Diskuze k článku: Změna je život - i v názvu časopisu pro mládež?

Na poslední poradě zástupců mládeže ze seniorátů v Brně byla formou petice zveřejněna výzva k hledání nového názvu evangelického časopisu pro mládež. Jak se má Bratrstvo jmenovat? Můžete sdělit svůj názor.

Téma: Ptákovina

Od: Uživatel Evangnetu Petr Tomášek <>
Kdy: 12. 04. 2007 12:58
Předmět: Ptákovina

Navigace: link | přehled | fórum
Osobně si myslím, že název naprosto není třeba měnit. Bratrstvo je pojmenování srozumitelné, vývojem jazyka získalo mírně sebeironickou polohu (připomíná "bratrstvo kočičí pracky"), což je pro evangelické puberťáky snad to nejlepší, co může být.
Naopak by se mělo něco udělat s romanticky uslintanýma Kostnickýma jiskrama, nebo sexistickým Českým bratrem. (Prostestant mi příjde dobrý a – vzhledem k dnešnímu významu slova i vnitřně pravdivý – tak proč ne?)
Osobně mi snaha o změnu názvu časopisu pro mládež až nepříjemně zapadá do jiných snah kolegy Radima Ždárského, kde mi příjde, že se až moc snaží levnými reklamními triky zatraktivnit evangelictví pro mladé. Příjde mi to jako cesta do pekel, doufal jsem, že aspoň v naší církvi se vyvarujeme paskvilů typu TV programu Exit 316
Osobně si vzpomínám, že v pubertě mi bratrstvo vyhovovalo právě proto, že se nebálo být černobílé (technicky) a nevozit se na (tehdejší porevoluční) vlně dělat všechno pouťově poestrobarevně a teatrálně. A přál bych si, aby takové Bratrstvo i zůstalo, protože to je to nejlepší, co našim puerťákům můžeme dát…
S ouctou Petr Tomášek
Od: Uživatel Evangnetu Vojtěch Máca <>
Kdy: 12. 04. 2007 16:25
Předmět: Re: Ptákovina

Jo, jo, docela souhlasím. Samotnému mi též název evokoval "bratrstvo kočicčí pracky" Včera mě ještě napadla otázka, z jakého důvodu ti lidé chtějí změnit název a jaké je znení petice. Rád bych si jí přečetl(tím doufám, že nezní "žádáme změnu názvu časopisu Bratrstvo" a podpisy…) Pokud by změna byla vyžadována z důvodu zalíbení se mládeži, nebo "zakčnění" názvu, byl bych dost proti. To bychom už taky mohli přemýšlet o tom jestli nepřejmenujeme název "Českobratrská církev evangelická", aby to znělo víc free, cool a in. Ale zvědavost na návrhy jiného názvu v sobě nepotlačím. :-)
Od: Kazatel ČCE Jaroslav Coufal <>
Kdy: 14. 04. 2007 10:17
Předmět: Re: Ptákovina

Bratrstvo kočičí pracky… to máte opravdu dojem, že dnešní teenageři tento pojem znají? :-)
Od: Uživatel Evangnetu Vojtěch Máca <>
Kdy: 14. 04. 2007 16:13
Předmět: Re: Ptákovina

Chtěl jsem to připsat k tomu mojemu prvnímu článku. Asi neznaj. Ale nevím zda je to chybou (zastaralého?) názvu časopisu, nebo v tom, že už tolik nečtou.
Od: Anonym: Wormwood---.cust.sloane.cz )
Kdy: 15. 04. 2007 15:35
Předmět: Re: Ptákovina

Od: Anonym: Hana Burešová---.blue4.cz )
Kdy: 12. 04. 2007 18:00
Předmět: Re: Ptákovina

Asi jsem první, ale já bych změnu názvu uvítala. V podstatě ze stejných důvodů, z jakých ji vy odmítáte. Bratrstvo mi totiž zní jako nějaký uzavřený elitářský spolek (ono tak naše ČCE leckdy působí). Co zevnitř působí jako výborná sebeironie, zvenku může vyvolat opačný dojem. Ještě o něco víc bych ale byla pro změnu obsahu. Je-li to pro teenagery, měli by tam být dost jiná témata (např. vztahy s druhým pohlavím, sex) a hodně jinak podaná. Autoři, většinou starší než čtenáři, by se měli smířit s tím, že se budou kapku opakovat a možná nebudou psát o věcech, které pálí je. Jako vůbec nejrozumnější se mi jeví sloučit mraky církevního tisku do jednoho či dvou pořádných časopisu. Vždyť Protestant, Český bratr a Kostnické jiskry míří v podstatě na stejného čtenáře. Mnohde navíc najdeme velmi podobné rubriky (např.HUTNĚ-CHUTNĚ X STRUČNĚ-JASNĚ). Úroveň všech časopisů značně kolísá. I úroveň jednotlivých článků není stejně vysoká. Napřeme tedy své síly do jednoho pořádného časopisu, ať si všichni dobře počteme!
Od: Uživatel Evangnetu Vojtěch Máca <>
Kdy: 14. 04. 2007 16:54
Předmět: Re: Ptákovina

Myslím, že slučováním časopisů vetší čtenosti nedosáhneme.A mládež (tedy teenagery) mají vetší záběr zájmů, než vztahy s druhým pohlavím a sex, jako třeba hudbu, sport, cestování… a to Bratrstvo obsahuje.
Od: Uživatel Evangnetu Jiří Šamšula <>
Kdy: 13. 04. 2007 00:19
Předmět: Re: Ptákovina

Pročpak je EXIT 316 paskvil, Petře?
Od: Uživatel Evangnetu Petr Tomášek <>
Kdy: 13. 04. 2007 21:07
Předmět: Re: Ptákovina

Především proto, že se snaží zamaskovat svoje křesťanství tím, že zneužívá populární symboly, postupy, atd. — protože mluvit o křesťanství dnes není in, tak je to třeba nejdřív zamaskovat „stylem“, a když panáčka navnadíme, pak to teprv na něj můžeme vysolit. Příjde mi to jako strašný vlezdoprdelismus dnešní mládeži, který se stejně nakonec vymstí…
P.
P.S. Už samotný název EXIT 316… Copak žijeme pod římským pronásledováním, abychom si museli vymýšlet tajná znamení? (Nehledě na to, že Jan 3,16 rozhodně není „nejdůležitějším veršem v Bibli“, aby si ho někdo bral za symbol…)
Od: Anonym: Jan Hrudka <> ( ---.uhk.cz )
Kdy: 18. 04. 2007 16:12
Předmět: Re: Ptákovina

Myslím, že ne. Nezneužívá populární symboly, snaží se jim (někdy úspěšně, jindy neúspěšně) vtisknout jinou formu a tím je příblížit dnešní nejen ale i křesťanské mládeži. Já jsem za EXIT 316 velmi rád, hlavně proto, že Juchelka konečně plní, co kdysi na Sjezdu mládeže v Mladé Boleslavi slíbil… Domnívám se, že oni se nesnaží křesťanství něčím maskovat, spíš u nich vidím snahu ty otázky "symbolů" pojmout zeširoka (tím nemyslím do hloubky) tak, aby ta zvěst byla něčím zajímavá a pro dnešního člověka oslovitelná! Ten název se i mně samotnému nelíbí, ale odpovídá poptávce. Pod římským pronásledováním sice nežijeme, ale zesměšňováni tu a tam jsme.
Od: Anonym: Miki Erdinger <> ( 82.119.250.--- )
Kdy: 18. 04. 2007 11:52
Předmět: Re: Ptákovina

Milý Petře, přestože nejsem zastánce změny názvu Bratrstva - především z nostalgicko-historických důvodů a taky nevidím důvod, proč ho měnit (obsah mi přijde dostatečně motivační ke čtení), musím s tebou nesouhlasit a trochu se zastat Radima Žárského. Jeho práci s mládeží nelze srovnávat s metodami "Juchelkova gangu". Radim (nechi mluvit za něj, jde o moje vnímání) pouze reaguje na potřeby mladých lidí. Používá v jiných státech a křesťasnkých organizacích osvědčených metod, jak zaujmout lidi, pro které je křesťasnství buď neznámé, nebo jim nesedí "typické kostelové prostředí". Paradoxně tyto pro tebe "paskvilní metody" mladé lidi do našich kostelů přivádějí.
Jsem rád, že v naší církvi jsou lidé jako je Radim Žárský, kterí dokáží vnímat potřeby mladých lidí a nabídnout jim zajímavé možnosti, které naše církev má. Prípadně doplňjí nabídku naší církve o další metody.
A ještě ke jménu časopisu. Bratrstvo vnímám jako časopis pro členy evangelické mládeže a její příznivce, ne jako evangelizační nástroj pro širokou veřejnost. Proto nevidím důvod hledat "super název", který zaujme kolemjdoucí na stáncích Kalichu…
Od: Anonym: Roman Mazur84.42.166.--- )
Kdy: 20. 04. 2007 09:49
Předmět: Re: Ptákovina

Milý Petře, zcela pomíjím otázku (ne)změny názvu časopisu "Bratrstvo". Nepovažuji ji za příliš podstatnou.
Musím se však zastat Radima i Exitu 316, do kterých se zde navážíš.
Jedním z nejdůležitějších úkolů církve je svou činností zasahovat nové lidi. Tak, aby mohli být alespoň někteří z nich zaujati a později přijali evangelium/víru/Ježíše plně za své. Současná křesťanská církev v našich zemích v tom hanebně selhává. Jakýkoli pokus tento dluh podle svého nejlepšího vědomí splatit je na medaili, nikoli na lacinou kritiku, jak ji předvádíš na tomto fóru Ty.
Až namísto laciného odsudku nabídneš životaschopnou alternativu k jejich misijním snahám, pak mudruj… Do té doby vnímám Tvoji kritiku jako zákeřnou podpásovku podobnou této: Evangnet je paskvil, protože nám do sborové pošty pouští obrovské množství spamu.
Má kritika podobného typu nějaký smysl? Jak se po tomto ohlasu cítíš Ty, jako ten, kdo do Evangnetu dáváš to nejlepší, co v Tobě je?
Roman Mazur
P.S.: Níže píšeš o tom, že J 3,16 rozhodně není "nejdůležitější" verš v Bibli. Jestli to autoři Exitu někde uvádějí, je to samozřejmě nešťastné, vždyť kdo to určí, že… Ovšem že je to jeden z poměrně malé skupiny nejvýraznějších biblických veršů, je rovněž tak evidentní. Pokud Ti to tak nepřijde, mrkni třeba jen do Filipiho nové homiletiky, str. 19.