Diskuze k článku: "Urob si sám" aneb jsou ordinační bohoslužby popelkou?

Několik poznámek k poslední ordinaci, Salvátor, Praha, 24. listopadu 2013. Účastnil jsem se ordinace 24. 11. 2013 a rozhodl jsem se napsat k ní (a všem ostatním ordinacím, kterých jsem se zúčastnil) několik poznámek. Jsou to poznámky prakticko-teologické, zaměřené především na to, jak promlouvá a komunikuje to, co v bohoslužbě děláme a jakým způsobem to děláme. Doufám, že moje zamyšlení povede k diskuzi a případné změně praxe. (Pro nově ordinované používám také označení vikáři/vikářky.)

Téma: Trocha historie a teologie

Od: Uživatel Evangnetu Petr Tomášek <>
Kdy: 07. 12. 2013 09:17
Předmět: Trocha historie a teologie

Navigace: link | přehled | fórum
Ahoj Davide!
Na ordinaci letošních vikářů jsem nebyl, takže konkrétní provedení bohoslužeb nedokážu posoudit. Nicméně naprosto nemohu souhlasit s tvými vývody ohledně účasti ordinovaného na ordinaci. Škoda, že jsi toto napsal jen na základě své dojmologie a nikoliv - jak by se na Tebe jakožto přesvědčeného liturga slušelo - na základě znalosti tradice s její historií a na základě teologického zhodnocení tradice (a až teprve potom by se slušelo klást si otázku, zda-li je tato tradice přiměřená a srozumitelná i dnes).
Ono totiž kázání ordinovaného v své rámci ordinace není žádný výmysl současné SR, ale patří ke každé standardní a slušné evangelické ordinaci. Kázání tu totiž plní dvě funkce: kromě zvěstování Slova je to zároveň i symbolický akt, který má ukázat k čemu tady „farář“ vlastně je.
To je dobře vidět na katolickém ritu svěcení, kdy vlastní svěcení je u biskupa vloženo těsně před kázání (které provede nový biskup na znamení toho, že obdržel učitelský úřad), u kněze je vloženo před slavení eucharistie (na znamení kněžského úřadu) a u diakona před udílení darů (na znamení pastýřského úřadu). V každém z těchto případu pak svěcený biskup/kněž/diakon předvede svoji roli nikoliv jako nějakou zkoušku, ale proto, aby bylo zřetelné, co je to hlavní na jeho úřadu.
To, že reformační otcové naproti tomu při ordinaci nechají ordinované hned po jejich uvedení do úřadu kázat, není žádná náhoda, ale má to názorně ukázat, jaká má být hlavní role faráře (totiž ministerium verbi divini). To zdůrazňuje, že farář není žádný kněz, ale taky, že jeho nejvlastnějším úkolem není být managerem, psychoterapeutem nebo třeba televizním hlasatelem.
Takže jestli při ordinaci ordinovaní káží a posléze i vysluhují večeři Páně, pak to přesně odpovídá tomu, co z hlediska prostestantské teologie farář má dělat především (totiž sloužit slovem a svátostmi) a je jen dobře, že se dodnes tak praktikuje a nikdo to dosud - v rámci „lidové tvořivosti“ - nezměnil.
To není ani problém při „hromadné ordinaci,“ kdy zástupně káže jeden/jenda z ordinovaných, protože nejde o jeho/její konrétní osobu (v protikladu k jeho/jejím kolegům), ale o to, co úřad ordinovaného znamená jako takový.
Od: Kazatel ČCE Magdaléna Trgalová <>
Kdy: 10. 12. 2013 19:03
Předmět: zkušenost odjinud

Já jsem na zmíněné ordinaci rovněž nebyla, vím jen od jednoho aktéra, že to prožil velmi hezky. Nicméně přesto nejsem s podobou ordinací u nás v ČCE úplně v souladu. Posílám tedy pár postřehů ze Skotska, byť nevím, zda to chodí v celé zdejší církvi vždy stejně. Sloužím teď v Church of Scotland a zrovna zítra tu máme ve vedlejším sboru ordinaci s instalací nové farářky. Bohoslužba je především v kompetenci seniorátu, vzhledem k velikosti církve nepřipravuje každou ordinaci "synodní rada" z Edinburghu, ale seniorát - jako svou vizitku, kam to vlastně dotyčná přišla, že tu má podporu, čili opravdu takové "pastorační objetí". Dost se ty bohoslužby promýšlí a diskutují předem (jejich podoba, včetně detailů, ozvučení atd.). Nová farářka si mohla jen navrhnout nějaké dvě oblíbené písně. A je ráda, že to celé připraví ostatní pro ni, a bude to pro ni určitý "akt vstupu" spíše než "test". Kázat budu shodou okolností já, protože je tu tradicí, že káže vždy poslední příchozí do seniorátu před tím, kdo je ordinován či instalován nově. Takto se tu postupně poznáváme. "Testování", jaký je ordinovaný farář rozhodně neprobíhá na jeho ordinaci nebo instalaci, to proběhlo předtím ve vikariátu. Co se týče vzkládání rukou, na "mém" sboru proběhla ordinace dvou presbyterů před třemi měsíci, zrovna jak jsem sem přijela, (kázal ten, kdo přišel přede mnou, oni dva postarší ordinovaní muži si při tom odronili svých pár slzí, prožili si ten akt bez stresu jiného druhu odpovědnosti v tu chvíli) a všichni jsme vkládali ruce s dotykem, nikoli předpažením kamsi v dál. Zdravím ze Stromness na Orknejích, Magdaléna Trgalová
Od: Kazatel ČCE Jana Hofmanová <>
Kdy: 07. 01. 2014 15:55
Předmět: Re: Trocha historie a teologie

Konkrétní provedení poslední ordinační bohoslužby vycházelo z toho, co jsme (jakožto připravující) přijali jako obvyklý bohoslužebný pořádek v ČCE při této příležitosti, a z toho, co je v Agendě ČCE (tam sice není slavení Večeře Páně, ale ani to nebylo při ordinaci v ČCE poprvé). V reakci na Magdu: Také jsem neměla dojem, že bych byla testována. Nicméně, probíhá-li někde ordinační bohoslužba tak, že ordinovaní jsou ve zmíněném „pastoračním objetí“ a prožívají ji jako bohoslužbu připravenou pro ně, pak mám za to, že tím daná církev prokazuje pastorační moudrost, pochopení pro službu i sounáležitost kolegů a kolegyň. Nemohu mluvit za ostatní ordinované, ale i přes upřímnou vděčnost všem, kdo se na přípravách naší ordinace podíleli a kdo se jí zúčastnili, myslím, že toto je přinejmenším poznamenáno právě tím „urob si sám“. Tolik jen krátce ke konkrétnímu případu poslední ordinační bohoslužby.
Obecně k otázce kázání ordinovaného: Děkuji za Petrovo upozornění na tradici. Nevím, zda současná liturgie z tohoto vychází. Nicméně, teď po přečtení si tedy kladu navrženou otázku, zda je tato praxe srozumitelná dnes. Nad tím, že by kázání ordinovaného bylo nutný „symbolický akt“, který by dával najevo, že služba Slovem k ordinované službě patří, mám opravdu otazník. Pokud člověk tuto souvislost a symboliku nehledá a neví o ní, myslím, že takto symbolicky to zkrátka „nefunguje“. Všichni ordinovaní slouží již dříve před ordinací, neděje se tu něco, co by na danou souvislost zcela evidentně upozornilo. Soudím, že souvislost ordinované služby se službou Slova a svátostmi je zkrátka jasněji vyjádřena v ordinačním slibu, než faktem, že někdo z ordinovaných "názorně" káže.
Zdá se mi nepatřičné, že se hovorem o „dojmologii“ zlehčují prakticko-teologické (systematické a pastorální) argumenty a myšlenky, které v úvodním článku čtu. Považuji je v přístupu k liturgii za relevantní a rozhodující více, než jen odkaz na historii a tradici. Z tradice je jistě nutné a dobré čerpat, ale také je třeba zohlednit aktuální kontext, hledat její smysl a možnosti. Z hlediska smysluplné stavby ordinační bohoslužby, ale právě i symbolicky a teologicky má přece opodstatnění i to, aby bylo jedno kázání, které bude jasně hlavní promluvou a bude tak mít dostatečný prostor, a aby kázal ordinující nebo „starší“ kolega ve službě. (V případě ordinujícího má jistě také význam uvědomit si, že ani on není jen managerem, úředníkem vykonavatelem, nebo tiskovým mluvčím církve, ale právě také spoluslužebníkem a bratrem/sestrou ve službě, pastýřem… Proč by jeho/její promluva neměla být adresována celému shromáždění a proč by neměla být zároveň zvěstí Slova? Snad by to reformačním otcům nevadilo.) Například uspořádání, o kterém píše Magda, nepovažuji za svévolnou a neopodstatněnou „lidovou tvořivost“.
Kázání ordinovaného při ordinaci je samo o sobě jistě obhájitelné (s tradicí i bez ní) prostě jako služba, která k úřadu ordinovaného patří. „Názorná ukázka“ to sice pro někoho být může, mám však za to, že není třeba, aby nově ordinovaný demonstroval "svůj" kazatelský úřad, nebo dokonce předváděl sebe ve službě. Kázání nově ordinovaného nemusí být přísně vyloučené, ale nemělo být ani samozřejmě předpokládané (natož nutné), je třeba brát zřetel na konkrétní situaci. Ostatně, moderní reformované ani luterské agendy (alespoň zcela jistě ne všechny) nepokládají kázání ordinovaného za nutnost, nejedná-li se zároveň o instalaci. Tvrzení, že kázání ordinovaného „patří ke každé standardní a slušné evangelické ordinaci“ je tedy možné považovat také spíše za dojmologii (chceme-li takové označení užívat).
Článek se však nesoustředí jen na otázku (ne)kázání ordinovaných. V pozadí je podstatná otázka celkového pojetí ordinační bohoslužby a odpovědnosti za její přípravu. Dnes se očekává, že si ordinovaní bohoslužby zajistí a připraví po stránce liturgické i technické. Přitom je však nutné zahrnout do přípravy značné množství konstant i množství neznámých. Problémem zdaleka nemusí být know-how, ale jednoduše to, že ordinovaní mají velmi malou možnost ovlivnit a koordinovat celkovou podobu bohoslužby, zvláště pokud se jich na přípravě podílí větší počet. Namísto osobní přípravy a třeba společné modlitby pak ordinovaní především organizují, shánějí technické zázemí atd. A aby bylo jasné, že to patří k jejich úřadu především, tak káží (pokud možno krátce, protože předtím i potom bude ještě několik tematicky podobných promluv, které nemohou ovlivnit). Je toto dobré pojetí? Obecněji: považovali bychom za přiměřené, aby byl farář/farářka v takovéto pozici při nějaké jiné kasuálii nebo při své službě na sboru? Znamená úřad ordinovaného především toto?
Jiné pojetí, tj. posun těžiště odpovědnosti za přípravu a určitá zastřešující koordinace, jdou ruku v ruce právě také s možností znovu promyslet a upravit i podobu jednotlivých liturgických prvků, do kterých sami ordinovaní nemohou příliš zasáhnout (podoba gesta vzkládání rukou, otázka talárů, rozhodnutí, aby kázal ne nově ordinovaný atd.).