Diskuze k článku: Misijní losování Sportky

Jediné pravidelné misijní promluvy na veřejnoprávní televizi jsou ke slyšení v Losování Sportky.  


Téma: nebe a peklo gamblerovo

Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.static.bluetone.cz )
Kdy: 25. 01. 2023 12:21
Předmět: nebe a peklo gamblerovo

Navigace: link | přehled | fórum
Kazatelé a křesťanští misionáři se často a z nutnosti svého povolání inspirují obchodními postupy, jejich povolání ostatně devalvuje zhusta do podobné pozice – nabízejí jakýsi produkt, potřebují, aby byl ten jejich upřednostněn před jinými, konkurenčními produkty.
Samotné sázení představuje fenomén do té míry magický, nevyzpyzatelný, iracionální (jak to, že v lotynce padne 6 a ne 55? podle jakého klíče??? jak se stalo, podle jakého plánu, že tenhle sázející vyhraje jmění a druhý do ještě větší nouze přišel?), že není divu, pokud je i dnes takto prožíván a prezentován. Jisté oblasti života jsou i dnes velmi chytlavé pro parareligiózní a magické prožívání (smrt, zrození, láska, dobrodružství, pijáctví, herní sázka) – racionalita to dostatečně nezvládne pokrýt. Jedná se o naši běžnou zkušenost s indisponibilním. To, co každý umí hravě udělat nebo zařídit, se těžko stane (para)religiózním fenoménem.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 25. 01. 2023 15:55
Předmět: Re: nebe a peklo gamblerovo

Souhlasím.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.static.bluetone.cz )
Kdy: 26. 01. 2023 07:34
Předmět: a "peklo voleb"

A v prezidentské kampani vidíme, že když se už tedy zrovna objeví portfolio, které by kazatel, misionář a církevní mluvčí mohl obhospodařovat jedinečným, nezastupitelným způsobem (totiž prostředkování, laskavost a naslouchání druhému, i odlišnému, zasypávání příkopů ve společnosti, volání druhých k mírnosti a smíření), úplně tuto příležitost propase. Doslova prochrápe. Kdo už jiný než církev by měl nechat zaznít hlas, že prezidentskou volbu nemáme existenčně přeceňovat, protože se týká věcí provizorních, pozemských a dočasných? Kdo jiný než církev by MOHL s určitou věrohodností říkat, že i náš odlišně volící člen církve, příbuzný, soused, kolega je součástí našeho společného „my“, že i on má právo být slyšen a akceptován, i respektován ve své odlišné volbě, že i tato odlišnost je součástí hry zvané „demokracie“? Že tu budeme muset žít vedle sebe a pospolu, ať už volby dopadnou jak chtějí? Jenže církev nic takového nedělá nebo neumí. Při celonárodních orgiích agresivity a vytěsňování druhého mlčí, spí, chrápe, buď z lenosti nebo ze zbabělosti, možná s tím i nějak souzní. Pravděpodobně není církevní komunita o nic více emancipovaná od zhrublé primitivity než všechny bubliny okolo. V nějaké Rokytnici nad Rokytnou farář rádobyvtipně vyhrožuje farníkům, že jestli budou volit Babiše, ublíží jim, profesor Halík nám už úplně zdegeneroval do infantilního trollíka. Takže se církevní mluvčí nejenom znepokojivě často ukazují, v souladu se závěrem předloženého textu, jako obchodníčci a šamani, ale zároveň jako špatní obchodníčci, kteří darovanou hřivnu zakopou, nepracují s ní, nerozmnožují její cenu. Možná dokonce zapomněli na to, že ji kdysi dostali.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 26. 01. 2023 08:30
Předmět: Re: a "peklo voleb"

Trochu oslí můstek. - Příklad, který považuji za pozitivní: mše "za národ", kterou arcibiskup minulou neděli zorganizoval u Víta, a kde byl současný zident i pretendenti. Podle mího názoru Graubnerův majstrštyk.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.static.bluetone.cz )
Kdy: 26. 01. 2023 09:47
Předmět: Re: a "peklo voleb"

To je práce spíš s kandidáty na prezidenta než s českou společností.