Diskuze k článku: Kazatelská klišé - Předurčení

V evangellických kázáních často snižujeme dogmatiku. Když je něco ustáleným učením, mluvíme o zkostnatělosti, když se nějaká nauka příčí našemu rozumu (nebo naší vlastní vnitřní dogmatice, protože přece jen každý nějakou máme), snadno se jí vysmějeme. Většinou příliš snadno. - Jako příklad vybírám myšlenku předurčenosti, predestinace. Myslím totiž, že žádná jiná dogmatická téze není v evangelických kázáních větším otloukánkem.


Téma: Předzvědění

Od: Kazatel ČCE Tomáš Pavelka <>
Kdy: 22. 05. 2025 09:37
Předmět: Předzvědění

Navigace: link | přehled | fórum
Výše popsané je ovšem předzvědění, nikoliv předurčení. Problémem této nauky je však právě to, že podle ní Bůh "může nad naší z(a)traceností jen hořce zaplakat". Spása v posledu závisí právě na lidské vůli. Problém je jednak, že podle takového učení si spásou nemůže být nikdo jist, vědomě či nevědomě je u něj přítomná stálá úzkost, které se také může proměnit v rezignaci: "Stejně to nakonec nějak skazím, takže proč se snažit." Druhý produkt této nauky je přesvědčení, že pokud nedovedu k obrácení druhé, způsobil jsem vlastně jejich zatracení, nezachránil jsem je.
Právě na tuto úzkost spásy reagoval Luther naukou o předurčení. Nebyl ale první, předurčení zastával i Viklef, Jan Hus, Savonarola, Gottschalk – pokud máme jmenovat ty, z kterých Luther nejspíš čerpal. Nauka o predestinaci má především tento pastorační smysl - zbavit člověka úzkosti o spásu. A opírá se především o mnohá Kristova ujištění jako 'Z těch, které jsi mi dal, neztratil jsem ani jednoho.', " V domě mého Otce je mnoho příbytků; kdyby tomu tak nebylo, řekl bych vám to. Jdu, abych vám připravil místo." atd., je významným tématem mnoha epištol. Má také zbavit člověka úzkosti o spásu druhých a brání příliš urputné misii ve stylu "pokud je nepřesvědčíme, skončí v pekle", protože obrácení člověka je zcela dílem Ducha svatého.
Nauka o predestinaci skutečně popírá svobodnou vůli člověka ve věcech spásy; konečně, ústřední dílo reformace je Lutherovo "O nesvobodě vůle", kterého si sám Luther cenil nejvíce a za zásadní je pokládal i Calvin. Pouhé předzvědění by znamenalo, že i Bůh si nad někým může jen zoufat, že ani Bůh není zcela svobodný. A obráceně, znamená, že původcem spásy je nakonec vůle člověka, proti které ani Bůh nic nezmůže.
Predestinace je v zásadě jádro původního evangelického křesťanství, je to předpoklad nauky o spáse pouhou milostí. Je to jeden z hlavních - ne-li hlavní konfesní rozdíl oproti římskému katolicismu, baptismu, metodismu atd.
Díky autorovi článku za podnět k přemýšlení!
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 22. 05. 2025 17:05
Předmět: Re: Předzvědění

Bratře Tomáši, děkuji za upřesnění. Přiznávám, že jsem vycházel z Augustina středního věku. Vím (nebo přesněji: doufám, že se nepletu), že stárnoucí Augustin, a to pak od něj převzali Luther i Kalvín, mluví o nesvobodě lidské vůle, takže pak spása nemůže být postavena na lidském rozhodnutí, ale i víra musí být člověku dána. Myslím však, že bych dovedl z Kalvína doložit (zabýval jsem se tím v jiné dogmatické diskusi), že to není víra, co Bůh člověku dává, ale že Bůh dává podmínky pro takové uvěření, že očišťuje lidskou vůli, aby se mohl člověk rozhodnout skutečně svobodně.