Otázky zvenčí

Co jste kdy chtěli vědět o křesťanství a evangelících a báli jste se zeptat...

Odpověď na příspěvek: Re: křest za mrtvé

Od: Anonym: Petr Šíma <> ( ---.casablanca.cz )
Kdy: 29. 02. 2016 17:42
Předmět: Re: křest za mrtvé

Bratře Aleši, děkuji za odpověď. Píšete v ní: Já jsem to téma uvedl jen jako příklad proti názoru, že máme (vždy) dávat přednost tomu co je v Bibli před tím, co říká tradice. Protože o křtu za mrtvé se píše v epištole a Pavel tento zvyk neodmítá. Udělala to až pozdější tradice a křesťanské církve (do)dnes toto odmítnutí považují za správné.
No a o toto mně šlo. Běžně se traduje, že Pavel tento zvyk neodmítl. Ale já čtu prostě a jednoduše. Nevkládám si do daného textu výklad tradice, že Pavel tento zvyk nerozporoval, a že křest za mrtvé byl praktikován v korintském sboru, jak jste psal. Pozdější církev jistě, podle mne, odmítla správně křest za mrtvé, jak byl i praktikován v některých společenstvích, pravděpodobně podle pohanské praxe, ale možná i židovské. Nicméně rozporuji to, že by Pavel neodmítl křest za mrtvé. Ono Písmo zní (ČSP): "Co potom budou dělat ti, kteří se dávají křtít za mrtvé? (pozn.: EP píše : že se někteří)Jestliže mrtví vůbec nevstávají, proč se za ně dávají křtít? A proč i my se v každou hodinu vydáváme do nebezpečí?" Pavel zde píše o "těch (či některých)" a pak o "my" a dále ještě o sobě. Jednoznačně tedy odlišuje "je" a "nás a sebe". Pavel zmiňuje, podle mého, pouze tuto skutečnost těch "oněch", že se nechávají křtít za mrtvé, jako podklad pro nesmyslnost jednání těch "oněch", pokud mrtví nevstávají, a také nesmyslnost jednání "nás a jeho" pokud, není vzkříšení z mrtvých. Proto ani nevidím důvod myslet si, že Pavel toto jednání nerozporoval. Docela zřetelně se odlišil. A z tohoto důvodu si ani nemohu myslet, že by mě dané slovo Pavlovo (Písmo) mělo vést k následování tohoto nějakého zvyku. A rozhodně si ani nemohu myslet, že to byla tradice ve sboru Korinťanů. Proto právě následuji Pavla, a jeho slova v Písmu, a za mrtvé se křtít nenechávám. Tradice tento gnostický křest zavrhla pak správně, ale usuzovat na to, že Pavel, tento zvyk ponechával a nerozporoval ho, nemohu. A nemusím znát ani tradici. Výklady tradice, ač zřejmě správně tento zvyk zavrhla, totiž mohou i vést k mylnému domnění o tom, co Pavel tou zmínkou myslel. Je tedy dobré se držet zejména Písma. A protože člověk nemá být moudrý jen sám u sebe, také bych nepohrdal důvody tradice. Tady v tomto případě, tradice následuje Písmo. Ale jsou i tradice, které z Písma nevycházejí. Znovu uvádím, že Pavel se dostatečně odlišil a distancoval svým jednáním od jednání těch některých. A proto i stojím za tím, že přednostní je držet se Písma než tradice. Tradice Písmo může jen potvrdit. Promiňte mi, že jsem Vás oslovil, ale nebylo to ze zvídavosti po onom křtu za mrtvé, reagoval jsem na Vaše přesvědčení o apoštolovi Pavlovi. Pokoj Vám.

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód