Diskuze k článku: Prohlášení 33. konventu ústeckého seniorátu

Konvent ústeckého seniorátu zve tímto prohlášením povšechnou církev k dalšímu rozhovoru o základních premisách Cesty ČCE k samofinancování. Prohlášení bylo jednomyslně přijato na zasedání konvnetu 29. března 2014 v Litoměřicích.

Téma: konkrétně?

Od: Kazatel ČCE Martin Fér <>
Kdy: 01. 04. 2014 10:17
Předmět: konkrétně?

Navigace: link | přehled | fórum
Jaké jsou ty "konkrétní návrhy řešení", které "projednává konvent odděleně"?
Od: Kazatel ČCE Tomáš Pavelka <>
Kdy: 01. 04. 2014 17:04
Předmět: Re: konkrétně?

Konvent dva následující návrhy usnesení na synod:
obecnější:
Usnesení č. 4:
Synod ukládá Synodní radě, aby pro příští zasedání synodu připravila takový model cesty ČCE k samofinancování, který vychází z celocírkevní solidarity mezi sbory, v duchu premisy: Celá církev společně nese náklady na všechny své duchovní.
a druhý, který navrhuje jednu z možností, jak takový model sestavit:
Usnesení č. 5:
Synod ukládá Synodní radě, aby pro příští zasedání synodu připravila alternativní model způsobu pivinného odvodu do Personálního fondu za obsazené kazatelské místo, který by kombinoval paušální a poměrný prvek v duchu premisy: Celá církev společně nese náklady na všechny své duchovní.
Konvent své nárhy formuloval stále dosti obecně; v dabatě vícekrát zaznělo, že hotové detailní modely, pocházející "zezdola" byly zatím vždy synodem odmítnuty, často přes ně bylo dokonce překročeno k dennímu pořádku. Na konventu panovala shoda v tom, že je třeba určit obecnější principy a detailní zpracování přenechat komisi SR/synodu – takové návrhy mají větší šanci na přijetí.
Tolik doplnění o dalším jednání konventu.
T. Pavelka, předseda 33. konventu ú.s.
Od: Kazatel ČCE Filip Keller <>
Kdy: 01. 04. 2014 23:22
Předmět: Re: konkrétně?

Potíž je, že veškeré uvažování v tabulkách "modelů" staví na tom, že sice farář je placen z ústředí, ale sbory odvádí prostředky podle úvazku kazatele. Tedy de facto předkládané tabulky pracují s tím, že farář ve výsledku dostane to, co sbor odvede. (pomíjím rozdíly v platech dané věkem, funkcemi atp. - ty se ve výši odvodu neprojeví, samozřejmě jde o odvedené mzdové náklady).
Celý problém, na který naráží prohlášení ústeckého konventu tkví tedy ve způsobu odvodu do personálního fondu, který je zatím určován podle úvazku. Už teď je ovšem odvod všelijak upravován. Systémově lze požádat (podle daných pravidel) o dar z fondu solidarity nebo lze situaci řešit (opět při splnění daných podmínek) prohlášením sboru za misijní nebo podporovaný. Vedle toho existuje ovšem mnoho méně systémových (protože ne obecně platných) podpor. Mnohé větší sbory přispívají konkrétním slabším sborům. V brněnském seniorátu například existuje vlastní seniorátní fond, ze kterého se přispívá na odvody do PF slabším sborům. Kdo ví, kolik podobných podpor je v běhu. Ve výsledku tedy už teď neplatí, že vždy 100% úvazek znamená 100% odvod do PF z vlastních zdrojů.
Způsob odvodu do PF čistě podle úvazku je - soudím - neudržitelný. Hledal bych inspiraci jinde, kde už prošli různými způsoby financování. Třeba v anglické reformované církvi mají prostě jeden celocírkevní fond, do kterého odvádí (na rozdíl od našich dvou typů odvodů podle různých klíčů: repartice a PF). Odvody jsou rozpočítávány nikoli podle úvazku, ale podle velikosti sboru, obratu atp. Církev si řekne, kolik je schopna zaplatit pracovníků, rozpočítá výběr prostředků z jednotlivých "seniorátů", potažmo sborů a určí, kolik v kterém "seniorátu" může být pracovníků. Na seniorátu pak je, jak úvazky kazatelů rozdělí. Sbory odvádí nehledě na úvazek kazatele, dokonce nehledě na to, jestli kazatele mají nebo jsou neobsazené. Ve výsledku tedy takový systém umožňuje rozdělit kazatele ne podle toho, jak který sbor je schopen na svého kazatele "zaplatil", ale podle toho, jak kde je - z celkového pohledu církve - potřeba farářské místo držet.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 02. 04. 2014 21:28
Předmět: Re: konkrétně?

To, na čem se usnesl konvent Ústeckého seniorátu, říkám už dlouho a jeden bratr mi pak napsal, že chci v církvi zavádět socialismus. Naštěstí mám pocit, že tuhle ideologickou mlhu pomalu odvál čas a lze se už o tom bavit věcně.
I při financování kazatelů církví jako celek však při odluce od státu dost těžko udržíme jejich stávající počet a vzroste význam práce tzv. lajků. Přesto v těchto ztížených podmínkách by mělo především platit, že "musíme si pomáhat", nikoli že "silnější přežije". A pak třeba budeme mít větší svobodu nestavět finanční zajištění církve tolik na církevních restitucích a věnovat více těchto prostředků třeba do sociální oblasti.
Od: Anonym: J. Janát <> ( ---.justice.cz )
Kdy: 16. 05. 2014 08:36
Předmět: Re: konkrétně?

Proti pomoci asi nikdo není. Jde o to, zda se budu moci svobodně rozhodnout, koho podpořím anebo budu vtažen do soukolí přerozdělování.