Otázky zvenčí

Co jste kdy chtěli vědět o křesťanství a evangelících a báli jste se zeptat...

Odpověď na příspěvek: Odpověď Jirkovi S. - začněme, prosím.

Od: Anonym: Petr Šíma <> ( ---.casablanca.cz )
Kdy: 07. 03. 2016 15:22
Předmět: Odpověď Jirkovi S. - začněme, prosím.

Uživatel Evangnetu Jirka S napsal(a):
Petře, já nejsem Pan Jirka, já jsem jen Jirka který dává přednost osobnějšímu tykání oproti formálnímu vykání. Nejsem žádnou autoritou a ani já nemám oficiální kvalifikaci, pětiletý výcvik, a jak jsem tady řekl přístup k takovému vzdělání mi byl odepřen tehdejším režimem.
pane Jirko, oslovení „pan“ na počátku věty je sice s velkým „P“, ale míněno s malým „p“, navíc je rozdíl mezi oslovením „pan“ a titulováním „pán“, ačkoliv v 5. pádu skloňování obou podstatných jmen se píše „pan“ i „pán“ s krátkým „a“. :o) Pokud dáváte přednost osobnějšímu tykání před formálním vykáním, pak jen poznamenávám okrajově, že mne stále oslovujete vykáním, i když jménem a ne příjmením. A protože jste ve věku mého otce, nedovolil jsem si porušit společenskou konvenci. Já Vám mohu nabídnout podle společenské konvence tykání pouze v případě, že zůstanu při oslovování Vás, jako věkem zralejší osoby, ve vykání. Toto je tedy na Vás a já Vám nabízím, abyste Vy mně tykal. :o) I to, co jsem Vám psal jako vysvětlení gramatiky a společenské konvence, je vzhledem k Vám z mé strany považováno za neslušnost a znevážení Vaší osoby. ;o) Jen dodávám, že dodržením společenské konvence sebe před Vámi neponižuji, ale vyjadřuji Vám společenskou úctu vzhledem k Vašemu zkušenějšímu věku a s ohledem na Vaše znalosti, ač i třeba nekvalifikované, což nikterak neznamená, že musím souhlasit s Vaším poznáním a s Vašimi závěry. I protivníkovi či oponentovi lze přeci vzdát hold. :o) Ale to zase neznamená, že Vás považuji za protivníka nebo i jen oponenta. K tomuto jsme ještě nedospěli.
Co je ROFC jsem si musel vyhledat na internetu a nevidím v tom nic jiného než že zase někdo si vzal do hlavy že on je ten „pravý vybraný a posvěcený“ a musí si založit svou církev. Jak znám hrabivost anglosaxonů je asi přesvědčen že Bůh ho za to odmění prosperitou, takže je to dobrý byznys. Letniční hnutí znám dost zblízka ale jako ten kdo stojí mimo, nebudu rozvádět.
Moji reakci, pane Jirko, v tomto ponechám stranou, jen nesoudím nikoho podle národní nebo jiné příslušnosti, ač samozřejmě rozumím, že společenský nebo rodinný vliv má také jistý ale ne celkový vliv na jednotlivce a jednotlivci zase ovlivňují společnost kolem sebe. Všude jsou lidé stejní a zároveň různí.
Mám dojem že jsem tezi 2 c.) nevyjádřil, ve snaze být stručný, dostatečně jasně, takže se k ní pro jistotu vracím abychom oba věděli co to detailněji znamená, shodně interpretovali. Což samozřejmě neznamená že po Vás chci abyste myslel a věřil stejně jako já, ale abych předešel tomu abych Vám i sobě jen nepřidal na trápení, abychom měli nějakou bázi, důvod k rozhovoru (co nás v naší odlišnosti spojuje).
Prosím, pane Jirko, nedejte v našem rozhovoru na vlastní dojmy, abychom tak předešli předporozuměním či nedorozuměním, nebo vkládáním svých domněnek do myšlenek toho druhého, odmítněme posuzování toho druhého, a snažme se si navzájem trpělivě vysvětlit, jak čemu rozumíme. Raději se tedy ptejme toho druhého znovu na to, jak to myslí, když dobře neporozumíme tomu, co píše a případně se dotázat druhého, zda to co píše, myslí tak, „jak jsem to z jeho slov pochopil.“
Takže pro jistotu detailnější významy řečeného:
c.) Ježíš se narodil a jednal ve vstřícném snažení k Božímu plánu s vyvoleným národem a lidstvem na základě už existujících snah skupin lidí, kteří na základě Písma, tedy viditelného Božího zjevení, vytvářeli optimální podmínky pro prosazení Božího plánu v očekávané době. Ježíš se pak narodil se zcela určitým původem, na zcela určitém místě, a jednal právě tak, jak to Bůh lidem v Písmu sdělil. Sám se kriteriím Mesiáše podle Písma plně a beze zbytku podřídil a vyplnil je [Skut 13:29 aj.], aby otevřel možnost prolomení Království Božího do tohoto světa. (Škoda že odkazy jsou tady citovány z textu Kralické bible, kterou mám rád pro její vznešenost dobové češtiny, ale z praktické stránky by byl lepší modernější český překlad. Třeba zrovna termín “naplnění Písma” si někdo namísto “splnění toho co je v Písmu” může chybně vykládat jako “završení a ukončení”. Jistě máte k dispozici I jiný český překlad.)
Ano, pane Jiří, Ježíš nebyl žádný trouba, který byl jaksi „podvolený a místy až nešťastný, že se nevědomky ocitl v jemu předem určeném osudu, který si sám nezvolil“, jak to ukazují některé filmy nejen o něm, ale i o jiných postavách biblických dějin. Jistě nemohl ovlivnit některé události, jako například svůj původ a narození, ale šel svému povolání „(prvního) mesiáše“ či „(druhého) Mesiáše“, (to mi jistě vysvětlíte – nejprve měl přijít pomazaný prorok (snad jako Eliáš) a připravit cestu Pomazanému), vstříc a Bůh připravoval a potvrzoval. Byl bych bláhový nevědět a nemyslet si, že Židé se na příchod Mesiáše připravovali a vyhlíželi ho. Že se ona očekávání příchodu (nebo vlomení se) království Božího při jednotlivých „mesiáších“ nenaplnila, (zejména byli zabiti a nepovstali opět k životu, jejich povstání – násilné – bylo potlačeno), a také že i Ježíšovi učedníci byli smrtí a nepovstáním Ježíše již třetího dne z hrobu (mrtvých) zklamáni, myslím zřetelně ukazuje na to, že i Ježíš jaksi nepovstal jen „jaksi z ničeho nic“, ale že se na povolání Mesiáše cílevědomě připravoval a učil. Také i jeho matka ho do veřejné služby Mesiáše povzbuzovala, a také jeho příbuzní bratři. Kralické bible se kvůli mně neobávejte, „vyrůstal“ jsem na ni a nezanechala ve mně neporozumění.
Tedy že se Ježíš narodil právě v době kdy se časově očekávalo nastolení království Božího (srvn. dále Glosy ke KB). Nebyl v té době jediným protomesiášem, někým kdo se angažuje aby už nastalo, máme o nich zmínky i v NZ textech. Vždy jsou inspirovaní nábožensky, tedy hlubokou vírou v Boha, ale v metodě jak se na tomto Božím plánu podílet se liší. Většina, o kterých máme nějaké zprávy, před Ježíšem to byl Theudas a Juda Galilejský, po něm tzv. “Egypťan” atd.,vidí svůj úkol v novém Exodu, tedy jeho znovu opakováním, shromáždit lid Izraele, vyvést je z otroctví (v této době okupace Říma) a přechodem přes poušť znovu dobýt Zemi zaslíbenou, vést Svatou válku. Tento koncept přijal za svůj (ze svého rozhodnutí) zpočátku i Ježíš a připravoval na vedení Svaté války své učedníky a sympatizující židy v Galileji. Ale po radikální změnu konceptu (u Cesareje Filipovy) na “mírového” mesiáše, který splní všechno co splnit má podle tehdejších Písem, tedy proroků až po osobní oběť na kříži.
Poslední dvě souvětí odstavce mi jistě časem, když k tomu postupně dojdeme, vysvětlíte. Osobně si nejsem jist, že se na „násilné dobytí Zaslíbené země“ Ježíš připravoval, nebo dokonce tak připravoval své učedníky, ač rozumím, že mezi nimi byl jednak Jidáš, učedníci se při zatýkání Ježíše chopili mečů, zecti, farizeové a snad další to od Mesiáše a tedy i Ježíše očekávali, ale Ježíšova kázání, podobenství a jednání ničemu takovému nenasvědčují. Spíše bych řekl, že byl učen a připravován na mírové řešení dosažení Zaslíbené země a průlomu Božího království, a to od počátku. Jistě se lze i oprávněně domnívat, že Ježíš o jejich očekáváních kladených na Mesiáše musel jistě vědět, jeho učení se jim proto nezdálo, ale otevřeně to vyznal až u Cesareje Filipovy. Ale nerad bych počal tímto, rád bych abyste mi vysvětlil vše popořádku od základního dílu (nebo správně zvoleného základního dílu) puzzle. Zatím od toho upusťme, tedy částečně, rád bych získal poznatky o židovských očekáváních tehdejší doby kladených na Mesiáše a „vlomení“ království Božího. Pak asi porozumím lépe.
Jak rozumět termínu Mesiáš je na delší povídání a velmi dobře to vysvětluje Novotného Biblický slovník, bude dobře když si to heslo přečtete abychom nemluvili každý o něčem jiném. Je to vždy čin ČLOVĚKA (vstřícná akce) směrem k Bohu ve které Mesiáš dokazuje Bohu věrnost jeho lidu. V Ježíšově době se věřilo že když alespoň jeden žid dodrží beze zbytku Zákon a Písmo, Bůh na to bude reagovat svým zásahem, odpoví na to. To je typ Mesiáše pro kterého se po změně konceptu z Mesiáše bojovníka (za slovo Boží) rozhodl Ježíš a to až po sebeobětování na kříži.
Biblický slovník A.Novotného mám v tištěné podobě, ale jsou i aplikace slovníku na internetu. Jistě vím, že mesiášové byli mnozí „pomazaní“ tedy kněží, králové, proroci …kteří před Bohem zastupovali lid, orodovali za lid a k lidu ve Jménu Boha mluvili. Pokud se mýlím, a budu ještě mýlit, vysvětlete mi to, upozorněte mne na omyl.
Jak je zřejmé nesouhlasím s teologií “vtělení”, považuji toto učení církve za produkt helenistické mystické spekulace, která není judaismu vlastní. Nenacházím smysl v tom že by se měl Bůh převtělit do nějaké nepoznatelné podoby, v tomto případě Ježíše, aby naplnil své vlastní slovo a nakonec přinesl oběť sám sobě aby se usmířil se sebou samým. Bůh jedná přímo, jeho “slovo” je jasné, a nemá zapotřebí se skrývat za někoho jiného či takhle komplikovaně a zastřeně zasáhnout mezi svým lidem. Starozákonní oběť je vždy lidský důkaz věrnosti Bohu, Bůh sám sobě oběti nepřináší. Proto vyznávám Ježíše jako pravého Mesiáše protože se jako ničím nezaštítěný (neměl nic, žádnou božskou bezbolestnost, co by mu jeho bolest na kříži ulehčilo) člověk vědomě rozhodl svou osobní obětí tuto věrnost Bohu prokázat i zástupně za jeho vyvolený národ. Věřím že jeho utrpení a výkřik bolesti na kříži bylo lidské utrpení v pravém smyslu slova.
Že nesouhlasíte s teorií „vtělení Boha“ jsem pochopil asi již dříve. Judaismu nemůže být vlastní už z důvodu přikázání v desateru ohledně božského uctívání, klanění se a zpodobnění boha do a v čemkoliv stvořeném. Vašemu vnímání nelogičnosti sebeoběti pro sebe sama naprosto rozumím. Nicméně si nemyslím, že pro naši komunikaci je potřebné, abych nevěřil ve „vtělení“, a ani víra ve „vtělení“ by neměla být překážkou k porozumění tomu, co mi budete vysvětlovat ohledně Ježíše s kontextem jeho doby, času a místa. Abych druhého pochopil a porozuměl mu, mám za to, že se musím vyvarovat vlastních idejí, abych do výkladu druhého nevnášel své domněnky. Určitě sám časem poznáte, čemu věřím, co mám za podstatné a co za nepodstatné.
Ještě bych rád dodal co rozumím slovem prorok a proroctví. Prorok není jasnovidec, hadač, který vidí do budoucnosti, hadačství a doptávání se na budoucnost je v judaismu zapovězeno. Prorok je člověk, který rozumí své době a dovede rozeznat kam současný stav může vést. Něco jako když sedlák jde svým polem a podle toho že pšenice už dozrává, odhadne (prorokuje) kdy asi bude čas žně. Proroci (nábí) byli buď státní, tj. které si držel a platil král, nebo ti “z lidu” (typu Jeremiáš) nezávislí a nikým neplacení, kteří kritizovali i krále a byli tedy často pronásledováni.
V pojetí „proroka“ a „proroctví“ se od Vámi zmíněného výkladu ve svém rozumovém chápání snad neliším. (Když tak mne poupravte, pochopím to a porozumím). Proroctví je především pro mne slovem napomenutí a povzbuzení k víře. Mnohá proroctví přinášející povzbuzení k víře se u současníků proroků nebo i vůbec (třeba ještě) nenaplnila, dokonce i historie nakonec jaksi „vzala opačného směru“. Už skrze Mojžíše Bůh varoval svůj lid, aby k hadačskému a vešteckému způsobu božího výroku „ve jménu Hospodina“ nesklouzl (dopl.: po vzoru pohanských národů) Dt 18,17-22. No, a protože do tohoto způsobu sklouzávali nejen proroci, ale i lid (včetně mocnářů) si takové „proroky“ vyžadoval, docházelo i k zabíjení proroků, protože to co od prorockých slov očekávali, se nestalo (vlastní pochopení).
