Pane Danihelko, děkuji za odpověď. Genesis hovoří o tom, že vražda, násilí, totalita, gulagy a koncentráky jsou hříšné. Matouš hovoří o tom, že se nemáme bát o svůj život zde na zemi, ale že máme usilovat o poklad v nebi a že daleko důležitější než pozemský omezený čas je věčnost a smíření s Bohem.
Nemám potřebu domýšlet něčí modlitbu, pan Ruml se modlil jak se modlil, já k jeho slovu nepřidal ani neubral jediné čárky. Jsou to jeho slova v modlitbě, že Bůh otevírá náruč bojovníkům proti totalitě. Pokud to pan Ruml myslel jinak než řekl, bylo by vhodné, aby na veřejnosti mlčel, nebo aby jej někdo z bratří doplnil, aby zaznělo Boží Slovo v plnosti, aby zaznělo evangelium Pána Ježíše Krista. Tak, aby to pochopili i prostí lidé jako já. Ptejte se lidí mimo
ČCE co v dané modlitbě slyšeli.
Jan 15-13 mluví o oběti za druhé, ale tato oběť/situace v sobě obsahuje ze souvislostí textu, to nejdůležitější - smíření s Bohem. Pouze v kombinaci se smířením s Bohem má oběť za druhé smysl. O tom pan Ruml v modlitbě pomlčel. Pokud jde o pouhý boj proti totalitě, tak bychom mohli použít třeba příběh citovaný v
Lukáš 13:1-5. Nebudete-li činit pokání, všichni právě tak zahynete. Vámi citovaný Jan v sobě pokání obsahuje - v kontextu okolních veršů, Janova evangelia, ale především v kontextu Evangelia. Modlitba pana Rumla nic takového neobsahovala, ani v kontextu celého obřadu. Naopak v kontextu jeho veřejně známých postojů, projevů …plyne, že pokání není součástí.
To je možná i to o čem píše paní Jana. Z
ČCE vypadlo pokání ze hříchů a bylo nahrazeno láskou. Prý je to láska, která umožňuje mít v aktivní službě faráře ženatého s milenkou. Já jsem to nechápal, proto nemám podle některých lásku. Stejně všem nechápu ani slova pana Rumla, znamená to, že nemám lásku k obětem totalitních režimů? Že nemám lásku k Bohu nebo i třeba k panu Rumlovi?
Pokoj vám Jirka
PS: co prosím znamená zkratka (sic!)Několikrát jsem ji viděl, ale jsem nedovzdělán v jejím významu.