Otázky zvenčí

Co jste kdy chtěli vědět o křesťanství a evangelících a báli jste se zeptat...

Odpověď na příspěvek: Re: Předodpověď (2) Jirkovi S.

Od: Uživatel Evangnetu Jirka S <>
Kdy: 07. 03. 2016 05:59
Předmět: Re: Předodpověď (2) Jirkovi S.

Petr Šíma napsal(a):
 Pane Jirko,    osobně s povděkem velice kvituji, že přijímáte výzvu sdílet se a komunikovat  s obyčejným "teologickým" laikem. Znovu to o sobě zdůrazňuji, že  jsem samouk a samorost, a to nedoučený a nedorostlý, snad je to nakonec  dobře.    Abyste předem věděl s jakými potížemi se při mně budete setkávat, v  krátkosti popíši pozadí své víry. Uvěřil jsem v roce 1991 pod vlivem  S.Rydera a do roku 2003 jsem byl členem ROFC. Vystoupil jsem z ní sám na  základě vlastního nesouhlasu s učením a bez vlivu jiných. Po zvážení učení  denominací jsem se rozhodl přistoupit do ČCE ovlivněn také historickou  náklonností k Českým bratřím, Jednotě bratrské a Obnovené JB. Veliká změna  to příliš pro mne nebyla, protože rozchod s učením ROFC se u mne projevoval  časově postupně. Za to časem se u mne začalo prohlubovat zklamání z přístupu  k učení laiků v ČCE. Nerad bych to rozebíral, snad jde jen o místní problém  sboru, nebo sborů v širokém dalekém okolí okolo, a jinde je to jiné, ale  nesetkal jsem se soustavným, postupným a uceleným učením o zvěsti evangelia.  Svět kazatelů ČCE se mně zdá příliš vzdálený a nedostupný světu obyčejných  věřících.    Budete se tedy u mne potýkat možná s potížemi falešných představ podvědomě  pozůstalých z učení charismatiků či letničních, ač si myslím, že jsem se  "všech falešných představ" zbavil. Také i třeba s potížemi  "falešných představ" samorosta a samoučence.    Co se týče výběru z Vašich nabídnutých variant: zastávám shodně s Vámi 2c.  O mentorování témat Vámi Vás prosím. Uceleně bych rád, abyste se mnou  probral postupně nejen naplněné mesiášství Ježíšovo, ale i vznik a důvody k  proroctvím a zaslíbením mesiášského krále, který je znamením nastolení Boží  vlády (království). Proč jsem navrhoval emailovou komunikaci? Kvůli sobě.  :o) V současnosti procházím těžším obdobím ohledně zdraví svých příbuzných,  tedy jsem pod časovou tíží. Ale raději budu, přidá-li se zde i  "akademická teologická kazatelská" společnost :o) provokuji ;o)))    Pokud nebudu časově nebo myšlenkově stíhat a Vy se s jinými rozběhnete dál,  poprosím Vás o komunikaci se mnou emailem, abyste se pak nemusel vracet v  diskuzi zpět.    Děkuji za pochopení. Budete-li se mne chtít na něco jiného i soukromého  zeptat, máte na mne email.    Petr Šíma    
Petře, já nejsem Pan Jirka, já jsem jen Jirka který dává přednost osobnějšímu tykání oproti formálnímu vykání. Nejsem žádnou autoritou a ani já nemám oficiální kvalifikaci, pětiletý výcvik, a jak jsem tady řekl přístup k takovému vzdělání mi byl odepřen tehdejším režimem. Co je ROFC jsem si musel vyhledat na internetu a nevidím v tom nic jiného než že zase někdo si vzal do hlavy že on je ten „pravý vybraný a posvěcený“ a musí si založit svou církev. Jak znám hrabivost anglosaxonů je asi přesvědčen že Bůh ho za to odmění prosperitou, takže je to dobrý byznys. Letniční hnutí znám dost zblízka ale jako ten kdo stojí mimo, nebudu rozvádět.
Mám dojem že jsem tezi 2 c.) nevyjádřil, ve snaze být stručný, dostatečně jasně, takže se k ní pro jistotu vracím abychom oba věděli co to detailněji znamená, shodně interpretovali. Což samozřejmě neznamená že po Vás chci abyste myslel a věřil stejně jako já, ale abych předešel tomu abych Vám i sobě jen nepřidal na trápení, abychom měli nějakou bázi, důvod k rozhovoru (co nás v naší odlišnosti spojuje). Takže pro jistotu detailnější významy řečeného:
c.) Ježíš se narodil a jednal ve vstřícném snažení k Božímu plánu s vyvoleným národem a lidstvem na základě už existujících snah skupin lidí, kteří na základě Písma, tedy viditelného Božího zjevení, vytvářeli optimální podmínky pro prosazení Božího plánu v očekávané době. Ježíš se pak narodil se zcela určitým původem, na zcela určitém místě, a jednal právě tak, jak to Bůh lidem v Písmu sdělil. Sám se kriteriím Mesiáše podle Písma plně a beze zbytku podřídil a vyplnil je [Skut 13:29 aj.], aby otevřel možnost prolomení Království Božího do tohoto světa. (Škoda že odkazy jsou tady citovány z textu Kralické bible, kterou mám rád pro její vznešenost dobové češtiny, ale z praktické stránky by byl lepší modernější český překlad. Třeba zrovna termín “naplnění Písma” si někdo namísto “splnění toho co je v Písmu” může chybně vykládat jako “završení a ukončení”. Jistě máte k dispozici I jiný český překlad.)
Tedy že se Ježíš narodil právě v době kdy se časově očekávalo nastolení království Božího (srvn. dále Glosy ke KB). Nebyl v té době jediným protomesiášem, někým kdo se angažuje aby už nastalo, máme o nich zmínky i v NZ textech. Vždy jsou inspirovaní nábožensky, tedy hlubokou vírou v Boha, ale v metodě jak se na tomto Božím plánu podílet se liší. Většina, o kterých máme nějaké zprávy, před Ježíšem to byl Theudas a Juda Galilejský, po něm tzv. “Egypťan” atd.,vidí svůj úkol v novém Exodu, tedy jeho znovu opakováním, shromáždit lid Izraele, vyvést je z otroctví (v této době okupace Říma) a přechodem přes poušť znovu dobýt Zemi zaslíbenou, vést Svatou válku. Tento koncept přijal za svůj (ze svého rozhodnutí) zpočátku i Ježíš a připravoval na vedení Svaté války své učedníky a sympatizující židy v Galileji. Ale po radikální změnu konceptu (u Cesareje Filipovy) na “mírového” mesiáše, který splní všechno co splnit má podle tehdejších Písem, tedy proroků až po osobní oběť na kříži.
Jak rozumět termínu Mesiáš je na delší povídání a velmi dobře to vysvětluje Novotného Biblický slovník, bude dobře když si to heslo přečtete abychom nemluvili každý o něčem jiném. Je to vždy čin ČLOVĚKA (vstřícná akce) směrem k Bohu ve které Mesiáš dokazuje Bohu věrnost jeho lidu. V Ježíšově době se věřilo že když alespoň jeden žid dodrží beze zbytku Zákon a Písmo, Bůh na to bude reagovat svým zásahem, odpoví na to. To je typ Mesiáše pro kterého se po změně konceptu z Mesiáše bojovníka (za slovo Boží) rozhodl Ježíš a to až po sebeobětování na kříži. Jak je zřejmé nesouhlasím s teologií “vtělení”, považuji toto učení církve za produkt helenistické mystické spekulace, která není judaismu vlastní. Nenacházím smysl v tom že by se měl Bůh převtělit do nějaké nepoznatelné podoby, v tomto případě Ježíše, aby naplnil své vlastní slovo a nakonec přinesl oběť sám sobě aby se usmířil se sebou samým. Bůh jedná přímo, jeho “slovo” je jasné, a nemá zapotřebí se skrývat za někoho jiného či takhle komplikovaně a zastřeně zasáhnout mezi svým lidem. Starozákonní oběť je vždy lidský důkaz věrnosti Bohu, Bůh sám sobě oběti nepřináší. Proto vyznávám Ježíše jako pravého Mesiáše protože se jako ničím nezaštítěný (neměl nic, žádnou božskou bezbolestnost, co by mu jeho bolest na kříži ulehčilo) člověk vědomě rozhodl svou osobní obětí tuto věrnost Bohu prokázat i zástupně za jeho vyvolený národ. Věřím že jeho utrpení a výkřik bolesti na kříži bylo lidské utrpení v pravém smyslu slova.
Ještě bych rád dodal co rozumím slovem prorok a proroctví. Prorok není jasnovidec, hadač, který vidí do budoucnosti, hadačství a doptávání se na budoucnost je v judaismu zapovězeno. Prorok je člověk, který rozumí své době a dovede rozeznat kam současný stav může vést. Něco jako když sedlák jde svým polem a podle toho že pšenice už dozrává, odhadne (prorokuje) kdy asi bude čas žně. Proroci (nábí) byli buď státní, tj. které si držel a platil král, nebo ti “z lidu” (typu Jeremiáš) nezávislí a nikým neplacení, kteří kritizovali i krále a byli tedy často pronásledováni.
Nebudeme ve svém rozhovoru spěchat a raději si napřed vyjasníme pojmy, terminologii, jak jim budeme rozumět abychom se dorozuměli. Proto jsem blíže vysvětlil tezi bodu 2 c.) tak jak jsem ji jen stručně formuloval. Takže jestli zastáváte teologii vtělení Boha do Ježíše a sám se vněm vodí po této zemi a nechá v něm sám sobě přinést oběť, národ a doba ve které se tak stalo nesouvisí nijak s dobou ve které se narodil a mohlo se to stát kdykoliv a kdekoliv jinde (což je ale teze 2 a.), nemá smysl abychom spolu hovořili na téma historické rehabilitace evangelií. Samozřejmě jsem ochoten můj (a Váš) názor dále a hlouběji prohovořit.
Petře nezlobte se, ale já své názory říkám otevřeně a mám své důvody proč odmítám e-mail.
Pozdrav a přání všeho dobrého Jirka S

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód