Aktuálně v ČCE

Co hýbe s ČCE...

Odpověď na příspěvek: Re: Reflexe synodní rady ČCE nad výsledky sčítání lidu

Od: Anonym: Anna Glacová194.228.169.--- )
Kdy: 07. 01. 2012 11:52
Předmět: Re: Reflexe synodní rady ČCE nad výsledky sčítání lidu

Vážený bratře seniore, jsem ráda, že jste tento příspěvek napsal, protože v něčem ukazuje na stav církve, do které také patřím, i když jsem jen na úrovni konventuál :-)(Lociku neznám, vím, že občas píše s takovými drsnějšími příspěvky, ale stejně bych jí neargumentovala tím, že má bolesti zubů, tak jako Vám neargumentuji, že jste při psaní mohl mít snad zamžený zrak - jde přece o úhel pohledu, který, pokud přímo neuráží, může být vždy přínosem…) Příspěvek píšu proto, abyste měl představu, že ne všech 700 konventuálů je toho názoru, který ve Vašem příspěvku prezentujete. Můj pohled - na konventu není možnost se k těmto otázkám fungování celé církve vyjadřovat v míře, která by mohla některé nešvary vyřešit. Nemá v podstatě cenu je ani otvírat, protože se jistě najde někdo, kdo brzy navrhne diskusi ukončit nebo je tam mnoho jiných témat… Konvent má také na starosti se dohodnout na řadě dílčích krajských a místních úkolů, které jsou podstatné pro život jednotlivých sborů.Myslím celkově, že konvent má zájem i přes různé potíže slyšet, co si konventuálové myslí, ale je velmi málo času. Připadá mi ale neobjektivní tvrdit, že protože konventy nepřinesly jiné pohledy, tak že tyto pohledy neexistují. Pokud vím, tak synod o penězích od státu také nehlasoval jako jeden muž. Byly tam i hlasy proti nebo zdržující, byť ve výrazné menšině.
myslím si, že řada aktivit, které jste vypsal, že sbory potřebují na celocírkevní úrovni - je diskutabilní. Církev vypotřebovává finance i energii na spoustu věcí, které jsou užitečné nebo užitečné jen do jisté míry, otázka je, zda se církev nestala místy při dobrých počátečních záměrech pouze služkou státu nebo něčeho, co fungovalo skvěle před 20 lety… Když z toho prostě postupně vyprchává evangelium, radost, postupně se někde z toho stává, jak zaměstnat členy církve, aby mohli pracovat v klidu a teple zaběhané organizace bez nějakých větších námah…církev se tak paradoxně přes pomoc společnosti od ní v podstatě občas může dosti vzdalovat, protože se z ní stává ten nadřazený a z obyč. lidí jsou klienti různých služeb…Je otázka, zda by to Kristus dnes také takto činil… Samozřejmě, řada lidí např. v diakonii pracuje velmi namáhavě a obětavě a Bůh jim to (i lidé, kterým se pomohlo) jistě nezapomene. Problém je, že tímto způsobem by neměla fungovat většina práce církve, která je nediakonická. Když se nedokážeme ufinancovat (vyjma diakionie), jsme pro tu velkou většinu venku nedůvěryhodní - mají pro nezájem o naší církev (a tím bohužel i o Krista) jednoduchý argument - kdyby neměli naše peníze, tak neexistují.¨ (Včelaři mají také podobně členů jako naše církev, jsou přínosni pro společnost - bez nich by nebylo ovoce atd. - a přesto dostávají na svůj provoz neuvěřitelně méně peněz než naše církev. Ani jejich sdružení o 30 aktivních včelařích a včelařském dětském kroužku nemá 1 placeného vedoucího včelaře, a to jsou lidé také vzdělaní, aktivní, a přece pracují v běžných zaměstnáních…)Nedivím se, že běžným lidem vadí ten nepoměr peněz a neobvykle někdy nízká , jindy vysoká pracovní a občanská náplň některých farářů - to se ale nevyřeší návrhem, že farář odpracuje o 8 hodin týdně více ve farářské práci. Tím se nestane bližším většině společnosti. Jsem přesvědčena, že pokud by šel do normálního zaměstnání třeba na půl úvazek a na půl úvazek by dělal farářskou práci, myslím, že by se tím běžnému člověku přiblížil o mnoho více i při stejném počtu odpracovaných hodin, které má v současnosti - prostě by nemusel 10 hodin obtížně přemýšlet, jak to ti ostatní lidé vlastně venku žijí, prostě by byl také 2 hodiny s nimi a doléhaly by na něj stejné problémy a starosti…a i lidé by si na něj mohli udělat i jiný názor, než když ho vidí jen jako vedoucího (na kazatelně, či v biblické hodině). Prostě by byl jedním z nich a svědčila by o něm i jeho práce na stejné úrovni, jeho reakce - a ne pouze jeho slova z nadřazené pomáhající profese.
Váš tabulkový plat je nízký, ale dost lidí v ČR má také nízký plat - to byste viděl, kdybyste nedělal faráře. A také ti lidé živí děti a manželky a to ani nemají výhodu levnějšího bytu. A ještě jedna drobnost, když děláme nějaké celocírkevní rekreace a vzdělávací akce, a poplatek je 3 tisíce za osobu, tak to těm chudším lidem, co mají rodiny, je přímo pro legraci. (ale to už jsem někam do vrchu církve psala, a zatím se to nějak neřeší - asi je nižších vrstev, pokud nejsou klienty diakonie, v církvi tak málo, že se jimi nemusíme zabývat a třeba zkusit vytvořit levnější verze s levnějším ubytováním a nižším komfortem od stejných programů)

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód