Otázky zvenčí

Co jste kdy chtěli vědět o křesťanství a evangelících a báli jste se zeptat...

Odpověď na příspěvek: Re: Večeře Páně (a křest oprava)

Od: Anonym: Jirka120.21.29.--- )
Kdy: 04. 02. 2016 14:23
Předmět: Re: Večeře Páně (a křest oprava)

Moc se omlouvám, je to starší práce kdy ještě neexistoval computer a všechno se muselo pracně nalistovat. Teď, při zpětné kontrole jsem na computeru snadno zjistil že "ve jméno Ježíše Mesiáše" křtil už Petr o Letnicích. Vymazat se to tady už nedá, takže musím vypustit poslední tři věty a ponechat exkurz ve stavu "work in progress". Těžiště otázky kterou řeším je stejně nakonec jestli byli pokřtěni apoštolové a tam platí dále co je řečeno.
Také jsem zjistil použití slova "křest" v evangeliích s úplně jiným obsahem než křest vodou, prostuduji to …. zatím tedy opravený text…. děkuji za pochopení….:-):-):-)
Z pozice církevního učení je křest svátostí iniciace přijetí do společenství, ale v novozákonních textech evangelií je Ježíšův postoj ke křtu poněkud jiný. Janovo evangelium sice výslovně uvádí, že Ježíš sám křtil, ale hned dále považuje za nutné ujistit, že Ježíš nekřtil 32. Křest nebyl patentem ani Jana Křtitele, byla to praktika Hilelovy školy. Křest Jana Křtitele byl očistou pro přicházející Království Boží, takže i křest ať už Ježíšem samým či jeho apoštolů nemohl mít jiný obsah. Možná, že právě proto aby nebyl identifikován s Janem Křtitelem, Ježíš od této praktiky upustil a pravděpodobně apoštolové také. Ke křtění jsou vyzýváni apoštolové v pozdějších dodatcích až po vzkříšení 33 a to ve „jméno Otce i Syna i Ducha svatého. Je zajímavé, že tuto výzvu nemá Lukáš, přestože v jeho Skutcích je pak křest běžnou praktikou, ovšem pozdější křest tak jak jej praktikoval Pavel, křest vyznání Ježíše jako Mesiáše. Ale v textech není nikde zmíněno kdo a jestli vůbec, pokřtil samotné apoštoly. Jestli Ježíš sám ve smyslu svého evangelia, tj. pro přicházející Království Boží, což je vyloučeno v textu (viz.pozn.32), nebo Jan Křtitel ve stejném smyslu, jehož křest je však Pavlem považován za nedostatečný 34 .
[32] srvn Joh 3:22 a Joh 4:1-2
[33] Mat 28:19; Mar 16:15-16 ve v.15 “evangelium” se ovšem rozumí „evangelium“ (dobrá zpráva) o přicházejícím Království Božím, které hlásal Ježíš sám, tedy stejný smysl křtu jako Jan Křtitel. Tyto „univerzalistické“ (celý svět, národy) epizody jsou biblickou kritikou považovány za pozdější dodatky.
[34] srvn. Act 18:25

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód