN MY NAME & co je císařovo, císaři!

Od: Anonym: Filip Matějka <> ( ---.129.broadband13.iol.cz )
Kdy: 17. 01. 2012 15:46
Předmět: NOT IN MY NAME & co je císařovo, císaři!

Navigace: link | přehled | fórum
Jistě NATO a EU patří k těm dobrý věcem, které nás potkali, ale návrh stanoviska synodní rady je nekritickou agitkou podobnou z dob před rokem 1989. Je to rovněž nepochopením základních demokratických a ekonomických principů moderní doby. Doufám, že při vychvalování EU si synodní rada udělala analýzu, jak ekonomika v EU funguje (kdo může své zemědělce dotovat, kdo kolik může vyrobit cukru) a že si nechala vysvětlit od právníka např. článek 48 blahořečené Lisabonské smlouvy. Naši chválu si zaslouží někdo jiný než EU, to by asi představitelé křesťanské církve měli vědět. Církev by se takovýmto způsobem ke světským projektům vyjadřovat vůbec neměla, nebo jsme snad mormoni s jejich 12. článkem víry?
Od: Anonym: Locika---.net.upcbroadband.cz )
Kdy: 17. 01. 2012 17:44
Předmět: Re: NOT IN MY NAME & co je císařovo, císaři!

…not in my name either, tak jako v 90% aktivit S.R. Říkám Bravo Filipe! Lépe bych to neřekla. Co nechápu, hledala jsem nějaké vyjádření S.R. k církevním restitucím, chtěla jsem si přečíst protestantský postoj, ale nenašla jsem nic. Za to vyjádření o prospěšnosti členství v EU ano, několik stránek. do r. 2008/9 EU neznala velké otřesy a byla schopná přežívat celkem v poklidu, teď se ale začíná něco dít a první vážnější problémy ukazují na nestabilitu, nesolidaritu… Žádný politik nechce ztratit svoje voliče a moc a stává se "nacionalista". ad solodarita) stále zmiňovaná, stačí se podívat na již zmiňovanou zemědělskou politiku… Projektu EU já osobně nevěřím a zdá se mi hodně drahý. Havel nás orientoval na USA a v tom bych se s ním shodla.
Od: Uživatel Evangnetu Tomáš Lachman <>
Kdy: 17. 01. 2012 18:05
Předmět: Re: NOT IN MY NAME & co je císařovo, císaři!

Taky jsem se nestačil divit. Řekl bych, že synodní rada je přibližně stejně odtržená od reality jako průměrný bruselský byrokrat.
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 17. 01. 2012 21:01
Předmět: Re: NOT IN MY NAME & co je císařovo, císaři!

Jako nevím proč má synodní rada potřeba vydávat takovýhle zhovadilý stanoviska. Měli by si uvědomit že politické názory můžou být v rámci ČCE různé a nelze je tedy paušálně vyhlašovat za členy, kteří se s nimi neztotožňují. Jsem členem ČCE proto, že vyznávám Ježíše Krista a je mi nejbližší reformační podoba křesťanské víry a ne proto, aby za mě vydávala politická stanoviska. Já jsem kupříkladu anarchista a odmítám nejen EU ale stát jako takový…takže ještě pár takových prohlášení a asi už členem ČCE brzo nebudu. A s tím majetkovým vyrovnáním to je taky fakt, podle mě si akorát na sebe pletem bič, nakonec 1. pomůžeme řkc legalizovat jejich požadavky 2. nas..rem spoustu běžných lidí 3. ve finále stejně nebudem mít na platy pro faráře a ještě budeme po rómech dalšími obětními beránky pro naše politiky, který budou odvádět pozornost od svých miliardových zlodějin.
Od: Anonym: Anna Glacová194.228.169.--- )
Kdy: 17. 01. 2012 23:03
Předmět: Re: NOT IN MY NAME & co je císařovo, císaři!

No, když jsem poprvé viděla tu modrou s hvězdami na ústředním webu, tak mi jaksi zaskočilo. Ale pak jsem si řekla, že to může být začátek nějaké diskuse, jestli se k těm věcem má zaujímat stanovisko, či ne, případně jaké. Poněvadž jsem pro světový mír, pokud si ČR vybrala vstup do EU a nestačil jí jen společný hospodářský prostor atd. - a pokud EU k tomu míru napomáhá, byť za strašné prachy, tak ať se dělá mír, i když je to takový značně luxusní mír. Válka je vždy dražší. To bych z Jiříka z Poděbrad brala a pokud se na tom míru, který je ve zprávě obsažen evangelíci shodnou, nechť se vyjádří té myšlence podpora. V ostatních věcech mi ale připadá nadbytečné EU přesvědčovat, že evangelíci vyjadřují EU celkově podporu, protože si myslím, že někteří lidé vstup do EU z různých důvodů ani neschvalovali nebo jsou z následného vývoje znepokojeni a církev by jim možná mohla přinášet útěchu, která s politickou situací až tak nesouvisí než ty lidi odrazovat určitým konkrétním politickým názorem, který možná k našim úkolům v dnešní době až tolik nenáleží.
Od: Uživatel Evangnetu David Geisler <>
Kdy: 18. 01. 2012 09:43
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

"Na projektu Evropské Unie bychom se měli podílet všichni, nejen politici, ale všichni občané ve svých rodinách i obcích, učitelé a vychovatelé ve školách, členové spolků i církví…je zapotřebí našeho rozumu, našeho úsilí, našich peněz, ale především našich srdcí."
V tomto textu jsou pro mě - jako pro moravského protestanta - trochu podivné formulace. Nic proti Evropské unii - ale tohle je opravdu velmi ideologicky zaměřené. Takové až maličko "stalinistické", řekl bych… :(
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 18. 01. 2012 16:37
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Je to sr.čka a SR která vydává taková prohlášení za celou církev by si měla sbalit fidlátka a vypadnout.
Od: Uživatel Evangnetu David Geisler <>
Kdy: 18. 01. 2012 18:45
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Tak mě napadá, jestli to není součást nějaké církevní přesvědčovací kampaně. Když se zvažuje v Česku i to referendum.
viz. web ČT24:
Od: Anonym: Anna Glacová194.228.169.--- )
Kdy: 18. 01. 2012 19:01
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

To bych úplně neřekla, myslím si, že se nějak ta reálná situace s fiskálními záležitosmi spíše náhodně sešla s vyhotovením úkolu, kterým se synodní rada spolu s dalšími lidmi zabývala již nějaký čas.
Od: Anonym: David daggie Geisler---.i4g.tmcz.cz )
Kdy: 19. 01. 2012 10:16
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Otázkou obšem je, proč se SR rozepisuje o EU tak emocionálně, když EU (a členství v ní) je naprosto racionální a pragmatická záležitost. Proto mi to prohlášení přijde tak ideologizující.
Od: Anonym: Petr Kratochvíl <> ( ---.iir.cz )
Kdy: 20. 01. 2012 16:58
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

To je právě ten omyl - redukovat členství v EU jenom na pragmatické otázky, když samé jádro integrace se zabývá otázkou, jak odstranit válku. Myslíte, že k takové otázce by křesťan neměl přistupovat emocionálně?
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 20. 01. 2012 18:03
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Jj máme-li EU, je už válka zbytečná :D..místo vojáků byrokrati :)
Od: Uživatel Evangnetu David Geisler <>
Kdy: 21. 01. 2012 16:57
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

"…samé jádro integrace se zabývá otázkou, jak odstranit válku…" - válka byla odstraněna, i její bezprostřední hrozba. Ale co dál? Kvůli hypotetické hrozbě nějaké války v budoucnosti máme odstranit vlastní svobodu a nezávislost? A potažmo takto hodit evropským byrokratům všanc i demokratické principy společnosti, za které jsme bojovali?
Myslím, že tak by to nemělo být. Možná ale, že jsem tak nějak "načichlý Amerikou". Omlouvám se, ale je to můj dlouholetý postoj. Tolik zase "moje emoce". :)
Od: Anonym: DG307---.torservers.net )
Kdy: 18. 01. 2012 22:13
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Tak si říkám, co se asi hulilo za matroš na poradním odboru synodní rady ČCE, když se návrh Stanoviska ČCE ke sjednocování Evropy připravoval…
Od: Kazatel ČCE Roman Mazur <>
Kdy: 19. 01. 2012 11:06
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Nekritická agitka… Nepochopení základních demokratických a ekonomických principů moderní doby… Průměrný bruselský byrokrat… Zhovadilé stanovisko… Sračka… Co to hulili?
Něco věcnějšího by nebylo?
Z úrovně této diskuse je mi smutno. Doufal jsem, že na Evangnetu se bude diskutovat jinak, než je na internetu obvyklé. Nyní tu naději ztrácím…
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 19. 01. 2012 14:50
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Já jsem nenapsal sračka ale sr.čka, to že jste si to domyslel sprostě bude problém na vaší straně :))). Jinak já pro vaši informaci nic nehulím, ani nepiju alkohol a také nevydávám jménem druhých stanoviska, která mi nepřísluší.
Od: Anonym: Filip Matějka <> ( ---.129.broadband13.iol.cz )
Kdy: 19. 01. 2012 16:36
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Já jsem nic nehulil. Co jsem řekl, za tím si stojím.
Demokracie a demokratické principy spočívají ve volbě a diskuzi, takže vydávat za někoho takovýto návrh prohlášení je nedemokratické. Co se týká fungování EU je zcela zřejmé, že směřuje k centralismu a pokus o novou fiskální politiku to jen potvrzuje. Nechápu, proč má někdo v EU určovat, jaké mají být daně v ČR, jestli budeme pomazánkovému máslu říkat nějak jinak nebo jak mají být zahnuté okurky. EU má podporovat svobodu a hlavně odpovědnost jedince sama za sebe a za druhé (tzn. ne to přehazovat jinam - stát, EU), což je snad i odkazem reformační tradice.
Ekonomické principy moderní doby směřují k liberalizaci. V EU se jako odbourávají cla a další překážky, ale skrytě se nahrazují dotacemi. Má to totiž stejný efekt. Bohužel státy si nemohou vybrat, co chtějí dotovat a podporovat. (Proto se dotují francouzští zemědělci více, než naši.) Navíc se z EU stanovují kvóty např. pro výrobu komodit. Tj. můžeme v ČR vyrobit jen určité množství cukru a když chybí, tak se nesmí vyrobit další, ale musí se dovézt … Můžu pokračovat hodně dlouho s výčtem věcí, kterými EU brzdí všeobecný rozvoj (a to i zesměšňováním jiných názorů, než jsou ty oficiální z EU) a ekonomický růst.
Nekritická agitka to vskutku je, protože se zde klade důraz na všeobecnou podporu (=agitka) a plynou z toho především pozitiva (=nekritická), což ale bohužel to tak úplně pravda není.
Taky se mi tu pomalu vytrácí vděčnost - církev by měla vyzývat k děkování za každé nové ráno, ne blahořečit světské projekty.
Myslím, že jsem své postoje vysvětlil jasně, a věcně jsem již dříve poukázal např. na dotace, nebo článek 48 Lisabonské smlouvy, který zjednodušuje přesun některých kompetencí na EU.
Mně je zase hodně smutno z toho, že když někdo souhlasí s mým názorem, tak začne mluvit, snad o mé, nízké úrovni a sám se věcně k mým konkrétním připomínkám vůbec nevyjádří. To že je někdo seniorem neznamená, že je na úrovni vyšší, nebo snad v evangelické církvi platí princeps inter pares?
Od: Kazatel ČCE Roman Mazur <>
Kdy: 20. 01. 2012 18:38
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Zdejší příspěvky nepíšu jako senior jednoho ze seniorátu ČCE, ale jako Roman Mazur, jeden z přibližně 30.000 více či méně aktivních členů ČCE. Nikdy jsem nikoho nežádal, aby je četl jinak. Protože odmítám anonymní příspěvky, přihlásím se vždy na svůj účet, který jsem tady měl již v časech, kdy jsem byl ostravským jáhnem. Nemohu se kvůli zdejším diskusím "odseniorovat" nebo zanonymizovat.

Zemědělská ani jiná politika EU jistě není dokonalá. Nikde ve stanovisku SR se to ovšem netvrdí. Důraz stanoviska je položen na jakýsi "pax europeana", který zde díky EU (a NATO) vládne již 60 let.
Nejdůležitější na EU je její základní IDEA: Raději v evropském prostoru přijímat kompromisy, se kterými není nikdo plně spokojen, než opět vypustit džina nacionalismu, který je největším vrahem světových dějin.
Kdyby se EU rozpustila nebo změnila jen na ekonomické sdružení, okamžitě bychom se k někomu museli politicky a ideově přimknout. Malá zemička uprostřed Evropy nemá nejmenší šanci obstát sama, to jsme přece zjistili už dávno. Jaká by tedy byla alternativa nedokonalé EU? Podle mně jen dvojí:
1. Opětovný příklon k Rusku, jak o to nenápadně usiluje pan Klaus. Vzhledem např. k tomu, co jsem slyšel o posledních ruských volbách nebo o vraždách protivládních novinářů a aktivistů, děkuji za nabídku, ale nechci.
2. Silný lokální svazek, např. polsko-česko-slovensko-maďarský. Poláci si to už spočítali, že do toho nepůjdou, že EU ve stávající nedokonalé podobě je pro ně mnohem lepší. V jedné partě Česko - Slovensko - Maďarsko být nechci, ze zcela pochopitelných důvodů: Nevím, koho bychom vojensky podporovali, až by začali po rozpadu EU válčit.

Těm z vás, kteří se ptají: "Co nám to vynese?" tedy odpovídám: To záleží na tom, na kolik si např. ceníte lidský život nebo svobodu. V 60 letech před vznikem EU zahynulo v Evropě v nacionalistických sporech možná 80 miliónů lidí. Po jejím vzniku na jejím území v dalších 60 letech možná několik desítek tisíc (útoky separatistů atp.). To hodilo docela dost, řekl bych… Jak byste vyčíslili hodnotu celonárodního traumatu jako bylo rozvrácení Československa za druhé světové války nebo čtyřicetiletá okupace komunistickým Sovětským svazem?
Pak k tomu můžete připočítat jako bonus ještě současné finanční transfery, ve kterých se nevyznám, ale které pro nás zřejmě také nejsou nevýhodné.

Pokud se v článku 48 Lisabonské smlouvy píše o možném dalším a snazším přesunu kompetencí do Bruselu, nevadí mi to. Evropským politikům, byrokratům nebo např. státním zástupcům a policistům věřím více než českým. Celý současný demokratický a ekonomický rozvoj Česka je odvozen od demokratického a ekonomického rozvoje EU. Na našem národě nevidím nic zřetelně lepšího (ani horšího) než na ostatních, které "táhnou" EU. Jejich demokratická tradice je ovšem o mnoho silnější než naše.
Hojně medializované přehmaty "bruselských byrokratů" jsou podle mne nutnou daní každého velkého projektu. Je mi líto, že paní Anna bude možná jedním takovým přehmatem osobně zasažena, ale to nemění nic na faktu, že školství EU je v celosvětovém měřítku skvělé a v průměru jistě lepší než naše.
Končím tedy stejnými slovy, kterými byl otevřen Váš zdejší první příspěvek: EU je společně s NATO ta nejlepší věc, která nás v novodobé historii potkala.
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 20. 01. 2012 18:51
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

O.k. nikdo vám Váš názor nebere, já mám ovšem jiný. Proč se SR vyjdřuje ve smyslu toho vašeho a na můj kašle? To je ten problém, kvůli kterému jsem se pustil do této diskuse.
Od: Anonym: Jan Zahradníček <> ( ---.upp.cz )
Kdy: 20. 01. 2012 20:30
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Nekašle. Právě proto, abyste tento svůj názor vyslovil a ona ho mohla zaznamenat, vytvořila syrada tento text. Bez něj by tato diskuse vůbec nevznikla. Nebo kdyby byl nemastný neslaný. Vždyť je tak text jasně překládán - jako podnět k diskusi… Syrada jasne píše, že je to její postoj, nemluví za nikoho dalšího. Naopak až po proběhlé diskusi má k tématu vzniknout prohlášení synodu…
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 21. 01. 2012 09:55
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Kašle, kdyby nekašlala, tak by tento text neuveřejnila na oficiálních stránkách církve před touto diskusí a ještě navíc pod titulkem Stanovisko ČCE. Navíc si nedělám iluze o tom, že až ta "diskuse" (tzn. že se to přečte na některých staršovstvech a načež jich většina SR žádnou zpětnou reakci nedá) se to stejně uveřejní pod tím původním názvem. Takže pokud by SR nekašlala na různé názory svých členů ve věcech "služebných" neměla by potřebu oficiální stanoviska k těmto věcem vydávat. ČCE není politcká organizace s politickým programem a nepřísluší jí vydávat takováto stanoviska. (samozřejmě něco jiného je vyjádřit se k přímému ohrožení svobody, porušování lidských práv či ohrožení víry či věřících ze strany státu či politických organizací, což rozhodně není tento případ). Nemluvě o tom, že takovéto stanovisko je zcela zbytečné a v době kdy jde EU ke dnu to skoro vypadá, že se jedná o nějakou politickou objednávku.
Od: Anonym: Jan Zahradníček---.net.upcbroadband.cz )
Kdy: 21. 01. 2012 20:46
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Na webu ČCE ( http://www.e-cirkev.cz/clanek/2091-Stanovisko-CCE-ke-sjednocovani-Evropy/index.htm ) je text nadepsán "Stanovisko synodní rady ČCE ke sjednocování Evropy a v úvodu je uvedeno "Tento text schválila synodní rada ČCE a měl by být podkladem pro širší diskuzi v církvi a prohlášení synodu ČCE." Repost na Evangnetu pod názvem "Stanovisko ČCE ke sjednocování Evropy" zde na evagnetu mi přijde také korektní, protože neuvádí pouze odkaz na původní text, ale mluví právě o tom, že církev jako celek má směřovat ke společnému stanovisku. Takže trvám na tom, že nekašle :-)
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 21. 01. 2012 21:39
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

To jste si asi nevšiml, že se název na stránkách SR změnil až v průběhu (a zřejmě následkem) této diskuse :)
Od: Anonym: Jan Zahradníček---.net.upcbroadband.cz )
Kdy: 22. 01. 2012 00:07
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

To jsem si opravdu nevšiml. Požádal jsem e-cirkev o potvrzení a případné vysvětlení.
Od: Anonym: Jan Zahradníček <> ( ---.upp.cz )
Kdy: 26. 01. 2012 12:30
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Máte pravdu - SR mi potvrdila, že název byl změněn…
Od: Anonym: Locika---.net.upcbroadband.cz )
Kdy: 20. 01. 2012 19:06
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Kazatel ČCE Roman Mazur napsal(a):
 1. Opětovný příklon k Rusku, jak o to nenápadně usiluje pan Klaus. Vzhledem  např. k tomu, co jsem slyšel o posledních ruských volbách nebo o vraždách  protivládních novinářů a aktivistů, děkuji za nabídku, ale nechci.
Ano. Ovšem jestli vyhraje Rusko zakázku na dostavbu Temelína, (a myslím, že ano) tak budeme mít našlápnuto tak jako tak. Tam nás posunula politika Německa, nejen svým odstavením jader.el. ale i spekulací s Ruskem a vystavbou baltského ropovodu. Rusko nás drží pod krkem a může si s náma cvičit,jak bude chtít až bude chtít. a nemyslím že to EU vadí.
Od: Anonym: Anna Glacová194.228.169.--- )
Kdy: 20. 01. 2012 20:44
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Prohlašoval Pán Ježíš něco o Římské říši? Také to byl kolosální projekt soužití národů. Myslím, že si toho moc nevšímal. Myslím, že i ČCE by mohla napodobovat svého Pána.
Od: Kazatel ČCE Roman Mazur <>
Kdy: 20. 01. 2012 21:13
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Tento argument je silný, to uznávám.
Na synodu budu zřejmě hlasovat proti jakémukoli politickému usnesení v této oblasti. Souhlasím se Synodní radou věcně, ale také nemám pocit, že bychom se měli - už jen kvůli svým členům, kteří tyto postoje nesdílejí - na tomto poli nějak výrazně oficiálně angažovat.
Nejde tu totiž z žádné strany o boj srovnatelný s tím, jaký se vedl pod praporem Vyznávající církve proti Hitlerovi. Tady je černobílé vnímání neodpovídající realitě, ať jde o pohled z jedné či z druhé strany.
Hlavně budu rád, když evangeličtí občané - ať eurooptimisté nebo euroskeptici - budou diskutovat věcně a s úctou k druhé straně…
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 21. 01. 2012 10:12
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Bratře Mazure, pod tento Váš příspěvek bych se klidně podepsal. A přesně o to mi od počátku jde. Nadruhou stranu se nemůžete divit našim naštvaným reakcím, když druhá strana projevila docela hrubou neúctu k lidem s jiným názorem. Jinak já osobně bych se do diskuse EU ano nebo ne vůbec nepouštěl (a v této diskusi o to ani vůbec nešlo), prostě chápu že názory jsou různé.
Od: Anonym: Anna Glacová194.228.169.--- )
Kdy: 21. 01. 2012 13:58
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Pane Romane, Vážím si Vašeho stanoviska. Nemyslela jsem to ale tak, aby církev úplně mlčela v případě, že se EU něco mimořádně podaří nebo její rozhodnutí začnou nějaké obyvatele deptat. Máme se zastávat sirotků, vdov, lidí bez domova atd…obdobně k dnešní době. Myslím, že máme za úkol zkoumat a vytvářet nějaký prostor, odkud by se dobré hodnoty jaksi mohly šířit a jestliže SR si myslí, že to má být zrovna prohlášením, tak pokud nebude vatové, tak proč ne. Aby to prostě nebylo jako s prababičkou, která když řekla, že jsou fronty na maso a že to dřív nebylo, tak jí vysvětlili, že to říkat nemá, protože by to znamenalo, že snad chce válku a že se má naučit říkat něco jiného.
Od: Anonym: Anna Glacová194.228.169.--- )
Kdy: 21. 01. 2012 10:33
Předmět: Re: Evropská Unie, hodnoty a práva

Právě v tom školství, výchově a rodině spatřuji toho zakopaného psa EU. Mám dlouhodobé rodinné přátele v Německu na více místech a evangelíky v Holandsku, již se přátelíme v rodinách v další generaci jako dědictví našich rodičů. Sami vnímají velký posun ,který přináší další generace. To, co platilo za Schumana a jejich babi a dědů, dnes je již mimo - poněvadž tehdy platily hodnoty, které dnešní člověk, vychován hlavně silnými psychologickými metodami a různými EU nařízeními, nemá. Evropa bez křesťanských hodnot, jen s nějakými památnými zbytky na ně, přestává fungovat správně a byrokratické přehmaty nejsou jen drobně a v ČR. Mladý člověk vychovaný EU- v Německu často i už 40 letý, je méně odolný, frustrovaný, odmítající rodinu, ale je velmi zábavný a vzdělaný - nemá obvykle děti - kdyby měl děti, tak má konec pohody či osobního rozvoje - dětská práva jsou neúprosná. Ano, školství je v jistém smyslu na vysoké úrovni, ovšem tato eufemistická výchova z nějakého důvodu zamezuje člověku, aby skutečně dospěl a převzal odpovědnost. Zato psychiatrické amublance praskají ve švech a spotřeba psychofarmak je nebývalá - navzdory tomu, že společnost žije v blahobytu. V dětství žádná omezení a v 26 letech narazíte na omezení v zaměstnání a následně, co si počít se svým životem, když být rodičem mimo jiné i tolik omezuje.
Hrála jsem na koncertě, kde byli v kostele téměř samí dospěláci,říkala jsem,aby příště vzali i děti, že mně rušení nevadí. Jeden známý, lékař, mi řekl, že všechny děti z té oblasti jsou víceméně s nimi a že více dětí tam není. Že i pro ně je to šílené, ale že je to tak. (Kamarádka s dítětem nemá problém s hlídáním, je tam spousta tet, co by děti mít mohly, ale obávají se…) Běžná ZŚ kdesi v Holandsku (ne ta Potěmkinova vzorová, kam nás vyvážejí v rámci grantů EU) už nestíhá být multikulturní, protože polovina ve třídě - muslimové - odmítají dělat spoustu věcí, které jsou běžné holandským lidem. Přestává se učit holanská kultura, aby nevznikaly nepokoje, tak se někde přešlo na angličtinu, anglické písně atd. Kamarádům se to nelíbí, ale jsou tu směrnice EU. Tak aspoň shánějí holandské lidové písničky a pohádky a píšou zpěvník, jako u nás za Národního obrození…a učí to své děti, vnoučata aspoň doma. Tyto a další situace otcové zakladatelé nepředpokládali, to se vyvinulo některými nezvládnutými věcmi, které proběhly již v odklonu od křesťanství (nebo aspoň poctivého vědeckého ateismu) a protože jsou obsaženy v EU směrnicích - tedy jsou to mezinárodní dohody - již téměř nejdou reformovat. Říká se (trochu upraveno), že Evropa bez hodnot (které kvůli přebujelým právům nelze žít nebo jen omezeně) je jako sako bez kalhot a i s velkým či žádným úsilím časem zhyne sama v sobě. otázkou je, jak jí hodnoty vrátit (při současné úrovni EU školství a Šťourání se frustrovaných nerodičů v běžných rodinách si to neumím představit). I v té cizině se obávají, co bude. A co bude, až to shnije. Není to jen výmysl českých euroskeptiků, spíše určitá podobně hodnotová skupina obyvatel vidí, že něco naprosto základního je v nepořádku.
Jsem přesvědčená, že federace např. v Kanadě funguje lépe - ale jiným způsobem než EU. Nebyla jsem tam, usuzuji z diskusí s rodiči na blogu. (Můžete tam např.mít dítě v domácí škole a úředník o Vás nepředpokládá, že tím omezujete své děti atd. Kvůli zneužití domácí školy v jednom případě se domácí škola pro všechny nechá stále stejně dostupná. Omezení přijde až v situaci, kdy jde o společensky častější jev, protože na základě trestného činu jednotlivce nemohu zrušit svobodu ostatních. Svoboda je lidem dražší. Myslím, že je tam větší důvěra a vzájemná úcta, tím větší svoboda a i méně násilí, protože jen ve vzájemné důvěře a svobodě mohou růst zdravé hodnoty a jen tím se lidé chovají lépe. Ve zdravých hodnotách se pak lépe žije i imigrantům. Snadněji se přizpůsobí, protože nepřejímají knihy práv a směrnic, ale prostoupeni atmosférou dobrých hodnot začnou tyto hodnoty časem také tvořit. (Je tam ale také velké množství praktikujících křesťanů, evangelických Mennonitů a katolíků (místy až 70 procent dohromady) - ve velké míře Mennonitské a katolické vysoké školy s všeobecnými obory - učitel, doktor atd., to Evropě nenacházím jen ojediněle - takový obyčejný Mennonita by v ĆR byl velmi rychle označen za sektáře a ještě by ani neotevřel pusu, poněvadž má 5 dětí a jak to asi zvládá? Nemá náhodou doma malý děcák? Udržuje všechny děti v jejich maximálním psychickém rozvoji? Atd. Frustrovaní byrokrati si vždy najdou něco. I nevěřící lidé např. kolem Toma Hodgkinsona(v ČR kniha Líný rodič)tvrdí, že zasahování do rodinného života je v EU za hranicí normálnosti. Myslím si, že velké celky mohou fungovat, ale chce to celkově jiný systém. Nejsem proti postupné federaci v Evropě a mírovému soužití s imigranty atd., pokud by se přibližovala např. systému v Kanadě - ale proti EU s jejím přebujelým a celkově protirodinným, frustrovaným právním systémem, který momentálně nelze reformovat.
Od: Uživatel Evangnetu David Geisler <>
Kdy: 19. 01. 2012 16:41
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Je pravdou,že diskuze na toto "evropské" téma na Evangnetu je hodně emocionální. Je to však pochopitelné, neboť je to silné téma. Vnímám to osobně tak, že to je téma o omezení svobody a nezávislosti. K těmto tématům bychom měli přistupovat se vší vážností a zaujetím. My - čeští a moravští protestanté - bychom měli být obzvláště obezřetní.
Takže první otázka na ty, kteří tzv. "vědí více":
Proč bychom se v ČCE měli podílet na projektu Evropské unie a dávat do něj "…náš rozum, naše úsilí, naše peníze, ale především naše srdce…"?
Druhá otázka na ty "více vědoucí":
Proč toto stanovisko SR ČCE vydala a co tím chce řadovým českobratrským evangelíkům říci?
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 19. 01. 2012 17:07
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Koukám, že už se to ze stanoviska ČCE stalo stanoviskem synodní rady..no aspoň že tak :)
Od: Uživatel Evangnetu David Geisler <>
Kdy: 19. 01. 2012 22:59
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

"Celý text stanoviska, který by měl být podkladem pro širší diskuzi v církvi je k nalezení na církevních e-stránkách…" - tohle tam dali správci Evangnetu. Takže "podklad k širší diskuzi v církvi"? Inu, tak diskutujme.
Jen ne "euro-optimistickou propagandu" v církvi. To tady už snad bylo za Hromádky…
Od: Anonym: Locika---.net.upcbroadband.cz )
Kdy: 19. 01. 2012 23:38
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Kdyby ten název změnili úplně, tak by udělali nejlíp. třeba na: V jednotě je síla aneb jak silná je sjednocená Evropa. Nebo Jiřík byl z Poděbrad, já jsem z Evropy… hlavně a´t zmizí to stanovisko.
Od: Anonym: Anna Glacová194.228.169.--- )
Kdy: 19. 01. 2012 19:37
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Co byste k tomu chtěl slyšet věcného? Vždyť EU mluví do všeho a dost často jsou to velmi odborné "lékařské pindy" slovy Drvoštěpa z Lotranda nebo vysloveně věci, z kterých se chce člověku zvracet. Prostě o tom, jak je vše krásné, no problem, hlavně aby v tom méně podvolném Česku (a Moravě :-))si to nedělali moc po svém - např. v oblasti přizpůsobování školství se nás to přímo bytostně dotýká - praktické školy, bez které se náš pěstounský syn prostě neobejde, mají být velmi omezeny, aniž by ovšem vznikly skutečně slušná místa s asistencí inkluzivní pro tyto pěstounské deprivované děti na ZŚ. Důsledkem bude, že našemu dítěti se bude opět nadávat do sběratele pětek aj., protože školu,která je pro tyto děti uzpůsobená, v rámci rovných práv zavřou. Když jsem psala ministrovi Dobešovi, stručně co to je za hovadinu a že ať kouká napřed ta místa pro postižené děti na ZŠ udělat včetně asistence a pokud to bude přes 30 km tak i s dopravou, poněvadž tyto děti se neumí pohybovat samostatně a jak se tam dostanou - a teprve ať následně něco ruší, lakonicky mi odpověděl, že on to jaksi nemá na starost, že to kraje - protože v EU je to tak obvyklé. ovšem na ministerské nařízení,to už jaksi nedodal.(V Holandsku se tyto systémy ruší, protože jde vidět, že pokud škola integrovat nemá zájem a má to povinně, tak to nejvíc odnášejí ty děti. Nic proti inkluzi, která, když je dobrovolná a je o to na všech stranách zájem, tak to je pro ty děti prospěšné.) O tom, že se děti budou počítat podle toho, jestli mají cikánský obličej (rysy), to už mi zavání přímo praktikami hodnými špatných Němců za druhé války. Kvůli prevenci. To je zase důsledek slaďování práva v oblasti sociální s EU. Kvůli právům dětí. Takže děti mají právo na EU právo, ale jaksi nemají právo slušně žít v pokoji a pohodě. Atd…Nemá cenu zabíhat do detailů. A všude školení, školení, školení - o věcech, které povětšinou známe, ale aby se odsedělo těch 400 hodin na preventistu atd…V takovém případě absolutně nemám zájem (až na ten mír) si jen myslet, že chci mít něco víc společného s EU - přestože chci zůstat evangelíkem (českým :-))
Od: Anonym: DG307---.formlessnetworking.net )
Kdy: 19. 01. 2012 21:43
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

http://www.youtube.com/watch?v=yuW0pf7k_I0&;feature=results_main&playnext=1&list=PL04DCDFF29C52CD25
Od: Anonym: Anna Glacová194.228.169.--- )
Kdy: 19. 01. 2012 22:25
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Děkuji Vám, anonyme, za zajímavý odkaz, který jsem neznala. Jsem ráda, že V.Bukovsky tyto věci srozumitelně vysvětluje; našinec si může znovuuvědomit, že diktát politické korektnosti a různých pochybných norem, který nás začíná všeobjímat, není normální stav.
Od: Anonym: Locika---.net.upcbroadband.cz )
Kdy: 19. 01. 2012 23:18
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Cituji: „ … Tento text schválila synodní rada ČCE a měl by být podkladem pro širší diskuzi v církvi a prohlášení synodu ČCE.” Zde má s.r. ohlasy, to že v nich nejsou pochlebovačné řeči plné eufemismů, je odrazem svobody slova. Na to, zda se autoři "stanoviska" k diskusi připojí, budem čekat marně. Byl by to střet s realitou. Brrr! Kdo by se s náma nevzdělancema bavil, že jo. Radši něco sesmolit ve skleníku.
Zavěr? kdyby se Ježíš zachoval jako Vy, Romane kazateli, tak snadno ztratil naději, tak jsme teď všichni Židé. Co mi v hlavě utkvělo, nad nikoho se nevyvyšoval a zastal se i nevěstky, nikde není psáno, že poslouchal jen spisovnou hebrejštinu nebo co.
Kdyby se celý spolek ČCE zbavil církevní korektnosti, tak by to mohlo jedině vzduch ozdravit.
P.S. Proč se synodní rada nevyjádřila ke katolickým hláškám: chceme zpět, co nám bylo ukradeno. Zde bych reakci ocenila a společnost též. ČCE si mohla zvednout kredit, kdyby vyrukovala se vstřícnějším postojem vzhledem k finanční situaci státu. Katolíci, mamonáři mě štvou.
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 20. 01. 2012 11:34
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Souhlas. :)
Od: Kazatel ČCE Petr Sláma <>
Kdy: 20. 01. 2012 15:30
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Dobrý den, mně připadá velmi dobře, že se synodní rada vyjádřila o EU takhle kladně. Stojí za to připomínat si rané gentlemanské momenty poválečného evropského sbližování (Rober Schuman). Stojí za to připomínat si je v okamžiku, kdy to v Evropě dost skřípe. To že to v ní skřípe ale nedává za pravdu chytrákům v čele s panem Chytrým, kteří radili nikam nechodit a zůstat doma (případně se přitulit k Medvědovi). Přes všechny legrační detaily (jako jsou zakázané nešetřivé žárovky) nás evropské standardy – třeba v nakládání s veřejnými penězi, s menšinami apod. - sunou spíš nahoru. Díky za Evropu, za Schumana a za Angelu Merkelovou!
Speciálně z křesťanského a teologického úhlu pohledu: explicitní zmínku o židovských a křesťanských kořenech v preambuli bych považoval za moudrou. To že to tam chybí, bere evropské integraci jeden důležitý rozměr. Kdyby to tam bylo, bylo by možno hovořit také o následující etapě osvícenství a sekularizace. Evropská identita není přímá linka, ale křivka, antická a židosvko-křesťanská minulost zpochybněná osvícenstvím, sebekritičnost jako konstitutivní rys. To na nás Američané ani muslimové nemohou pochopit – a k tomu bychom se měli znát… ale to jde i jinak než mít to v preambuli…
Od: Anonym: DG307---.mdnx.net )
Kdy: 20. 01. 2012 17:28
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Kdyby Schuman viděl dnešní Evropu, asi by se divil.
Za to, že v Evropě to poslední dobou dost skřípe, mohou především politici, evropský parlament, jeho slavná rada a banky. Ti umožnili/dovedli státy do dluhů a ti samí nyní utahují normálním lidem opasky.
Ad žárovky - právě spousta těch "legračních detailů" otravuje čím dál tím víc život obyčejným lidem, živnostníkům, podnikatelům atd. Je to postupné utahování oprátky na krku "svobody rozhodování jednotlivce".
Evropské standardy a nebo třeba harmonizace bývalých českých norem - zeptejte se někoho, kdo je musí používat ve svém zaměstnání, jak vypadají ČSN EN. Jsou to často paskvily plné nesmyslů, nepřehledné, nesrozumitelné, protiřečící si atd.
Nevím, zda děkovat za Merkelovou a Sarkozyho. Jsou to představitelé dvou států, kteří začínají cvičit s ostatními zeměmi. Kdo jim k tomu dal mandát? Mimochodem, když v nějakém státě nedopadne hlasování podle představ EU, co se děje? Musí se hlasovat znova, "ty, ty, ty, ať je výsledek správný podle nás, JINAK…". Viz Irsko, Slovensko.
Rané gentelmanské momenty poválečného sbližování jsou dávno pryč. Nastupuje čím dál tím tužší byrokratický centralismus s totalitárními prvky. A tomu by se nemělo přikyvovat.
Od: Anonym: bubák---.farenet.cz )
Kdy: 21. 01. 2012 19:45
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

DG307 napsal(a):
 Evropské standardy a nebo třeba harmonizace bývalých českých norem -  zeptejte se někoho, kdo je musí používat ve svém zaměstnání, jak vypadají  ČSN EN. Jsou to často paskvily plné nesmyslů, nepřehledné, nesrozumitelné,  protiřečící si atd.
Stokrát lepší, než ty socialistické nesmysly, co tady byly předtím…
Od: Anonym: DG307---.113.232.68.dynamic.ip.windstream.net )
Kdy: 22. 01. 2012 12:33
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Některé ČSN navazovaly ještě na první republiku, např. na baťovské normy. Zrovna do norem se politika moc nedostávala. Je vidět, že o tom nic nevíte, jinak by z Vás nemohla vypadnout taková blbost.
Tady si můžete přečíst nynější eurosocialistické nesmysly:
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 20. 01. 2012 18:00
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Pane Slámo, mě to nepřipadá dobře, synodní rada zastupuje celou ČCE, tedy i Vás, který se k EU stavíte kladně, i mne, který se k ní a ke státu obecně staví záporně a přesto se vyjádřila za nás oba kladně. A to je špatně.
Od: Anonym: Locika---.net.upcbroadband.cz )
Kdy: 20. 01. 2012 18:43
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Kazatel ČCE Petr Sláma napsal(a):
 … Přes všechny legrační detaily (jako jsou zakázané nešetřivé žárovky) nás evropské standardy třeba v nakládání s veřejnými penězi, s menšinami apod. - sunou spíš nahoru.  
hm, mně nic nepřipadá legrační, když se mi postupně zužuje prostor svobody (výběru např.). Please konkrétně, kde nás sune nahoru nakládání s menšinami???
Až si Španělsko a Francie vyřeší Baskicko, až si Britanie vyřeší Sevrní Irsko, až si sám Bruxelles vyřeší svoje Vlamy a Valony, pak budu jejich rady poslouchat. Přijmou Chorvatsko, to dodnes nemá vyřešené valečné zločiny.(mám přátelé v Srbsku a skutečně zůstává rozum stát, že EU přijme zemi s takovým krvavým štítem, bez jakékoli očisty). Doufám, že se to sune, tam kam má, rozhodně ne nahoru.
Veřejné finance, myslíte zdroj korupce?
Projekt EU, byla myšlenka dobrá, ale má špatné podhoubí a dle mého názoru padne na zemědělskou politiku.
Od: Uživatel Evangnetu Tomáš Lachman <>
Kdy: 20. 01. 2012 20:31
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

"Projekt EU, byla myšlenka dobrá, ale má špatné podhoubí a dle mého názoru padne na zemědělskou politiku. "
Mám naprosto stejný pocit.
Od: Anonym: bubák---.farenet.cz )
Kdy: 21. 01. 2012 19:43
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

Locika napsal(a):
 Kazatel ČCE Petr Sláma napsal(a):  > … Přes všechny legrační detaily (jako jsou zakázané nešetřivé  žárovky) nás evropské standardy třeba v nakládání s veřejnými penězi, s  menšinami apod. - sunou spíš nahoru.  >     hm, mně nic nepřipadá legrační, když se mi postupně zužuje prostor svobody  (výběru např.). Please konkrétně, kde nás sune nahoru nakládání s  menšinami???    Až si Španělsko a Francie vyřeší Baskicko, až si Britanie vyřeší Sevrní  Irsko, až si sám Bruxelles vyřeší svoje Vlamy a Valony, pak budu jejich rady  poslouchat.
Do té doby budeš ze všech sil podporovat české tuneláře a klauze, že? A možná taky ruské putiny a jiné zmrdy…
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 21. 01. 2012 19:49
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

A EU jako není tunel? A když někdo nepodporuje EU tak podporuje tuneláže a Klause, Klaus akorát správně vystihl "euroskeptickou" vlnu a veze se na ní toť vše.
Od: Uživatel Evangnetu Tomáš Lachman <>
Kdy: 20. 01. 2012 20:28
Předmět: Re: Evangelíci a Evropská Unie

"…Církev jako nevěsta Kristova se nemusí osudově zaplétat do jha s pozemskými ženichy. Je svobodná a napodobuje pohyb Ducha, který vane, kam chce. Je společenstvím na světě, ale nikoliv ze světa… …V našem prostoru se církve v současnosti zapřísahávají ve svých oficiálních prohlášeních, že považují stávající poměry tzv. reálného socialismu za rámec, v němž chtějí existovat. Ponechme stranou čistotu theologické řeči a věcnou průkaznost takových prohlášení. Chce se tím patrně říci, že minulá společnost se svými strukturami je v očích církve s ohledem na její svědeckou funkci překonána. K takovému poznání vůči svému prostředí může církev dospět kdekoli na světě. Avšak věrohodnost takového postoje se nepotvrzuje pouze v negaci minulého, nýbrž současně v tvůrčí kritice přítomného stavu. Každé jiné řešení znamená, že církev pohrdla hřivnou svobody a upadla do jha konformity. Pravá církev je krizí světa. Žije totiž za zdrojů Božích zaslíbení, které jí už nyní otvírají dveře budoucnosti…"
Text je z více než třicet let starého tzv. Dokumentu 31. Lépe bych to rozhodně říci nedokázal.
Prosím, nechme staré "hromádky" zarůst travou a nové už raději nedělejme. Mohli bychom do nich sami šlápnout a nemuselo by to být právě příjemné :-)
Od: Anonym: Petr Kratochvíl <> ( ---.iir.cz )
Kdy: 20. 01. 2012 16:55
Předmět: Re: NOT IN MY NAME & co je císařovo, císaři!

Myslím, že církev je naopak volána k tomu, aby se k "světským projektům" vyslovovala. Měl snad Bonhoeffer mlčet k nacistickému režimu? Má církvi být jedno, když jsou někde "světskou mocí" pošlapávána lidská práva?
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 20. 01. 2012 17:54
Předmět: Re: NOT IN MY NAME & co je císařovo, císaři!

Tož si, ale tohle mě spíš zavání prohlášením Německých křesťanů, než vyznávající církve :)
Od: Anonym: Jan Zahradníček <> ( ---.upp.cz )
Kdy: 20. 01. 2012 20:42
Předmět: Re: NOT IN MY NAME & co je císařovo, císaři!

To je odvážné srovnání. Chápu, že jím poukazujete na loajalitu ke státnímu zřízení, nikoli na konkrétní obsahy, přesto vybrat si pro to rasistické a nacionalistické Německé křesťany není dobrý nápad, má-li diskuse smysluplně pokračovat…
Od: Anonym: Jan Zahradníček <> ( ---.upp.cz )
Kdy: 20. 01. 2012 20:25
Předmět: co je pekařovo, pekaři

Ale synodní rada přeci nevydala žádné "stanovisko jménem druhých". Zmíněný text je předkládán jako postoj synodní rady a jako podklad pro širší diskusi v církvi. Po ní teprve (a předpokládám, že i po patřičných úpravách, které se budou snažit tuto diskusi reflektovat) se má stát prohlášením synodu ČCE. A samozřejmě ani toto prohlášení jistě nebude vyjadřovat názor všech členů církve, ale z demokratické podstaty našich insitucí se bude snažit postihnout většinový názor. To ale proboha neznamená, že bude kdokoli z členů církve nucen s ním souhlasit, souhlas stvrzovat podpisem, že při odmítnutí bude vyloučen ze svátostného společenství církve apod., jak by se dělo, kdyby platilo vaše přirování k předlistopadovým agitkám…
Já si trochu nevím rady s chiliastickými náběhy některých předkládaných hodnocení EU, k čemuž má naše tradice sklony; nicméně je to spíš uměřené. Převažuje ve mně dojem, že text je v intencích 1Tm 2,1-2, tedy střízlivého volání po fungujícím a mírumilovném státním zřízení (které je jedním z předpokladů pro Tebou zmíněné "kázání Krista" církví):
"…chceme jako občané Unie napomáhat tomu, aby EU svými demokraticky volenými institucemi prováděla poctivou, racionální politiku, byla pro svět věrohodná a ekonomicky prosperující."
Od: Uživatel Evangnetu David Geisler <>
Kdy: 21. 01. 2012 17:12
Předmět: Re: co je pekařovo, pekaři

