Otázky zvenčí

Co jste kdy chtěli vědět o křesťanství a evangelících a báli jste se zeptat...

Odpověď na příspěvek: Ježíšovo narození / Komentář k Ježíšovu davidovskému původu a Mesiášskému nároku

Od: Anonym: Petr Šíma <> ( 194.228.165.--- )
Kdy: 09. 03. 2016 16:25
Předmět: Ježíšovo narození / Komentář k Ježíšovu davidovskému původu a Mesiášskému nároku

Královský původ a Mesiášský nárok Ježíšův na Davidův trůn
Úvodní věta Evangelia podle Matouše zní: [Mt 1,1 BKR] Kniha rodu Ježíše Krista syna Davidova, syna Abrahamova. Evangelium podle Matouše je nejen spisem o původu Ježíšově [Mt 1,2-17], ale i o původu židovským lidem očekávaného Mesiáše [Mt 12,23; Mt 21,9 sr. Mk 12,35], zaslíbeného slovy proroků v Písmu. Autor Matoušova evangelia tedy dokazuje, že Ježíš je tím zaslíbeným Mesiášem podle slov proroků [Iz 11,1nn; Jr 23,5nn; Jr 33,14nn], protože také pocházel z královského rodu Davida [Mt 1,20], 2. panovníka Izraelského království, který byl rodem z Abrahama, praotce Izraelského národa. Ježíšův nárok právoplatného následníka Davidova královského trůnu, tedy zaslíbeného Mesiáše z rodu Davidova, shodně dotvrzují evangelisté Matouš i Marek tím, že o jeho královském davidovském původu nepochybovala jak tehdejší židovská veřejnost [Mt 9,27; Mt 15,22; Mt 20,30-31; Mt 21,15-16; Mk 10,47-48], tak chrámoví kněží [Mt 21,15; Mt 27,41-42 sr. Mk 15,31-32] a také ani římský místodržitel Pilát [Mt 27,11 sr. Mk 15,2; Mt 27,37 sr. Mk 15,26]. Závěr: Ježíš tedy, podle mého osobního názoru utvářeného ze zápisu synoptických evangelií, pocházel z aristokratické davidovské rodiny po svém otci Josefovi a byl nepochybně považován i uznáván jako jeden z možných královských následníků Davidova trůnu tehdejší širokou veřejností. Dědičný nárok na Mesiášský davidovský trůn nárokovaný na základě prvorozenectví, tedy z prvorozenecké posloupnosti Davidova rodu, měl by být však odmítnut. Samotné prvorozenectví v Izraeli nezaručovalo dědičný nárok na trůn. Posledním davidovským králem nad Judeou je považován po babylonském zajetí Zorobabel. Kdokoliv tedy z dalších Zorobabelových potomků se mohl stát Mesiášským davidovským panovníkem. Kritérium davidovského původu je tedy základním předpokladem pro nárokování Mesiášského trůnu, nikoliv však kritériem jediným nebo zásadním. V neprospěch prvorozeneckého nároku také svědčí vyvraždění nemluvňátek v Betlemě králem Herodem Velikým [Mt 2,16-18]. Kdyby bylo rozhodující prvorozenectví vždy po prvorozeném, nebylo by problematické pohlídat si nástupnictví Mesiášovo podle rodokmenu.
Dodatek: Veškeré mnou psané úvahy a závěry jsou zcela osobní a fakultativní.
Další komentáře a připomínky budou následovat zase někdy příště. Prosím za strpení.

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód