Diskuze k článku: Přehlížené stáří

Nenaříkáme nad stárnutím církve zbytečně? Není jen problém v tom, že se příliš orientujeme na mladé a podbízíme se jim? Tolik stručně k obsahu článku, který vyšel v září t.r. v Evangelickém týdeníku. Vzbudil reakce, které z technických důvodů nemohou všechny vyjít tiskem. Právě zde prostor pro diskusi bude.

Téma: Přehlížená slušnost

Od: Anonym: Jan Dospiva <> ( ---.74.broadband4.iol.cz )
Kdy: 22. 11. 2006 20:21
Předmět: Přehlížená slušnost

Navigace: link | přehled | fórum
Vážení diskutující, s článkem Přehlížené stáří v mnohém nesouhlasím, nemyslím si, že funkce faráře pro mládež je nepatřičná, že se ČCE věnuje mládeži příliš atd.. Přesto ten článek byl napsán slušným tónem a tam, kde obsahoval názory vyvolávající kontroverze, byl právě proto zajímavý a podnětný. Osobně mám pocit, že na něm něco je. Zkusme o něm přemýšlet a trochu zpytovat svědomí. Podrážděnými, agresivními a nedospělými reakcemi mu dáváme nechtěně za pravdu. Polemizujme, ale kultivovaně a s úctou k druhému, i když by nás nějakým názorem vytáčel.
Mimochodem - i když Svíták je skvělé dílo a obsahuje plno skvostů, v mnohém už opravdu zastaral a divím se, že na to mládež nepoukazuje. Nemyslím ale, že cestou je jen návrat ke klasické varhanní hudbě a že vše ze současné kultury slouží jen zábavě. Osobně bych uvítal mnohem víc současně znějící hudby, ve které je spousta forem vhodných i k hlubokým duchovním záležitostem. Nejde o to vytvářet bezpečné křesťanské kopie světa (i když tenhle postřeh se mi velmi líbí), ale o to, aby komunikační sloh církve (pozor, ne obsah!) vycházel ze současného života.
Honza Dospiva
Od: Anonym: Milan Balahura <> ( 85.132.158.--- )
Kdy: 22. 11. 2006 21:51
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Hezky den vsem preji! Dnes jsem ten clanek konecne precetl,kdyz sem se dozvedel,ze se o to tam divoce diskutuje:( Ale reknu vam,ze po precteni se mi ten clanek nezdal jako nepravdivy a mohu se zaradit k pracovnikum s mladezi!Jsem taky mladeznik farare Tomase Pavelyka reknu vam,ze byl bych velice rad,kdyby vsichni farari konalim tolik prace s mladezi jak to dela on!Ale vsak s vyrazem "pet babicek" mohu souhlasit,i kdyz ja se priznavam,ze ho taky uzivam!A stale nemohu pochopit treba vyrazy Petra Tomaska,slysim jeho jmeno poprve,ale jestli je to krestan tak at si radeji zapne cenzuru pred tim jak pise sve prispevky!A mel byste se za takova slova stydet a ne se tim chlubit!A taky tu jeste nekteri psali takovy slova!Nejakej mladeznik mezi nima byl?myslim? A nerikejte,ze neni pravda,ze biblicka hodina je ve vetsine sboru v nase cirkvi povazovana za akci pro starsi generaci!!!Uz sem byl na hodne sborech a taky sem mluvil s hodne mladymi lidmi a ty tuto predstavu nevyvratili!Tak nevim,proc to schovavate?To je treba priznat a ne vyvracet.A potom se taky nad timto zamyslet!A mozna pokusit se to zmenit!A hlavne pro priste vas vsechny moc prosim…az budete psat..trikrat popremejslejte jake vyrazy mate uzivat!S Panem Bohem Milan
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 23. 04. 2010 21:10
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Promiňte, že přicházím s něčím trochu mimo mísu, ale nedá mi to:
Nic hnusnějšího jsem už dlouho neviděl.
K tomuhle by se církev měla veřejně vyjádřit.
Od: Anonym: Lukáš Pešout <> ( ---.unet.cz )
Kdy: 25. 04. 2010 19:04
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Je otázkou, proč reagovat právě na tento klip, proč nereagovat na klipy pravicových extrémistů, náboženských fanatiků a jiných skupin, které mnohem přímočařeji útočí na lidskou svobodu, rovnoprávnost a mezilidskou toleranci.
Osobně si myslím, že forma je zvolena nešťastně, ale soudím, že záměrně, že provokovat měla a má. A obsah? Vždyť obsah je celkem pravdivý. Promiňte, ale na vesnici žiji a pozoruji neutěšený stav tamní společnosti (teď myslím opravdu vesnici a nikoli satelit většího města). Občas mě jímá děs a hrůza, kolik postkomunistického rovnostářství, závisti, lakoty, kolik nezájmu o duchovní hodnoty a kulturu, kolik toho nejubožejšího lidství kolem sebe na vesnici potkávám. Pravda, mladí si v tomto nezadají se starými. Ale to selektivní vidění minulosti, to vzdychání a vzpomínání na "dobrou" dobu komunismu, ta neschopnost přiznání vlastní viny, za vyhánění sousedů v rámci kolektivizace, ty růžové brýle pamětníků, křesťany nevyjímaje, ty jsou mým denním chlebem. Často mívám otázku, jak vlastně mohou starší bratři a sestry v Kristu vyznávat viny při bohoslužbách, když ty nejtěžší hříchy totalitní minulosti nechtějí ani pojmenovat. A jací pak mohou být mladí, když od svých babiček a dědů, otců a matek, nikdy neslyšeli něco jako povzdech, lítost, vyznání?? Kdo jim má být vzorem??
Celý problém totiž není problém generační, ale bytostně lidský. A když už chceme mluvit o zlé a netolerantní generaci, proč by jí měla být pouze ta mladá? Stáří přece samo sebe nerehabilituje. „Staří“ nejsou dobří jenom pro své stáří. Nemůžeme kladně ohodnotit "starší" generaci pouze na základě soucitu, stejně jako ji nemůžeme odsoudit pro jiné zájmové sféry nebo např. módu.
Na chvíli generalizujme. Kdo vlastně byli dnešní "staří"? Petice za popravu Milady Horákové podepisovali v 50tých letech také mladí lidé. Pole kapitalistickým kulakům zabírali také mladí lidé. V JZD a dalších socialistických podnicích nadšeně kradli a pronásledovaných se nezastali také mladí lidé. Nebyli to snad ti dnešní "staří"? Není to ta samá generace? Co se na nich změnilo, krom toho že zestárli? Změnili své myšlení?? Celých čtyřicet let miliony mladých lidí volily lepší cestu, tedy lepší pro sebe, a kašlaly na bližního svého, na spravedlnost a právo. Ti samí lidé pak zestárli a… nijak se nezměnili, když upřednostňují oněch slavných 30 stříbrných u lékaře (je to spíše symbol, ale dosti výmluvný); opět myslí především na sebe. Proč se tedy nakonec pohoršovat nad klipem dnešních "mladých"? Nedělají nakonec to samé co jejich starší vzory? Také myslí především na sebe a svou budoucnost. Také se chovají sobecky. A také jednou zestárnou…
Díky Bohu za těch pár, za těch několik dobrých, poctivých lidí, kteří umí kriticky nahlédnout svou minulost či se umí nesobecky podívat do své budoucnosti. Díky Bohu za těch několik… „mladých i starých“.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 25. 04. 2010 19:48
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Nezlobte se, ale fascinuje mě, že v prvé řadě nevidíte tu otevřenou antihumánnost a sprostotu poselství toho klipu, nad kterou kroutí hlavou i mnoho pravicově smýšlejících lidí.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 25. 04. 2010 20:29
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

A ještě něco - tohle nestvořili žádní extremisté nebo fanatici z okraje společnosti, ale známí herci patřící do pražské VIP komunity.
Od: Anonym: Lukáš Pešout <> ( ---.unet.cz )
Kdy: 25. 04. 2010 20:49
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

No snad máte pravdu v tom, že zvolená forma bude spíše kontraproduktivní k předsevzatému úkolu-tedy změnit levicové preference starší generace. Pakliže bylo ovšem toto skutečným úkolem klipu. Ale pokud měl poukázat na to, nad čím zase já už léta krotím hlavou, tedy na vzpomínání na "socialistický ráj" a vytěsňování perzekucí a jiných hrůz levicové vlády na okraj vědomí, tedy pokud měl ten klip ukázat na absenci pokání starší generace, pak se povedl. Byť je jako slon v porcelánu.
V Německu proběhla po 2.světové válce denacifikace, bylo a je neslušné vzpomínat s nostalgií na režim, který posílal do koncentráků ženy a děti. Šla ruku v ruce s vyznáním vlastních vin německého národa. Kdy u nás proběhne "dekomunizace"? Kdy proběhne vyznání vin oné "staré" generace, protože o tu tady jde především; málo platné - Mádl a spol. mohou slyšet o nespravedlivém režimu minulosti, neosobní hydře, na které nikdo nenese vinu, a zároveň kroutit hlavou nad tím, proč se tedy do podobného marastu ti jejich "babičky a dědové" znovu hrnou. A docela trefně poukázali na to, že důvod je stále stejný. Mlčení a souhlas se zřejmě tehdy i dnes dají u těch samých lidí koupit.
Já si cením toho momentu, který trefně pojmenovává selekci paměti, dezorientaci starší generace a její náchylnost naletět slibům, nebo strašákům. Přitom kdyby šli mnozí otcové, matky, "babičky a dědové" do sebe, přestali by naříkat nad sociální nespravedlností a přestali by vidět za každým rohem miliardovou zlodějinu. Možná by se zamysleli, na jaké bídě a zlodějině se dříve sami podíleli. Tohoto "generačního" apelu si cením, byť forma zřejmě způsobí, že pocit vlastní nevinnosti se spíše zradikalizuje.
P.S. Ta honba, která se na autory klipu rozpoutala, je důvodem mých příspěvků. Znovu se ptám, proč podobně nereagujeme na mnohem větší svinstva na netu či v éteru.
Od: Anonym: Milena Mikulaštíková <> ( ---.5.broadband13.iol.cz )
Kdy: 25. 04. 2010 23:02
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Nemohu nereagovat při vzpomínce na rodiče a prarodiče. Pradědeček nesl po převratu v r. 1948 kůži na trh prací pro sbor a seniorát. Rodině režim vzal veškerý majetek do svého užívání, a aby se čtyřmi dětmi všichni neumřeli hlady, dostali milostivou možnost využívat jeden hektar svého majetku jako záhumenek. Měnová reforma v r. 1953, o které jsou informace též na: http://finance.idnes.cz/fi_blind.asp?r=fi_osobni&;c=A030526_120107_fi_osobni_zal moji maminku i rodinu, do které se v roce 1950 přivdala, připravila o celoživotní úspory; maminka stihla pořídit jen dětský kočárek. V těchto poměrech jsem vyrůstala; rodiče (již nežijící) si zachovali kritičnost, přitom trpělivě nesli svůj úděl a snažili se hlavně, aby děti, které milovali, měly zájem o vzdělání. Osobně (jsem ročník 1951) se zatím necítím stará. Klip považuji za hnusný, ale na Evangnetu se snad rozbíhá diskuse o vážném tématu.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 26. 04. 2010 00:03
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Tohle JE vážné téma.
Anebo považujeme za vážné téma jen to, co se týká vnitrocírkevního života? Pak to jen dokládá naši uzavřenost.
Od: Kazatel ČCE Lukáš Pešout <>
Kdy: 26. 04. 2010 11:42
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Vážená paní Mileno, moc se omlouvám Vám i dalším, které jsem svým názorem hodil do jednoho generačního pytle s vlastními pronásledovateli. Už když jsem příspěvek psal, bylo mi jasné, že tohle je právě ta věc, která není dobrá na klipu, ani na mé reakci… ona paušalizace či generalizace. Mluvit o většině je vždy ošidné.
Jenže tady je zároveň ten problém… CO byl ten režim, který ublížil např. Vaší rodině? Nebyli to nakonec lidé? Nebyla to celá generace lidí, ať už lidí aktivně zlých, nebo jen neskutečně netečných? A jsou si toho vědomi? A připomene-li jim to někdo, není hned šmahem odsouzen k tzv. antihumánnosti? Pokusím se o parafrázi (která rozhodně nesměřuje na Vás a je spíš zkušeností získaná): "Co ty nám tady budeš říkat, mladej! Ty nevíš, jaká byla doba." "A kdo to tedy vlastně smí říkat? A smí vlastně někdo poukázat na Vaše chyby, babičko a dědečku??"
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 25. 04. 2010 23:48
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Pro mě je příznačné, že vláda komunistů do roku 1989 je pro Vás totéž, co "levicová vláda", klasické schéma a klišé vypjatého antikomunismu, který tak opouští demokratické pozice, když z demokracie vylučuje jakoukoli levici (i tu demokratickou). Můžeme diskutovat, jestli takovou demokratickou levicí je ČSSD s Paroubkem v čele, ale o to mi nejde.
Absence elementární úcty ke stáří (jehož symbolem je přece zubní protéza) a jeho paušalizace, jako že senioři jsou levicoví vidláci se selektivní pamětí a malým mozkem, prezentovaná známými a populárními osobnostmi, to je něco, co mě děsí. A proč na to reagovat? Právě proto, že tyhle primitivní nálady ze suterénu společnosti pronikly do mainstreamu a jsou už brány jako něco normálního a když jsou použity proti levici, tak nám to nevadí.
Sprostota zůstane sprostotou, i kdyby byla namířena proti Hitlerovi. Copak nemáme milovat i své nepřátele? Máme právo zesměšňovat jejich lidskou důstojnost?
Nemusíme reagovat na každou odpornost na internetu. Ale pokud se takto do očí bijící ohavnost chce stát normou, křesťan by měl protestovat.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 26. 04. 2010 00:04
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Jen pro přehlednost - tohle byla odpověď Lukáši Pešoutovi.
Od: Uživatel Evangnetu Petr Tomášek <>
Kdy: 26. 04. 2010 10:37
Předmět: Základní hermeneutické dovednosti (Re: Přehlížená slušnost)

Uživatel Evangnetu Jan Dospiva napsal(a):
   Absence elementární úcty ke stáří (jehož symbolem je přece zubní protéza)
Pane, vy jste (řečeno s Werichem) blb. Jak souvisí zubní protéza s úctou, či neúctou?
a jeho paušalizace, jako že senioři jsou levicoví vidláci se selektivní pamětí  a malým mozkem,
Ale to je ptákovina. Podívejte se na ten klip ještě jednou!
V určitou chvíli se tam ozve, že senioři mají „selektivní paměť“ a v zápětí na to se objeví známý „rentgenový“ snímek mozku Homera Simpsona. Je zcela evidentní, že pokud by si snad někdo mohl myslet, že výrok o „selektivní paměti“ myslí autoři 100% vážně, pak obrázek Homerova mozku (který je už sám o sobě nadsázkou) naopak výpověď o „selektivní paměti“ zlehčuje a relativizuje; říká, že se jedná o nadsázku.
Rozumím tomu prostě tak, že autoři oněmi obrázky, které jdou ad absurdum, svým způsobem přiznávají: „ano, tady jsme v rámci srozumitelnosti věci kapku zjednodušili, neberte nás doslova.“
Copak nemáme milovat i své nepřátele? Máme právo zesměšňovat jejich lidskou důstojnost?
Mícháte věci, které spolu naprosto nesouvisí. Můžu přece někoho mít rád a přesto s ním otevřeně, bez předsudků, jako „rovný s rovným“, ba i tvrdě diskutovat, či vést spor. (Naopak lze mluvit vznešenými a krásnými slovy jako nějaký cicero a přitom být ve svém důsledku sprostý a zlý.)
Osobně v klipu žádné zesměšňování „lidské důstojnosti“ nevidím.
 Nemusíme reagovat na každou odpornost na internetu. Ale pokud se takto do  očí bijící ohavnost chce stát normou, křesťan by měl protestovat.
Váš problém je, že všechno berete „doslovně“. Že vůbec neberete v úvahu, že v rámci řeči existuje něco jako „žánr“, „provokace“, „nadsázka“…
Bohužel, přesně to koresponduje s tím, jak jste se projevil v jiných diskuzích ve vztahu k Bibli a ke „křesťanskému učení“. To jen podporuje můj názor, že bazírování na „doslovném“ čtení Bible je zlo, které nezůstává jen na „biblickém písečku“, ale přenáší se dál. A ovlivňuje způsob, jakým je člověk schopen vnímat a interpretovat lidi okolo sebe a jakým způsobem je schopen je vůbec schopen normálně komunikovat.
Jsem přesvědčen, že jsme jako křesťané povinni se snažit rozumnět tomuto světu a jeho řeči. A měli bychom k tomu mít všechny předpoklady, protože i Bible „mluví lidskou řečí“ (jak správně rozpoznali již starověcí rabíni). Takže by jeden čekal, že se jako křesťané právě na biblickém textu naučíme, co je podstatné a co nikoliv, co je podstatou věci a co jen na povrchu.
Bohužel vidím pravý opak - zvlášť tady v dizkusi - kdy se kdekdo uráží kvůli kokotinám, ale už daleko méně vidím snahu pochopit, co tím ten druhý chtěl říci…
Od: Uživatel Evangnetu Pavel Duchan <>
Kdy: 26. 04. 2010 10:45
Předmět: Re: Základní hermeneutické dovednosti (Re: Přehlížená slušnost)

