Řád hospodaření církve EVANGNET

ŘÁD HOSPODAŘENÍ CÍRKVE

OBSAH:

PREAMBULE

ODDÍL A.   OBECNÉ ZÁLEŽITOSTI

Čl. 1. Působnost řádu

Čl. 2. Církevní sbory

Čl. 3. Shromáždění a správní orgány sborů

Čl. 4. Zvláštní zařízení církevní služby

Čl. 5. Účast církve v obchodních společnostech a družstvech

ODDÍL B.   HOSPODAŘENÍ SBORŮ

Čl. 6. Základní zásady hospodaření

Čl. 7. Příjmy a obětavost

Čl. 8. Farní sbory

Čl. 9. Senioráty

Čl. 10. Povšechný sbor

Čl. 11. Základní organizačně ekonomické dokumenty

ODDÍL C.   CELOCÍRKEVNÍ FONDY ZŘIZOVANÉ SYNODEM NEBO KONVENTEM

Čl. 12. Personální fond

Čl. 13. Repartice

ODDÍL D.   SPRÁVA MAJETKU CÍRKEVNÍCH SBORŮ

Čl. 14. Základní pojmy

Čl. 15. Nezcizitelné nemovitosti a jejich evidence

Čl. 16. Zcizitelné nemovitosti a jejich evidence

Čl. 17. Nemovitosti a movité předměty, které mají historickou, uměleckou, vědeckou, nebo jinou závažnou hodnotu, jejich evidence a správa

Čl. 18. Základní zásady správy majetku a poskytování pomoci při jeho správě

Čl. 19. Povinnosti církevních sborů při prodeji nebo darování nemovitostí

Čl. 20. Povinnosti církevních sborů při pronájmu nebo propůjčení nemovitostí

Čl. 21. Ostatní omezení církevních sborů při majetkoprávních úkonech

ODDÍL E.   PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Čl. 22. Závěrečná ustanovení




PREAMBULE

Hospodaření církve je částí služby církevních sborů a její odpovědnosti za úkoly církve ve světě. Tato služba se opírá o dobrovolnou obětavost členů církve, kteří svými dary a sbírkami vytvářejí hlavní zdroj příjmů na zajištění života a práce církve. Aby církevní sbory hospodařily podle pravidel a ve vzájemné solidaritě, stanovuje církev tímto řádem zásady svého hospodaření.



ODDÍL A.   OBECNÉ ZÁLEŽITOSTI

Čl. 1. Působnost řádu

Působnost řádu se vztahuje na
  1. církevní sbory s právní subjektivitou (CZ §3, odst.1) - farní, seniorátní a povšechný,
  2. církevní sbory ke zvláštní službě (CZ §25, odst.16) [§25, odst.14],
  3. zvláštní zařízení církevní služby (CZ §4), pokud jejich hospodaření není upraveno zvláštním řádem nebo statutem,
  4. samostatně hospodařící kazatelské stanice.

Čl. 2. Církevní sbory

  1. Církevní sbory na všech stupních mohou jako samostatné subjekty majetkových práv v rámci své působnosti zejména:
    1. nabývat a zcizovat nemovitý a movitý majetek,
    2. brát na sebe povinnosti a přejímat práva
    3. uzavírat smlouvy všeho druhu,
    4. vybírat salár - dar člena církve,
    5. pořádat sbírky, přijímat dary a dědictví,
    6. provozovat hospodářskou činnost, zejména při správě majetku, a získávat tak prostředky pro práci církve.
  2. Každý církevní sbor hospodaří samostatně, neručí za závazky jiných sborů či zařízení, ani ostatní sbory či zařízení neručí za jeho závazky (CZ §3, odst.5). Sbory však jako součást církve na sebe přijímají určitá hospodářská omezení vyplývající z církevního zřízení a řádů.
  3. Každý církevní sbor pečuje o materiální zabezpečení své činnosti, o své kazatele a pracovníky a o dobrý stav svého majetku.
  4. Jmění shromážděné na určitý účel smí být použito na jiný účel jen se souhlasem příslušného shromáždění.
  5. Sbor poskytuje kazateli na svůj náklad byt včetně vody, otopu a energie v bytě. Hradí i další poplatky spojené s užíváním bytu. O podmínkách užívání bytu uzavře sbor s kazatelem nájemní smlouvu na dobu určitou, na kterou je kazatel sborem povolán. Nájemní smlouva pozbývá platnosti ve chvíli, kdy skončí kazatelovo povolání ve sboru.(viz též ŘK čl.2 odst.3 a PPK část C-1 - odkazy JP)

Čl. 3. Shromáždění a správní orgány sborů

  1. Shromáždění sboru (CZ §7) rozhoduje o zásadách hospodaření sboru. Shromáždění schvaluje:
    1. hospodaření s majetkem sboru,
    2. zprávu o hospodaření předchozího roku,
    3. účetní závěrku předchozího roku,
    4. rozpočet na daný rok a základní směrnice pro hospodaření sboru,
    5. nabývání, zcizování a pronájem nemovitého majetku sboru, vyjma bytů s omezením uvedeným níže,
    6. novostavby a velké opravy nemovitého majetku sboru,
    7. použití reservního fondu.
  2. Shromáždění sboru volí nejméně dva revizory a dva náhradníky (u povšechného sboru čtyři revizory a čtyři náhradníky), kteří provádějí revizi a kontroly hospodaření sboru. Revizoři jsou při své činnosti oprávněni nahlížet do všech dokladů, které se týkají činnosti a hospodaření sboru. O své činnosti a o výsledcích provedených revizí podávají jednou ročně písemnou zprávu shromáždění sboru. Revizoři příslušného sboru vyšší úrovně mají právo kontrolovat hospodaření sborů nižší úrovně po předchozím projednání s jejich správními orgány.
  3. Správní orgán sboru (CZ §8) vede hospodaření sboru, jedná a usnáší se o všech hospodářských záležitostech sboru, pokud nejsou vyhrazeny jiným církevním orgánům. Každoročně předkládá shromáždění zprávu o hospodaření sboru, v níž jsou uvedeny a vysvětleny všechny zásadní události a rozhodnutí k nim učiněná.
  4. Členové správního orgánu sboru jsou právně odpovědni za rozhodnutí správního orgánu, pokud není v zápise z jednání orgánu uveden jejich jmenovitý nesouhlas.
  5. Představitelé sboru jsou vázáni rozhodnutím správního orgánu a jsou povinni předkládat mu všechny podstatné záležitosti. Představitelé sboru jsou právně odpovědni za jednání, které je v rozporu s rozhodnutím správního orgánu, nebo které nebylo předem v tomto orgánu projednáno.
  6. Jednání v rozporu s tímto řádem nebo s rozhodnutím shromáždění či správního orgánu se u kazatelů a dalších pracovníků sboru považuje za hrubé porušení pracovní kázně.

Čl. 4. Zvláštní zařízení církevní služby

  1. Zvláštní zařízení církevní služby jsou:
    1. Diakonie, jejíž hospodaření se řídí Řádem diakonické práce,
    2. Jeronýmova jednota, jejíž hospodaření se řídí Statutem Jeronýmovy jednoty. Vnitřním fondem ve správě Jeronýmovy jednoty je Jubilejní toleranční dar (JTD).

Čl. 5. Účast církve v obchodních společnostech, družstvech, nadacích a nadačních fondech

  1. Církevní sbory na všech úrovních mohou zakládat obchodní společnosti, družstva, nadace a nadační fondy a vstupovat do nich. Vkladem sboru do obchodní společnosti, družstva, nadace nebo nadačního fondu nesmí být nezcizitelné nemovitosti.
  2. Chce-li církevní sbor založit obchodní společnost, družstvo, nadaci nebo nadační fond, či do nich vstoupit, je povinen vypracovat podnikatelský záměr, který musí obsahovat propočet ekonomické efektivity a návrh organizační a právní úpravy.
  3. O vstupu farního sboru do obchodní společnosti, družstva, nadace nebo nadačního fondu či o jejich založení, rozhoduje sborové shromáždění po předchozím schválení podnikatelského záměru seniorátním výborem a synodní radou. O účasti seniorátního sboru rozhoduje konvent po předchozím schválení podnikatelského záměru synodní radou. O účasti povšechného sboru rozhoduje na základě podnikatelského záměru synod.



ODDÍL B.   HOSPODAŘENÍ SBORŮ

Čl. 6. Základní zásady hospodaření

  1. Církevní sbory se při hospodaření řídí obecně platnými právními předpisy. Hospodaření sborů je dále vázáno níže uvedenými principy.
  2. Pro sbory všech stupňů je závazné hospodaření podle rozpočtu. Rozpočet na běžný rok sestavuje správní orgán sboru a předkládá ho k projednání příslušnému sborovému shromáždění.
  3. Základním pravidlem tvorby rozpočtu je jeho vyrovnanost. Celková výše výdajů nesmí překročit celkovou výši příjmů. Jsou-li v příjmových položkách rozpočtu uvedeny půjčky potřebné ke krytí mimořádných nezbytných výdajů, musí být přiložen reálný splátkový kalendář. Hospodaří-li sbor podle schodkového rozpočtu, musí sborové shromáždění rozhodnout o způsobu úhrady schodku.
  4. Správní orgán sboru průběžně sleduje výsledky hospodaření a podle potřeby činí opatření ke splnění rozpočtu. V případě překročení celkových výdajů stanovených v rozpočtu je nutno provést úpravu rozpočtu. Pokud skutečné výdaje přesahují rozpočtovanou částku o více než 25 % a nejsou kryty odpovídajícím zvýšením příjmů, je správní orgán povinen do jednoho měsíce předložit upravený rozpočet k projednání příslušnému sborovému shromáždění.
  5. Účetnictví a další hospodářskou evidenci vedou sbory v souladu se zákonem o účetnictví a vyhláškami MF ČR. Pravidla výkaznictví o majetku sboru a o sborovém hospodaření včetně podoby formulářů určuje synodní rada. Synodní rada vydává metodické pokyny, jimiž tlumočí sborům ustanovení obecně platných právních předpisů, závazná usnesení synodů a svá závazná rozhodnutí.
  6. Sborům se doporučuje vytvářet rezervní fond. Rezervní fond se tvoří každoročním odvodem 5% vlastních příjmů sboru až do výše 20% majetku sboru. Do rezervního fondu je možno jednorázově odvést část přebytku sborového hospodaření ve výši schválené příslušným sborovým shromážděním. Prostředky rezervního fondu sbor udržuje v likvidní formě (např. termínovaný vklad, dluhopis). Může je použít na krytí výdajů při mimořádných událostech (poškození nezcizitelného majetku sboru při živelních pohromách, rekonstrukce a novostavby tohoto majetku) a na úhradu rozpočtového schodku.

Čl. 7. Příjmy a obětavost

  1. Hospodaření církve spočívá na dobrovolné obětavosti jejich členů. Jejich ochota pečovat o hmotné potřeby církve je jedním z projevů živé víry a vztahu ke sboru a církvi.
  2. Vlastní příjmy sboru jsou: Salár, sbírky při shromáždění, účelové sbírky a dary.
  3. Salár je pravidelný roční dar, který církev očekává od každého svého člena s vlastním příjmem v doporučené výši 5% jeho celkových ročních čistých příjmů. Salár se platí jednou ročně nebo ve splátkách farnímu sboru, do něhož člen patří. Manželé mohou platit společně. Salár se neočekává od člena sboru bez vlastního příjmu. Neplacení saláru nemůže být důvodem k vyloučení z církve.
  4. Sbírky při shromáždění jsou dalším zdrojem příjmů, které sbor očekává od svých členů. Konají se pravidelně:
    1. pro sborové účely,
    2. pro mimosborové účely jako povinné sbírky na základě usnesení synodu či konventu, nebo jako nepovinné sbírky dle usnesení příslušného správního orgánu.
  5. Účelové sbírky slouží k financování mimořádných potřeb sboru. Dary poskytují sborům fyzické i právnické osoby při služebnostech, životních jubileích a jiných příležitostech.
  6. O celkové výši darů poskytnutých sboru na církevní účely ve zdaňovacím období vydává sbor na žádost dárce (daňového poplatníka) potvrzení ve smyslu zákona o dani z příjmu. Potvrzení lze vydat na základě příjmových dokladů zahrnutých do účetnictví sboru, jedná-li se o nepeněžní dar na základě doložení jeho hodnoty dárcem. O vydaných potvrzeních vede sbor průkaznou evidenci.
  7. Ostatní příjmy sboru jsou zejména:
    1. půjčky, příspěvky a dary z církevních zdrojů
    2. účelové půjčky, příspěvky a dotace státu či obcí
    3. prostředky získané na základě grantů a projektů
    4. příjmy z pronájmu a podnikání,
    5. likvidační zůstatky právnických osob a dědictví odkázaná církvi,
    6. další pravidelné i nepravidelné příjmy.

Čl. 8. Farní sbory

  1. Farní sbor je odpovědný za hmotné zabezpečení své činnosti, platu kazatele prostřednictvím personálního fondu, platů dalších sborových pracovníků a dobrého stavu církevních budov i jejich vybavení.
  2. Farní sbor přispívá na hospodaření seniorátu a povšechného sboru povinnými příspěvky (reparticemi) a celocírkevními sbírkami.
  3. Staršovstvo farního sboru hospodaří podle rozpočtu při dodržování zásady opatrnosti a účelnosti jednotlivých výdajů. K povinnostem staršovstva patří zejména:
    1. sestavovat rozpočet a předkládat jej k projednání sborovému shromáždění,
    2. zasílat projednaný rozpočet k posouzení seniorátnímu výboru,
    3. zajistit vedení účetnictví, evidenci a pravidelnou inventarizaci majetku sboru,
    4. řádně spravovat majetek sboru,
    5. usnášet se o půjčkách, které sbor přijímá nebo poskytuje,
    6. zajistit vedení výkaznictví dle metodických pokynů synodní rady a předávat jí požadované údaje,
    7. vychovávat členy sboru k účinné obětavosti,
    8. vyhledávat další zdroje příjmů pro sborovou práci.
  4. Staršovstvo do konce března běžného roku předkládá sborovému shromáždění ke schválení zprávu o hospodaření a účetní závěrku za předchozí rok. Zpráva o hospodaření, účetní závěrka za předchozí rok a rozpočet na daný rok musejí být vyloženy k nahlédnutí členům sboru nejméně 14 dnů před sborovým shromážděním, které je projednává.

Čl. 9. Senioráty

  1. Seniorát je odpovědný za hmotné zabezpečení své činnosti, platů seniorátních kazatelů prostřednictvím personálního fondu, platů dalších seniorátních pracovníků a dobrého stavu seniorátních budov a jejich vybavení.
  2. Konvent vedle povinností stanovených čl. 3 tohoto řádu rozhoduje:
    1. o celkové výši seniorátních repartic a jejich rozdělení na farní sbory,
    2. o rozdělení celocírkevních repartic na farní sbory seniorátu.
  3. Seniorátní výbor hospodaří podle rozpočtu při dodržování zásady opatrnosti a účelnosti jednotlivých výdajů. K povinnostem seniorátního výboru patří zejména:
    1. sestavovat rozpočet a předkládat jej k projednání konventu,
    2. zajistit vedení účetnictví, evidenci a pravidelnou inventarizaci majetku seniorátu,
    3. řádně spravovat majetek seniorátu,
    4. usnášet se o půjčkách, které seniorát přijímá nebo poskytuje,
    5. zajistit vedení výkaznictví dle metodických pokynů synodní rady a předávat jí požadované údaje,
    6. vyhledávat další zdroje příjmů pro práci seniorátu.
  4. Seniorátní výbor v rámci seniorátu plní tyto úkoly:
    1. dohlíží na hospodaření farních sborů, posuzuje jejich rozpočty, vyžaduje odstranění nedostatků a předává upravené rozpočty synodní radě,
    2. kontroluje prostřednictvím seniorátních revizorů hospodaření farních sborů podle plánu kontrol tak, aby nejméně jednou za 6 let byla provedena kontrola hospodaření každého sboru,
    3. provádí mimořádné kontroly hospodaření farních sborů,
    4. pravidelně hodnotí ekonomickou situaci sborů a navrhuje opatření,
    5. koordinuje investiční činnost farních sborů,
    6. kontroluje, zda sbory dodržují ustanovení oddílu D tohoto řádu.
  5. Seniorátní výbor předkládá konventu ke schválení zprávu o hospodaření a účetní závěrku za předchozí rok. Zpráva o hospodaření, účetní závěrka za předchozí rok a rozpočet na daný rok musejí být poslancům konventu k nahlédnutí nejméně 14 dnů před zasedáním konventu, které je projednává.

Čl. 10. Povšechný sbor

  1. Povšechný sbor odpovídá za hmotné zabezpečení své činnosti, činnosti ústřední církevní kanceláře, kanceláře Jeronýmovy jednoty, církevního soudu a poradních odborů synodní rady, platů všech kazatelů církve prostřednictvím personálního fondu, platů pracovníků ústřední církevní kanceláře a kanceláře Jeronýmovy jednoty, a dobrého stavu celocírkevních budov a jejich vybavení.
  2. Synod vedle povinností stanovených čl. 3 tohoto řádu rozhoduje:
    1. o majetkoprávních úkonech povšechného sboru nad 5 miliónů Kč,
    2. o pravidlech hospodaření s fondy,
    3. o celkové výši celocírkevních repartic a jejich rozdělení na senioráty,
    4. o historické, umělecké, vědecké nebo jiné závažné hodnotě církevního majetku.
  3. Synodní rada hospodaří za pomoci ústřední církevní kanceláře podle rozpočtu při dodržování zásady opatrnosti a účelnosti jednotlivých výdajů. K povinnostem synodní rady patří zejména:
    1. sestavovat rozpočet a předkládat jej k projednání synodu,
    2. zajistit vedení účetnictví, evidenci a pravidelnou inventarizaci majetku povšechného sboru,
    3. řádně spravovat majetek povšechného sboru,
    4. usnášet se o půjčkách, které povšechný sbor přijímá nebo poskytuje
    5. zajistit vedení výkaznictví podle obecně platných právních předpisů a usnesení synodu,
    6. vydávat závazné organizačně ekonomické dokumenty, směrnice a příkazy,
    7. zabezpečovat financování celocírkevních akcí,
    8. pečovat o obětavost v církvi,
    9. vyhledávat další zdroje příjmů pro práci církve.
  4. Synodní rada v rámci povšechného sboru plní m.j. tyto úkoly:
    1. dohlíží na hospodaření farních sborů a seniorátů a projednává s nimi závažné nedostatky v jejich hospodaření,
    2. vyjadřuje se k rozpočtům sborů a seniorátů,
    3. kontroluje prostřednictvím celocírkevních revizorů hospodaření seniorátů, účelových zařízení a zařízení zvláštní církevní služby podle plánu kontrol stanoveného synodem.
    4. provádí mimořádné kontroly hospodaření jednotlivých farních sborů, seniorátů, účelových zařízení a zařízení zvláštní církevní služby,
    5. pravidelně hodnotí ekonomickou situaci církve a navrhuje opatření,
    6. koordinuje investiční činnost farních sborů a seniorátů,
    7. koordinuje vzájemnou pomoc sborů,
    8. kontroluje majetkoprávní úkony sborů a seniorátů,
    9. kontroluje, zda sbory a senioráty dodržují ustanovení oddílu D tohoto řádu,
    10. jedná jako zaměstnavatel všech kazatelů církve, zaměstnanců ústřední církevní kanceláře a zaměstnanců kanceláře Jeronýmovy jednoty.
  5. Revizi hospodaření povšechného sboru provádějí jednou ročně nejméně tři ze čtyř zvolených revizorů.
  6. Součástí revize je kontrola plnění rozpočtu, kontrola pohledávek a závazků včetně úvěrového zatížení, hodnocení inventur, kontrola dodržování pravidel pro hospodaření s fondy, kontrola dodržování dalších organizačně ekonomických dokumentů, směrnic a příkazů a namátková kontrola účetních dokladů, jejich formální správnosti a zaúčtování. Výsledek jednotlivých kontrol je zaznamenán v písemné revizní zprávě, která se předkládá synodu.

