Otázky zvenčí

Co jste kdy chtěli vědět o křesťanství a evangelících a báli jste se zeptat...

Odpověď na příspěvek: Re: Ježíšovo narození / Galilejské období 4

Od: Uživatel Evangnetu Jirka S <>
Kdy: 13. 03. 2016 02:54
Předmět: Re: Ježíšovo narození / Galilejské období 4

Uzdravování
Pohybovat se po krajině jako lékař se třemi pomocníky je dobrým alibi pro neustálé přecházení z místa na místo. Kromě toho je léčitelství obecně známé jako dovednost Esénů, patřilo i do Ježíšovy výbavy (viz. Kázání v Nazaretu). Nebudí pozornost nezainteresovaných, ani úřadů. Jsou-li ve vesnici či městečku, musí ovšem také někoho léčit, doložit svůj stav. Jestliže však někdo pozná jejich pravou identitu a poslání, je mu zakázáno o tom někomu říci. Samozřejmě to lidé nedodrží a svěří se dalším. Ale všeobecně Ježíš nemá zájem získat si popularitu a riskovat zatčení, odmítá i ty kteří se po poznané identitě a jeho pravém poslání chtějí připojit, jsou odmítnuti. Velká skupina už tak snadno neujde pozornosti. V textu evangelií je tolik odkazů, že není třeba je uvést. Tato uzdravení, ani schopnost vykonat zázrak, nejsou považována za mesiášský atribut, za důkaz Ježíšova mesiášství, a nejsou v NZ dále zmiňována v tomto věroučném smyslu (důkaz mesiášství) ani Pavlem.
Některá uzdravování ale mají jiné důležité jádro, nežli dokazování léčitelské dovednosti Ježíšovy. Budou uvedena v jiné kapitole.
Kázání v Nazaretu 87
Ať Nazaret míní skutečnou lokalitu, vesnici či městečko, nebo sídlo "nazirejců", rozhodně představuje domov a komunitu, odkud Ježíš pochází, kde zůstává jeho rodina, má pro něho velký význam. Ještě jednou se pokusí získat své doma, přesvědčit o své misii. Po uvěznění Jana Křtitele asi pozice Jakubova, po smrti Josefa tedy legitimního dědice "Davida", nabyla na významu, jistým způsobem zaplnila mezeru po Janu Křtitelovi. Komunita žasne nad opovážlivostí Ježíše 88, který se po incidentu s delegací komunity a rozchodu s rodinou, odváží na její půdu. Ježíš se ve shromáždění pokouší obhájit svůj nárok na hodnost "Davida" a "vyhlásit léto milosti Hospodinovy", tedy zahájení Svaté války 89. Shromáždění odmítá akceptovat Ježíše jako právoplatného "syna Davidova", pro ně je pouze synem tesařovým, či tesař 90, oni uznávají za Davidovce jenom legitimní členy rodiny. Marii, legitimní manželku, Jakuba, Josefa, Šimona a Judu, legitimní děti narozené po právním sňatku, a tito skuteční Davidovci jsou na straně komunity. Pro ně zůstává pomateným prorokem, který v Galileji vystupuje jako lékař, ať tedy uzdraví sám sebe 91. Místo očekávaného "získání svých doma", Ježíš návštěvou komunity vyhrotil vzájemnou rivalitu frakcí, možná odsud vzešla myšlenka odstranit ho 92.
V textu může být zachycena slovní hříčka aramejského slova (v aramejštině se komunikovalo a byly zapsány případné poznámky sloužící při sepsání evangelií, Matoušovo původní evangelium bylo zapsáno v aramejštině), která převodem do řečtiny ztratila pointu. Slovo cháráš a chereš, zapsané v aramejštině pochopitelně bez samohlásek tj.ch-r-š, je možno vykládat na několik způsobů. Cháráš znamená němý, chereš může znamenat tesaře, nebo také divotvorce a lékaře. V tomtéž verši se mluví jednou o Ježíšovi jako "tesaři", podruhé o "lékaři" 93. A rozhodně není bez významu ve slově "němý". Zachariáš byl "němý" když skončil své kněžství a vrací se k Alžbětě 94, Ježíš uzdravuje tolik "němých" 95, sám je jako "němý" označen 96. Nabízí se vysvětlení, že "němý" by mohlo znamenat člověka, který už není v "úřadu", který pozbyl práva učit či "prorokovat". Pak by Ježíšovo uzdravování němých mohlo znamenat, že tyto lidi uvádí zpět do jejich původních pozic. Mohlo by jít o ty, kteří zastávali koncept Svaté války nyní (po vystoupení Jana K zamítnutý) tj. zelóty, zvláště kde je jich "mnoho", tj.celé skupiny.
[87] Mat 13:54 nn; Mar 6:1 nn; Luk 4:16 nn; Lukáš se ve své epizodě dopouští chyby v časovém zařazení události. Tento "omyl"je patrný z v 23.(Ježíš má předvést zázrak jako v Kafarnaum: ačkoliv tam ještě nebyl): a svědčí o tom že Ježíš již vystupoval veřejně v Galileji
[89] Luk 4:19; rok jeho činnosti 29/30 je rokem zahájení Svaté války podle počítání Therapeutů, jeho spojenců:zatímco kumránští Eséni počítali zahájení Svaté války až v r 40
[90] Mat 13:55; Mar 6:3; v Luk 4:22 se říká syn Josefův, což má stejnou hodnotu, tj. není synem Josefa jako Davida, ale Josefa v pozici "civilní"
[91] srvn. Mat 13:57; Mar 6:4; Luk 4:23 nn v jehož podání chtějí Ježíše odstranit způsobem jímž se zabíjejí falešní proroci, svržením se skály. Nám známé město Nazaret ovšem nestojí na hoře jako Nazaret evangelií, nejbližší hora je vzdálena, 3 km což přesahuje vzdálenost povolenou ujít v sobotu. Zato Kumrán je v horách a srázy jsou prakticky pár metrů vzdáleny.
[92] Luk 4:28-29 srvn. Jan 7:25 apod.
[94] Luk 1:22 n
Uzdravení jako konspirace.
Téměř při všech uzdravování se vlastní kontakt s nemocným děje "stranou", bez přítomnosti ostatních. Je s podivem, že všechna evangelia zaznamenávají přímou řeč Ježíše při těchto uzdravování, ačkoliv kromě Ježíše a uzdravovaného není nikdo přítomen.
Některá z uzdravení ovšem prozrazují mnohem více, než samotný akt léčení a uzdravení. Dovídáme se z nich, že Ježíš se během působení v Galileji setkával s lidmi, kteří se pohybovali a žili mimo zabydlená místa, vně měst a vesnic. Tito lidé měli pochopitelně velmi dobrý přehled o situaci v místech, kam Ježíš se svou skupinou přichází, pokud už to nejsou přímo jeho "špehové".
Epizoda "Posedlého v Geraze" 97 obsahuje mnoho těchto prvků. Tento člověk žije v pustině, bydlí v jeskyni ( jeskynní hroby, tak jak hrob tehdy byl v zemi situován), což samo o sobě znamená izolovanost od ostatních obyvatel a úkryt. Jeho bezpečnost úkrytu je potvrzena v textech dovětky, že nikdo se neodvážil jít cestou okolo atd. Vůbec není na místě, aby se jej Ježíš ptal na jméno a tento posedlý mu odpověděl jakoby v jinotaji. Jediná možná interpretace je ta, že jde o "heslo". Jak jinak lze rozumět slovu "legie" či "mnozí", než jako příslušnost k hnutí zelótských bojůvek. Pozoroval pohyb v krajině o informoval o případném nebezpečí. V podobné situaci jsou slepci. Sedávají před městskou branou a pokud nejsou slepí, mají absolutní přehled o každém pohybu římských vojáků a jejich přívrženců. Ježíš se na slepce obrací i později před vstupem do Jericha 98. Jsou to evidentně "jeho lidé", protože jej vítají jako "syna Davidova" a jsou proto ostatními napomínáni, aby nedošlo k prozrazení.
Stojí za zmínku, že Matoušovo podání má v obou případech dvojici, jistě ne bez příčiny. Esénové, zelóti a učedníci Ježíšovi vždy působili ve dvojici. V Markově podání má jinde neuvedenou porobnost, jméno uzdraveného.Slepcovo jméno "syn Timajův či Bartimeus" má velmi blízko ke jménu Bartoloměje, jednoho z Dvanácti.I bez této vazby lze toto jméno interpretovat jako "syn velmi váženého", nezvyklé jméno pro zbídačelého slepce. Marek má také samostatnou zprávu 99 o téměř stejném uzdravení slepého předtím u Betsaidy, tedy opakovaně se obrací při vstupu do města na slepce před branou. Nechybí jeho přiznání synovství Davidova Ježíšovi a napomenutí ohledně prozrazení Ježíšovi osoby a jeho společníků. Ale vůbec nejpodivnější je jeho "vidění". Vidí lidi připomínající stromy. Až Ježíš přijde do Jeruzaléma, je vítán skupinou lidí s palmovými větvemi, jak se sluší na krále. Je v jeho vidění ukryta zpráva o tom, co je pro něho připraveno v Jeruzalémě, zpráva o tom, jak Ježíš bude identifikovat svoje přívržence? Epizoda Ježíšova příchodu, vjezdu, do Jeruzaléma a jeho činnosti v něm je plna konspiračních hesel a znamení.
[99] Mar 8:22-24 nn

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód