Téma: Uf, divím se.

Od: Anonym: Mira <> ( ---.eurotel.cz )
Kdy: 24. 08. 2005 23:59
Předmět: Uf, divím se.

Navigace: link | přehled | fórum
Zdravím všechny. Předem hlásím, že jsem protestant, ale nepatřím do ČCE a neznám její problémy. Ale některé shora uvedené názory mne dost šokovaly.
Argument - jinde to není lepší, bych chápal jako pokus o vtip, ne seriozní argument. To jako když v jiných církvích jsou pedofilní kněží, tak vaši taky mohou být? Schválně to ženu do krajnosti. Na co si to hrají? Co to má být za argument? Každý bude jednou stát před Bohem a zodpovídat se ze svého života. A už vidím Ježíše jak říká, no jo, vždyť ty jsi vlastně chudáček, všichni to tak dělali, tak ty vlastně za své hříchy ani nemůžeš. Ty jsi se jenom choval "normálně" lidsky.
Ryba smrdí od hlavy. To IMHO platí i v církvi. Jestli se sbor rozpadá, je to predevším a hlavně odpovědnost vedení, faráře. On, má největší pravomoc, on má největší odpovědnost. Ale odpovědnost mají i "obyčejní" členové. Modlí se za svého faráře? Vytýkají mu hříchy? Jdou "výš", když na to nereaguje?
Rozvody. V takovém množství asi nebudou v pořádku. Jo, manželství je dost často řehole. To teprve člověk zjistí, jaký je sobec. IMHO za 99 % rozvodů je odpovědný muž. Spokojená žena nemá důvod hledat milence, alkohol, drogy a jiné úniky z manželství. Dost často chlapy zapomínají, že se "slibuje" věrnost v dobrém i ve zlém.
"Napsat solidní kázání je dřina." O čem svědčí tento výrok? Autor je farář? Ale nemusí to dělat, že. Může se živit i jinak, třeba krumpáčem, že. Neměla by příprava na neděli gýt spíše radost? Nadšení? Je-li to dřina, jak to asi v tu neděli musí vypadat v kostele? To samozřejmě každý vycítí, že to je "upocené". Tam pak asi vládne "upocená" nálada. Ale velmi si cením upřímnosti autora. První krok k nápravě.
"Nedokážeme lidi oslovit, když se na ně valí tolik nabídek …" BINGO. Ale proč? Bible zastarala? Evangelium se nehodí do dnešní doby? Nebo se jenom jede ve starých kolejích? Tak si už udělej čas a zjisti, co Bůh chce pro tvoje konkrétní ovečky, pro tvoji farnost. To je důležitější, než kázání, schůzky, papíry apod. Je to o prioritách. Bůh a jeho vůle x práce, jiné činnosti.
Uf, to jsem se rozjel. Jen doufám, že to není ve stylu "káže vodu, pije víno" ;))
Od: Anonym: Milda Fanta---.tartarnet.cz )
Kdy: 29. 08. 2005 14:40
Předmět: Re: Uf, divím se.

100% souhlas.
Od: Uživatel Evangnetu Petr Hanč <>
Kdy: 30. 08. 2005 23:16
Předmět: Re: Uf, divím se.

"Argument - jinde to není lepší, bych chápal jako pokus o vtip, ne seriozní argument"
Ten argument jen na místě, když srovnáváte jiné církve (patrně letniční) s naší. Jinak špatné věci jsou samozřejmě špatné, bez ohledu na množství lidí, které je dělají. Já jsem nikdy nebyl členem letniční církve a nemám tam moc známých, takže to nemohu srovnat. Přesvědčil byste mě nějakou solidní statistikou. Věřím, že v letničních církvích je třeba menší rozvodovost, ale často to bude za cenu toho, že se jeden nebo oba manželé v trápí.
"Modlí se za svého faráře? Vytýkají mu hříchy? Jdou "výš", když na to nereaguje?"
Modlit za své faráře bychom se měli, to souhlasím. V běžných případech může být dobré promluvit si s farářem o jeho nedostatcích, ale v pokoře a lásce, jen ve výjimečných případech na něj být tvrdý a hlásit to výš. Je ale špatné, když to člen sboru dělá s pokrytectvím a záští. Hlavně bychom se však měli starat o své nedostatky (bohužel se mi to moc nedaří :-)).
'"Napsat solidní kázání je dřina." O čem svědčí tento výrok? Autor je farář?'
A vy jste farář/kazatel, Míro?
Petr
Od: Anonym: Milda Fanta---.tartarnet.cz )
Kdy: 08. 09. 2005 09:31
Předmět: Re: Uf, divím se.

Petře, jestliže tě zajímá, jak vypadá život v jiných církvích, můžeš to celkem dobře zjistit na ústředích. Rozdíly mezi evangelikálními církvemi a lidovými jsou, co se týče rozvodovosti pracovníků a schopnosti sloužit vlastním dětem, velké v neprospěch lidových církví (ČCE, CČSH). Nejde o to se přít, kdo má nejlepší církev. Diskuse začala nad myšlenkou, že ČCE zkomírá kvůli komunistickému režimu a já jsem napsal, že vymírá pro duchovní stav vedoucích (farářů, členů rad straších,…), kteří mají církev vést. Možná budeme muset počkat, až v ČCE bude za jednu dvě generace 300 lidí a pak se přestane argumentovat komunismem, materialistickou dobou nebo citátem "neboj se malé stádce".
Od: Anonym: Rada---.hk.tiscali.cz )
Kdy: 22. 09. 2005 20:24
Předmět: Re: Uf, divím se.

Myslím, že se Milda zásadně plete ve věci statistik. Je-li on z JB, která má na 17 sborů 2 rozvedené pastory, kolik jich má ČCE na svých 262 sborů? Muselo by jich být 30 a to nevím, nevím.
Od: Anonym: Milda Fanta---.tartarnet.cz )
Kdy: 06. 10. 2005 14:02
Předmět: Re: Uf, divím se.

Milý Rado, mýlíš se v tom, že se kvalita života církve neodrazí ve statistikách. 1. Samozřejmě čím menší církev (a JB je trpaslík) tím jsou statistická čísla méně reprezentativní. Porovnej tedy lidové církve s českou CB nebo evangelikálními (reformované, letniční,…) církvemi ve světě. 2. Petr i Tomáš (ti dva rozvedení kazatelé v JB) vstupovali do manželství v době, kdy nebyli kazatelé a Tomáš ani v JB (křesťan na volné noze). Tomášova manželka odešla od Boha. Petrův případ tolik neznám. Díky přijetí vedení od starších v JB a pokání (třeba z volnonohového křesťanství) jejich život dnes vypadá dobře. To je jiný přístup než: Stává se to, prostě to nevyšlo…
Od: Anonym: Olin Kadlec <> ( ---.170.broadband6.iol.cz )
Kdy: 22. 04. 2007 01:01
Předmět: Re: Uf, divím se.

Fakt si myslíte, že ČCE vymírá? To proto, že ubývá počet členů? A opravdu je to pro duchovní stav farářů?
Já tomu nevěřím. Tedy jako pozorovateli zvenčí mi to tak nepřipadá.
Ale stav ČCE se mi pochopitelně nelíbí, a taky občas uvažuji, proč tato církev, s takovým potenciálem, se neumí v současném světě zorientovat. Jako kdyby ji užíral všeobecný pesimismus.
Olin
Od: Anonym: Mira---.57.broadband2.iol.cz )
Kdy: 12. 01. 2006 22:00
Předmět: Re: Uf, divím se.

"Ten argument jen na místě, když srovnáváte jiné církve (patrně letniční) s naší. Jinak špatné věci jsou samozřejmě špatné, bez ohledu na množství lidí, které je dělají."
Jestli si dobře pamatuji, bylo to myšleno jako omluva vlastního jednání, něco jako, co bych se snažil, když jinde to není lepší. To mi vadilo.
"Já jsem nikdy nebyl členem letniční církve a nemám tam moc známých, takže to nemohu srovnat. Přesvědčil byste mě nějakou solidní statistikou."
Nikoho jsem s nikým nesrovnával, to bych si netroufnul. Jen mi vadí ta odevzdanost, to ve stylu: vždyť je to vlastně normální …"
Věřím, že v letničních církvích je třeba menší rozvodovost, ale často to bude za cenu toho, že se jeden nebo oba manželé v trápí.
"Je ale špatné, když to člen sboru dělá s pokrytectvím a záští." O tom žádná. Kdyby se ten člověk opravdu modlil za svého faráře, tak by něco takového snad neměl dělat, ani pomyslet.
"A vy jste farář/kazatel, Míro?"
Nejsem ordinovaný farář/kazatel. Ale mám zkušenost. A jak uvedl Marek Ryšánek, tak nějak hovoří i má zkušenost.
Od: Anonym: Marek Ryšánek <> ( ---.ostrava.tiscali.cz )
Kdy: 31. 08. 2005 21:52
Předmět: Re: Uf, divím se.

Při přípravě kázání prožívám nádherné chvíle Boží přítomnosti. Nikdy se mi nestalo, že bych šel na kazatelnu, bez vědomí Boží blízkost, nikdy jsem nemusel kázat něco, co jsem vnitřně neprožil. Zážitky při přípravě kázání, při práci s biblickým textem nesou moji víru. Ale !!!! Kážu většinu nedělí v roce. Abych nemluvil pořád dokola o tom samém, dotýkal se biblické zvěsti v její plnosti a dokázal se trefit do situace posluchačů, stojí mě to práci. Práci s výběrem textu, práci s překladem z původních jazyků, práci s exegesí, práci s konečnou přípravou. Práci a modlitby.Podle mé zkušenosti jsou "upocená ", "vydřená" kázání ta, se kterými si člověk tu práci a modlitby nedá. Nemám iluze o svých kolezích. Oni si ale špatný stav církve uvědomují a snaží se o nápravu. Většinou se jedná o pracovité upřímné lidi.Bez opravdu velké motivace by se kazatelská práce za stávajících podmínek nedala dělat. Pokud se týká rozvodovosti, je to celospolečenský jev. Církvi se nevyhýbá. Je to pro mě bolestné.Jsi ženatý Míro? Kéž by tobylo tak jednoduché.
Cose týče toho jestli bible zastarala, jestli hledáme Boží vůli, jestli máme priority. Bible nezastarala, zastarala interpretace kterou si lidé myslí, že u nás uslyší. Proto nemají zájem. Jistě vím, že Boží vůlí pro moji farnost je, aby tady byl kazatel, který káže dobře, srozumitelně a nezkresleně Boží slovo. Když toto dokážu, bude to veliký úspěch. I ty schůzky jsou velice důležité.Nevím, jestli existuje účinnější metoda než navazovat vztahy. Ano, Bůh může dát veliké probuzení, kdy se najednou obrátí davy. Musíme být ale také připraveni na to, že nás čeká dlouholetá práce s budováním dlouholetých vztahů. Pokud ovšem nechceme vybudovat z naší církve průchozí dům, kde nalákáme lidi lacinými frázemi. Takovýto způsob produkuje dřív nebo později zatvrzelé nevěřící agnostiky - poznal jsem takových lidí dostatek.
Od: Anonym: Vít Khail <> ( 212.47.10.--- )
Kdy: 01. 10. 2005 19:35
Předmět: Re: Uf, divím se.

Marku, souhlasím s Tebou. Není asi jednoduché každou neděli mít připravený text, který "zasáhne". Pohyboval jsem se v minulosti v ČCE jako člen sboru v Chomutově. Dnes, díky své ženě, poznávám spíše kruhy letniční, charismatické, ze kterých jsem měl dříve spíše hrůzu, možná i trocha opovržení ve mně byla. Dnes snad tedy mohu snad i srovnávat život "tradiční" církve ČCE, a církve jiné, jakou je např. Slovo života aj. Co mi vychází ze srovná? ČCE má sílu ve své zatím ještě mnohočetné základně a intelektuálním potencionálu. Má za sebou mnoho let vývoje, což je jí k dobru, ale na druhou stranu to vede k určité ustrnulosti, až možná k obřadnosti (což spíše přisuzujeme našim ŘK bratřím. Víte, o čem mluvím? Často mi přišlo, že bohoslužba v ČCE je spíše filozofickou přednáškou, které hlavně starší dámy dost těžko mohly rozumět (což také dokazovaly jejich časté pohledy na hodinky:)) Na druhou stranu letniční církve staví hodně na okamžitém prožitku, hodně dají na vedení Duchem sv. a jeho vedení bohoslužeb - opět, může to být dobré i špatné, kdy se každý projev na shromáždění vydává za působení Ducha sv. Kazatel tam ale nečte kus papíru, který si před tím pracně připravil, ale mluví "z patra", často i přes dvě hodiny a nemůžu říct, že byl opakoval stále to samé. Tedy: mám pocit, že každá církev, která začíná tím "ohněm", je živá, dynamická, tak končí (?) usazením, ritualismem, filozofováním, aby nakonec (?) přešla do depresivního marasmu, jak "ti lidé nám už nerozumí,a vůbec, nestojí nám za to, abychom je do našeho filozofického kroužku vůbec pozvali". Takový je alespoň můj pohled na současnou ČCE. Pořád mám ale tuhle církev rád a nikde jsem si nepřipadal tolik doma, jako zde. Pokoj vám všem, Vítek.
Od: Anonym: Marek Ryšánek <> ( ---.ostrava.tiscali.cz )
Kdy: 24. 10. 2005 21:41
Předmět: Re: Uf, divím se.

Já si teda kázání připravuju doslova. Rozesílám ho potom totiž e-mailem a tisknu ho lidem, kteří třeba nemohou přijít.Myslím si, že je to dobré, aby to mělo hlavu a patu.Můj učitel homiletiky mi řekl, že prvních několik set kázání by si měl kazatel napsat doslova.Je to hlavně pro něj. Při přípravě kázání v kazatelově nitru, mysli pracuje Duch svatý. Kázání ale nepředčítám. Vždycky přijdou asociace, dělám exkursy. Ta filosofická přednáška bohužel občas sedí.Mám ale zkušenost, že ti nejvzdělanější kazatelé co znám, kážou velice srozumitelně a zároveň jsou jejich kázání velmi oslovující a hluboká.Je to umění, přetavit hluboké znalosti do srozumitelné formy. Jde to. Jeden můj přítel, vysokoškolský učitel teologie mi řekl, že složité kázání je pro něj znakem nedovzdělanosti. Poslechněte si někdy profesora Hellera na Proglase nebo na Vltavě. Naprosto úžasné, srozumitelné a i s humorem. Kdo umí ten umí.
Od: Anonym: kraus---.grapesc.cz )
Kdy: 25. 02. 2006 12:08
Předmět: Re: Uf, divím se.

Heller umí, souhlas, zvlášť v jeho věku. Jakési malá kázání (poznámky k zamyšlení) jsem kdysi psal asi po dobu dvou let a měl jsem 112 odběratelů. Otázkou je zda to všichni četli. Jsem příznivec moderních forem zvěstování křesťanských duchovních hodnot. Vím, že pomocí sdělovacích prostředků by se dala docela dobře vytvořit virtuální anonymní církev. Lidé nemají problém s Bohem, ale s církví. Taková forma email obecenství by však nebyla optimální. Tělo Kristovo přece nepřebývá na webu, ale v reálném světě. Je třeba usilovat o provázanost mezi církevními funkcionáři na straně organizované lidské církve a mezi misijními služebníky oslaveného, vzkříšeného a živého Krista působících částečně mimo rámec církve (spisovatelé, hudebníci, umělci, TV, rozhlas, aj.), i když je to zatím Sci-fi. Jsem rád, že píšete a rozesíláte své kázání. Je to dobré. Uvědomme si však, že v dnešní době může například mladý student natočit několikaminutový film o křtu v rybníce, jenž může po internetu oslovit tisíce lidí. Jinde bezvýsledně dře farář svou pravidelnou nedělní promluvu podle lekcionáře pro svých 20-50 věrných, obrací obrácené a nikdo o něm ani neví. Kladu si však otázku, kam se jednou obrátí posluchač Hellera nebo jiných osobností? najde tam, to, co hledal a nebo odrazen bude dál zůstavat doma jako křesťan na volné noze?
Od: Anonym: Míra---.57.broadband2.iol.cz )
Kdy: 12. 01. 2006 21:51
Předmět: Re: Uf, divím se.

"Podle mé zkušenosti jsou "upocená ", "vydřená" kázání ta, se kterými si člověk tu práci a modlitby nedá." Přesně, přesně. O tom jsem mluvil.
"Jsi ženatý Míro?" Jsem. A právě tak jsem zjistil, jakým jsem sobec. A když se nám narodilo dítě, zjistil jsem, že jsem tuplovaný sobec. Ale většinou jsem věděl, co mám udělat, abych ženu uspokojil a neudělal. Přesně vím, že když pravidelně dlouho v práci, nebudu své ženě naslouchat, budu na ní "kašlat" v nejširším slova smyslu, koleduji si o malér. A to není proto, že bych měl dělat něco neobvyklého, ale proto, že se mi prostě nechce a proto, že já jako chalp a živitel rodiny přece nebudu umývat nádobí a vysávat ….
Myslím, že si rozumíme …
Od: FS ČCE LOUNY <>
Kdy: 06. 12. 2005 01:26
Předmět: Re: Uf, divím se.

Protestant - co to znamená? My jsme se od (katolické) církve oddělili z nouze spasení a do teď nás to bolí (nebo by alespoň mělo. My jsme nechtěli "protestovat", ale být dobří katolíci - obecní křesťané.
Ano, bratr farář je trochu sebemrskačský: "Nedokážeme lidi oslovit". Co když prostě nechtějí? I pohanu, i hříšníku, je potřeba zachovat důstojnost. Přiznejme lidem, že prostě z vlastní vůle nechtějí být křesťany. Je to prostě zlé pokolení. Kolik z Ježíšových současníků mu uvěřilo? Ale příprava kázání není jenom radost. Víra není jenom radost. Tak tu máme zápas u potoka Jabok, Elijáše na Chorébu, samého Krista v Getsemane. Vy nejste biblický křesťan, za kterého se pokládáte. Jistě, jste náš bratr. Nechybí vám nadšení, a za to si vás cení Bůh i my. Ale chybí vám pokora; pokora číst celou Bibli a ne jen místa, kde se píše o radosti, protože se vám to líbí. Proto vy ze svobodných církví nejste lepší než katolíci - i vy máte své lidské výmysly, nebiblické nauky. Kde je např. v Písmu psáno, že člověk má přijmout Krista do SVÉHO srdce? Může snad lidské srdce pojmout Boha? A proč učíte, že nejdříve ČLOVĚK činí pokání a obrácení a pak teprv Bůh působí znovuzrození? Nečetli jste u Pavla, že každý člověk je zlý a nemůže si sám pomoci? Proto se od římské církve nelišíte ani ve špatném pochopení pastýře. Sbor, to není pastýř! Pastýř je služebníkem sboru a ne jeho Vůdce. A stejně jakou misie, i vlažnost sboru může být vinou pouze lidí samých a ne pastýře. Díky Nejvyššímu, že já jsem přišel do tak horlivého sboru. Kolik pastýřů trpí vlažností svých oveček! Copak měl třeba Jeremijáš, Elijáš, Elíša, copak ti kolem sebe měli velký sbor? Ne, byli úplně sami. A rozvody: Rozvod z vlastní viny je těžký hřích. Ale copak rozvod musí být pouze vinou pastýře? Říkáte, že žena, která má vše, co potřebuje, nepotřebuje hledat milence, drogy. Takže žena je jako dobytek, kterému stačí dát nažrat? Žena je spolu s mužem obrazem Božím. Jako taková má svobodnou vůli a může tudíž být také zlá. Spíše je třeba si vážit těch pastýřů a vůbec křesťanů, které žena opustila kvůli jejich víře a službě.
Velmi se mýlíte, neznáte Písma ani vůli Boží.
Tomáš Pavelka, farář v Lounech
Od: Anonym: Mira---.57.broadband2.iol.cz )
Kdy: 12. 01. 2006 21:53
Předmět: Re: Uf, divím se.

Vážený pane faráři,
odsoudil jste mne, aniž mne znáte jsme spolu hovořili. Proto jistě pochopíte, že ani já si nebudu brát servítky.
Řekl bych, že Vaše odpověď je typická pro jeden druh farářů (vedoucích). Jistě jste ve své funkci dlouho (neznám Vás, ale tipuji dle Vašeho projevu) a řekl bych, že své ovečky vede přísně (až zákonicky), ale bez lásky k nim, bez skutečného zájmu o jejich problémy.
Nu, ale k některým Vašim tvrzením konkrétněji.
"Protestant - co to znamená?" Já jsem někde hovořil něco o protestantech a katolicích?
"Co když prostě nechtějí? I pohanu, i hříšníku, je potřeba zachovat důstojnost. Přiznejme lidem, že prostě z vlastní vůle nechtějí být křesťany. Je to prostě zlé pokolení." Hmm, a tím to končí, že …
Samozřejmě, že lidé nechtějí být křesťany, samozřejmě, že jejich mysl je zastřena. To je snad jasné.
"Vy nejste biblický křesťan, za kterého se pokládáte". Vy mne znáte? Mluvili jsem spolu? Ne? A to jste mne tak rychle odsoudil, Vy - farář? Hmmmmm.
"Proto vy ze svobodných církví nejste lepší než katolíci." Proč si myslíte, že jsem ze svobodné církve? Napsal jsem snad někde, že je někdo lepší či horší než druhý? Proč mi podsouváte něco, co jsem nenapsal a z VAŠEHO tvrzení, pak dovozujete mé vlastnosti, hmmmm.
"Ale chybí vám pokora; pokora číst celou Bibli a ne jen místa, kde se píše o radosti, protože se vám to líbí"
Protože mne neznáte a přesto jste mne odsoudil, pak vězte, že než jsem uvěřil, přečetl jsem CELOU Bibli od "Na počátku" po závěrečné "Amen". Celou. A po obrácení jsem ji ještě několikráte přečetl celou, ekumenický překlad i kralický. A další dostupné překlady Nového zákona. Ale to vy nemůžete vědět, tak proč tak silná slova z Vaší strany?
"A proč učíte, že nejdříve ČLOVĚK činí pokání a obrácení a pak teprv Bůh působí znovuzrození? Nečetli jste u Pavla, že každý člověk je zlý a nemůže si sám pomoci?" Zrovna Pavel není nejlepší příklad toho, že by on sám nejprve učinil pokání ….
Ostatně, citovat bibli - vytržené veršíky, nepovažuji za nejšťastnější v takové diskusi. Jistě sám víte, že je v bibli napsáno, že Bůh není. (Jistě, verš pokračuje, říká si blázen ve svém srdci).
"Kolik pastýřů trpí vlažností svých oveček." Tak toto považuji za perlu z "úst" faráře. Takže za vlažnost si mohou ovečky samotné. Ony dokonce ovečky mají být horlivější než farář, aby ho svojí horlivostí "nakazily". Asi opravdu něco nechápu ….
"Rozvod z vlastní viny je těžký hřích. Ale copak rozvod musí být pouze vinou pastýře" Nechápu souvislost.
"Říkáte, že žena, která má vše, co potřebuje, nepotřebuje hledat milence, drogy. Takže žena je jako dobytek, kterému stačí dát nažrat? Žena je spolu s mužem obrazem Božím. Jako taková má svobodnou vůli a může tudíž být také zlá" Každý cikán podlé své hvězdy hádá, že… To Vy jste svým výrokem redukoval ženy na dobytek. Já jsem napsal VŠE, co potřebuje a tím VŠE jsou myšleny především duchovní a duševní potřeby, naslouchání ze strany manžela, pochopení apod. Materiální zabezpečení je sice důležité ale nikoliv na prvním místě.
"Velmi se mýlíte, neznáte Písma ani vůli Boží" Vezmu-li to důsledně, anei jeden z mých výroků jste mi nevyvrátil. Podsunul jste mi věci, tkeré jsem nenapsal (tedy Vaše vlastní představy) a na těch jste "dokázal" to, co jste napsal.
Jestli máte takový přístup ke svým ovečkám, měl byste se nad sebou zamyslet. Dokud je čas …
Od: Anonym: Smyl Flek z Nohavic---.bluetone.cz )
Kdy: 23. 02. 2006 14:32
Předmět: Re: Uf, divím se.

Ad: ///My jsme se od (katolické) církve oddělili z nouze spasení a do teď nás to bolí ///
To mě překvapuje, že se sbor ČCE Louny oddělil od katolické církve z nouze spasení a teď ho to dokonce bolí. Tak to se tam rychle vraťte, ať nemáte bebínko. Přeji vám mnoho štěstí ve vašem vytčeném cíli - být dobrými katolíky.
Od: Anonym: Tomáš Pavelka---.185.broadband4.iol.cz )
Kdy: 23. 02. 2006 23:48
Předmět: Re: Uf, divím se.

Abys neměl bebínko ty, moulo.