Téma: Chození do kostela.

Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 12. 02. 2020 23:55
Předmět: Chození do kostela.

Navigace: link | přehled | fórum
Musí křesťan do kostela (sboru) chodit povinně?
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 13. 02. 2020 06:04
Předmět: Re: Chození do kostela.

jen zemřít musí
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 13. 02. 2020 09:13
Předmět: Re: Chození do kostela.

Tak křesťané, že vždy tváří, že do kostela v neděli se musí, i kdyby byl člověk mrtvý.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 13. 02. 2020 09:19
Předmět: Re: Chození do kostela.

Třeba mí rodiče se vždy každé nedělní ráno zhádali jako koně, že do kostela se musí. Pro sprosté slovo se nešlo daleko. Omluvou byla jen smrt.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 13. 02. 2020 09:55
Předmět: Re: Chození do kostela.

Aha, a kdybyste se tedy jich zeptal, proč se do kostela musí, co by odpověděli oni?
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 13. 02. 2020 14:29
Předmět: Re: Chození do kostela.

Ptám se vás. Rodiče to tak mají zafixované, že musí, že je to povinnost. Na prvním místě je Bůh. A věřím, že nejsou jediní. Ateisti je to jistě neučili, takže to musí být církev. A já se ptám proč?
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 13. 02. 2020 15:52
Předmět: Re: Chození do kostela.

Ano, pro věřícího člověka je Bůh na prvním místě. A křesťanská víra se potřebuje sdílet ve společenství. Centrum scházení společenství je bohoslužba v kostele. Proto chodí do kostela. Např. katolíci přímo mluví o "nedělní povinnosti". Protože vědí, jak důležité je v některých věcech dodržet pravidlo, režim, kázeň. Když chci mít z něčeho dobrý užitek, často to znamená, že si musím zároveň některé věci přikázat. Přitom tak, jak to popisujete, že to bylo u vás doma v neděli ráno, to určitě být nemá.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 13. 02. 2020 16:05
Předmět: Re: Chození do kostela.

Takže jak to píšete, to povinnost je. To je ale cesta k hádkám a k nepohodě. Kdy už tam nemusí a kdy ještě ano. Nakolik musí být nemocný, aby to bylo omluvitelné a nakolik už ne. Od kdy mají děti právo volby, kde se ten věk láme. Do kdy tam musí? A musí tam bez ohledu na to, že zrovna nechtějí a radši by koukali na pohádku, šly na výlet?
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 13. 02. 2020 16:13
Předmět: Re: Chození do kostela.

Jestli to rodiče myslí dobře, a chtějí v dětech vypěstovat dobrý návyk, asi musí hledat rozumnou míru nucení. Kde ta míra je, se obecně říct nedá. S každým dítětem to může být trochu jiné. - Např. školní docházku máme taky povinnou. A kolik dětí myslíte že by do školy chodilo, kdyby se mohly samy rozhodovat?
Od: Anonym: homo erektus--- )
Kdy: 13. 02. 2020 19:24
Předmět: Re: Chození do kostela.

Do kostela se v neděli musí a když děcka nechtějí, přetáhnu je kropáčem.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.eurotel.cz )
Kdy: 13. 02. 2020 16:37
Předmět: Re: Chození do kostela.

"Ať jsi spáchal v životě cokoli, tím, že se neúčastníš nedělních bohoslužeb, máš o jeden velký hřích méně: odmítáš dělat z Boha blázna." (Søren Kierkegaard: Bázeň a chvění)
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 13. 02. 2020 19:42
Předmět: Re: Chození do kostela.

Knihu Bázeň a chvění jsem prohledal (Praha 1993), tento citát jsem nenašel. Můžete mně přesněji navést, kde to tam je?
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.eurotel.cz )
Kdy: 13. 02. 2020 21:11
Předmět: Re: Chození do kostela.

Je to v jiné Kierkegaardově knize - Okamžik.
Od: Anonym: homo erektus--- )
Kdy: 13. 02. 2020 22:28
Předmět: Re: Chození do kostela.

Máte číst Bibli a né nějaký knížky!
Od: Anonym: Jiří Polák <> ( --- )
Kdy: 13. 02. 2020 22:48
Předmět: Re: Chození do kostela.

Víra je ze slyšení, to je pravda. Ale člověk by čekal, že lidi ve vašem věku už chodit na nedělní bohoslužby chtějí, protože je pro ně radost a duchovní slast být tam, kde je Pán! Pokud to tak nevnímáte, tak to proberte s Bohem. Jde totiž také o dobrý příklad našim mladým.
Od: Anonym: homo erektus--- )
Kdy: 13. 02. 2020 22:50
Předmět: Re: Chození do kostela.

Správně. Náš farář má na kazatelně dlouhej kropáč a bije na Vánoce tu jednoročáckou verbež hlava nehlava.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 14. 02. 2020 02:09
Předmět: Re: Chození do kostela.

Jiří Polák napsal(a):
 Víra je ze slyšení, to je pravda. Ale člověk by čekal, že lidi ve vašem věku  už chodit na nedělní bohoslužby chtějí, protože je pro ně radost a duchovní  slast být tam, kde je Pán!  Pokud to tak nevnímáte, tak to proberte s Bohem. Jde totiž také o dobrý  příklad našim mladým.
Jak slyším o kostele, mám orgasmus, jsem slastí bez sebe a už tam letím. Teď vážně. Ty už máš tou kostelní hantýrkou a zbožným myšlením úplně vymletý mozek. S tebou se nedá bavit.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.eurotel.cz )
Kdy: 14. 02. 2020 06:21
Předmět: Re: Chození do kostela.

Pán je všude, i mimo bohoslužby. Pán je k nalezení a k zastižení kdekoliv. Jít na bohoslužby je jedna z miliónu možností, jak být v blízkosti Boží. Má snad smysl chodit na bohoslužby, odkud odcházíme obohacení, požehnaní. Těžko na takové, na kterých a po kterých se nám zvedá žaludek z kazatele, atmosféry bohoslužeb nebo z ksichtů našich bližních v lavicích.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 14. 02. 2020 06:48
Předmět: Re: Chození do kostela.

Jistěže je možné zůstat doma a představovat si, že jsem v přítomnosti andělů. Ovšem v království Božím nás budou čekat ti protivní bližní
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.eurotel.cz )
Kdy: 14. 02. 2020 06:57
Předmět: Re: Chození do kostela.

Budou nás možná očekávat bližní. Ne protivní bližní. Trnu nad drzostí, se kterou se různé špinavé lidské zlo deleguje na funkci vrátných a nebeského uvítacího výboru. To by tedy bylo pěkné nebe, jen co je pravda.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 14. 02. 2020 07:15
Předmět: Re: Chození do kostela.

Asi vím, o čem mluvíte. Ale poznal jsem v církvi i skvělé lidi. Možná nejlepší lidi. Zráli i na tom, že snášeli ty protivné
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.eurotel.cz )
Kdy: 14. 02. 2020 07:40
Předmět: Re: Chození do kostela.

Protivná je ženská týden před menstruací nebo dítě, které se nemůže dočkat prázdnin. Pak je ještě jiná dimenze zla - takové, ze kterého je špatně na potkání. A na každé další potkávání.
Ježíš, pokud ho čtu správně, říká, že Boží království není tam nebo támhle (třeba v kostele), ale že je "mezi námi". Opakovaně říká, že se nezná k těm, kteří na něj uctivě volají "Pane, Pane", ale jsou necitelní k bližním a vine se za nimi zlá stopa. V evangeliu nenacházím žádnou Ježíšovu preferenci chrámu, kostela, bohoslužebného společenství.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 14. 02. 2020 07:51
Předmět: Re: Chození do kostela.

Připomenu jen 2 místa: "kde se dva neb tři sejdou v mém jménu^ a "to čiňte na mou památku".
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 14. 02. 2020 08:31
Předmět: Re: Chození do kostela.

… Ježíš chodil v sobotu do synagogy a o svátcích do chrámu. Docela samozřejmě. Čtete evangelium nějak divně
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml--- )
Kdy: 14. 02. 2020 09:19
Předmět: Re: Chození do kostela.

Čtu evangelium o dost méně divně než vy. Když vidím ty zlé a potměšilé ksichty v lavici nebo na kazatelně v kostele XY a vím leccos o jejich hnusném jednání v rodině, v církvi a všude, kam šlápnou, mám za jisté, že v Kristově jménu se určitě neshromáždili. Nevím, v jakém jménu nebo ve jménu čeho se shromáždili, ale Krista tu není ani zbla. Ježíš se občas v synagöze objevil a něco tam sem tam řekl, to ano. (Synagóga bývala daleko více společenskou místností než bohoslužebným prostorem.) Ale Janovo evangelium je zaměřeno vyloženě proti chrámu a chrámovému personálu, o chrámu a nutnosti navštěvovat chrám se tu mluví minimálně (vždyť je tu i nějaká preference i vůči pohanům)a Ježíš zřetelně upřednostňuje před chrámem kamenným "chrám vlastního těla". Nauka Ježíše se netýká chrámu a liturgie, ale soucitného a milosrdného jednání ve světě. Je mi zřejmé, že vy jako obsluha liturgického a bohoslužebného provozu nemůžete tyto důrazy přijmout, protože vás staví do nevýhodné pozice. To však nic nemění na jejich evangelijní naléhavosti.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 14. 02. 2020 11:29
Předmět: Re: Chození do kostela.

Ok. Musel byste se zajímat, proč se zdá Janovo evangelim proti synagoze. Bylo to drsné mezidobí, kdy byli první křesťané ze synagog vyháněni.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml--- )
Kdy: 14. 02. 2020 11:45
Předmět: Re: Chození do kostela.

Ne proti synagóze, ale proti chrámu. Synagóga má k chrámu asi tak daleko jako hospoda Na růžku ke Kongresovému centru v Praze. Synagógu má v kritickém zorném poli spíš Matouš.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 14. 02. 2020 14:12
Předmět: Re: Chození do kostela.

V době, kdy byla sepisována evangelia (kromě Marková) už chrám nestál. Proto v evangelistech více rezonovaly momenty, a určitě i takové byly, kdy Ježíš chrám kritizoval. - Ale víte co, já jsem ze staré školy. Za nás bylo běžné, že když člověk chtěl o něčem rozumovat, nejdříve si o tom něco přečetl.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml--- )
Kdy: 14. 02. 2020 14:43
Předmět: Re: Chození do kostela.

Já čtu málo, nebo vy čtete málo, nebo kdo přesně čte málo a měl by číst hodně?
Od: Anonym: Jiří Polák <> ( --- )
Kdy: 14. 02. 2020 17:38
Předmět: Re: Chození do kostela.

Zúčastnit se bohoslužeb má být pro křesťana radost. Najděte si společenství, které Vás bude takto naplňovat, pokud jsi dal opravdu život Kristu, pak Ti je dobře tam, kde se křesťané spolu scházejí, i když je tam řvoucí dítě, ženská před menses, nebo protivnej dědek, kterej sedí u compu a vylévá si na okolí svoji zlost, protože má komplex ze své neschopnosti. Není to o lidech, při bohoslužbách se spojujeme v hledání a uctívání našeho Pána. Je to vzácná chvíle, o kterou usiluj. Odříkání je to možná když máš vstát z kavalce, ale pak v obecenství je to o tom, že dostáváš Boží pokoj plnými hrstmi.
Od: Anonym: homo erektus--- )
Kdy: 14. 02. 2020 23:00
Předmět: Re: Chození do kostela.

Ty co lajdají chodit do kostela by měl kostelník hned u vrat přetáhnout ředmichem po zádech a hned by se účast zvýšila.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.eurotel.cz )
Kdy: 15. 02. 2020 07:23
Předmět: Re: Chození do kostela.

J. Polák: Tykačka, jo?
Už jste si doplnil elementární filozofické vzdělání, Jiří Poláku? http://jakdrak.blogspot.com/2019/07/krestane-proti-humanismu.html?m=1
Od: Anonym: bratr--- )
Kdy: 15. 02. 2020 09:04
Předmět: Re: Chození do kostela.

Na diskusních fórech se tyká. Je to běžné.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml--- )
Kdy: 15. 02. 2020 11:07
Předmět: Re: Chození do kostela.

bratr napsal(a):
 Na diskusních fórech se tyká. Je to běžné.
Možná na diskuzních žumpách, na kterých se běžně pohybujete vy a vaši anonymní bratři. Zde to běžné není.
Od: Anonym: bratr--- )
Kdy: 15. 02. 2020 11:27
Předmět: Re: Chození do kostela.

Nikoliv, příteli. To bys byl staromódní. Vždyť v naší církvi ČCE si všichni tykáme.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.eurotel.cz )
Kdy: 15. 02. 2020 11:29
Předmět: Re: Chození do kostela.

bratr napsal(a):
 Nikoliv, příteli. To bys byl staromódní. Vždyť v naší církvi ČCE si všichni  tykáme.
Proč lžete? Jste vůbec v Českobratrské evangelické církvi?
Od: Anonym: bratr--- )
Kdy: 15. 02. 2020 11:59
Předmět: Re: Chození do kostela.

Ano, v Českobratrské evangelické církvi. Všichni si tady tykáme. Skoro všichni se osobně známe, jsme malá církev rodinného typu. Můžeme si my dva tykat?
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.eurotel.cz )
Kdy: 15. 02. 2020 12:03
Předmět: Re: Chození do kostela.

Ne ne ne, žádné tykání s anonymními trolly popírajícími realitu. Jsem si jist, že nejste členem Českobratrské církve evangelické. Nevěřím vám ani pozdrav. Jděte s Bohem.
Od: Anonym: bratr--- )
Kdy: 15. 02. 2020 12:15
Předmět: Re: Chození do kostela.

To mne mrzí.
Od: Anonym: Jiří Polák <> ( --- )
Kdy: 15. 02. 2020 13:10
Předmět: Re: Chození do kostela.

bratr napsal(a):
 Nikoliv, příteli. To bys byl staromódní. Vždyť v naší církvi ČCE si všichni  tykáme.
Jasně, je přirozené tykat si s každým bratrem a sestrou. Je ale nejdřív dobré zjistit kdo jím je a kdo není. Jako dobré síto jsem uvedl apoštolské vyznání víry, které vzhledem k obecnosti a mnohaleté prověřenosti by nám nemuselo činit žádné potíže. Vyznáváš srdcem apoštolské vyznání víry? Pak jsi můj bratr/sestra! Můžeme si nejen tykat, ale budu rád když se budeme sdílet i jinak. Můžeme se společně podpírat na modlitbách , řešit problémy, pomáhat si. Jsme na jedné vlně, jsme si blízcí! Jde nám o totéž. Můžeme sdílet jak prožíváme vztah s Pánem, navzájem se obohacovat, sdílet jak naše sbory fungují, co jde a co jde hůř. Věci veřejné můžeme psát sem, věci soukromé přes mail. Někteří takovou spolupráci a jednotu budou napadat, ale nedejme se odradit. Satan chce vždy rozbít to, když chtějí být křesťané jednotni. Není třeba se shodnout úplně ve všem, ale jen upřímně sdílet víru a poslání křesťana. To není tak velký nárok, že ne?
Od: Anonym: Jiří Polák <> ( --- )
Kdy: 15. 02. 2020 12:55
Předmět: Re: Chození do kostela.

Ladislav Cajthaml napsal(a):
 J. Polák: Tykačka, jo?    Mt 25,31-45; Mt 7,6; 7,21-23    Už jste si doplnil elementární filozofické vzdělání, Jiří Poláku?  http://jakdrak.blogspot.com/2019/07/krestane-proti-humanismu.html?m=1
Ve svých příspěvcích tykám, když píšu něco obecného, obecnému čtenáři. Vám netykám, řekli jsme si že si budeme vykat, abychom dodrželi alespoň nějakou kulturu vzhledem k Vaší sprostotě. S bratrem Jakubem jsme si psali a jsem rád, že jste mi poslal tento odkaz na něj. To je pozitivum od Vás. On byl také farářem ČCE.  
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.eurotel.cz )
Kdy: 15. 02. 2020 13:42
Předmět: Re: Chození do kostela.

J. Polák: Máte nesmírně nízkou schopnost sebereflexe, Jiří Poláku. Prohlédněte drobet sebekritickým okem na vaše manýry a poté meldujte o sprostotě.
Od: Anonym: bratr--- )
Kdy: 15. 02. 2020 14:46
Předmět: Re: Chození do kostela.

Ladislave já se také přimlouvám k Jirkovi, jsi sprostý diskutník, tak se křesťan nechová.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.eurotel.cz )
Kdy: 17. 02. 2020 16:40
Předmět: Re: Chození do kostela.

Netroll, Janča, je to trapný.
Od: Anonym: Martin Janča--- )
Kdy: 17. 02. 2020 16:53
Předmět: Re: Chození do kostela.

Já? Kde? Nic tu nemám tak týden.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.eurotel.cz )
Kdy: 17. 02. 2020 17:36
Předmět: Re: Chození do kostela.

Víte přece, že lháři nemají podílu na Božím království (Zj 21,8)!
Od: Anonym: Martin Janča--- )
Kdy: 17. 02. 2020 18:38
Předmět: Re: Chození do kostela.

Lhalík? Politiku na tomto fóru raději ne. Ale mám radost, že argumentujete Biblí, opravdu. I bratr Polák bude rád.
Od: Anonym: Jiří Polák <> ( --- )
Kdy: 17. 02. 2020 20:14
Předmět: Re: Chození do kostela.

Martin Janča napsal(a):
 Lhalík? Politiku na tomto fóru raději ne. Ale mám radost, že argumentujete  Biblí, opravdu. I bratr Polák bude rád.
Ano, za to jsem rád.
Od: Anonym: Jaroslav Toman <> ( --- )
Kdy: 16. 02. 2020 12:23
Předmět: Re: Chození do kostela.

Já chodím do kostela pravidelně a rád, mimojine i proto, že mám svobodu tam nejít dle svého uvážení.
Od: Anonym: Jiří Polák <> ( --- )
Kdy: 16. 02. 2020 14:54
Předmět: Re: Chození do kostela.

To je jasné. I když uvědomit si "že nemusím" chce trochu zralosti. Protože jinak stále jen "musím" kvůli Bohu, lidem okolo, své masce, svému dobrému pocitu atd… Bůh nás povolává k "opravdovému lidství", touží mít vztah s člověkem, který oceňuje Jeho záchranu a chce být opravdu svobodný i s odpovědností z toho plynoucí. To ale nechce každý. Člověk se často raději vymlouvá, třeba i na to, že ho stále někdo k něčemu nutí.
Od: Anonym: Anonym--- )
Kdy: 16. 02. 2020 18:16
Předmět: Re: Chození do kostela.

Jiří Polák napsal(a):
 To je jasné. I když uvědomit si "že nemusím" chce trochu zralosti.    Protože jinak stále jen "musím" kvůli Bohu, lidem okolo, své  masce, svému dobrému pocitu atd…  Bůh nás povolává k "opravdovému lidství", touží mít vztah s  člověkem, který oceňuje Jeho záchranu  a chce být opravdu svobodný i s odpovědností z toho plynoucí. To ale nechce  každý. Člověk se často  raději vymlouvá, třeba i na to, že ho stále někdo k něčemu nutí.
A církev nenutí? Jak tam někdo nejde, sesypou se na něj příště vyděšení bratři a sestry, co se děje, že tam minule nebyl. Všichni jsou svatí, jak svatá dala nevěděla komu. Tam srší zbožností a venku je úplně jiná realita. Vzpomínám na takového zbožného bratra taxikáře, tam byl nejzbožnějším křesťanem pod sluncem a v noci vozil kurvy a okrádal je jak mohl. Asi si říkal, že jsou to duše hříšné a zaslouží si to. Ale do kostela chodil pravidelně! Můžete být bratře Poláku spokojen. Chrochtal blahem, jak může být Bohu blízko.
Od: Anonym: Jaroslav Toman <> ( --- )
Kdy: 18. 02. 2020 11:51
Předmět: Re: Chození do kostela.

Na mě se zatím nikdo nikdy nesesypal. Kdybych vynechal třeba 2 měsíce v kuse, tak by se zajímali, zda nejsem v nemocnici, nebo co se stalo (takhle to děláme).
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 18. 02. 2020 12:10
Předmět: Re: Chození do kostela.

Tahle doba je hodně individualistická, "každý ať se stará sám o sebe". V jakém je to protikladu proti biblickému obrazu, že v církvi jsme všichni údy jednoho těla. A tak se jistě může stát, že o sebe projevujeme starost jen proto, že nechceme, aby nás ubývalo, máme strach o počet a ne o jednotlivce, a zájem pak vypadá jako kontrola prezence. Ale jinak bychom si měli vzájemného zájmu ve společenství vysoce cenit. Zrovna před časem jsem jednoho osamělého člověka radou posílal do jednoho církevního společenství v místě jeho bydliště, a trnul jsem, jestli si ho tam všimnou a jestli o něj projeví zájem zdravý. Už je to pár týdnu a zdá se, že se povedlo, díky Bohu.
Od: Anonym: Anonym--- )
Kdy: 18. 02. 2020 21:46
Předmět: Re: Chození do kostela.

Kazatel ČCE Aleš Wrana napsal(a):
 Tahle doba je hodně individualistická, "každý ať se stará sám o  sebe". V jakém je to protikladu proti biblickému obrazu, že v církvi  jsme všichni údy jednoho těla. A tak se jistě může stát, že o sebe  projevujeme starost jen proto, že nechceme, aby nás ubývalo, máme strach o  počet a ne o jednotlivce, a zájem pak vypadá jako kontrola prezence. Ale  jinak bychom si měli vzájemného zájmu ve společenství vysoce cenit. Zrovna  před časem jsem jednoho osamělého člověka radou posílal do jednoho  církevního společenství v místě jeho bydliště, a trnul jsem, jestli si ho  tam všimnou a jestli o něj projeví zájem zdravý. Už je to pár týdnu a zdá  se, že se povedlo, díky Bohu.
No, cizí jsou církevníkům ukradení. To už jsem také poznal. Církev je jeden takový velký skleník.
Od: Anonym: Martin Janča--- )
Kdy: 18. 02. 2020 22:34
Předmět: Re: Chození do kostela.

V některých církvích jsou na nově příchozí dotěrní, v ČCE si jich zase moc nevšimnou, ba někdy se jich snaží farář přímo zbavit, aby ho "nezaměstnávali."
Od: Anonym: Anonym--- )
Kdy: 19. 02. 2020 00:04
Předmět: Re: Chození do kostela.

Martin Janča napsal(a):
 V některých církvích jsou na nově příchozí dotěrní, v ČCE si jich zase moc  nevšimnou, ba někdy se jich snaží farář přímo zbavit, aby ho  "nezaměstnávali."
To je pravda.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 19. 02. 2020 07:18
Předmět: Re: Chození do kostela.

Jo, jistě, i farář může být v kontaktu s nově přichozími neohrabaný či nepozorný/líný. I když on by se měl vědomě komunikačním schopnostem učit a mělo by být až jeho řemeslnou povinností, že nově přichozího nepřehlédne.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 18. 02. 2020 22:37
Předmět: Re: Chození do kostela.

To se vůbec nedá říct takto obecně. Když se ve velkém sboru (třeba nad 100 lidí) vyskytnete jednorázově, možná/pravděpodobně vás nikdo neosloví, pokud hned po bohoslužbách půjdete pryč. Když to bude sbor malý (třeba do 20 účastníků) naopak platí, že pravděpodobně vás někdo osloví. A co je velikostně mezi tím, tam už je míra pravděpodobnosti závislá na tom, jakou odvahu a schopnost mají místní k oslovování nových lidí (protože to není nic jednoduchého, je to o dovednosti, nehledám za tím nic zlého, že jsou jim cizí "ukradeni"), na tom, jak otevřeně se sám budete chovat atd.
Od: Anonym: Jiří Polák <> ( --- )
Kdy: 19. 02. 2020 20:04
Předmět: Re: Chození do kostela.

Anonym napsal(a):
   Jiří Polák napsal(a):  > To je jasné. I když uvědomit si "že nemusím" chce trochu  zralosti.  >   > Protože jinak stále jen "musím" kvůli Bohu, lidem okolo, své  > masce, svému dobrému pocitu atd…  > Bůh nás povolává k "opravdovému lidství", touží mít vztah s  > člověkem, který oceňuje Jeho záchranu  > a chce být opravdu svobodný i s odpovědností z toho plynoucí. To ale  nechce  > každý. Člověk se často  > raději vymlouvá, třeba i na to, že ho stále někdo k něčemu nutí.    A církev nenutí? Jak tam někdo nejde, sesypou se na něj příště vyděšení  bratři a sestry, co se děje, že tam minule nebyl. Všichni jsou svatí, jak  svatá dala nevěděla komu. Tam srší zbožností a venku je úplně jiná realita.  Vzpomínám na takového zbožného bratra taxikáře, tam byl nejzbožnějším  křesťanem pod sluncem a v noci vozil kurvy a okrádal je jak mohl. Asi si  říkal, že jsou to duše hříšné a zaslouží si to. Ale do kostela chodil  pravidelně! Můžete být bratře Poláku spokojen. Chrochtal blahem, jak může  být Bohu blízko.
Pokud se někdo objeví ve společenství po odmlce tak je přirozené, že se lidi ptají, kde byl, co s ním bylo atd… To bych nepřičítal nějakému farizejství, ale prostému zájmu o člověka, kterého dlouho nikdo neviděl. Vůbec nálepka "svatý" nebo "farizeus" tedy znamená že chodím pravidelně do kostela a myslím víru vážně? Chápu… Teď vážně- křesťana nedělá nedělní bohoslužba, ale chování při šichtě v práci, nebo doma.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml--- )
Kdy: 20. 02. 2020 06:17
Předmět: Re: Chození do kostela.

křesťana nedělá nedělní bohoslužba, ale chování při šichtě v
 práci, nebo doma.    
A také chování na internetu, Jiří Poláku! Zdejší osazenstvo adminem Kellerem počínaje na to neustále zapomíná, nebo to možná ani netuší.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 23. 02. 2020 23:45
Předmět: Re: Chození do kostela.

Zbožně chodím každou neděli do kostela, v životě by mě nenapadlo tam nejít, je to pro mě slast, pozvedá mého ducha z bahna hříchu. Na faráře hledím jako na bratra, jehož prostřednictvím ke mě hovoří samo nebe, vždy se duchem ocitám na andělském kůru. Ó, jak jsem šťasten.
Admini, je takovýto příspěvek již v pořádku? Nebo musí být pro nevhodnost rovněž smazán? Já abych věděl, co mohu příště napsat.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml--- )
Kdy: 24. 02. 2020 07:50
Předmět: Re: Chození do kostela.

Homo sapiens: Ty budeš, chlapče, notný zoufalec. Pravděpodobně v realitě nezažíváš nic pozoruhodného a také v realitě vůbec nikoho nezajímáš, pokud se uchyluješ k podobnému infantilnímu předvádění na internetu.
Od: Anonym: člen ČCE--- )
Kdy: 24. 02. 2020 11:03
Předmět: Re: Chození do kostela.

Ahoj Laďo, to není od tebe pěkné, tak se navážet do bratrů v diskuzi.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 24. 02. 2020 11:35
Předmět: Re: Chození do kostela.

Ladislav Cajthaml napsal(a):
 Homo sapiens: Ty budeš, chlapče, notný zoufalec. Pravděpodobně v realitě  nezažíváš nic pozoruhodného a také v realitě vůbec nikoho nezajímáš, pokud  se uchyluješ k podobnému infantilnímu předvádění na internetu.
Ano, já jsem naprostý zoufalec a strašně si zoufám, nikoho nezajímám a pořád tady pláču v koutku a nevím si se sebou rady. Ráno do práce a odpoledne z práce, pořád to samé, žiju v opuštění. Bé bé bé.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml--- )
Kdy: 24. 02. 2020 11:43
Předmět: Re: Chození do kostela.

Soucítím s tebou. Tohle ale rozhodně není řešitelné trapnostmi a obscénnostmi v internetových diskuzích. Nebo jsi už potkal někdy někoho, kdo se protrollil a prosprosťačil ke štěstí? Těžko.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 24. 02. 2020 11:51
Předmět: (ne) diskuse

Většina vláken tady v poslední době brzy skončí ve vzájemném napadání účastníků. Tohle vlákno je zvlášť bláznívé. LC, který se považuje za strážce evangelické slušnosti, tady svým monotónním kladivem ubíjí jakéhosi "homo", kterýžto nick si tady opravdu hloupě dělal dobře psaním obscénností.
Jsem v poslední době spíše přívržencem toho, aby zde zůstávalo nesmazáno co nejvíce příspěvků, protože i když hloupě, jde o aktivní projev církve. Ale u takového osobního napadání stále nevím, jaký to má smysl. Správce stránek má opravdu těžký úkol, kudy dnes vést hranici, co mazat a co nechat…
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml--- )
Kdy: 24. 02. 2020 13:19
Předmět: Re: (ne) diskuse

Pan Wrana musí být na svém fleku spirituála v Olomouci buď s nervy notně v koncích anebo tam samou nudou ztratil základní kontakt s realitou. Pokud by toto údolí sprostoty a hnusu mělo být "aktivním projevem církve", stála by taková církev leda za polití benzínem, zapálení a zrušení. Ve skutečnosti se jedná jen o výtok smutné a opuštěné sprostoty těch, kteří stojí zcela mimo církev a církev nenávidí. Nájezd trollů a zoufalců, se kterými se tu spirituál Wrana akorát léta nevkusně vybavuje a vstřícně jim pomáhá to tady ničit. Mazat bez slitování.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 24. 02. 2020 15:56
Předmět: Re: (ne) diskuse

Nebudu se dohadovat, kdo z nás dvou "ztratil kontakt s realitou" církve. Možná kdybyste poznal skrytou stránku církve, možná by opravdu pro vás "církev stála leda za polití benzínem, zapálení a zrušení". Protože to, co se jako víra církve vídí při bohoslužbách, v církevním tisku a podobně, je jen jedna stránka. Kdybyste se dostal k tomu, jak a v co členové církve opravdu věří, například jako se farář dostane při upřímných pastoračních rozhovorech, zřejmě byste ji zrovna vy, jak už vaše monotónní nudné horlení trochu znám, odsoudil šmahem. Podle mé zkušenosti se úroveň zdejší diskuse od úrovně osobní víry mnohých lidí v církvi moc neliší. I vy jste pak podoben jen jedné z divností, která je v církvi snadno k nalezení. - A propos: kdybychom si udělali biblický exkurs, jaká je víra Ježíšových učedníků v evangeliích nebo jaká je skutečná žitá víra členů sborů, do kterých píše své epištoly Pavel, možná bychom došli k pocitům zase podobným. Není to zvláštní, že taková církev ještě žije?
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml--- )
Kdy: 24. 02. 2020 17:20
Předmět: Re: (ne) diskuse

A. Wrana: Jakože mezi Kristovými učedníky z Judska a v korintské a tesalonické církvi naslouchající Pavlovi byli podobní anonymní zbabělí škodiči jako tyhle vaše trollí přízraky z Evangnetu? Tak to mi tedy zaskočilo. Na podobnou představu jsem krátký.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 24. 02. 2020 17:38
Předmět: Re: (ne) diskuse

Ladislav Cajthaml napsal(a):
 A. Wrana: Jakože mezi Kristovými učedníky z Judska a v korintské a  tesalonické církvi naslouchající Pavlovi byli podobní anonymní zbabělí  škodiči jako tyhle vaše trollí přízraky z Evangnetu? Tak to mi tedy  zaskočilo. Na podobnou představu jsem krátký.
Ano, Za Ježíšem šli zástupy hříšných. Světci zůstávali v chrámu. Pokud by v té době žil Ladislav Cajthaml, asi bychom vzpomínali na jediného následníka bez hříchu. :-D
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 24. 02. 2020 18:41
Předmět: Re: (ne) diskuse

Psal jsem, že MÍRA podivnosti v církvi možná zůstala stejná. Podoby podivnosti se mění.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 24. 02. 2020 22:56
Předmět: Re: (ne) diskuse

Kazatel ČCE Aleš Wrana napsal(a):
 Psal jsem, že MÍRA podivnosti v církvi možná zůstala stejná. Podoby  podivnosti se mění.
Uvažoval jste někdy nad tím, že církev může člověku také někdy vážně ublížit? A není to o odpuštění, jak mi tu budou někteří cpát, ale o natolik zlém zážitku či zážitcích, že ho pobyt v církvi může traumatizovat? Ptám se Vás jako vzdělaného člověka. Reakce nevzdělaných křesťanů znám. Odpovědi jsou totiž ve směs stejné - bratře, sestro, společenství je tělo Krista, jsi pln neodpuštění, musíš odpustit atd. Týranému seniorovi, ženě, dítěti také neřekneme, že je pln neodpuštění a v tom tkví problém, že déle nechce setrvávat s trýznitelem. Jistě je trýzniteli do péče zpět nešoupneme ani, když se polepší a nesvalíme vinu na trýzněného, že je jeho vina, že s trýznitelem nedokáže žít jako by se nechumelilo. Ale tohle vysvětlování psychologicky jasných trivialit nevzdělancům a fanatikům už mě ale fakt unavuje.
Od: Anonym: Anonym--- )
Kdy: 25. 02. 2020 01:13
Předmět: Re: (ne) diskuse

Homo sapiens napsal(a):
   Kazatel ČCE Aleš Wrana napsal(a):  > Psal jsem, že MÍRA podivnosti v církvi možná zůstala stejná. Podoby  > podivnosti se mění.    Uvažoval jste někdy nad tím, že církev může člověku také někdy vážně  ublížit? A není to o odpuštění, jak mi tu budou někteří cpát, ale o natolik  zlém zážitku či zážitcích, že ho pobyt v církvi může traumatizovat? Ptám se  Vás jako vzdělaného člověka. Reakce nevzdělaných křesťanů znám. Odpovědi  jsou totiž ve směs stejné - bratře, sestro, společenství je tělo Krista, jsi  pln neodpuštění, musíš odpustit atd. Týranému seniorovi, ženě, dítěti také  neřekneme, že je pln neodpuštění a v tom tkví problém, že déle nechce  setrvávat s trýznitelem. Jistě je trýzniteli do péče zpět nešoupneme ani,  když se polepší a nesvalíme vinu na trýzněného, že je jeho vina, že s  trýznitelem nedokáže žít jako by se nechumelilo. Ale tohle vysvětlování  psychologicky jasných trivialit nevzdělancům a fanatikům už mě ale fakt  unavuje.
Máš recht, jdi radši na pivo.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 25. 02. 2020 07:55
Předmět: Re: (ne) diskuse

Ano, dovedu si představit, že někoho "pobyt v církvi traumatizuje", že někoho církev vážně psychicky raní. A když jste tu psal ty úchylnosti, promiňta, už tehdy mě napadlo, že jsou možná projevem vašeho takového zranění. Vždyť už jste tím vlastně začal tohle vlákno. Vůbec ty možné účinky církve nechci omlouvat.
Ale je to možná důsledek toho, že tady lidé hledají vzájemnou blízkost, že se vzájemně otvírají, že setkávání dávají takovou existenciální důležitost. Moje známá pro to má pěkný obraz, že je to s křesťany jako s ježky. Čím více si chtějí být nablízku, tím více se bodají. A vždyť to stejné platí např. i o rodinách, z těch pochází zranění asi nejvíce. A poslední věta: vy nechcete, abych do toho vysvětlování tlačil pojem odpuštění, ale bez něj se to nedá. Myslím, že odpuštění, hodně odpouštění ja k takovému soužití potřeba, v církvi i v rodinách. Vědomí, že jsme všichni mizerové. Často necitliví, sobečtí, třeba i toužící ublížit, když mně bylo ubližováno.
Otcové pouště měli veliké duchovní poznání takového vzájemného ubližování, a jeho nevyhnutelnosti, a proto raději odcházeli do pouště, aby aspoň svůj díl k ubližování nepřidávali. I to by byla cesta. Ale většina z nich nedovede duchovně zdravě žít o samotě.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 25. 02. 2020 10:29
Předmět: Re: (ne) diskuse

Kazatel ČCE Aleš Wrana napsal(a):
 Ano, dovedu si představit, že někoho "pobyt v církvi  traumatizuje", že někoho církev vážně psychicky raní. A když jste tu  psal ty úchylnosti, promiňta, už tehdy mě napadlo, že jsou možná projevem  vašeho takového zranění. Vždyť už jste tím vlastně začal tohle vlákno. Vůbec  ty možné účinky církve nechci omlouvat.    Ale je to možná důsledek toho, že tady lidé hledají vzájemnou blízkost, že  se vzájemně otvírají, že setkávání dávají takovou existenciální důležitost.  Moje známá pro to má pěkný obraz, že je to s křesťany jako s ježky. Čím více  si chtějí být nablízku, tím více se bodají. A vždyť to stejné platí např. i  o rodinách, z těch pochází zranění asi nejvíce. A poslední věta: vy  nechcete, abych do toho vysvětlování tlačil pojem odpuštění, ale bez něj se  to nedá. Myslím, že odpuštění, hodně odpouštění ja k takovému soužití  potřeba, v církvi i v rodinách. Vědomí, že jsme všichni mizerové. Často  necitliví, sobečtí, třeba i toužící ublížit, když mně bylo ubližováno.    Otcové pouště měli veliké duchovní poznání takového vzájemného ubližování, a  jeho nevyhnutelnosti, a proto raději odcházeli do pouště, aby aspoň svůj díl  k ubližování nepřidávali. I to by byla cesta. Ale většina z nich nedovede  duchovně zdravě žít o samotě.
Nechci snižovat Vaši odpověď, ale možná by bylo fajn dostudovat si i psychologii. Osobně si dnes myslím, že teologie je pro farářskou praxi málo. Teologicky je to jistě dostatečné vzdělání, ale farář pracuje s lidmi, tam by bylo fajn orientovat se v psychologii a dalších humanitních oborech. Možná mi za pravdu nedáte, ale modlitba je málo.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 25. 02. 2020 10:47
Předmět: Re: (ne) diskuse

Ok, tak o tom chvíli mluvme, protože prozatím vám nerozumím. Jistě, farář sám by neměl dělat chyby a zraňovat lidi. Já jsem mluvil spíše o tom, co se děje mezi členy sboru. A tady všichni studium psychologie ani psychoterapeutický výcvik za sebou mít nebudou. - A taky farář, když mluví ke sboru, tak může vždy některé svým mluvením jakoby zranit. Někdy mluví přísně a náročně, a jakoby zraní ty, kteří podle náročných požadavku žít nedovedou. Někdy mluví laskavě a liberálně, a ti, kdo mají svou víru přísnou, si připadají pohoršení. Atd., atd.
Modlitba je někdy málo. Ale já přece o modlitbě vůbec nemluvil.?
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 25. 02. 2020 12:13
Předmět: Re: (ne) diskuse

Myslím, že by měl farář, pokud chce lidem kázat, rozumět. Pokud lidské psychice nerozumí, domnívám se, že se při nejlepší dobré vůli nevyvaruje chyb, které zraní a nepochopí ani nutnost jejich korekce.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 25. 02. 2020 12:28
Předmět: Re: (ne) diskuse

Ok, souhlasím s vámi. Farář by se měl snažit porozumět lidské psychice. Měl by tedy mít základní psychologické vzdělání. Neměl by v mluvení a jednání s lidmi dělat zásadní chyby. - Ale zároveň mě napadá hodně námitek. Kdo rozumí lidské psychice? Kdo rozumí myšlení a vnímání všech lidí? Kdo dovede mluvit tak, aby mu všichni rozuměli a nikdo se nezarazil? Je to vůbec účelem mluvit takto? A dovede vůbec psychologie pochopit víru? Mně samotného ke všem těmto otázkám napadají odpovědi jen negativní. Nikdo, nikdo, nikdo, ne, ne. Přílišné spoléhání na psychologii je mi cizí.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 25. 02. 2020 14:32
Předmět: Re: (ne) diskuse

Neberte to globálně. Nikdo není schopen zachránit všechny lidi. Základní lidské reakce by však farář znát měl. Pokud má v církvi rodinu s postiženým dítětem, člověka prožívajícího ztrátu, matku samoživitelku, člověka strádajícího atd., měl by mít základní povědomí o problematice. K takovým lidem by měl v kázáních promlouvat a být jim na blízku. Kázání mají být praktická, teologické promluvy mnoho účinku nemají a v praxi jsou vcelku nepoužitelné. Tříbí sice lidskou mysl, rozvíjí logické uvažování, rozšiřují jeho kapacitu, ale to ostatně jakékoliv filozofické úvahy, větší potenciál v tom nevidím.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 25. 02. 2020 14:52
Předmět: Re: (ne) diskuse

Nebudu teď mluvit o tom, jaký smysl má kázání. Přidržím se toho, co jste nazval porozuměním jednotlivci, netraumatizováním. Teď to nazýváte: "být jim na blízku". Zase souhlasím. Ale, co to znamená?
Uvedu příklad z evangelia (Mk 10,17-22): Za Ježíšem přichází bohatý mladík, hledající cestu k věčnému životu. A Ježíš s ním jedná způsobem, který se dá přirovnat ke kopanci: "rozdej svůj majetek chudým". Co to je? Ten mladík odchází zraněný na svém citlivém místě, traumatizovaný: "On pro to slovo zesmutněl a odešel zarmoucen." Je to od Ježíše empatický způsob? Nevím, jestli se najde psychologická škola, která by takovou metodu schválila. Kdyby takhle jednal nějaký součaqsný farář, jistě si na jeho přístup můžete stěžovat u jiných farářů či psychologů, a jistě zastání najdete. A přesto tušíme, že to od Ježíše mohl být přístup dobrý, byť tvrdý, který třeba jako jediný mohl vést k nápravě života toho mladíka. - Myslím, že s tím, co se BĚŽNĚ nazývá empatií či citlivosti, či doprovázením, nevystačíte.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 25. 02. 2020 23:56
Předmět: Re: (ne) diskuse

Problém je, že Vy roubujete návody k chování z doby před 2 000 lety do dnešní doby kulturně a politicky odlišné a divíte se, že si pak řada lidí ťuká na čelo. A navíc to činíte pouze výběrově, dle vlastního uvážení. Pokud tak někdo činí nekompromisně, je označován za fanatika, pokud v omezené míře, je to přijímáno jako jistá míra zbožnosti.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 26. 02. 2020 06:41
Předmět: Re: (ne) diskuse

Ano, ten příklad s bohatým mladíkem jsem vybral účelově, jen abych rozbořil vaše spoléhání na psychologii. A o nic jiného se teď taky nesnažím. Vy se podivujete, že chci použít návod 2000 let starý. Ten návod je mi blízký, protože podle mého se lidská duše zase tolik neproměnila, neproměnila se křesťanská víra. A já se zase podivuji, když říkáte, že by se faráři měli řídít dnešní psychologií. A být jen vlídní, empatičtí. A nejste v tom sám. Kus dnešní církve se snaží takový být. Bůh je láska. Hlavně nikomu neříkat, že jedná špatně. To by pro něj mohlo být traumatizující.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 26. 02. 2020 09:11
Předmět: Re: (ne) diskuse

I v Bibli je lásce věnováno hodně pozornosti a je stavěna na nejvyšší místo. Bohužel, často je vyzdvihována v církvi negativní motivace, moralistické stanovisko. To je mi vzdálené.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 26. 02. 2020 09:17
Předmět: Re: (ne) diskuse

Mezi námi je velký rozdíl a to neříkám zle. Pamatuji si Vás ze semináře profesora Štefana. Zatímco já se snažil Barthovu teologii přežít a získat zápočet, Vy jste byl do výkladu zainteresován. Já jsem životní praktik, dogmatika je mi vzdálená. Zajímá mě, co člověk cítí a jak je možné přispět světu, aby bylo lépe.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 26. 02. 2020 09:37
Předmět: Re: (ne) diskuse

Ok, tak se nám z toho stal osobní rozhovor. I když já nevím, s kým mluvím. Podle těch obscénních poznámek, které fakt vyznívaly infantilně, jsem si myslel, že za nickem homo se skrývá někdo mladý. - Tak např. k tomu Barthovi. Dogmatika mě zajímala a zajímá ne proto, že bych se staral o abstraktní ideje. Spíše mě zajímá, jak lidé myslí (a co cítí, to vidím stejně s vámi). Dnes např. chodím na dominikánské výklady Tomáše Akvinského, který je z dnešního pohledu ještě větší divňous než Barth. Úplně zastaralý, suchopárný, zdálo by se. Provokuje mně však. ptát se, jaký byl zkušenostní základ za tím, co říká, životní realita. Jako mně zajímají i dnešní lidé, proč si myslí to, co si myslí, proč cítí a říkají to, co cítí a říkají. Zajímají mně kontexty, hlubší motivace.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 26. 02. 2020 13:58
Předmět: Re: (ne) diskuse

Jedna naše společná spolužačka, později farářka, nechci jmenovat, tuším, že pro tuto suchopárnost (vy útočíte, že jsem obscénní, tak si invektivu rovněž neodpustím), fanatismus a úzkoprsost, církev opustila a víru zcela zahodila a žije svůj život. To je výsledek církevního působení.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 26. 02. 2020 14:13
Předmět: Re: (ne) diskuse

Suchopárnost versus praktičnost. Potřeboval jsem teď například se svými studenty probrat otázku potratů. Ochrana života vs. svobodná volba. Neumím na to jít jinak, než promýšlet až k základům: jaká je hodnota života, začínajícího a dospělého,jaká je hodnota a případně meze svobodné volby atd. A věřte, že i středoškoláky takové přemýšlení zajímá. Není to pro ně suchopárnost, naopak, je to pro ně existenciální zájem. A vy zároveň slyšíte, jak se v jejich názorech a postojích znovu ozývají, samozřejmě aniž by si to oni uvědomovali, základní filosofické otázky, třeba po staletí a tisíciletí řešené otázky…
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 26. 02. 2020 14:32
Předmět: Re: (ne) diskuse

Občas mám s Vámi dojem, že já o voze a Vy o koze. Nejsem tak tupý, abych o životě neuvažoval. Ale pokud si mám vybrat mezi studiem Bartha a doplňováním zboží v Albertu, abych nakrmil děti, vyberu si druhou variantu. Pokud mám vážit, jestli přednášet středoškolákům a vzbuzovat v nich úctu k životu nebo studovat jinou teologickou literaturu, jistě si vyberu to první. To není o tom, že filozofie a teologie jako takové jsou nepoužitelné do praxe, to je o tom, jestli si člověk dokáže uvědomit, že i nevyvratitelné teze a morální hodnoty musí být někdy z lásky a porozumění opuštěny. Držet se pravidel jako klíště a uplatňovat je v každé situaci bez ohledu na situaci samou, je suchopárnost, kterou trpí mnoho křesťanů.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 26. 02. 2020 14:54
Předmět: Re: (ne) diskuse

Vyberu si druhé z vašich dilemat: zda přednášet středoškolákům nebo studovat jinou teologickou literaturu.
Moc teologických knížek už nečtu, ale (praktickou) teologii se snažím důkladně promýšlet právě proto, abych mohl mluvit se středoškoláky. To přece není jedno nebo druhé. Jestliže chci odpovědně moderovat jejich přemýšlení a případně je doprovázet v jejich dospívání, potřebuji sám o kontextech této otázky dost vědět.
Zase např: jedna jutuberka v dost dobrém videu zmiňuje námitku, že o zpřísnění zákazu potratů v Alabamě rozhodovali sami zákonodárci muži. Ptá se řečnicky: Copak může chlap pochopit, jak se cítí žena, která otěhotněla? Ta námitka zní rozumně. Je správná? - Promiňte, tu otázku tu nechci řešit. Jen jsem chtěl na malém příkladu ukázat, proč považuji za potřebné promýšlet věci do hloubky.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 26. 02. 2020 16:34
Předmět: Re: (ne) diskuse

Já Vám v tomto rozhodně neodporuji. Člověk musí rozumět tomu, co přednáší. A to co přednášíte, vnímám pozitivně. Nicméně, v církvi je mnoho křesťanů, kteří uvízli v pravidlech, teologických schématech, jejichž prostřednictvím hodnotí svět, lidi kolem sebe, aniž by cokoliv byli ochotni z praktického života a prožívání druhých pochopit. Uvedu jeden příklad. Vzpomínám si na jednu křesťanskou rodinu, v církvi velmi ceněnou. Dokud bratři a sestry vedli život totožný s jejich křesťanskými představami, a nijak se svými představami nevymykala tato rodina, o níž mluvím, bylo vše v pořádku. Byly podporující, milí, bratrům a sestrám projevovali sounáležitost. Ve chvíli, kdy nastal problém, byli moralizující a umravňující. Byli přesvědčeni, pokud člověk Bohu důvěřuje a věří v Jeho spásu, není možné, aby nebyl z jakékoliv nemoci uzdraven. Pokud uzdraven není, je to jen a jen projev jeho nevíry. Roky plynuly, jejich dcera dospěla, vdala se a narodilo se jim dítě, dítě velmi vážně postižené s prognózou terminální. Věřili, modlili se, roky plynuly. Dítě zemřelo. Během těch let to jejich vírou velmi otřásalo, jejich umravňování se radikálně zmírnilo. Kolik je ale v církvi křesťanů, kteří si svá přesvědčení takto v praxi neozkouší (a takovouto zkoušku jim ani nepřeji) a nepochopí jejich tvrdost a fanatickou hrubost. Je to většina a ta bohužel činí obraz církve.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 26. 02. 2020 16:58
Předmět: Re: (ne) diskuse

Složitý příklad jste uvedl. Jestli mu dobře rozumím, mluvíte o dvou fázích života jedné zbožné rodiny. Bylo období, kdy věřili a říkali kolem sebe, že Bůh uzdraví každou nemoc upřímně věřícího člověka. (Slova moralizující a umravňující, tvrdost a fanatičnost bych v tuto chvíli nechal stranou, ať se můžeme pokusit případ dobře posoudit. Ostatně takovou, nevím jestli stejnou rodinu znám taky.) - Pak se jejich víra v životní krizi otřásla a nastala druhá fáze.
Tu druhou fázi asi chápeme snadno. Ale co ta první, vámi nazvána "fanatická"? Zeptám se nejprve, a znovu použiju své oblíbené sousloví: dovedeme si představit, že ta jejich "fanatická" víra měla zkušenostní základ? Že to nebylo jen prázdné schéma?
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 26. 02. 2020 18:15
Předmět: Re: (ne) diskuse

Mluvím o netoleranci. Samozřejmě mi můžete říci, že jsem stejně netolerantní, když netoleruji jejich netoleranci. Ano, netolerantní jednání rád nemám, nikomu nikdy nic dobrého nepřineslo.
A když mluvíte o schématu a jestli to chápu, tak omluvitelném díky zkušenostem, tak to mohu říci, že i kriminálníci fungují na zažitých schématech vycházejících z jejich osobních zkušeností, tak proč je společnost neomluví a zavírá je do kriminálů?
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 26. 02. 2020 18:54
Předmět: Re: (ne) diskuse

Netolerance je slovo, kterým jejich jednání vykládáte vy. Možná jejich jednání a mluvení na vás tak i působilo. Byli jako "silní ve víře", a na "slabší ve víře" to působilo možná jako povyšování či sudičství. Tak se aspoň domýšlím. Tak to běžně bývá. Co by asi řekli oni? Že jsou netolerantní k hříchu, ale hříšníka odsuzovat nechtějí. Že o silné víře nemluví proto, že by se povyšovali, ale že k ní chtějí druhé povzbudit. Že své zkušenosti nikomu nevnucují, že o nich svědčí… Kde se tady děje chyba v komunikaci takového postoje?
Když jsem se vás ptal, zda si dovedeme představit, že měla jejich silná víra zkušenostní základ, vůbec jsem nesměřoval k myšlence, že by zkušenosti ospravedlňovaly schémata. To si ani nemyslím.
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 26. 02. 2020 19:36
Předmět: Re: (ne) diskuse

Ano, oni byli přesvědčeni, jak jsou silní ve víře a druzí jsou ve víře slabší. Není to povyšování? Nová zkušenost je trochu srazila z toho piedestálu dokonalosti.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 26. 02. 2020 19:45
Předmět: Re: (ne) diskuse

Ne, to není nutně povyšování. To fakt může být popis skutečnosti. Někdo se spoléhá na Boha více než někdo jiný. U apoštola Pavla je to časté téma - jak se má ten, kdo si o sobě myslí, že je silný ve víře, chovat k těm, kdo jsou ve víře slabší. A je tam i obecné varování: "kdo si myslí, že stojí, ať si dá pozor, aby nepadl."
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 26. 02. 2020 22:20
Předmět: Re: (ne) diskuse

Ať tomu říkáte jakkoliv, je to nesnesitelné. V Bibli je psáno, že podle ovoce poznáme. A toto ovoce dobré není.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 27. 02. 2020 07:02
Předmět: Re: (ne) diskuse

Napadá mě podobný případ, ale který pro mne je příjemný. Posuďte, jestli podobný je. - Mám známou, výbornou matku, která vychovala tři skvělé děti, ale ty když byly malé, procházely těžkými nemocemi, několikrát byly na umření. A ona to vše snášela se slovy, že je to "Boží dopuštění" a že "Bůh ví, co dělá". Měla takovou silnou víru, že Bohu odevzdávala vše. A podobně si to myslí o všem, co se děje. Myslím, že musí na některé lidi působit povýšenecky, když na všecky starosti druhých říká, že to Bůh dopouští a že to tak může být. Že tím mnohé naštve, působí jako necitlivá. Je tedy její víra správná nebo není? Jsou její výpovědi vůči druhým správné nebo nejsou?
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 27. 02. 2020 17:00
Předmět: Re: (ne) diskuse

Já v tom povýšení nevidím, vidím v tom pokoru.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 28. 02. 2020 09:26
Předmět: Re: (ne) diskuse

Ale ta rodina, která mi přišla velmi podobná s vaší příkladovou (možná opravdu mluvíme dokonce o stejné) mi taky nepřišla povýšenecká. Vím, že tak působili na mnoho lidí. Ale mnoho dalších, kteří potřebují o víře mluvení přísné, ve víře posilovali. A navíc, s pantátou se dalo o víře hádat, a to mám rád, a nikdy se neurážel. - Pak přišla ta smutná událost ve třetí generaci. A někteří zbožní to použili proti pantátovi, že je to Boží soud na ním, že to svědčí, že ve své víře ukrývá něco falešného. Víte, až toto mi přišlo hnusné.
Od: Kazatel ČCE Aleš Wrana <>
Kdy: 26. 02. 2020 09:49
Předmět: Re: (ne) diskuse

Láska, jistě, Bůh jako láska. Ale v teologii a církevní praxi to může znamenat podobnou škálu pojetí jako třeba i v současné teorii výchovy. Rodiče mají své děti rádi. A jak se to má projevovat? Jen tím, že budou stále usměvaví a vše svým dětem dovolovat? Nebo k tomu může nějak patřit i to, že budou např. velmi přísní, že budou děti fyzicky trestat?
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 24. 02. 2020 17:40
Předmět: Re: (ne) diskuse

Ladislav Cajthaml napsal(a):
 Pan Wrana musí být na svém fleku spirituála v Olomouci buď s nervy notně v  koncích anebo tam samou nudou ztratil základní kontakt s realitou. Pokud by  toto údolí sprostoty a hnusu mělo být "aktivním projevem církve",  stála by taková církev leda za polití benzínem, zapálení a zrušení. Ve  skutečnosti se jedná jen o výtok smutné a opuštěné sprostoty těch, kteří  stojí zcela mimo církev a církev nenávidí. Nájezd trollů a zoufalců, se  kterými se tu spirituál Wrana akorát léta nevkusně vybavuje a vstřícně jim  pomáhá to tady ničit. Mazat bez slitování.
Toto je projev slušného a mravně uvažujícího křesťana??? Tak to asi nechci být zbožným křesťanem. E e.
Od: Anonym: Ladislav Cajthaml---.static.bluetone.cz )
Kdy: 02. 05. 2023 12:23
Předmět: Re: (ne) diskuse

"Tak to asi nechci být zbožným křesťanem. E e." To snad ve vašem případě nechce ani minimální námahu ani žádný úkrok stranou. Myšlenka, že byste mohl být zbožným křesťanem, tu snad nikoho ani nenapadla.
Od: Anonym: homo erektus--- )
Kdy: 24. 02. 2020 13:08
Předmět: Re: Chození do kostela.

Jsem evangelík a zamiloval jsem se do synodního seniora. Chtěl by mne?
Od: Anonym: Homo sapiens--- )
Kdy: 24. 02. 2020 17:33
Předmět: Re: Chození do kostela.

Ladislav Cajthaml napsal(a):
 Soucítím s tebou. Tohle ale rozhodně není řešitelné trapnostmi a  obscénnostmi v internetových diskuzích. Nebo jsi už potkal někdy někoho, kdo  se protrollil a prosprosťačil ke štěstí? Těžko.
Budu první, z obscénosti do šťastné nirvány. Cha cha, chi chi, cho cho.
Od: Anonym: Jiří Poloch <> ( ---.nat.epc.tmcz.cz )
Kdy: 14. 08. 2022 18:21
Předmět: Re: Chození do kostela.

Na záchod se chodit musí, je to ale někdy fuška. Pokud si nenakoupím, budu mít hlad. Pokud má žebrák línou hubu, nedostane svou dávku kořalky a hrozí mu delirium tremens. Nedostane-li svoji cigaretu, umře na nedostatek oxidu uhelnatého. A zase žádná zábava. Do kostela chodím většinou poslouchat hezká kázání, především jdu sníst Pána Ježíše, kterého mi každý vysvěcený absolvent bohosloví vyčaruje. Jsou ale dny, kdy se nechce ani za nic! Tyhle problémy Ježíš zkrátka neměl, o to víc pak trpěl na Golgotě. Může-li Bůh, tak jako lidstvo, poznávat dobré i zlé, pak nezbývá, než aby na kříži dokázal, že je opravdu Spravedlivý a Všemohoucí, nepotřebuje, aby za Něho někdo trpěl. Tak tedy bojujte dobrý džihád, protože na největší lumpy čeká oheň neuhasitelný.