Řád diakonické práce ČCE EVANGNET

ŘÁD DIAKONICKÉ PRÁCE
Českobratrské církve evangelické

OBSAH:

Preambule

Oddíl I. Obecná ustanovení

Čl. 1. Cíl diakonické práce

Čl. 2. Okruhy diakonické práce ČCE

Čl. 3. Odpovědnost za diakonickou práci

Čl. 4. Diakoni a diakonky

Oddíl II. Křesťanská služba

Čl. 5. Práce křesťanské služby

Čl. 6. Materiální zajištění křesťanské služby

Čl. 7. Odborná pomoc

Oddíl III. Diakonie ČCE

Čl. 8. Základní ustanovení

Čl. 9. Poslání Diakonie ČCE

Čl. 10. Organizační členění Diakonie ČCE

Čl. 11. Řízení a správa Diakonie ČCE

Čl. 12. Shromáždění Diakonie ČCE

Čl. 13. Představenstvo Diakonie ČCE

Čl. 14. Představenstvo střediska Diakonie ČCE

Čl. 15. Ředitel Diakonie ČCE

Čl. 16. Ředitel střediska Diakonie ČCE

Čl. 17. Jednání a podepisování za Diakonii ČCE (střediska)

Čl. 18. Hospodaření

Čl. 19. Dozorčí rada

Čl. 20. Zrušení a zánik Diakonie ČCE, jejích středisek a škol

Oddíl IV. Závěrečná ustanovení

Čl. 21. Platnost řádu




PREAMBULE

Péče o potřebné, nemocné a slabé jako výraz křesťanské lásky k bližnímu patří neodmyslitelně k životu i práci Českobratrské církve evangelické (dále jen "ČCE"). Tato křesťanská služba, pro niž máme v Novém zákoně řecký pojem "diakonia", je společně se zvěstováním Božího slova a vysluhováním svátostí základním posláním a úkolem církve a každého jejího sboru. Církev vede své členy k tomu, aby se podle svých obdarování a možností na této službě podíleli.
Těžiště diakonické práce církve je ve farních sborech. Farní sbory pro tuto křesťanskou službu vyhledávají vhodné pracovníky, ustavují skupiny a pověřují je ke službě.
Kde jsou pro to předpoklady, zřizují se v rámci ČCE diakonická zařízení jako střediska různě specializované pomoci potřebným a speciální školy, předškolní a školská zařízení jako právnické osoby v rámci Diakonie. Tato pracoviště institucionálně prováděné péče tvoří Diakonii Českobratrské církve evangelické (dále jen "Diakonie ČCE"), která je integrovanou součástí ČCE. Diakonie ČCE navazuje na tradice dřívějších diakonických zařízení (např. České diakonie).
Pro vzdělávání dětí umístěných ve střediscích Diakonie ČCE se zřizují základní speciální školy, předškolní a školská zařízení jako právnické osoby v rámci Diakonie.
ČCE povolává muže a ženy, kteří osvědčí předpoklady pro službu lidem v nouzi, a pověřuje je službou diakona - diakonky. Očekává od nich, že se jejich dlouhodobá diakonická služba stane trvalým projevem lásky k bližnímu a praktickým svědectvím o Ježíši Kristu v našem světě a že budou též ochotni se pro svou službu neustále odborně zdokonalovat.
Od svých sborů církev očekává, že budou diakonické dílo na modlitbách i prakticky podporovat, od jednotlivých členů čeká, že se na něm na základě víry v Ježíše Krista budou podle svých obdarování a možností podílet.
Diakonie ČCE se spravuje tak jako celá Českobratrská církev evangelická podle presbyterně–synodních zásad, jak je vyjadřuje Církevní zřízení a řády ČCE.



ODDÍL I. OBECNÁ USTANOVENÍ

Čl. 1. Cíl diakonické práce

  1. Posláním a cílem diakonické práce je zejména zajišťovat, organizovat a provádět křesťansky zaměřenou sociální a pastorační péči a službu starým, osamělým, ohroženým, nemocným, zdravotně postiženým a jinak potřebným lidem.

Čl. 2. Okruhy diakonické práce ČCE

Podle rozsahu, specializace činnosti a místních podmínek je diakonická práce v ČCE organizována takto:
  1. Péče prováděná v rámci sborů ČCE je označována jako “křesťanská služba”. Tuto službu zajišťují převážně dobrovolní pracovníci. Křesťanská služba se řídí ustanoveními Oddílu II. tohoto řádu.
  2. Péče prováděná institucionálně ve střediscích Diakonie ČCE, zřízené podle §4, odst. 1a) CZ [§4, odst. a) CZ]. Diakonie ČCE se řídí ustanoveními Oddílu III. tohoto řádu.

Čl. 3. Odpovědnost za diakonickou práci

  1. Odpovědnost za křesťanskou službu ve sborech mají jejich správní orgány (staršovstvo, seniorátní výbor, synodní rada).
  2. Správní orgán může zřídit poradní odbor, který činnost křesťanské služby podněcuje a koordinuje.
  3. Synodní rada zřizuje poradní odbor křesťanské služby.
  4. Poradní odbory křesťanské služby pečují o provádění křesťanské služby mezi potřebnými a dbají o odbornou přípravu bratří a sester, kteří se na této službě podílejí. Odborná příprava je zaměřena na oblast teologickou i sociálně zdravotní.
  5. Sbory mohou mít vedle dobrovolných pracovníků křesťanské služby také placené sborové pracovníky, příp. diakony a diakonky.
  6. Odpovědnost za institucionální diakonickou práci nese povšechný sbor. Tuto odpovědnost vyjádřil rozhodnutím o zřízení Diakonie ČCE, jíž svěřil práva a odpovědnost dle Oddílu III. tohoto řádu.

Čl. 4. Diakoni a diakonky

  1. Členy ČCE, příp. členy jiných evangelických církví, jimž bylo dle Řádu členství ČCE členství v ČCE propůjčeno, kteří se rozhodnou přijmout službu potřebným za své hlavní životní povolání, může církev (po projednání s jejich vedením) k této práci pověřit. Tím se stávají diakony a diakonkami ČCE.
  2. Způsob výběru diakonů (diakonek), jejich odbornou a teologickou přípravu v rámci "diakonátu", obsah závěrečné zkoušky, na jejímž základě bude synodní radou rozhodnuto o udělení pověření, a podmínky jejich pověřování určí synod.
  3. Před vydáním pověřovacího dekretu podepíše uchazeč diakonský revers, tohoto znění:
  4. Budu-li povolán/a jako diakon/ka Českobratrské církve evangelické v jejím sboru nebo v její Diakonii, zavazuji se, že:
    1. Svou službou i svědectvím vlastního života budu stvrzovat evangelium Ježíše Krista i dar víry, která se cele spoléhá na Boží milost.
    2. Budu svědomitě, řádně a včas plnit povinnosti, které jsou dohodnuty v povolací listině, stanoveny církevními řády a uloženy nadřízenými orgány mé služby.
    3. Budu se stále vzdělávat, především v oboru své diakonské služby.
    4. Budu se zdržovat činností, které nejsou v souladu se službou v církvi a v její Diakonii nebo které by mne zdržovaly či rušily v plnění povinností s diakonskou službou spojených.
    5. Vystříhám se všeho, co by narušovalo společenství a řád Českobratrské církve evangelické.
    Tento závazek činím v důvěře v Boží pomoc a potvrzuji jej vlastním podpisem.
  5. Pověření ke službě diakona se provádí při bohoslužebném shromáždění církve. Všichni pověření jsou představeni při nejbližším zasedání synodu.
  6. Evidenci pověřených diakonů a diakonek vede Ústřední církevní kancelář.
  7. Péčí o diakony a diakonky a jejich vzdělání je pověřena Diakonie ČCE.



ODDÍL II. KŘESŤANSKÁ SLUŽBA

Čl. 5. Práce křesťanské služby

  1. Křesťanská služba je součástí sborové práce a organizačně ji zajišťuje správní orgán sboru, který k této službě pověřuje pracovníky. Koordinaci služby mohou sbory svěřovat svým poradním odborům křesťanské služby.
  2. Pokud při větším rozsahu křesťanské služby nebo s ohledem na místní podmínky zřídí pro ni farní nebo seniorátní sbor své zvláštní zařízení, řídí se sbor při organizaci takto vzniklých středisek přiměřeně příslušnými ustanoveními o střediscích Diakonie ČCE.

Čl. 6. Materiální zajištění křesťanské služby

  1. Náklady na svou křesťanskou službu hradí plně příslušný sbor. Sbor hradí náklady v rámci sborového hospodaření. Sbor podle potřeby vyhlašuje na tento účel sbírky a organizuje získávání darů.
  2. Sbor může ve zdůvodněných případech požádat o pomoc z církevních prostředků.
  3. Sbory se mohou ucházet o pomoc z veřejných prostředků.

Čl. 7. Odborná pomoc

  1. Odbornou pomoc farním sborům zajišťují především seniorátní a celocírkevní poradní odbory křesťanské služby. Tyto odbory organizují různá setkání, kurzy, vzdělávání, vydávání pomůcek a pod.
  2. Odbornou pomoc poskytuje na smluvním základě též Diakonie ČCE.



ODDÍL III. DIAKONIE ČCE

Čl. 8. Základní ustanovení

  1. Na základě pověření 25. synodu ČCE v r. 1987 byla Diakonie ČCE zřízena usnesením synodní rady ČCE (dále jen “synodní rada”) ze dne 10. 5. 1989 dnem 1. června 1989.
  2. Sídlem Diakonie ČCE je Praha. Územní působnost Diakonie ČCE mimo její sídlo není omezena.
  3. Na práci Diakonie ČCE se mohou podílet i další církve, církevní složky a jednotlivci.
  4. Diakonie ČCE a její organizační jednotky – střediska a školy, předškolní a školská zařízení působící při střediscích (dále jen ”střediska a školy”) jsou součástí ČCE. Jako samostatná ”zvláštní zařízení církevní služby” (viz § 4 Církevního zřízení) mají právní subjektivitu odvozenou od právní subjektivity ČCE a jsou církevními právnickými osobami. V právních vztazích vystupují svým jménem a v mezích tohoto řádu mohou nabývat práv a zavazovat se.
  5. Diakonie ČCE, její střediska a školy hospodaří samostatně. Diakonie ČCE neručí za závazky středisek a škol, ani střediska a školy neručí za závazky Diakonie ČCE nebo za závazky jiných středisek a škol. Diakonie ČCE a její střediska a školy jako zvláštní zařízení církevní služby neručí za závazky církevních sborů či jiných církevních zařízení. Církev, její sbory či jiná církevní zařízení neručí za závazky Diakonie ČCE nebo jejích středisek a škol.
  6. Ve všech záležitostech tímto řádem neupravených se použijí ustanovení Církevního zřízení a řádů ČCE, týkající se farních sborů (pro střediska Diakonie ČCE) a seniorátních sborů (pro Diakonii jako celek). Týká se to zejména vztahů ke správním orgánům církve i Diakonie ČCE, řízení o stížnostech a odvoláních, poskytování pastýřské péče, potvrzování rozhodnutí nižších správních orgánů a shromáždění, provádění vizitací a kontroly, postupu v hospodářských záležitostech, atd. Diakonie ČCE spolupracuje úzce se sbory ČCE a nachází v nich své duchovní zázemí.

Čl. 9. Poslání Diakonie ČCE

  1. Posláním Diakonie ČCE je zejména:
    1. organizovat, zajišťovat a poskytovat křesťansky zaměřenou sociální a pastorační péči o staré, osamělé, ohrožené, nemocné, zdravotně postižené a jinak potřebné lidi,
    2. metodicky pomáhat ČCE, jejím sborům a složkám Diakonie ČCE při zajišťování sociální a zdravotní péče a služeb s ní spojených,
    3. poskytovat ve svých střediscích v nezbytném rozsahu ošetřovatelskou a s ní související zdravotní péči,
    4. zajišťovat vzdělávání ve svých školách.
    5. připravovat a vzdělávat dobrovolné a profesionální pracovníky,
    6. materiálně zajišťovat vlastní činnost.
  2. Diakonie ČCE je oprávněna v souladu s tímto řádem zejména:
    1. konat pastorační péči a křesťanskou službu v součinnosti se sbory ČE,
    2. spolupracovat se sbory, poradními odbory a zařízeními ČCE,
    3. spolupracovat s ostatními církvemi, církevními a jinými organizacemi, zejména dobročinnými,
    4. spolupracovat v rámci své působnosti se zahraničím,
    5. pořádat sbírky pro vlastní potřebu a na dobročinné účely,
    6. provozovat hospodářskou činnost a pořádat jiné akce směřující k získání prostředků na vlastní sociální činnost,
    7. zakládat nadační fondy a nadace k podpoře svých cílů.
  3. K naplňování svého poslání může Diakonie ČCE rozhodnutím svého představenstva zejména:
    1. zřizovat s předchozím souhlasem synodu ČCE samostatná střediska Diakonie ČCE s právní subjektivitou
    2. zřizovat a rušit s předchozím souhlasem synodu školy jako právnické osoby působící při střediscích,
    3. zřizovat samostatná pracoviště bez právní subjektivity. Ta jsou součástí některé organizační jednotky Diakonie ČCE, která již právní subjektivitu má. Podmínkou je předchozí souhlas příslušné jednotky Diakonie ČCE.
    4. navrhovat synodu ČCE zřízení kazatelských míst pro Diakonii ČCE,
    5. začlenit s předchozím souhlasem synodu jako středisko Diakonie ČCE zařízení s obdobným posláním, jako je uvedeno v čl. 9, odst. 1 tohoto řádu, které bylo zřízeno jiným zřizovatelem; předpokladem je přijetí všech závazků vyplývajících z tohoto řádu a z vnitřních předpisů Diakonie ČCE,
    6. zřizovat další složky, které jsou součástí některé organizační jednotky Diakonie ČCE s právní subjektivitou na základě jejího předchozího souhlasu.

Čl. 10. Organizační členění Diakonie ČCE

  1. Organizační členění Diakonie ČCE je dvoustupňové:
    1. základní jednotkou je středisko Diakonie ČCE a škola,
    2. širší jednotkou je celá Diakonie ČCE, zřízená synodní radou čl. 8, odst. 1
  2. Při zřízení střediska dohodne představenstvo Diakonie ČCE s některým sborem ČCE spolupráci s tímto střediskem. Středisko každoročně informuje tento sbor výroční zprávou o činnosti a hospodaření střediska, jakož i dalšími informacemi o středisku, které si sbor vyžádá.
  3. Pokud jedna ze stran dohodu neplní, může ji kterákoli z nich vypovědět po předchozím projednání. Představenstvo Diakonie ČCE a příslušný seniorátní výbor pak dohodnou spolupráci s jiným sborem ČCE. Nedojde-li k dohodě o spolupráci střediska s některým sborem ČCE rozhodne synod na návrh představenstva Diakonie ČCE o další existenci střediska.
  4. Každé středisko má statut, který navrhuje představenstvo střediska a schvaluje představenstvo Diakonie ČCE. Podrobnost organizační struktury a vnitřních vztahů střediska a školy stanoví organizační řád střediska, který vydá ředitel střediska po schválení představenstvem střediska, a organizační řád školy, který vydá ředitel školy po schválení představenstvem střediska.
  5. Podrobnosti organizační struktury a vnitřních vztahů Diakonie ČCE stanoví Organizační řád Diakonie ČCE, který vydá statutární orgán Diakonie ČCE po schválení představenstvem Diakonie ČCE.

Čl. 11. Řízení a správa Diakonie ČCE

  1. Diakonie ČCE se při své práci řídí Církevním zřízením a řády ČCE, usneseními synodů a obecně závaznými právními předpisy. Vnitřní předpisy Diakonie ČCE a jejích středisek nesmí být s těmito normami v rozporu.
  2. Řízení a správa Diakonie ČCE přísluší těmto orgánům:
    1. na úrovni střediska
      • představenstvo střediska (čl. 14 tohoto řádu)
    2. na úrovni Diakonie ČCE:
      • shromáždění Diakonie ČCE (čl. 12)
      • představenstvo Diakonie ČCE (čl. 13)
  3. Nadřízeným správním orgánem Diakonie ČCE je synodní rada.
  4. Nadřízeným správním orgánem střediska je představenstvo Diakonie ČCE.
  5. Statutárním orgánem školy je ředitel školy.

Čl. 12. Shromáždění Diakonie ČCE

  1. 1. Shromáždění Diakonie ČCE (dále jen "shromáždění") tvoří:
    1. zástupci (poslanci) všech středisek, volení představenstvy středisek na 4 roky podle počtu stálých míst zaměstnanců střediska a školy, klientů střediska a žáků školy dle organizačního řádu střediska, a to:
      • do 50 míst; 1 zástupce,
      • od 51 do 200 míst; 2 zástupci
      • nad 200 míst; 3 zástupci
      (na každé místo poslance se volí též jeden náhradník).
    2. předsedové nebo jiní pověření členové představenstev všech středisek,
    3. ředitelé všech středisek nebo jejich zástupci,
    4. ředitelé všech škol,
    5. ředitel Diakonie ČCE a jeho náměstek nebo jejich zástupci,
    6. kazatel Diakonie ČCE,
    7. 2 zástupci z řad diakonů – diakonek,
    8. členové představenstva Diakonie ČCE,
    9. 2 revizoři Diakonie ČCE,
    10. členové dozorčí rady.
  2. Shromáždění řídí čtyřčlenné předsednictvo zvolené shromážděním, složené ze dvou zaměstnanců Diakonie ČCE nebo jejích středisek a dvou dalších členů shromáždění.
  3. Shromáždění svolává představenstvo Diakonie ČCE, které také navrhuje jeho program a vykonává jeho usnesení.
  4. Shromáždění má tyto úkoly:
    1. jedná o životě a práci Diakonie ČCE, jejích škol, středisek a jejich představenstev a usnáší se na doporučeních pro jejich další práci.
    2. usnáší se o návrzích na synod
    3. projednává dlouhodobý výhled práce Diakonie ČCE
    4. projednává rozpočty, zprávy o činnosti a hospodaření Diakonie ČCE,
    5. může navrhovat kandidáty na funkce členů představenstva Diakonie ČCE
    6. volí dva zástupce Diakonie ČCE za poradce synodu ČCE podle č. 23 JVŘ ČCE, z řad členů ČCE, kteří jsou členy některého z představenstev
  5. Shromáždění se schází nejméně jednou ročně.
  6. Shromáždění může přizvat ke svému jednání poradce z řad odborníků a zájemců o práci Diakonie ČCE, kteří mají hlas poradní a mohu předkládat návrhy usnesení.

Čl. 13. Představenstvo Diakonie ČCE

A. Základní ustanovení
  1. Představenstvo Diakonie ČCE je orgánem řízení a správy Diakonie ČCE.
  2. Představenstvo Diakonie ČCE je za činnost Diakonie ČCE odpovědné synodu.

B. Členství v představenstvu Diakonie ČCE
  1. Z titulu své funkce jsou členy představenstva Diakonie ČCE:
    1. zástupce synodní rady
    2. kazatel Diakonie ČCE, je-li ustanoven
    3. ředitel Diakonie ČCE
  2. Synod volí z členů ČCE 8 členů a 4 náhradníky představenstva Diakonie ČCE:
    1. dva členy a jednoho náhradníka z řad poslanců synodu
    2. dva členy a jednoho náhradníka z řad odborníků (kandidáty může navrhnout také shromáždění Diakonie ČCE)
    3. dva členy a jednoho náhradníka z řad členů představenstev středisek, kteří nejsou zaměstnanci Diakonie ČCE ani jejich středisek (kandidáty může navrhnout také shromáždění Diakonie ČCE)
    4. dva členy a jednoho náhradníka z řad zaměstnanců Diakonie ČCE nebo jejich středisek a škol (kandidáty může navrhnout také shromáždění Diakonie ČCE).
  3. Členové představenstva Diakonie ČCE od volby, jeho náhradníci po svém povolání, ředitel od data jmenování složí do rukou předsedy nebo místopředsedy synodu slib obdobný slibu členů správních orgánů ČCE podle jednacího a volebního řádu ČCE (JVŘ čl. 12, odst. 7). Výkonu své funkce se členové představenstva Diakonie ujímají ihned po vyhlášení usnesení synodu, náhradníci po povolání za člena představenstva, ředitel po svém jmenování.
  4. Zaměstnanci Diakonie ČCE mohou tvořit nejvýše dvě pětiny členů představenstva.
  5. Náhradníci jsou povoláni na uprázdněná místa členů představenstva.
  6. Členy představenstva z titulu funkce zastupují jejich zástupci.
  7. Představenstvo si ze svých členů volí předsedu, místopředsedou je z titulu své funkce vždy ředitel. Alespoň jeden z nich musí být členem ČCE. Předseda představenstva nesmí být zaměstnancem Diakonie ČCE nebo jejího střediska.
  8. Funkční období představenstva je čtyřleté.

C. Činnost představenstva Diakonie ČCE
  1. Představenstvo Diakonie ČCE se schází podle potřeby, zpravidla desetkrát ročně, nejméně však čtyřikrát ročně. O svých jednáních pořizuje zápisy, které obdrží na vědomí synodní rada, dozorčí rada, předsedové představenstev středisek, ředitelé středisek a ředitel Diakonie ČCE.
  2. Představenstvu přísluší výlučné rozhodování v těchto záležitostech:
    1. schvaluje zaměření a rozsah činnosti a vymezuje rozsah poskytovaných služeb,
    2. schvaluje plán činnosti a rozpočet a jejich změny, zajišťuje kontrolu činnosti a hospodaření,
    3. projednává a schvaluje výroční zprávu o činnosti a hospodaření za uplynulý kalendářní rok, plán činnosti a rozpočet na příští kalendářní rok a zajišťuje kontrolu a hodnocení činnosti a hospodaření,
    4. rozhoduje o pořízení, zcizení, zastavení, zatížení nebo pronájmu nemovitého majetku a omezením podle čl. 18, odst. 5 písm. d) [čl. 18, odst. 4 písm. d] tohoto řádu,
    5. usnáší se o návrhu na postup podle čl. 20 tohoto řádu,
    6. zřizuje a obsazuje místa diakonů a diakonek,
    7. volí kazatele na kazatelská místa Diakonie ČCE zřízená synodem,
    8. organizuje výběrové řízení na funkci ředitele Diakonie ČCE a na jeho základě navrhuje kandidáta ke jmenování,
    9. navrhuje odvolání ředitele Diakonie ČCE,
    10. volí zástupce na shromáždění Diakonie ČCE,
    11. předkládá návrhy shromáždění Diakonie ČCE,
    12. nakládání s aktivy v účetní hodnotě nad 200.000,- Kč v každém jednotlivém případě,
    13. výběr obchodních partnerů a uzavírání smluv s plněním nad 200.000,- Kč v každém jednotlivém případě.
  3. Představenstvo Diakonie ČCE plní kromě úkolů uvedených v ostatních ustanoveních tohoto řádu především tyto úkoly:
    1. projednává návrhy na zřízení, začlenění, sloučení, rozdělení, udělení právní subjektivity, změnu právní formy, popřípadě zrušení či vyčlenění středisek a rozhoduje o nich po předchozím souhlasu synodu,
    2. stanoví podmínky, za nichž je středisko zřízeno,
    3. je oprávněno omezit funkční období prvního představenstva nově zřízeného střediska,
    4. zkoumá a potvrzuje volbu, popřípadě odvolání představenstva střediska,
    5. jmenuje, popřípadě odvolává ředitele středisek,
    6. odvolá představenstvo střediska, pokud v závažných věcech neplní svou funkci nebo po delší dobu poškozuje zájmy střediska nebo Diakonie ČCE a iniciuje provedení nových voleb.
  4. Představenstvo ČCE rozhoduje o všech zásadních záležitostech Diakonie ČCE nezávisle, pokud v souladu s tímto řádem nepotřebuje souhlas jiného orgánu. Představenstvo odpovídá za činnost, hospodaření a majetek Diakonie ČCE.
  5. Zástupce synodní rady v představenstvu Diakonie ČCE má právo pozastavit platnost rozhodnutí představenstva do doby, než záležitost projedná synodní rada, nejvýše však na dobu 15 kalendářních dnů.
  6. Výroční zprávu a rozpočet Diakonie ČCE předkládá představenstvo Diakonie ČCE synodu prostřednictvím synodní rady,
  7. Zasedání představenstva jsou neveřejná. Představenstvo může přizvat ke svému jednání další osoby.
  8. Členům představenstva a z rozhodnutí ředitele Diakonie ČCE členům komisí, které představenstvo jmenuje, je možno poskytnout náhrady cestovních výloh a náhradu ušlého výdělku.
  9. Podrobnosti o činnosti představenstva stanoví Organizační řád Diakonie ČCE.

Čl. 14. Představenstvo střediska Diakonie ČCE

A. Základní ustanovení
  1. Představenstvo střediska Diakonie ČCE je orgánem řízení a správy střediska Diakonie ČCE a vykonává pravomoci zřizovatele školy v rozsahu stanoveném představenstvem Diakonie ČCE.
  2. Představenstvo střediska je za činnost střediska odpovědné představenstvu Diakonie ČCE.

B. Členství v představenstvu střediska Diakonie ČCE
  1. Představenstvo střediska má nejméně pět a nejvíce patnáct členů. Počet členů a náhradníků představenstva střediska určuje statut střediska. Nejméně polovina členů představenstva musí být z řad členů ČCE.
  2. Z titulu své funkce jsou členy představenstva střediska:
  3. Další členové představenstva střediska a jejich náhradníci jsou voleni správním orgánem sboru, s nímž je dohodnuta spolupráce (čl. 10, odst. 2). Volené členy a náhradníky představenstva může odvolat orgán, který je zvolil. Právoplatnost volby, popřípadě odvolání potvrzuje představenstvo Diakonie ČCE.
  4. Volenými členy představenstva střediska jsou zpravidla:
    1. nejméně jeden zástupce sboru ČCE, s nímž je dohodnuta spolupráce, navržený správním orgánem tohoto sboru,
    2. nejméně jeden zástupce každé ze spolupracujících církví (pokud budou navrženi),
    3. jeden zástupce obci či města, kde má středisko své sídlo (pokud bude navržen),
    4. nejvýše jeden zástupce zaměstnanců navržený zaměstnanci střediska,
    5. odborníci, příp. další osoby (např. rodinní příslušníci klientů), navržení z podnětu kterékoliv ze strany zúčastněných na přípravě kandidátky představenstva střediska, nejvýše však dvě osoby.
  5. Členové představenstva střediska Diakonie ČCE od volby, jeho náhradníci po svém povolání, ředitel střediska a ředitel školy od data jmenování složí do rukou předsedy nebo jiného člena představenstva Diakonie, slib obdobný slibu členů správních orgánů ČCE podle jednacího a volebního řádu ČCE (JVŘ čl. 12, odst. 7). Výkonu své funkce se členové představenstva ujímají ihned po potvrzení volby, náhradníci po povolání za člena představenstva, ředitel střediska a ředitel školy po svém jmenování.
  6. Zaměstnanci Diakonie ČCE mohou tvořit nejvýše dvě pětiny členů představenstva střediska.
  7. Náhradníci jsou povoláni na uprázdněná místa členů představenstva střediska.
  8. Členy představenstva střediska z titulu funkce zastupují jejich zástupci.
  9. Představenstvo střediska si ze svých členů volí předsedu, místopředsedou je z titulu své funkce vždy ředitel. Alespoň jeden z nich musí být členem ČCE. Předseda představenstva střediska nesmí být zaměstnancem Diakonie ČCE nebo jejího střediska a jeho manželka a příbuzní v linii přímé nesmí být vedoucím pracovníkem střediska1.
  10. Funkční období představenstva střediska je čtyřleté.

C. Činnost představenstva střediska Diakonie ČCE
  1. Představenstvo střediska se schází podle potřeby, zpravidla desetkrát ročně, nejméně však čtyřikrát ročně. O svých jednáních pořizuje zápisy, které obdrží na vědomí představenstvo Diakonie ČCE, ředitel ČCE a sbor pověřený spoluprací.
  2. Představenstvu střediska přísluší výlučné rozhodování v těchto záležitostech:
    1. schvaluje zaměření a rozsah činnosti střediska a vymezuje rozsah poskytovaných služeb,
    2. schvaluje plán činnosti a rozpočet střediska a jejich změny, zajišťuje kontrolu činnosti a hospodaření,
    3. projednává a schvaluje výroční zprávu o činnosti a hospodaření střediska za uplynulý kalendářní rok, plán činnosti a rozpočet střediska na příští kalendářní rok a zajišťuje kontrolu a hodnocení činnosti a hospodaření střediska,
    4. rozhoduje o pořízení, zcizení, zastavení, zatížení nebo pronájmu nemovitého majetku a omezením podle čl. 18, odst. 5 písm. d) [čl. 18, odst. 4 písm. d] tohoto řádu,
    5. usnáší se o návrhu na postup podle čl. 20 tohoto řádu,
    6. zřizuje a obsazuje místa diakonů a diakonek,
    7. volí kazatele na kazatelská místa Diakonie ČCE zřízená synodem,
    8. organizuje výběrové řízení na funkci ředitele střediska Diakonie ČCE2 a na jeho základě navrhuje kandidáta ke jmenování,
    9. navrhuje odvolání ředitele střediska Diakonie ČCE,
    10. volí zástupce na shromáždění Diakonie ČCE,
    11. předkládá návrhy shromáždění Diakonie ČCE,
    12. nakládání s aktivy v účetní hodnotě nad 200.000,- Kč v každém jednotlivém případě,
    13. výběr obchodních partnerů a uzavírání smluv s plněním nad 200.000,- Kč v každém jednotlivém případě.
  3. Je-li zřízena při středisku škola přísluší představenstvu střediska výlučné rozhodování v těchto záležitostech:
    1. schvaluje koncepci,
    2. schvaluje rozpočet školy a jeho změny,
    3. schvaluje zprávu o činnosti školy a roční účetní závěrku školy,
    4. jmenuje zpravidla na základě výběrového řízení ředitele školy a odvolává ho a stanoví jeho mzdu v souladu s platnými předpisy,
    5. vyslovuje předchozí souhlas s vnitřními předpisy školy.
  4. Rozhodnutí přijatá představenstvem střediska podle čl. 14 část C odst. 2 písm. d) podléhající schválení představenstvem Diakonie ČCE.
  5. Výroční zprávu střediska a zprávu o činnosti školy předkládá představenstvo střediska představenstvu Diakonie ČCE a na vědomí sboru spolupracujícímu podle čl. 10, odst. 2 tohoto řádu.

Čl. 15. Ředitel Diakonie ČCE

  1. Ředitel Diakonie ČCE řídí každodenní činnost Diakonie ČCE a je zmocněn ke všem úkonů, k nimž při této činnosti obvykle dochází.
  2. Obsazování místa ředitele se provádí na základě výběrového řízení. Ředitele Diakonie ČCE jmenuje, popřípadě odvolává synodní rada ČCE na návrh představenstva Diakonie ČCE.
  3. Funkční období ředitele Diakonie ČCE je šestileté. Opakované jmenování do funkce je možné.
  4. Náměstka ředitele Diakonie ČCE jmenuje, popřípadě odvolává představenstvo Diakonie ČCE na návrh ředitele Diakonie ČCE.
  5. Z výkonu své funkce je ředitel Diakonie ČCE odpovědný Synodní radě ČCE. Zastupuje-li ředitele jeho náměstek, je odpovědný Synodní radě ČCE.
  6. Ředitel Diakonie ČCE
    1. je oprávněn vydávat závazné pokyny organizačním jednotkám Diakonie ČCE a jejich vedoucím pracovníkům na všech stupních v rozsahu pravomocí daných tímto řádem,
    2. zřizuje poradní orgány,
    3. metodicky řídí práci středisek (zpravidla prostřednictvím ústředí).
  7. Je-li ředitel Diakonie ČCE odvolán nebo z funkce odstoupí, jmenuje synodní rada na návrh představenstva Diakonie ČCE na dobu do jmenování ředitele podle odst. 2 prozatímního ředitele Diakonie ČCE.

Čl. 16. Ředitel střediska Diakonie ČCE

  1. Ředitel střediska Diakonie ČCE řídí každodenní činnost střediska a je zmocněn ke všem úkonů, k nimž při této činnosti obvykle dochází.
  2. Obsazování místa ředitelů středisek Diakonie ČCE se provádí na základě výběrového řízení. Ředitele střediska Diakonie ČCE jmenuje, popřípadě odvolává představenstvo Diakonie ČCE.
  3. Funkční období ředitele střediska je šestileté. Opakované jmenování do funkce je možné.
  4. Zástupce ředitele střediska jmenuje, popřípadě odvolává představenstvo střediska zpravidla na návrh ředitele střediska.
  5. Z výkonu své funkce je ředitel střediska odpovědný představenstvu Diakonie ČCE. Zastupuje-li ředitele jeho zástupce, je odpovědný představenstvu Diakonie.
  6. Je-li ředitel střediska odvolán nebo z funkce odstoupí, jmenuje představenstvo Diakonie ČCE na dobu do jmenování ředitele podle odst. 2 prozatímního ředitele střediska.

Čl. 17. Jednání a podepisování za Diakonii ČCE (střediska)

  1. Jménem Diakonie ČCE (střediska) jednají a podepisují ředitel a předseda představenstva společně ve všech záležitostech spadajících do výlučné pravomoci představenstva.
  2. V konkrétních záležitostech může představenstvo zplnomocnit k jednání další osoby.

Čl. 18. Hospodaření

  1. Obecná ustanovení
    1. Diakonie ČCE a její střediska hospodaří podle ročního rozpočtu a předkládají zprávu o hospodaření za uplynulý rok.
    2. Zdrojem finančních prostředků Diakonie ČCE a jejích středisek jsou zejména:
      1. státní příspěvky na poskytované služby,
      2. příspěvky z jiných veřejných zdrojů (z obcí, měst, regionální samosprávy, příjmy ze zdravotních pojišťoven, fondů, nadační příspěvky apod.),
      3. příspěvky sborů a zařízení ČCE, jiných církví a spolupracujících organizací,
      4. příjmy za poskytované služby placené jejich uživateli (klienty),
      5. výnosy hospodářské činnosti, popřípadě jiných akcí,
      6. výtěžek vlastních sbírek,
      7. dobrovolné dary organizací a jednotlivců včetně dědictví.
  2. Hospodaření střediska Diakonie ČCE.
    1. Návrh rozpočtu střediska schvaluje jeho představenstvo a předkládá ho k potvrzení představenstvu Diakonie ČCE. Nesouhlasí-li představenstvo Diakonie ČCE s takto předloženým rozpočtem, vrátí ho představenstvu střediska k přepracování.
    2. Obdobným způsobem jsou také projednávány významné změny rozpočtu. Podrobnosti stanoví Organizační řád Diakonie ČCE.
    3. Představenstvo střediska projednává a schvaluje výroční zprávu o činnosti a hospodaření střediska za uplynulý rok a předkládá ji představenstvu diakonie ČCE.
    4. Představenstvo střediska zajišťuje provádění vnitřní kontroly ve středisku.
  3. Hospodaření školy
    1. Návrh rozpočtu školy schvaluje představenstvo střediska a předkládá ho spolu s rozpočtem střediska k potvrzení představenstvu Diakonie ČCE.
    2. Představenstvo střediska projednává a schvaluje zprávu o činnosti školy a roční účetní závěrku; zpráva o činnosti školy je předkládána představenstvu diakonie ČCE jako součást výroční zprávy o činnosti a hospodaření střediska.
    3. Představenstvo střediska zajišťuje provádění vnitřní kontroly ve škole.
  4. Hospodaření Diakonie ČCE.
    1. Rozpočet Diakonie ČCE zahrnuje rozpočet ústředí a přehled rozpočtů středisek včetně hospodaření s prostředky poskytnutými střediskům prostřednictvím ústředí Diakonie ČCE a hospodaření s příspěvky středisek poskytnutými k zajištění činností ústředí. V této skladbě předkládá Diakonie ČCE i zprávy o hospodaření.
    2. Rozpočet a zprávu o hospodaření Diakonie ČCE schvaluje představenstvo Diakonie ČCE. Zásady rozpočtu a hospodaření Diakonie ČCE projednává shromáždění Diakonie ČCE.
    3. Obdobným způsobem jsou také projednávány významné změny rozpočtu. Podrobnosti stanoví Organizační řád Diakonie ČCE.
    4. Revizi hospodaření Diakonie ČCE, případně i jejích středisek, provádějí 2 revizoři Diakonie ČCE zvolení synodem na 4 roky.
    5. Představenstvo Diakonie ČCE zajišťuje provádění vnitřní kontroly v Diakonii ČE a jejích střediscích.
  5. Majetkoprávní záležitosti.
    1. Za hospodaření a majetek střediska - resp. Diakonie ČCE odpovídá orgán střediska resp. Diakonie ČCE, který je oprávněn činit příslušná rozhodnutí.
    2. Diakonie ČCE, střediska a školy vedou samostatně majetkovou evidenci.
    3. Centrální evidenci nemovitého majetku, a to jak vlastního, tak i toho, který byl Diakonii ČCE (středisku nebo škole) propůjčen, vede za Diakonii ČCE, její střediska a školy ústředí Diakonie ČCE.
    4. Střediska a školy předkládají ke schválení představenstvu Diakonie ČCE právní úkony směřující ke zcizení nebo zatížení nemovitého majetku střediska nebo školy do hodnoty 1,000.000,- Kč v každém jednotlivém případě. O majetkoprávních úkonech (nabytí, zcizení, pronájem) týkajících se movitých věcí ve vlastnictví středisek a škol do hodnoty 1,000.000,- Kč a o pronájmu nemovitého majetku do hodnoty 1,000.000,- Kč rozhodují střediska a školy samostatně.
    5. Diakonie ČCE předkládá prostřednictvím synodní rady ke schválení synodu právní úkony (koupě, zcizení, pronájem /mimo neopakovatelný do 12 měsíců/, zatížený právy třetích osob) týkající se nemovitého majetku středisek, škol anebo Diakonie ČCE v hodnotě nad 3,000.000,- Kč v každém jednotlivém případě. Úkony (koupě, zcizení, pronájem /mimo neopakovatelný do 12 měsíců/, zatížení právy třetích osob) ohledně nemovitého majetku středisek, škol anebo Diakonie ČCE přesahující částku 1,000.000 Kč v každém případě podléhají schválení synodní radou.
    6. Diakonie ČCE informuje Synodní radu o nemovitém majetku v hodnotě nad 1,000.000,- Kč v každém jednotlivém případě nabytém Diakonií ČCE, středisky a školami darem nebo dědictvím v uplynulém kalendářním roce. Synodní rada informuje synod o nemovitém majetku v hodnotě nad 3,000.000,- Kč v každém jednotlivém případě nabytém Diakonií ČCE, středisky a školami darem nebo dědictvím od posledního zasedání synodu.
    7. Za hospodaření a majetek školy odpovídá její ředitel.

Čl. 19. Dozorčí rada

  1. Církev vykonává dozor nad činností a hospodařením Diakonie ČCE a jejích středisek a škol prostřednictvím tříčlenné dozorčí rady. Dozorčí rada a její náhradníky volí synod, a to na funkční období do příštího synodu. Návrh členů a náhradníků dozorčí rady předkládá synodní rada.
  2. Dozorčí rada
    1. Přezkoumává činnost, roční účetní uzávěrku a výroční zprávu Diakonie ČCE.
    2. Nejméně jedenkrát ročně podává zprávu synodu a představenstvu Diakonie ČCE o výsledcích své kontrolní činnosti.
    3. Dohlíží, aby Diakonie ČCE vyvíjela činnost v souladu se zákony, Církevním zřízením a řády, usneseními synodu a tímto řádem.
  3. Dozorčí rada je oprávněna
    1. Podává návrhy včetně návrhu na odvolání ředitele Diakonie ČCE.
    2. Nahlížet do účetních knih a jiných dokladů ústředí Diakonie ČCE a jejich středisek a škol a kontrolovat tam obsažené údaje.
    3. Svolat mimořádné jednání představenstva jestliže to vyžadují zájmy Diakonie ČCE.
    4. Členové dozorčí rady mají právo účastnit se jednání představenstva Diakonie ČCE nebo jejích středisek, kdykoliv o to požádají. Musí jim být uděleno slovo, pokud o ně požádají.

Čl. 20. Zrušení a zánik Diakonie ČCE a jejích středisek a škol

  1. O návrh na zrušení Diakonie ČCE se usnáší shromáždění Diakonie ČCE dvoutřetinovou většinou. O zrušení rozhodne nejbližší zasedání synodu.
  2. O zrušení střediska a školy rozhodne po předchozím souhlasu synodu představenstvo Diakonie ČCE. O zrušení školy rozhodne vždy, je-li vyřazena ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ze sítě škol, předškolních a školských zařízení.
  3. Návrh na zrušení Diakonie ČCE nebo jejího střediska a školy musí obsahovat způsob zrušení (s likvidací nebo bez likvidace), řešení majetkoprávních záležitostí a způsob zajištění dalšího poskytování dosavadních sociálních a vzdělávacích služeb.
  4. Při zrušení střediska sloučením, rozdělením na více středisek, vyčleněním ze stávajícího střediska se neprovádí likvidace.
  5. Při zrušení střediska s likvidací nebo při zrušení školy jmenuje likvidátora střediska nebo školy představenstvo Diakonie ČCE, při zrušení Diakonie ČCE s likvidací jmenuje likvidátora Diakonie ČCE synodní rada.
  6. Pokud v tomto řádu není stanoveno jinak, postupuje se při likvidaci podle obecně závazných předpisů.
  7. Sloučení středisek projedná představenstvo Diakonie ČCE po posouzení situace ve slučovaných střediscích. V návrhu na sloučení se mají právo vyjádřit představenstva obou středisek. Působí-li při slučovaném středisku škola, je součástí rozhodnutí o sloučení středisek i rozhodnutí o zrušení školy nebo přemístění školy do místa slučujícího se střediska.
  8. Při sloučení středisek přecházejí veškerá práva, povinnosti a majetek sloučením zaniklého střediska na středisko, s nímž bylo sloučeno.
  9. Přílohou rozhodnutí o sloučení středisek jsou přehled majetku slučovaného střediska včetně inventurních seznamů ne starších šesti měsíců, přehled uzavřených smluvních vztahů včetně pracovně právních vztahů, přehled klientů a mimořádná účetní závěrka.
  10. Při rozdělení střediska přechází veškerá práva, povinnosti a majetek na střediska vzniklá rozdělením. Rozdělení střediska se provádí na návrh představenstva střediska. V rozhodnutí představenstva Diakonie ČCE o rozdělení středisek musí být stanoveno, která práva, povinnosti a majetek přecházejí na každé ze středisek.
  11. Při vyčlenění střediska ze stávajícího střediska předá toto středisko nově vznikajícímu majetek a převede na něj práva a povinnosti dle rozhodnutí představenstva Diakonie ČCE. Představenstvo Diakonie ČCE rozhodne o rozsahu předávaného majetku a převáděných práv a povinností po projednání s představenstvem střediska, z něhož se nové středisko vyčleňuje.
  12. Středisko, škola resp. Diakonie ČCE zanikne dnem rozhodnutí představenstva Diakonie ČCE o schválení zprávy likvidátora o provedené likvidaci. Ruší-li se středisko bez likvidace, stanoví den zániku představenstvo Diakonie ČCE. Ruší-li se Diakonie ČCE bez likvidace, stanoví den zániku synodní rada.
  13. Aktiva, která zůstanou po ukončení likvidace střediska nebo školy, přecházejí na Diakonii ČCE, po likvidaci Diakonie na ČCE.



ODDÍL IV. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Čl. 21. Platnost řádu

  1. Tato novela Řádu diakonické práce byla schválena 1. zasedáním 31. synodu ČCE dne 24. 5. 2003 a vstupuje v platnost vyhlášením synodní radou dne 18. 6. 2003.
  2. Řád diakonické práce schválený 3. zasedáním 30. synodu ČCE, který vstoupil v platnost vyhlášením Synodní radou ČCE dne 13. června 2001, pozbývá platnosti.


1 viz Pracovní řád Diakonie ČCE
2 viz Řád výběrového řízení Diakonie ČCE

Zpět na obsah

Některé v oficiální verzi chybně uvedené odkazy jsou nahrazeny správnými, jejich chybná podoba je uvedena v hranaté závorce menším písmem a odlišnou barvou.
Odkazy psané kurzívou připojil zcela nově JP a tyto odkazy nejsou součastí oficiálního znění řádu.