Liberalizace personálního fondu

Diskuse o liberalizaci personalního fondu a otázkách souvisejících

Odpověď na příspěvek: Sbory jako ostrůvky?

Od: Kazatel ČCE Adam Balcar <>
Kdy: 16. 04. 2009 20:03
Předmět: Sbory jako ostrůvky?

Rád bych tuto plodnou debatu rozšířil ještě o jedno , myslím docela zásadní hledisko. Jde tady totiž i o otázku struktury církve jako celku. O co jde? Jde o to, že se tu dosti rozcházejí dvě základní koncepce a sleduju to i na stránkách církevním tisku. Jedna říká, že místní farní sbor je vše, jako takový ostrůvek smysluplna, a když se obyvatelé tohoto jednoho ostrova náhodou setkají s obyvateli jiného ostrova, je to dobře, ale není to nutné. Ta druhá koncepce počítá s tím, že jeden místní sbor je součástí většího a vyššího celku - povšechného sboru, tedy celé ČCE. Jakkoliv zastávám názor, že každý místní sbor je relaTIVNÍ SAMOSTATNOU SPRÁVNÍ JEDNOTKOU, přikláním se v případě otázky personálního fondu a postavení kazatele spíše k té druhé koncepci. Místní sbor nevidím jako ostrůvewk smysluplna, ale jako větší či menší část celku. I historicky je třeba si přiznat, že sbory nevznikaly jako houby po dešti, ale v toleranční době šlo spíše o zastávky na cestě po které se nosily knihy a po které chodily tajní kazatelé, později pak vznikaly další a další sbory jako výhonky a odnože sborů starších. Druhá koncepce, která nevidí sbory jako ostrůvky, počítá také s misijní činností a nedopuští, aby se jednotlivé sbory uzavíraly samy do sebe a do svých mnohdy úsměvných problémů. Tedy podtrženo sečteno: místní sbory jsou jen součástí vyššího celku, a proto nemá smysl, aby si hrály každý na svém vlastním písečku. A kdyby do toho chtěl někdo tahat politická schémata: nejde tu o socialismus kontra liberalismus/individualismus/pravicovost. To jsou pozdější osvícenská schémata. Ani humanismus není pozice, od které bychom měli začínat. Jde tu o dynamičtější náhled na církev, který je zkostnatělá, bojí se sama o sebe a sedí si na svých možnostech, místo toho, aby je nebojácně zúročila. A co se týče čistě otázky tzv. liberalizace personálního fondu, o které se muvilo na nedávných synodech, tak ta už se děje jinými cestami , než personálním fondem. Jsou už různé nájemní smlouvy s kazateli, různé úvazky, apod… Už dnes se mají něklteří kazatelé skutečně mnohem lépe než jiní. Ale to by bylo na jiné téma. Proto podtrhuju: letošní návrh konventu Libereckého seniorátu považuju za systematické a šťastné řešení. Jen, aby prošlo na synodu.

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód