Diskuze k článku: Církevní managment

Jeden z přípravných materiálů k diskusi o managmentu církve neformální Platformy Krize/Vize ČCE.

Téma: Identita ČCE

Od: Anonym: Lýdie Mamulová <> ( 88.103.86.--- )
Kdy: 16. 02. 2011 13:22
Předmět: Identita ČCE

Navigace: link | přehled | fórum
Bohunko, díky za rozklad. Mně je určitě pomocí. Je načase veřejnosti srozumitelně (možná i sobě samým) popsat kdo jsme, co chceme, co děláme a proč. Lýdie M.
Od: Kazatel ČCE Petr Sláma <>
Kdy: 18. 02. 2011 02:58
Předmět: Re: Identita ČCE

Děkuji Pavlu Duchanovi i Bohumile Baštecké za připravené texty k úterní diskusi. Zdá se mi, že každý pojímá téma managementu církve na trochu jiné rovině – a obou je třeba. Bohumila Baštecká předkládá tolik potřebnou apologii slova management. Překládám si to slovo jako základní dvojtakt 1) něco chci, protože jsem nebo chci být takový, a z toho důvodu 2) hledám a volím tomu odpovídající kroky. Jako osoba fyzická i jako ona metaforická osoba církve (na podporu toho obrazu viz 1K 12,27 + okolí). Právě tenhle dvojtakt myslím může pomoci nově uchopit téma vize/krize ČCE. Nejprve tedy kdo jsme a co jako ČCE chceme? Během libeňských setkání nám odpověď až dosud spíše unikala mezi prsty. Bohumila Baštecká kritizuje ptydepe církevního sebepředstavení na stránkách e-církve. Mně by ovšem ani tolik nevadila nesrozumitelnost navenek, kdyby to byla formulace, která dovnitř, do církve, rozechvěje naše srdce. Kdyby předtím, než začneme druhým zvěstovat a dosvědčovat, zaznělo, že jsme byli nalezeni a zachráněni a tvoříme Boží lid a smíme se účastnit jeho díla ve světě. Aniž bych chtěl kritizovat právě tuto webovou prezentaci, považuji ji za příznačně – autoři prominou – rozmáchlou, nekrytou zkušeností, jakou běžně ve sborech děláme. Jistěže jsou to vše formulace, které ve svém bohatém arzenálu Církev také má. Ale já se v nich jako člen konkrétního sboru ČCE příliš nepoznávám. Chtělo by to diskusi o tom, které motivy z bohaté klaviatury tradice by přesněji vystihly, co jsme my českobratrští evangelíci vlastně zač.
Já osobně považuji při úvahách o ČCE za nejdůležitější obraz společenství lidí, kterým byla dána ta milost, že smějí jít v závěsu za Kristem životem s Pánem Bohem. Své zkušenosti z takového života vyjadřují pomocí biblicko-křesťanské výrazové gramatiky. A snaží se je přeložit necírkevním současníkům. Jelikož jsou to Češi a Moravané s jakousi dějinnou zkušeností, je ta jejich gramatika zvláštním způsobem protestantsky rozvolněná a s některými nářečními specifiky, ale to má své oprávnění vždycky jen do té míry, do jaké napomáhá tomu podstatnému: cestě s Pánem Bohem. Aby se jim lépe šlo a povídalo, vytvářejí si k tomu odpovídající infrastrukturu. Ta ale právě u protestantů není nijak posvátná, nýbrž oprávněně měřitelná z hlediska své funkčnosti, tedy tím, jak na všech svých úrovních napomáhá společné chůzi a rozhovoru.
A tu jsme zpátky u managementu církve, resp. u druhého z onoho dvojtaktu, kdy hledám odpovídající kroky pro to, co chci. Na této úrovni pak začíná svým příspěvkem Pavel Duchan. Peníze – jasně že potřebujeme. Za malou štědrost si teologicky můžeme sami tím, že ze strachu před skutkařstvím ze sebe neumíme vysoukat větu o tom, že dávat je projevem dospělosti, příčetnosti a velikosti. Ale spíš než ty prachy, připadá mi důležité diskutovat o tom, jestli je ČCE vůbec ještě tělem, které by bylo schopno nějakého vnitřně motivovaného pohybu. Jistě je zde na rovině individuální i sborové onen duchovní pohyb z předchozího odstavce. Někam nás sune doba a její trendy. Pokud jde ale o ČCE jako celek, pak mám nepříjemně silný dojem rozpojení údů a celkového ochrnutí nekoordinovaností. Myslím si, že souvisí se současným nastavením presbyterně-synodního uspořádání, které na synodech prakticky (nedostatkem času, hlasovací mašinou, slabým mandátem synodní rady… tedy nastavením infrastruktury) znemožňuje důkladně reflektovat situaci církve, nějak se rozhodnout a toto rozhodnutí prosadit na úrovni sborů. Ale kudy z toho?
Od: Uživatel Evangnetu Pavel Duchan <>
Kdy: 25. 02. 2011 19:02
Předmět: Mise a vize ČCE

Chtěl bych navázat na diskuzi krize/vize ČCE o managementu - o tom, že hovořit o managementu v církvi lze (a že management není sprosté slovo), psala a referovala paní Baštecká. A že si lze brát příklad z firemního managementu, to jsme probrali během setkání členů platformy. Myslím, že jsme se shodli, že mise církve: "(srozumitelně a jasně) zvěstovat evangelium" vyznívá dost nesrozumitelně a nejasně. Ovšem vize církve vzatá z programového prohlášení synodní rady ČCE mi nepřijde ani maličko jasnější. Dovolím si sem dát jakous-taous definici:
"Poslání (mise/prohlášení o poslání) říká jednoduše proč organizace existuje a co dělá. Nastiňuje zásadní, jedinečný účel organizace, a to stručným popsáním co organizace dělá a pro koho to dělá. Někdy také zahrnuje popis jak bude organizace dosahovat svého účelu existence, aby její poslání bylo unikátní a odlišovalo je od konkurentů a podobných organizací."
"Vize shrnuje to čím chce společnost být, popisuje budoucnost jako významně odlišnou od současnosti tím, že identifikuje hlavní dlouhodobé změny v organizaci. Je zdrojem inspirace. Poskytuje jasná rozhodovací kritéria pro následnou tvorbu základních strategických směrů a cílů."
Obojí pak má za cíl: "Obojí, jak vize, tak poslání mohou identifikovat důležité klíčové hodnoty a to, v co organizace při svém rozvoji věří. Tím, že určuje zásadně odlišný směr rozvoje od současného status quo, je cílem vize inspirovat zainteresované skupiny na tom, aby se podílely na vytváření této nové budoucnosti. Vize se stává jakýmsi „heslem“ pro zaměstnance v organizaci a zainteresované skupiny k tomu, aby podpořili rozvíjející se organizaci." zdroj: http://consulting.progressive.cz/?page=434
Dávám sem link v angličtině pro inspiraci - jedná se o FORTUNE 500 (řekněme, že 500 vysoce hodnocených firem) a jejich mise a vize. To čistě pro inspiraci. http://www.company-statements-slogans.info/
A závěrem pro insiraci, značka Coca-Cola:
Our Mission
Our Roadmap starts with our mission, which is enduring. It declares our purpose as a company and serves as the standard against which we weigh our actions and decisions.
•To refresh the world… •To inspire moments of optimism and happiness… •To create value and make a difference. Our Vision Our vision serves as the framework for our Roadmap and guides every aspect of our business by describing what we need to accomplish in order to continue achieving sustainable, quality growth. •People: Be a great place to work where people are inspired to be the best they can be. •Portfolio: Bring to the world a portfolio of quality beverage brands that anticipate and satisfy people's desires and needs. •Partners: Nurture a winning network of customers and suppliers, together we create mutual, enduring value. •Planet: Be a responsible citizen that makes a difference by helping build and support sustainable communities. •Profit: Maximize long-term return to shareowners while being mindful of our overall responsibilities. •Productivity: Be a highly effective, lean and fast-moving organization.