Aktuálně v ČCE

Co hýbe s ČCE...

Odpověď na příspěvek: Re: Rozhodnutí a výběr z tradic

Od: Anonym: Petr <> ( ---.bm.gin.cz )
Kdy: 15. 09. 2008 15:01
Předmět: Re: Rozhodnutí a výběr z tradic

Milý bratře Jakube! Poklad, který máme k disposici, je jistě oním základem, na němž stavěli jako na Kristu apoštolové. Reformace včetně Husa se jen k tomuto základu vracela, jako k normě své víry / teologie- myšlení víry/ jak to prof Hromádka dobře vyjádřil. Protože církev jako instituce selhávala stále více v prostoru a čase tím, že se přizpůsobovala /zesvětšťovala/svému okolí.To znamená, že reformace nutně musela zbourat to, co by lo chybně postaveno, protože bylo synkretismem filosoficko-gnostickým, mohu-li to tak nazvat, v úsílí, absorbovat do křesťanského vyznání dobové filosofické názory, Aristotela, Platona, Aqinského ,později osvícenství a humanismu atd.s jeho filosofickou základnou a ještě později marxismu atd.Koneckonců není tajemstvím, že Feuerbach byl protestantský teolog a Nietzsche byl synem evangelického faráře. Ale vra´tme se zpět. Základem je podle Pavla Kristus a jiný základ nemůže nikdo položit a tedy všechny myšlenkové pochody se musí odvíjet od té doby, kdy Ježíš byl zde na zemi a měl své očité svědky/ Evangelia a apoštol Pavel/. To ostatní už není " z první ruky". Ano, jistě, Skutky ap…..To bych považoval s O.Cullmannem za poklad, který podle Ježíšova podobenství o hřivnách nelze zakopat v tradici, ale nechat zúročit na burze života, tedy jít do té míry /hranice/ s dobou, abychom jako svědkové víry byli schopni chápat, jaké hodnoty vyznává "svět" a v čem vidí smysl života, protože aktuálně musí každý sám za sebe poznávat, že právě to nestačí pokrýt strach z poslední pravdy. Lidem, kteří nejsou schopni sebereflexe právě tu a právě teď stejně nejsme schopni pomoci /aktuálně/. Jistě i reformace reagovala na výzvy své doby, které srovnávala s Písmem /Hus/. Jestliže epištola Petrova mluví o Písmu, jako mléku beze lsti, má na mysli SZ a korekce z Logií, event.svedectví očitého svědka. To jsou ty prameny a tam je třeba začínat vždy / ad fontes/. Ne Otcové, ne filosofické konstrukce, ale jejich závěry musí být podněty pro boj víry / dobrý boj- Pavel/. Víra jako vztah… je systémem otevřeným a proto asi dialektickým. To není sprosté slovo, ale výraz pro dynamiku. Duch Boží vane kam chce, nevíš, odkud, nevíš, kam… Písmo je apelem na náš rozum- hledej jádro, podstatu…a kdo opravdu hledá, ten nalézá, toť proces/cesta/, vid nedokonavý…nejsme s tím hotovi. I já se ptám, jak dál….Církve jsou nebezpečné instituce….

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód