Diskuze k článku: Sobota versus neděle?

Židovským dnem odpočinku je sobota (z hebrejského šabat = odpočinek), křesťanským s výjimkou adventistů neděle, muslimským pátek. Společný je všem sedmidenní cyklus, rozdílný je konkrétní den v týdnu. Který z nich je ten „správný“?
V reakci na rozsáhlou diskuzi na fóru napsal k tématu článek Pavel Mareš.

Téma: Zkratka

Od: Anonym: Radim Toman <> ( ---.customer.poda.cz )
Kdy: 27. 05. 2011 19:41
Předmět: Zkratka

Navigace: link | přehled | fórum
Dobrý den, velmi se mi líbí váš článek. Jen jeho závěr mi přijde trošku zkratkovitý, podobně jako jedno z kázání, které jsem vyslechl v CB (celé bylo o tom, jak je sobota dnem setkání s Bohem, ale v závěru ve dvou větách bylo shrnuto, že je vlastně jedno jaký den si vybereme). Pokud je opravdu úplně jedno, který den vybereme, pak nedává žádnou logiku, že Bůh určitý den vybral a důsledně je vyžadoval od svých vyznavačů. Ten text, který jste použil velmi dobře znám a možná by nám Jehovisti vytkli, že se nedržíme té "krve" (infůze). Nemůže být také to, že jsou zapovězeny pouze 4 oblasti, srovnatelné s tím, s čím se setkáme v rozhovoru Ježíše s bohatým mládencem? "To všechno jsem dodržoval" - a jmenuje druhou desku zákona. Jakoby se ta první chápala jako automatická a nezpochybnitelná…Sám jste v článku z historie přesně uvedl, že raritou bylo uctívání Boha v neděli. Takže sobota nebyla zpochybněna Ježíšem, ani jeho nejbližšími spolupracovníky (učedníky), ale ke změně dochází někdy později. Ani jeden z nás u toho nebyl :-) I u civilního soudu by obstál spíše důkaz přímých svědků (apoštolů), více než církevních otců. Uvedl jste obřízku a sobotu jako židovské zvláštnosti…ale vždyť na všechno na co můžeme jako křesťané navazovat je židovské. I sám Ježíš byl žid, a jako žid žil. Obřízka je smluvní ustanovení, které přechází v křesťanský "křest"…ale o změně soboty na neděli novozákonní zpráva nic neříká (texty, které se zpravidla uvádí jsou nejasné a možné vykládat tak či tak - např. Den Páně - jako neděli??? Pro ap.Jana(žida) na ostrově Patmos tímto dnem byla spíše sobota než neděle. I tak velmi oceňuji tento článek. Četl jsem váš jiný v Kostnických jiskrách, ze kterého jsme měl dojem, že zásadní problém, který vnímáte v této otázce je to, že by "církev" musela říct: Ups, stala se chyba! A co ty generace křesťanů, co prožívali svou víru skálopevně přesvědčeni o něčem jiném. Nebyl to snad Hus, kdo řekl: "Když mě z písma přesvědčíte, že se pletu, rád přijmu váš názor." Není tragédie se mýlit. Tragédie je, si to nepřiznat. A pravdou je, že jsem znovu i na základě vašeho článku přehodnocoval, zda to nemůže být jinak. Přeji pěkný večer.