Diskuze k článku: Dobrá evangelická kázání 3 – Hana Ducho

Je to jen můj dojem, že typické kázání ženy kazatelky je jiné než typické kázání muže kazatele? Na jednom drobném příkladu to mohu (prozatím) prokázat jen velmi nedostatečně, vím.


Téma: ...

Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.static.bluetone.cz )
Kdy: 04. 04. 2024 23:03
Předmět: ...

Navigace: link | přehled | fórum
V zásadě kopec frází, nebrat.
Ptáte se v úvodu recenze po odlišnosti kázání kazatelčina a kazatelova (diskurs o "typicky ženském" a "typicky mužském" projevu odsuňme s úsměvem stranou). Něco takového jistě existuje, ne však jako bipolární mužsko-ženská odlišnost. Věda zvaná neurolingvistika, ve které jsem samozřejmě laik, ukazuje, jak se naše fyzičnost projevuje i v našem zacházení s jazykem, výstavbou, slovní zásobou, styly. Vyjadřování se slovy znamená mnohem materiálnější a fyzičtější projev, než si zpravidla připouštíme. Francouzský literární teoretik Roland Barthes řekl v jednom interview, že "píšeme podbřiškem".
Nad recenzovanými kazatelskými projevy mě napadá: Určitou typickou stránkou vzdělávání farářů, zejména farářů ČCE, je ignorování zájmu o moderní kritiku náboženství jakožto rezidua infantility – Dawkins, Freud, Nietzsche, Feuerbach. Je to často vidět na jejich bohoslužebných modlitbách, na pastoraci, ale samozřejmě i na kázání. Člověk tu je pochopen jako uplakané dítě boží plné zmatenosti, hříchu, s potřebou být milováno, konejšeno a podpořeno shůry nejvyšší instancí, dítě pevně držené i společenstvím. Z tohoto modu žije mnoho křesťanských laiků i bohoslovců a dál toto pojetí lidství utvrzuje. Pošklebované zvenčí, ale sympatizované zevnitř, od těch, jejichž „náboženské potřeby“ církve plní.
V tomto obrazu křehkého a nesamostatného lidství pak vůbec není preferované nějaké samostatné životní a etické rozhodování a propadá se resentimentům. Nakonec potom není nic nelogického, kdy tato ustrnulost před Bohem "zcela jiným" bývá vyventilovávaná směrem k lidem v nevšední míře komunikační agrese, kterou je prostředí ČCE příznačné, stejně tak k necitelnosti („nevidím zlo, neslyším zlo“), upadlým vztahovým, komunikačním a sborovým modalitám, k myšlenkové povrchnosti s velmi malou zvěstnou přitažlivostí pro ty, kteří v tomto sdíleném kolektivním třeštění nejedou. To je logika resentimentu.
Silná podpora role sboru a sborového života v kázáních není prostá ekonomické motivace. Sbor a církev faráře živí, proto má zájem na tom, aby sbor byl pokud možno početný, funkční a zámožný. Kazatel není motivován vidět relativitu sboru a sborovosti. Mluvit nějak radikálně proti sboru a proti motivům shlukovat se do sborů a sdílet v nich svou nedospělou zbožnost by bylo v těchto souvislostech od kazatele šílenství.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 05. 04. 2024 08:29
Předmět: Re: ...

Vaše paternalistická kritika je napsána velmi dobře, jak vy to umíte. Jen poslední odstavec, "útok na motiv", vnímám jako argumentačnì faul.
Kazatelka nedělá z dospělých posluchačů děti. Vnímá je jako členy rodiny. Nad vhodností familierizace jsem i sám pŕemýšlel, zdětinšťování bych sem netahal.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.static.bluetone.cz )
Kdy: 06. 04. 2024 15:07
Předmět: Re: ...

Nenapsal jsem nikde, že kazatelka dělá z posluchačů děti. Když to stavíte tímto způsobem, musel bych napsat, že kazatelka i samu sebe chápe jako dítě, i sebe vnímá dětsky. Když jsem uplatňoval námitku infantilní religiozity, která v jejích kázáních dost slaví hody - ovšem i v jiných kázáních jiných kazatelů - znamená to, že samo pojetí člověka, se kterým se tu zřejmě nereflektovaně pracuje, má infantilní povahu. Ve vámi vybraných výpovědích jde o důraz na naši akceptovanost Boží /Bůh nás má rád takové, jací jsme, chybující, omezení/, o důraz, že Bohu záleží na našich přáních. Hlavně však u této kazatelky důraz na "pravdu emocí", na naše ospravedlnění z hloubky a vážnosti našich emocí. Jde tu o jedinečnou nahrávku na smeč výčitkám mnou už výše jmenovaných kritiků náboženství devatenáctého a dvacátého století, že náboženství hlavně ukájí naše dětské potřeby, odpovídá na dětské stadium našeho vývoje, které má být standardně překonané dospěním a přijetím odpovědnosti. Podobná kázání by se mohla svorkou připínat k Freudově Budoucnosti jedné iluze.
Role sboru v kázání. Je to už poněkolikáté, co tu zlobně zamítáte rozpravu o tomto tématu. Přitom jde o téma, které je možná ze všech témat úplně nejvíc všímané všemi, kteří v církvi nejsou insidery. Jde o otázky - jaký má zvěstovatel prospěch ze zvěstování, jak moc je jeho prospěch osobní? To jsou všechno úplně náležité otázky a pokud je vy vytěsníte, ostatní je stejně nevytěsní. Takové otázky se objevují i v mimocírkevní skutečnosti. Není ten obětavý učitel nebo skautský vedoucí pedofilem? Není ten a ten politik ve svých navrhovaných postupech snahou hledat dobré živobytí pro sebe a pro svou stranu? Nestará se hlavně, aby zůstal dlouho u moci? Nepoužívá matka své dítě jako prostředek proti otci? Nenaslouchá ten pán té slečně a nereaguje vstřícně na její podněty jenom v naději, že ji dostane do postele? Je prostě úplně všudypřítomné, že interakce ve světě mají nějakou egoistickou komponentu a čím víc se tato diskuze zamítá a čím zlobněji se trvá na čistém idealismu, tím je to celé akorát nedůvěryhodnější.
Důraz na sbor a sborovost, ve vámi vybraných kazatelčiných formulacích tolik silný, ukazuje ostatně určité vývojové uhnutí od obrazu církve v Novém zákonu. Jestli jsem to pochopil dobře, četbou biblických textů i četbou akademických spisů o prvních křesťanských generacích, v korpusu knih Nové Smlouvy podobný důraz na roli sboru není. Tam totiž žádný lokalizovatelný sbor jakožto jednotka křesťanského života neexistuje. Křesťané se setkávají po domech, křesťanství je životní cestou, mnohovrstevné a chaotické prožívání a spoluprožívání vztahu mezi člověkem a Bohem Otcem Ježíše Krista. Neexistuje tam z dobrých důvodů svatyně. Křesťanskost je to, co si nosí křesťané v sobě a s sebou. Společenství abych tak řekl klopýtá za věčnou nadějí. Nekoná se tu liturgie v našem slova smyslu, chybí profesionální klérus, hodně se organizují sbírky a podpora vdov a sirotků. Nějaký větší důraz na církevní sbor vidím až v pastorálních epištolách, které ale podle všech historických konsenzů neodrážejí dobu prvních křesťanských generací. Mohly vzniknout třeba i 150 po Kristu. Když autoři novozákonních listů občas napomínají nějaké církevníky, aby se nevzdalovali od sborového života, apelují ne na jejich spásu, ale spíš slušnost: Žd 10,25.
V kazatelčiných formulacích nevnímám silný důraz na pochopení členů sboru jako členů rodiny. Možná je ten důraz ve vámi necitovaných trsech kázání. Ale divím se, že vás nenapadne, jak je pojetí sboru jako rodiny sporné. Pro mnoho našich současníků i předků představuje rodina dost traumatizující zkušenost. Nikde není zaručené, že rodina je společenstvím míru a lásky. Mnozí z rodin utíkají, dávají přednost životu bez rodiny a mnozí z těch, kteří vytrvávají v rodinách, se trápí.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 08. 04. 2024 09:35
Předmět: Re: ...

Takže jo, díky za podněty. Moderní kritika náboženství mi připomíná hlas už třeba starozákonních proroků (o Dawkinsovi teď nemluvím, ten mi připadal vždy plytký), a přesto jsou pak později i v Bibli proudy které zvednou rukavici mluvení o tom, že Bůh je blízký, my jsme jeho děti, můžeme mu být nablízku. Až k listům Janovým, kde pisatel explicitně oslovuje adresáty jako "děti" (i když možná ve vsmyslu "děti církve", kde zase "církví" - rozpovídávám, protože se to týká naší diskuse, je míněn konkrétní "sbor" - viz 2J 1.13).
A k té rodinnosti: když nad tím teď dále přemýšlím, už ani kazatelce bych teď nepřisuzoval obraz sboru jako rodiny, zůstal bych u klasičtějšího "společenství bratrů s sester". A "traumatizující zkušenosti s rodinou"? No právě proto! My dva bychom se asi shodli, že takové vnímání sboru, kdy si na blízkost hrajeme a zahráváme si s falešnými emocemi a kde jsou pod nabídkou love bombingu zase ukryté mocenské hry, může mnohým zúčastněným ublížit. - Ale možná právě proto už Ježíš tolikrát chce, abychom viděli svou jednotu duchovní. V opravdovém odpuštění, v opravdové službě. Abychom byli bratři a sestrami, údy jednoho těla. Náš profesor praktické teologie Filipi nám říkal, jak silným symbolem je pití z jednoho kalicha: "to přece neděláte ani doma, abyste pili z jednoho hrníčku". I v Novém zákoně máme tedy rodinná traumata (v doslovném smyslu už Ježíšova rodina, v duchovním smyslu už společenství Ježíšových učedníků), a přesto se tu stále zápasí o to, že si my křesťané takto nesmírně blízko, léčivě blízko být můžeme. Mé občasné dobré zkušenosti z církve mi to potvrzují.
Od: Kazatel ČCE Lukáš Král
Kdy: 11. 04. 2024 11:06
Předmět: Re: ...

Milý Aleši, s velkým zájmem jsem si tvůj článek přečetl a dobře rozebírá styl kázání. I zde v diskusích se musíš, vidím, držet, abys vždy odpověděl na to, co se zde objeví, jako v každém internetovém prostoru. Jen jsem se vlastně chtěl zeptat na Tvůj názor, pokud se dá nějak zobecnit.
Ať ti Pán Bůh žehná!
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 11. 04. 2024 17:08
Předmět: Re: ...

Lukáši, promiň, nerozumím, ptáš se na můj názor na co?