Nebudeme ve svém rozhovoru spěchat a raději si napřed vyjasníme pojmy, terminologii, jak jim budeme rozumět abychom se dorozuměli. Proto jsem blíže vysvětlil tezi bodu 2 c.) tak jak jsem ji jen stručně formuloval. Takže jestli zastáváte teologii vtělení Boha do Ježíše a sám se vněm vodí po této zemi a nechá v něm sám sobě přinést oběť, národ a doba ve které se tak stalo nesouvisí nijak s dobou ve které se narodil a mohlo se to stát kdykoliv a kdekoliv jinde (což je ale teze 2 a.), nemá smysl abychom spolu hovořili na téma historické rehabilitace evangelií. Samozřejmě jsem ochoten můj (a Váš) názor dále a hlouběji prohovořit.
Určitě na mne nepospíchejte, pane Jiří, můj mozek se aspoň poslední dobou zpomaluje. :o) To není vtip, pozoruji to na sobě.
Chci Vás ubezpečit, že k Písmu nechci přistupovat jako k prostředku, který mi má potvrdit mou ideu, (ne vždy se toho dá vyvarovat, ale pak to je překážkou v rozumovém pochopení, a zároveň pak člověk zamítá a mění jiná Písma, která jeho ideji nevyhovují), ale chci k Písmu přistupovat jako ke zdroji, který zjevuje „řekněme ideu“ poznávání Boha. Jinými slovy: Skrze Písmo dává se mi poznat Bůh a ne poznání Písma skrze ideu boha. Skrze Písmo se mi tedy jaksi neohrabaně řečeno „formuje poznávání Boha“. Při opačném přístupu bych si pak formoval Písmo podle vlastní představy. Pokud jste mi v tomto porozuměl, neměl byste se mezi námi dvěma obávat nějakého nastolení nesmiřitelného střetu dvou idejí. Dokážu se, přiblížit se myšlení toho druhého, ne samozřejmě vždy a okamžitě, ale s trpělivostí toho dosáhnout jde. To ale vůbec neznamená, že musím věřit v to stejné jako Vy. Zda věřím „vtělení“ nebo ne, jak jste už asi pochopil, je pro mne a naší diskuzi poněkud bezpředmětná. Nechci si na základě své ideje přeformulovat a formovat Písmo tak, aby mi mou představu o Bohu, očekávaném Mesiáši či o Ježíši nebo i o dalších věcech a událostech potvrzovalo. Ohledně doby a prostředí doby příchodu pravého Mesiáše Vás mohu ubezpečit, že věřím v příchod Mesiáše do předem ustanovené doby a místa a také „duchovního“ prostředí té doby a toho místa, který se naplnil v době Ježíšově. Ale i kdybych tak nevěřil, nemyslím, že by to bylo pro diskuzi (nebo lépe pro sdílení Vašeho poznání) podstatné „tak tomu věřit“, ale je to jistě snadnější. Neobávejte se ode mne názorového nepřekonatelného střetu. Bude-li mi rozum sloužit a bude-li dostatečný k porozumění, budu se dotazovat, případně poukazovat na nesrovnalosti, které předně budou v mé mysli. Pro diskuzi jsem otevřený, nepředpojatý.
Petře nezlobte se, ale já své názory říkám otevřeně a mám své důvody proč odmítám e-mail.
To je v pořádku, pane Jiří. Rozumím tomu, že své názory chcete prezentovat veřejně. Já se také nepotřebuji schovávat do emailů. A své názory také neutajuji, mýlím-li se v nich, mýlím se veřejně, měním-li je, měním je veřejně. Kdokoliv mi může říci, že jsem něco dříve tvrdil jiného, a já se za to stydět nebudu, že jsem se dříve mýlil. Dokonce se tady představuji pod svým skutečným jménem, napsal jsem, že jsem členem ČCE, a ČCE není tak veliká, aby se třeba kazatelé nebo jiní doptali na nějakého Petra Šímu z Vítkova v okrese Opava. ;o) (Tohle není reklama pro mne, spíše se možná bude za mne někdo stydět. Šlo jen o mou současnou nepříjemnou soukromou situaci, kterou si procházím. Tedy doufám, že ač s jinými třeba někam odběhnete dál, vrátíte se ke mně, když se zase ozvu :o).
Také Vám přeji vše dobré a zůstávám v naději, že v přijetí mé výzvy budete dále pokračovat. Petr Šíma

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód