Diskuze k článku: Na svět hledím jako Hospodin

S Joelem Rumlem, Synodním seniorem Českobratrské církve evangelické (ČCE) a předsedou Ekumenické rady církví (ERC) v České republice jsem hovořil v době, kdy se již prakticky uzavírala nástraha ze strany Věcí veřejných ve snaze odsunout řešení na pozdější dobu.

Téma: Reakce na rozhovor

Od: Anonym: Locika---.net.upcbroadband.cz )
Kdy: 28. 01. 2012 00:42
Předmět: Reakce na rozhovor

Navigace: link | přehled | fórum
Trochu mne mrzí, že zůstává rozhovor bez komentáře a rozhodla jsem se to změnit, protože po akci má přijít reakce.
1) církevní restituce. Chápu to jako selhání ČCE, že jediný názor, který se k mému uchu dostal je ten katolický, tedy „chceme zpět, co nám bylo ukradeno”. Jestli někde bylo něco v církevním tisku, ok, ale ten já nečtu, šlo mi postoj artikulováný na veřejnosti. Ten jsem nezaznamenala.
2) „Jak kdo hledí na církve” souhlasím, nepozastavovat se. Mě zneklidnňuje, jak pohlíží církev sama na sebe. Katolická, no comment, ale manýry přebírá i ČCE - samolibost.
3) O penězích „až na prvním místě”, personální fond. velmi dobře položená otázka, odpověď nechápu!!! Zde v diskusi zaznělo, že ze sborů přichází do pokladny jen malé procento z celkových příjmů (především nájmy z nemovitostí). Tak proč se k nám ČCE chová jak berňák? pořád slyším bratry + sestry naříkat, nemáme na nic penize. Nevěřila jsem, protože vím, že se něco vybere. nakouknu do účetnictví a hle vše odesláno velkému bratrovi. Pořád říkám, nic neposílat a vyhlásit bankrot, ale prý to nejde. Mně to fakt bere vítr z plachet, vidět mizet peníze na činnosti o nichž nemám annung k čemu jsou, nebo se dozvědět, že chybí na účtu milón, dva.
- Nebo číst stanoviska s předpokladem širší diskuse = deset lidí, nikoho to nezajímá stejně.
Záverem by mě zajímalo, na čem teď S.R. usilovně pracuje, když nemá čas řešit finanční situaci menších sborů, mimo Prahu, kde namají nic k pronájmu, protože na faře bydlí farář zadarmo.
za odpověď děkuje volající na poušti. (snad to není z koránu:)
Od: Anonym: Anna Glacová194.228.169.--- )
Kdy: 28. 01. 2012 18:41
Předmět: K situaci malých sborů

Myslím, že o malých sborech má jednat letošní synod a připravují se (snad) k tomu nějaké materiály, tak se možná nějaké otázky k tomu dají na přetřes nebo možná by se to mohlo dostat i do sborové zásilky pro staršovstva? Asi by bylo dobré, kdyby i menší sbory, kterých se to týká, se mohly také ke své situaci nějak vyjádřit.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 28. 01. 2012 20:37
Předmět: Re: K situaci malých sborů

Otázka:
Je třeba přiznat. že synodní rada se snaží pro budoucnost hledat prostor pro farní sbory, aby zde vládla i solidarita, stejně jako ohled na pracovníky církve. Je v dané souvislosti ideální, když všechny sbory bez rozdílu hradí stejnou částku do personálního fondu (fond, z kterého církev dorovnává platy kazatelů- pozn. red.) bez ohledu na velikost sboru i jeho příjmy, plynoucí třeba i z nemovitostí, zatímco jiné je nikdy neměly, nebo o ně přišly?
Odpověď:
Synod před lety měl na stole řešení, jak do jisté míry poměry Personálního fondu liberalizovat, upravit. Synod ono východisko zamítl, takže vše je, jak nyní je. Můžeme si myslet cokoli, ale toto platí. Rok co rok se nějaký prvek k liberalizaci vrací. Důkladnější řešení ale zamrzlo již tehdy. Každý člen v církvi má nejlepší názor, jak církev spravovat a každý farář svůj teologický pohled, a v takovéto partě se těžko něco spravuje. Roztříštěnost v tomto slova smyslu nás blokuje.
Komentář:
Otázka nehovoří o "liberalizaci", ale o solidaritě, což nelze směšovat nebo zaměňovat.
Od: Anonym: Anna Glacová194.228.169.--- )
Kdy: 29. 01. 2012 13:55
Předmět: Re: K situaci malých sborů

Pane Dospivo, myslím si, že otázky kolem malých sborů jsou možná širší než stále přetřásaný personální fond a situace kolem něj. Nejde jen o peníze, ale abychom se nestali ze sborů jen samostatné shluky několika rodin, které pomalu dovyhasínají. Myslím si, že do budoucna se bude muset (vzhledem ke starší členské základně, která postupně bude odumírat, ať se nám to líbí nebo ne) domluvit nějaké fungování více menších sborů dohromady nebo něco takového. Nemám na to žádný jedinečný recept a myslím, že málokdo - tady asi bude dobré, když proběhne celocírkevní diskuse. Za sebe si umím představit, že bohoslužby by se konaly každý týden v jiném místě toho obvodu např. 4 malých sborů, starší členové by se tam sváželi - a ty sbory by měly 1 společného faráře. Biblické a náboženství by byly podle toho, jak by byl zájem a lidi a třeba by se na tom podíleli laici. Ale samozřejmě, může být i x jiných dobrých řešení, které by bylo dobré, aby někdo navrhl, zpracoval a aby se o tom mluvilo, protože pak to budou malé sbory moci přijmout i za své řešení a nejen jako nařízení. Věřím synodní radě, že k tomu budou hledat citlivé a moudré stanovisko a modlím se za synod, aby pokud v té věci budou něco ustanovovat, aby měli Boží moudrost.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 29. 01. 2012 19:24
Předmět: Re: K situaci malých sborů

Naprosto souhlasím, že otázka malých sborů se nevyčerpává jen personálním fondem, to je jen jeden z předpokladů, aby se tyto sbory podařilo zachovat a rozvíjet. V souvislosti s oddělením státu od církve nelze vyloučit nutnost církevní reformy směrem, jaký naznačujete. Především potřebujeme vnitřní duchovní obnovu "zdola" a zároveň dobrou a prakticky uskutečnitelnou misijní strategii a pomoc celé církve sborům, které nemají potenciál ji uskutečnit samy, např. ve formě "rotujících" misijních pracovníků.
Od: Kazatel ČCE Roman Mazur <>
Kdy: 29. 01. 2012 13:58
Předmět: Re: K situaci malých sborů

Ano, je to tak. Jako LIBERALIZACE odvodů do Personálního fondu se v našich současných církevních poměrech označuje možnost, že by si sbory do jisté míry samy volily, kolik každý rok odvedou. V závislosti na tom by duchovní daného sboru měl menší nebo větší plat.
Tato idea byla před několika lety po celocírkevní diskusi na synodu odmítnuta, především proto, že by se ještě více rozrůznilo ohodnocení práce duchovních. Již v současných stávajících poměrech jsou někdy dosti značné rozdíly v nepeněžních příjmech duchovních (způsobené tím, co (ne)platí za nájem či služby ve služebním, obvykle farním bytě), liberalizací odvodů do PF by se tyto rozdíly ještě více zdůraznily.
Co se týče SOLIDARITY (menší a chudší sbory odvedou méně než větší a bohatší, ale duchovní obou sborů dostanou stejný příspěvek na platy), je zatím zavedena jen solidarita pro "výjimečné případy". Jestli se nepletu, tak třikrát za 10 let může sbor z vážných důvodů požádat o prominutí platby PF.
Všechny návrhy na "systémovou" solidaritu (každý rok odvede menší a chudší sbor méně než větší a bohatší, ačkoli jejich duchovní budou odměněni stejně), které jsem v průběhu času zaregistroval, byly podle mého názoru neprůchozí z procedurálních důvodů - kvůli špatné nebo nepřesné formulaci nebo z jiných podobných důvodů. Popřípadě zavedením naprosté poměrnosti rušily mnohé kladné dopady povinného paušálního odvodu do PF.
Podle mého názoru se ovšem zavedení této systémové solidarity nemůžeme s tím, jak stoupají každoroční povinné odvody, z etických a bratrsko-sesterských důvodů vyhnout. Otázka je spíše, kdy a jak se to změní, než zda.
Náš pražský seniorát navrhuje letošnímu synodu, aby se část odvodu do PF za kazatele začala odvádět poměrným způsobem (prostřednictvím zavedeného systému celocírkevních repartic). Jako "startovací" část pro poměrný odvod je navrženo 10 procent.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 29. 01. 2012 18:56
Předmět: Re: K situaci malých sborů

Ahoj Romane, přesun debaty z roviny "zda" systémovou solidaritu do roviny "jak" považuji za obrovský pokrok, životně důležitý pro další existenci ČCE v rámci celé republiky. Ačkoli váš návrh se nám zdál poněkud komplikovaný, osobně ho vítám, a i kdyby neprošel, bylo by fajn, kdyby synod uložil synodní radě nějaký návrh vypracovat.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 29. 01. 2012 19:04
Předmět: Re: K situaci malých sborů

Jo, a taky je super, že s tímto návrhem přišel pražský seniorát :-).
Od: Anonym: Locika---.net.upcbroadband.cz )
Kdy: 15. 02. 2012 00:38
Předmět: růžové brýle

Omlouvám se, nevím, co je/kdo je letošní synod ani kdo/co byl loňský nebo předloňský synod. Rozhodně se přimlouvám, aby se stal pražský seniorát pioneerem a sundal synodu růžové brýle mámení se skly domnění a rohovinou zvanou zvyk (lépe se to vyjádřit nedá) a poradil jim, aby zkusili zavítat mezi ovečky počtu ne-mnohého, poznat realitu jejich věkové ne-rozmanitosti a hlavně zeptat se na jejich potřeby.
jinak nemám, co dodat…než předem díky.