Diskuze k článku: Kazatelská klišé - Předurčení

V evangellických kázáních často snižujeme dogmatiku. Když je něco ustáleným učením, mluvíme o zkostnatělosti, když se nějaká nauka příčí našemu rozumu (nebo naší vlastní vnitřní dogmatice, protože přece jen každý nějakou máme), snadno se jí vysmějeme. Většinou příliš snadno. - Jako příklad vybírám myšlenku předurčenosti, predestinace. Myslím totiž, že žádná jiná dogmatická téze není v evangelických kázáních větším otloukánkem.


Téma: Předzvědění

Od: Kazatel ČCE Tomáš Pavelka <>
Kdy: 22. 05. 2025 09:37
Předmět: Předzvědění

Navigace: link | přehled | fórum
Výše popsané je ovšem předzvědění, nikoliv předurčení. Problémem této nauky je však právě to, že podle ní Bůh "může nad naší z(a)traceností jen hořce zaplakat". Spása v posledu závisí právě na lidské vůli. Problém je jednak, že podle takového učení si spásou nemůže být nikdo jist, vědomě či nevědomě je u něj přítomná stálá úzkost, které se také může proměnit v rezignaci: "Stejně to nakonec nějak skazím, takže proč se snažit." Druhý produkt této nauky je přesvědčení, že pokud nedovedu k obrácení druhé, způsobil jsem vlastně jejich zatracení, nezachránil jsem je.
Právě na tuto úzkost spásy reagoval Luther naukou o předurčení. Nebyl ale první, předurčení zastával i Viklef, Jan Hus, Savonarola, Gottschalk – pokud máme jmenovat ty, z kterých Luther nejspíš čerpal. Nauka o predestinaci má především tento pastorační smysl - zbavit člověka úzkosti o spásu. A opírá se především o mnohá Kristova ujištění jako 'Z těch, které jsi mi dal, neztratil jsem ani jednoho.', " V domě mého Otce je mnoho příbytků; kdyby tomu tak nebylo, řekl bych vám to. Jdu, abych vám připravil místo." atd., je významným tématem mnoha epištol. Má také zbavit člověka úzkosti o spásu druhých a brání příliš urputné misii ve stylu "pokud je nepřesvědčíme, skončí v pekle", protože obrácení člověka je zcela dílem Ducha svatého.
Nauka o predestinaci skutečně popírá svobodnou vůli člověka ve věcech spásy; konečně, ústřední dílo reformace je Lutherovo "O nesvobodě vůle", kterého si sám Luther cenil nejvíce a za zásadní je pokládal i Calvin. Pouhé předzvědění by znamenalo, že i Bůh si nad někým může jen zoufat, že ani Bůh není zcela svobodný. A obráceně, znamená, že původcem spásy je nakonec vůle člověka, proti které ani Bůh nic nezmůže.
Predestinace je v zásadě jádro původního evangelického křesťanství, je to předpoklad nauky o spáse pouhou milostí. Je to jeden z hlavních - ne-li hlavní konfesní rozdíl oproti římskému katolicismu, baptismu, metodismu atd.
Díky autorovi článku za podnět k přemýšlení!
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 22. 05. 2025 17:05
Předmět: Re: Předzvědění

Bratře Tomáši, děkuji za upřesnění. Přiznávám, že jsem vycházel z Augustina středního věku. Vím (nebo přesněji: doufám, že se nepletu), že stárnoucí Augustin, a to pak od něj převzali Luther i Kalvín, mluví o nesvobodě lidské vůle, takže pak spása nemůže být postavena na lidském rozhodnutí, ale i víra musí být člověku dána. Myslím však, že bych dovedl z Kalvína doložit (zabýval jsem se tím v jiné dogmatické diskusi), že to není víra, co Bůh člověku dává, ale že Bůh dává podmínky pro takové uvěření, že očišťuje lidskou vůli, aby se mohl člověk rozhodnout skutečně svobodně.
Od: Kazatel ČCE Lukáš Král <>
Kdy: 23. 05. 2025 20:29
Předmět: Re: Předzvědění

Já tam tedy vidím dílem předzvědění, dílem předurčení. Otázkou však zůstává ne přímo otázka hříchu, ale jak se má to Boží předzvědění i k našim KONKRÉTNÍM skutkům a jestlipak my se i na té otázce předurčení někdy shodneme… Nebo je-li svobodná vůle, ví Bůh, co v další vteřině udělám? Hospodin sestoupil, aby se podíval, co dělají lidé v Babyloně. Ale celý SZ předvídá události v NZ
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 24. 05. 2025 20:35
Předmět: Re: Předzvědění

Ano, podle teorie shora uvedené Bůh zná vše, co se stane. Ale se svobodnou vůlí člověka se to nepere. Bůh je v jiném módu. Ne v casnosti, nýbrž ve věčnosti.
Od: Kazatel ČCE Kamil Vystavěl <>
Kdy: 29. 05. 2025 12:10
Předmět: Re: Předzvědění

Díky, Tomáši, za skvělé vyjasnění.
Problém slova před-určení je podle mého soudu v tom, že máme tendenci myslet o této věci jako o něčem minulém, "předem daném," něco co jsem nemohl ovlivnit, protože to někdo rozhodl dřív (za mne!), než jsem vůbec začal já o věci uvažovat. A jeden se pak cítí trošičku ukřivděn, že kdyby to mohl ovlivnit, třeba by to rozhodnutí mohl nějak vylepšit.
Ve skutečnosti však nauka o předurčení mluví ani ne tak o minulosti, nýbrž daleko spíše o budoucnosti, o tom, co nás čeká. Z mého pohledu se jedná pouze o jiný způsob mluvení o Božím zaslíbení. Bůh samotný rozhodne (URČÍ) o našem údělu a v Kristu (PŘEDEM) prozradil, jak o nás rozhodne. Předurčení je proto radostná zvěst o tom, co se jistojistě stane. A stane se to nikoli proto, že budeme tvrdě nebo laxně na tom pracovat, nýbrž stane se to, jelikož Bůh chce, aby se to stalo a zasadí se, aby se to opravdu stalo. Domnívám se, že každý kazatel, který se odvažuje tvrdit posluchačům nějaké nepodmíněně platné zaslíbení, se vlastně pouští do rozpravy o předurčení, o tom, že Bůh jediný určuje, jak to s námi a se světem nakonec dopadne. A je moc dobře, že to určí Bůh a ne lidi se svojí svobodnou vůlí. Bude to přece ostatně Boží království a ne království kohokoli jiného.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 29. 05. 2025 12:47
Předmět: Re: Předzvědění

Kamile, jestli ti dobře rozumím, tak mluvíš o té nejkrásnější a nejpozitivnější a nejméně problematické podobě předvědění / předurčení. Myslím, že většina z nás ráda rozumí, když např. Pavel poví: "Bůh mě vyvolil už v těle mé matky a povolal mě svou milostí." Co však otázky: Jsem vyvolen já a jiní nejsou? A proč já ano a někteří jiní ne.
Svůj článeček jsem nepsal jako popud k dogamtické diskusi, šlo mi o něco jiného. A teď netvrdím, že v té otázce všemu rozumím. Takže se ptám docela otevřeně. Jak jsou pro nás ty věci pochopitelné a jak se o nich dá přijatelně mluvit?
Od: Anonym: Tomáš Adámek <> ( --- )
Kdy: 24. 06. 2025 08:47
Předmět: Re: Předzvědění

Nebylo by lepší na chvíli uzávorkovat dějiny dogmatu, které leckdy věc spíše zatemňují než osvětlují, a začít poctivou biblickou exegezí? "Bůh vyvolil to, co je slabé, aby zahanbil silné." To odpovídá blahoslavenstvím z Ježíšova kázání na hoře a ostatně i mnoha prorockým a žalmovým výrokům. Spíš než predestinace je to predilekce, preferenční volba. Nestojí v přímém protikladu k věčnému zatracení, nýbrž k zahanbení, které se může stát - proti všemu očekávání - prvním předpokladem spásy. Jiným způsobem neumím tuto nauku homileticky a pastoračně využít.