Čl. 11. Základní organizačně ekonomické dokumenty

  1. Základní organizačně ekonomické dokumenty vydává synodní rada.
  2. Oběh účetních dokladů a podpisové vzory stanovují postup schvalování a účtování základních dokladů, jejich náležitosti a podpisové vzory všech oprávněných pracovníků ústředí církve.
  3. Účtový rozvrh a postupy účtování stanovují aktuálně používanou účetní osnovu, komentují ji a předkládají příklady základních účetních případů.
  4. Evidence HIM, NIM, DHIM, DNIM a inventarizační řád stanovují způsob zařazování, evidence, odpisování a vyřazování hmotného a nehmotného majetku a periodicitu, průběh a náležitosti dokladové a fyzické inventury.
  5. Pravidla hospodaření s fondy popisují účel jednotlivých fondů a stanovují způsob schvalování, účtování a hospodaření s prostředky shromážděnými ve fondech (např. uložení na zvl. účtu).
  6. Inventarizace se provádí podle obecně platných právních předpisů.



ODDÍL C.   CELOCÍRKEVNÍ FONDY ZŘIZOVANÉ SYNODEM NEBO KONVENTEM

Čl. 12. Personální fond

  1. Personální fond zřídil synod. Pravidla hospodaření s Personálním fondem stanovuje synod.
  2. Personální fond slouží k zajištění finančních prostředků na mzdy a na úhradu nákladů souvisejících se zdravotním a sociálním zabezpečením a penzijním připojištěním kazatelů a ostatních pracovníků církve a s poskytováním jídelních kuponů. Personální fond se tvoří v běžném roce pro zajištění výplat v letech příštích.
  3. Prostředky Personálního fondu jsou přísně účelové a jejich použití je vázáno na pravidla odměňování kazatelů a ostatních pracovníků církve, která stanovuje synod.
  4. Hospodaření s prostředky na PF stejně tak i plnění a čerpání z PF je zachyceno ve Statutu Personálního fondu.

Čl. 13. Repartice

  1. Repartice jsou pravidelné odvody, kterými farní sbory povinně přispívají na výdaje církevních sborů vyššího stupně.
  2. Farní sbory odvádějí:
    1. seniorátní repartice,
    2. celocírkevní repartice.
  3. Výši seniorátních repartic na příští kalendářní rok a jejich rozdělení na farní sbory seniorátu stanovuje konvent. Seniorátní repartice slouží v rámci příslušného rozpočtu na úhradu nákladů konventu, seniorátního výboru, seniorátních poradních odborů a komisí a na údržbu majetku seniorátního sboru.
  4. Výši celocírkevních repartic na příští kalendářní rok a jejich rozdělení na senioráty stanovuje synod. Rozdělení celocírkevních repartic na farní sbory seniorátu stanovuje konvent. Celocírkevní repartice slouží v rámci příslušného rozpočtu na úhradu nákladů synodu, synodní rady, ústřední církevní kanceláře, kanceláře Jeronýmovy jednoty, církevního soudu, poradních odborů a komisí synodní rady, na údržbu majetku povšechného sboru, na poskytování pomoci církevním sborům a na sociální výpomoc pracovníkům církve.
  5. Farní sbory odvádějí seniorátní i celocírkevní repartice na účet seniorátního výboru. Seniorátní výbory odvádějí shromážděné celocírkevní repartice na účet synodní rady ve dvou pololetních splátkách k 30.6. a k 30.11. každého roku. Do 30 dnů po uzavření hospodářského roku předkládají seniorátní výbory synodní radě přehled předepsaných a odvedených celocírkevních repartic členěný na jednotlivé farní sbory seniorátu.
  6. Odvody seniorátních repartic kontroluje seniorátní výbor. Odvody celocírkevních repartic kontroluje seniorátní výbor a synodní rada.



ODDÍL D.   SPRÁVA MAJETKU CÍRKEVNÍCH SBORŮ

Čl. 14. Základní pojmy

  1. Nemovitosti, které jsou majetkem církevních sborů se dělí podle potřebnosti pro život sborů na:
    1. nezcizitelné nemovitosti,
    2. zcizitelné nemovitosti.
  2. Nemovitosti a movité předměty, které jsou majetkem církevních sborů a mají historickou, uměleckou, vědeckou nebo jinou závažnou hodnotu, se dělí na:
    1. objekty zapsané v seznamu kulturních památek České republiky,
    2. objekty zapsané v seznamu objektů vyžadujících zvláštní péči,
    3. ostatní objekty.

Čl. 15. Nezcizitelné nemovitosti a jejich evidence

  1. Nezcizitelné nemovitosti jsou budovy a pozemky ve vlastnictví církevních sborů, které vcelku nebo zčásti slouží základním funkcím církevního sboru.
  2. Základní funkce církevního sboru jsou:
    1. shromažďování členů sboru k bohoslužbám, církevní výchově a vzdělávání v sídle sboru a kazatelských stanicích,
    2. poskytování přiměřeného služebního bytu pro kazatele sboru v počtu stanoveném synodem,
    3. správa sboru.
  3. Seznam nezcizitelných nemovitostí vede příslušný správní orgán. O zápisu nemovitostí do seznamu rozhoduje shromáždění příslušného sboru.
  4. Vedení ústřední evidence nezcizitelných nemovitostí zajišťuje z pověření církve Jeronýmova jednota. Nezcizitelné nemovitosti jsou evidovány v členění dle katastru nemovitostí, popisných a orientačních čísel budov a názvů objektů bez těchto čísel.

Čl. 16. Zcizitelné nemovitosti a jejich evidence

  1. Zcizitelné nemovitosti jsou budovy a pozemky ve vlastnictví církevních sborů, které trvale neslouží účelům, jež jsou vyjmenovány v čl. 15 odst. 2 tohoto řádu.
  2. Zcizitelné nemovitosti jsou využívány zejména:
    1. shromažďování členů sboru k bohoslužbám, církevní výchově a vzdělávání v sídle sboru a kazatelských stanicích,
    2. pro nájemní bydlení,
    3. jako nebytové prostory pro sociální, kulturní, spolkovou nebo jinou nevýdělečnou činnost,
    4. jako nebytové prostory pro podnikání.
  3. Seznam zcizitelných nemovitostí vede příslušný správní orgán.
  4. Vedení ústřední evidence zcizitelných nemovitostí zajišťuje z pověření církve Jeronýmova jednota. Zcizitelné nemovitosti jsou evidovány v členění dle katastru nemovitostí, popisných a orientačních čísel budov a názvů objektů bez těchto čísel.

Čl. 17. Kulturní památky a objekty vyžadující zvláštní péči

  1. Kulturní památky jsou nemovitosti zapsané v Ústředním seznamu nemovitých kulturních památek České republiky a movité předměty prohlášené za kulturní památku Ministerstvem kultury ČR.
  2. Objekty vyžadující zvláštní péči jsou nemovitosti a movité předměty, které mají historickou, uměleckou, vědeckou, nebo jinou závažnou hodnotu a jsou zapsány v seznamu objektů Českobratrské církve evangelické vyžadujících zvláštní péči.
  3. Církevní sbory vedou evidenci objektů, které jsou jejich majetkem a jsou zapsány v Ústředním seznamu nemovitých kulturních památek České republiky a movitých předmětů prohlášených za kulturní památku Ministerstvem kultury ČR. Církevní sbory vykonávají v plném rozsahu práva a povinnosti vlastníků těchto objektů jež jsou stanoveny obecně platnými právními předpisy. Ústřední evidenci těchto objektů a dohled nad jejich správou zajišťuje z pověření církve Jeronýmova jednota.
  4. Církevní sbory vedou evidenci objektů, které jsou jejich majetkem a jsou zapsány v seznamu objektů Českobratrské církve evangelické vyžadujících zvláštní péči. O zápisu do seznamu objektů vyžadujících zvláštní péči a o změnách tohoto seznamu rozhoduje synod na návrh majitele objektu předložený prostřednictvím Jeronýmovy jednoty. Vedení seznamu objektů vyžadujících zvláštní péči a dohled nad jejich správou zajišťuje z pověření církve Jeronýmova jednota.
  5. Před zahájením oprav kulturních památek jsou církevní sbory povinny požádat kancelář Jeronýmovy jednoty o vyjádření a příslušný orgán státní památkové péče o vydání rozhodnutí - závazného stanoviska k opravě.
  6. Před zahájením oprav objektů vyžadujících zvláštní péči jsou církevní sbory povinny požádat kancelář Jeronýmovy jednoty o souhlas s opravou.
  7. Při prodeji, darování, pronájmu, nebo propůjčení kulturních památek a objektů vyžadujících zvláštní péči jsou církevní sbory povinny postupovat podle ustanovení tohoto řádu, která se týkají nezcizitelných nemovitostí.

Čl. 18. Základní zásady správy majetku a poskytování pomoci při jeho správě

  1. Církevní sbory jsou právnickými osobami a při správě majetku se řídí zejména těmito zásadami:
    1. odpovídají za řádný právní i technický stav nemovitého a movitého majetku, který je jejich vlastnictvím, a za zajišťování finančních prostředků potřebných k jeho správě,
    2. právními úkony v písemné formě převádějí movitý i nemovitý majetek, přejímají majetková práva a závazky, přijímají dary a dědictví,
    3. v rozsahu platných nájemních smluv a smluv o půjčkách odpovídají za movitý i nemovitý majetek, s nímž na základě těchto smluv nakládají.
  2. Stavební práce smí církevní sbor zahájit pouze tehdy, má-li dostatek prostředků na dokončení opravy nebo stavby, nebo může-li věrohodně prokázat, že mu tyto prostředky budou poskytnuty z mimosborových zdrojů.
  3. Přestoupí-li církevní sbor ustanovení odst. 2, neobdrží po dobu 10 let žádnou pomoc z prostředků, jež shromažďuje a spravuje církev nebo její účelová zařízení.
  4. Finanční pomoc z prostředků, jež shromažďuje a spravuje církev nebo její účelová zařízení, je poskytována s ohledem na perspektivy současné a budoucí církevní práce přednostně těm církevním sborům, které opravují nebo budují svůj nezcizitelný nemovitý majetek. Nesmí být poskytnuta církevním sborům, které se svým majetkem řádně nehospodaří.

Čl. 19. Povinnosti církevních sborů při prodeji nebo darování nemovitostí

  1. Při prodeji nebo darování nezcizitelné nemovitosti má církevní sbor, který je jejím vlastníkem, tyto povinnosti:
    1. Jedná-li se o farní sbor:
      • Staršovstvo předloží záměr sborovému shromáždění spolu s návrhem, jak budou zajištěny základní funkce farního sboru.
      • Souhlasí-li sborové shromáždění se záměrem, předloží staršovstvo seniorátnímu výboru návrh příslušné smlouvy a jeho prostřednictvím požádá konvent o souhlas k převodu nemovitosti.
      • Souhlasí-li konvent s podmínkami převodu, provede staršovstvo převod nemovitosti a informuje o něm nejbližší sborové shromáždění. Do 30 dnů po převodu písemně informuje seniorátní výbor, který informaci sdělí synodní radě a nejbližším zasedáním konventu a synodu.
    2. Jedná-li se o seniorátní sbor:
      • Seniorátní výbor předloží záměr konventu spolu s návrhem, jak budou zajištěny základní funkce seniorátního sboru.
      • Souhlasí-li konvent se záměrem, předloží seniorátní výbor synodní radě návrh příslušné smlouvy a jejím prostřednictvím požádá synod o souhlas k převodu nemovitosti.
      • Souhlasí-li synod s podmínkami převodu, provede seniorátní výbor převod nemovitosti a informuje o něm nejbližší zasedání konventu. Do 30 dnů po převodu písemně informuje synodní radu, která sdělí informaci nejbližšímu zasedání synodu.
    3. Jedná-li se o povšechný sbor:
      • Synodní rada předloží záměr synodu spolu s návrhem příslušné smlouvy a návrhem, jak budou zajištěny základní funkce povšechného sboru.
      • Souhlasí-li synod s podmínkami převodu, provede synodní rada převod nemovitosti a informuje o něm příští zasedání synodu.
  2. Při prodeji nebo darování zcizitelné nemovitosti, jejíž hodnota je vyšší než 500.000 Kč, má církevní sbor, který je jejím vlastníkem tyto povinnosti:
    1. Jedná-li se o farní sbor:
      • Staršovstvo předloží záměr sborovému shromáždění
      • Souhlasí-li sborové shromáždění se záměrem, předloží staršovstvo seniorátnímu výboru návrh příslušné smlouvy a znalecký odhad ceny nemovitosti a požádá ho o souhlas k převodu nemovitosti.
      • Souhlasí-li seniorátní výbor s podmínkami převodu, provede staršovstvo převod nemovitosti a informuje o něm nejbližší sborové shromáždění. Do 30 dnů po převodu písemně informuje seniorátní výbor, který sdělí informaci nejbližšímu zasedání konventu.
    2. Jedná-li se o seniorátní sbor:
      • Seniorátní výbor předloží záměr konventu.
      • Souhlasí-li konvent se záměrem, předloží seniorátní výbor synodní radě návrh příslušné smlouvy a znalecký odhad ceny nemovitosti a požádá ji o souhlas k převodu nemovitosti.
      • Souhlasí-li synodní rada s podmínkami převodu, provede seniorátní výbor převod nemovitosti a informuje o něm nejbližší zasedání konventu. Do 30 dnů po převodu písemně informuje synodní radu, která sdělí informaci nejbližšímu zasedání synodu.
    3. Jedná-li se o povšechný sbor:
      • Pro prodej nebo darování nemovitosti, jejíž hodnota je vyšší než 5 mil. Kč, předloží synodní rada záměr synodu. Souhlasí-li synod, může synodní rada uzavřít příslušné smlouvy o převodu. O provedeném převodu informuje nejbližší zasedání synodu.

Čl. 20. Povinnosti církevních sborů při pronájmu nebo propůjčení nemovitostí

  1. Při pronájmu nebo propůjčení nezcizitelné nemovitosti, případně její části, a při zřízení věcných břemen k této nemovitosti, má církevní sbor, který je vlastníkem, tyto povinnosti:
    1. Jedná-li se o farní sbor:
      • Staršovstvo předloží záměr sborovému shromáždění.
      • Souhlasí-li sborové shromáždění se záměrem, předloží staršovstvo seniorátnímu výboru návrh příslušné smlouvy a požádá ho o souhlas k uzavření smlouvy.
      • Souhlasí-li seniorátní výbor s obsahem smlouvy, uzavře staršovstvo smlouvu, do 30 dnů zašle jedno vyhotovení seniorátnímu výboru a informuje nebližší sborové shromáždění.
    2. Jedná-li se o seniorátní sbor:
      • Seniorátní výbor předloží záměr konventu.
      • Souhlasí-li konvent se záměrem, předloží seniorátní výbor synodní radě návrh příslušné smlouvy a požádá ji o souhlas k uzavření smlouvy.
      • Souhlasí-li synodní rada s obsahem smlouvy, uzavře seniorátní výbor smlouvu, do 30 dnů zašle jedno vyhotovení synodní radě a informuje nebližší zasedání konventu.
    3. Jedná-li se o povšechný sbor:
      • Synodní rada předloží záměr synodu.
      • Souhlasí-li synod se záměrem, synodní rada schválí a uzavře příslušnou smlouvu a informuje nebližší zasedání synodu.
  2. Při pronájmu nebo propůjčení zcizitelné nemovitosti, případně její části, a při zřízení věcných břemen k této nemovitosti, má církevní sbor, který je jejím vlastníkem, tyto povinnosti:
    1. Jedná-li se o farní sbor:
      • Staršovstvo sboru schválí a uzavře příslušnou smlouvu, do 30 dnů zašle jedno vyhotovení seniorátnímu výboru a informuje nebližší sborové shromáždění.
    2. Jedná-li se o seniorátní sbor:
      • Seniorátní výbor schválí a uzavře příslušnou smlouvu, do 30 dnů zašle jedno vyhotovení synodní radě a informuje nebližší zasedání konventu.
    3. Jedná-li se o povšechný sbor:
      • Synodní rada schválí a uzavře příslušnou smlouvu a informuje nebližší zasedání synodu.
  3. Ustanovení odst. 1 a 2 neplatí pro pronájem a propůjčení nemovitostí na dobu kratší než 12 měsíců.

Čl. 21. Ostatní omezení církevních sborů při majetkoprávních úkonech

  1. Církevní sbor rozhoduje samostatně o závazcích do výše 50 % svých vlastních příjmů v předchozím kalendářním roce. Před rozhodnutím o závazcích převyšujících tuto hranici je církevní sbor povinen požádat nadřízený správní orgán o souhlas.
  2. Před rozhodnutím o závazcích povšechného sboru převyšujících 5 milionů Kč je synodní rada vždy povinna vyžádat si souhlas synodu.
  3. Jako zástavu při majetkoprávních úkonech nesmí církevní sbor použít nezcizitelnou nemovitost, která je jeho majetkem, ani její část.
  4. Majetek církevních sborů je možno právoplatně pronajmout pouze na dobu určitou, která nepřesahuje 20 let.



ODDÍL E.   PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Čl. 22. Přechodná a závěrečná ustanovení

  1. Tento řád usneslo 2.zasedání 30.synodu ČCE dne 27.května 2000 a byl vyhlášen synodní radou 21.června 2000. Jeho přechodná ustanovení měla platnost do 21.června 2002.
  2. Mimořádné zasedání 30.synodu ČCE 7.9.2002 usneslo doplněk vyhlášený dnem 18.9.2002.
  3. Řád byl dále doplněn na 1.zasedání 31.synodu ČCE dne 24.5.2003 a vyhlášen synodní radou dne 18.6.2003.
Zpět na obsah