Problémem je, ža za celkem racionální výzvou: "…chceme jako občané Unie napomáhat tomu, aby EU svými demokraticky volenými institucemi prováděla poctivou, racionální politiku, byla pro svět věrohodná a ekonomicky prosperující." - a následným smysluplným biblickým odkazem na 1Tm 2, 1-2 přichází ve výzvě SR ČCE ona podivná (až "hromádkovská") formulace:
"…na projektu Evropské Unie bychom se měli podílet všichni, nejen politici, ale všichni občané ve svých rodinách i obcích, učitelé a vychovatelé ve školách, členové spolků i církví…je zapotřebí našeho rozumu, našeho úsilí, našich peněz, ale především našich srdcí." - které dle mého už zavání nabádáním křesťanů, aby více poslouchali lidi než Boha a Jeho slovo. Viz. příběh ve Skutcích apoštolů (Sk 5,29).
Zbaví se ČCE někdy v budoucnu "hromádkovštiny", servility církevní byrokracie vůči establishmentu?
Od: Anonym: bubák---.farenet.cz )
Kdy: 21. 01. 2012 19:40
Předmět: Re: co je pekařovo, pekaři

Uživatel Evangnetu David Geisler napsal(a):
 Zbaví se ČCE někdy v budoucnu "hromádkovštiny", servility církevní  byrokracie vůči establishmentu?
Vidíš, a mně naopak připadá vyjádření SR odvážné a jdoucí proti připosrané české servilitě českým tunelářům a politikáříčkům…
Ale holt bohužel i většina zde diskutujících raději tupě přebírá lži, kterými nás masírují české sdělovací prostředky a pomáhají tak českým zlodějům a mafiánům, aby dál mohli rozkrádat a rozkrádat…
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 21. 01. 2012 19:50
Předmět: Re: co je pekařovo, pekaři

Co je odvážného na vlezdoprdelkovství, to fakt nevím :)
Od: Anonym: bubák---.farenet.cz )
Kdy: 26. 01. 2012 15:02
Předmět: Re: co je pekařovo, pekaři

Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda napsal(a):
 Co je odvážného na vlezdoprdelkovství, to fakt nevím :)
Tak nevlezdoprdelkuj klauzíčkům a jemu podobným českým mocipánům. :-)
Od: Uživatel Evangnetu Michal Vejvoda <>
Kdy: 26. 01. 2012 17:29
Předmět: Re: co je pekařovo, pekaři

Jsem si nevšim že bych to dělal, já je mám v p..li. Viva la Anarchia!
Od: Anonym: Pepin ze Sedlčan---.raabnet.net )
Kdy: 21. 01. 2012 20:04
Předmět: Re: co je pekařovo, pekaři

Vždyť EU je to samé co SSSR. Tady jedna zajímavost pro křesťany: http://prolife.cz/?a=4&;id=1820 Tak na věčné časy, Brusel je věčný.
Od: Uživatel Evangnetu David Geisler <>
Kdy: 22. 01. 2012 14:51
Předmět: Re: co je pekařovo, pekaři

Víte, milý "bubáku z —.farenetu.cz", připosranost a servilita není jen českou vlastností. Je všeobecným znakem mezi těmi, kdo za každou cenu zastávají "ideologii řádu". To bylo vidět v Německu ve 30. letech 20. století. Myslím případ "Deutsche Kristen" a "Vyznávající církve". Nebo během 40ti let komunistického režimu. Porovnáme-li "hromádkovštinu" a "karáskovštinu", je snad vidět zásadní rozdíl mezi servilitou církevní byrokracie vůči režimu a bojem evangelického undergroundu za svobodu.
Čili česká reformace nebyla - a doufám, že i v budoucnu nebude - vždy jen o zachování řádu. Ale byla také o svobodě, o pravdě a o lásce.
Osobně jsem zastáncem "třetí cesty". Pokud bych mohl použít metaforu z české historie: tak mezi konzervativními utrakvisty a radikálními tábory vidím Chelčického - světélko naděje pro svobodné, nestranické křesťanství. V ČCE vidím liberální náboženský proud, který se ve jménu humanismu orientuje na politiku, společnost a snaží se za každou cenu komunikovat s establishmentem. Pak zde vidím zbožný pietistický proud, který je plný vroucí víry a vše poměřuje Písmem. A který s těmito liberálními snahami nesouhlasí. A také se následně dosti uzavírá do sebe.
A "třetí proud"? To je otázka, jak jej definovat? Je to snad alternativa k stávajícímu stavu? Nebo je to "sůl" pro doplnění chuti českobratrského evangelictví? Nevím. Je dobře ale vědět, že třetí cesta je možná.
Takže… pokoj vám. :)
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 22. 01. 2012 21:24
Předmět: Re: co je pekařovo, pekaři

Osobně si nemyslím, že by se církev neměla vůbec vyjadřovat k veřejným záležitostem, avšak měla by tak činit s vědomím, kdo je naším jediným Pánem, a neměla by sklouznout k uctívání nějakých model.
Nejsem odpůrcem EU, ale co mi na tom textu vadí (kromě budovatelské výzvy k vyhrnutí si rukávů), přesně popsal br. Hoblík v článku zde http://www.svobodne.estranky.cz/clanky/pomery-v-cirkvi/evangelicke-kon-formy.html , a to je konformismus.
Jestli bylo stanovisko míněno jaké výraz nesouhlasu s postoji V. Klause, brnkajícími na nacionalistickou strunu, a s jeho fašizující hradní skvadrou, tak ať je to tam narovinu a bez vytáček.
Na druhé straně mi tam chybí kritičtější odstup od některých věcí, co jsou pod rouškou EU prosazovány. Např. rozpočtová unie by byla dobrá věc, jen kdyby nebyla pouhou prodlouženou rukou toho, co chtějí "trhy", ale nástrojem, jak jejich tlaku účinně čelit ve jménu i jiných hodnot, než je maximalizace zisků pro některé.