Fascinující. Jak správně hermeneuticky mám chápat Váš výraz *o*o*i*a? Jako nadsázku? Pokus o vtip? Nebo prostě jako důkaz, že určitý způsob vyjadřování je Vám blízký a tak Vám nedělá problém přijmout klip od p. Mádla a pí. Issové?
Od: Uživatel Evangnetu Petr Tomášek <>
Kdy: 26. 04. 2010 12:02
Předmět: Re: Základní hermeneutické dovednosti (Re: Přehlížená slušnost)

Uživatel Evangnetu Pavel Duchan napsal(a):
 Fascinující. Jak správně hermeneuticky mám chápat Váš výraz *o*o*i*a? Jako  nadsázku? Pokus o vtip?
Fascinující je, že reagujete zrovna na takovouto kokotinu („naprosto nedůležitou věc“, pokud byste pořád nechtěl rozumnět česky) a nikoliv na jádro věci. Což mne jen utvrzuje v tom, že jsem tohoto slova užil více, než správně.
Nebo prostě jako důkaz, že určitý způsob vyjadřování je Vám blízký a tak Vám nedělá problém přijmout klip od p. Mádla a pí. Issové?
Jsem přesvědčen, že tzv. „sprostá“ slova neoddělitelně patří k jazyku a spolutvoří jeho bohatsví a proto mi sama o sobě pochopitelně nevadí. A naopak jsem si jistý, že to, zda-li je nějaký výrok sprostý, či nikoliv, závisí jen a jen na důsledcích, které z něj vyplývají.
Od: Uživatel Evangnetu Pavel Duchan <>
Kdy: 26. 04. 2010 13:25
Předmět: Re: Základní hermeneutické dovednosti (Re: Přehlížená slušnost)

Víte, využité výrazové prostředky jsou od obsahu sdělení nedělitelné, alespoň pro mě. Pokud používáte vulgární jazyk, budou pro mě i vaše názory vulgární, byť byste vyučoval nejčístčí evangelium. Mt 12:34 - "Pokolení ještěrčí, kterakž byste mohli dobré věci mluviti, jsouce zlí? Nebo z hojnosti srdce ústa mluví." Tolik k užitému jazyku..
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 26. 04. 2010 19:47
Předmět: Re: Základní hermeneutické dovednosti (Re: Přehlížená slušnost)

Myslíte svůj názor taktéž doslovně nebo ho mám brát jako ironii? K čemu je jazyk? K čemu jsou slova? Když k tomu, abychom jimi mysleli něco jiného, než co říkáme, je vůbec možné se dorozumět?
Od: Kazatel ČCE Lukáš Pešout <>
Kdy: 26. 04. 2010 13:05
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Vážený pane Dostpíva, mám pocit, že někteří lidé volají křesťany do zbraně, jen když se jim to tzv. hodí. Napsal jste:
Nemusíme reagovat na každou odpornost na internetu. Ale pokud se takto do očí bijící ohavnost chce stát normou, křesťan by měl protestovat.
Pokus o další možný pohled: Neměl by to nakonec být křesťan, kdo pravdivě pojmenuje bezpráví a útlak, kdo se nebojí říkat pravdu, byť vlastní rodině? Stejně by měl ovšem pravdu umět i přijímat a měl by asi umět zvolit správnou formu.
Stran našich politických preferencí: Vy, hádám, jste "levičák", já "pravičák". Napsal jste:
Pro mě je příznačné, že vláda komunistů do roku 1989 je pro Vás totéž, co "levicová vláda", klasické schéma a klišé vypjatého antikomunismu, který tak opouští demokratické pozice, když z demokracie vylučuje jakoukoli levici (i tu demokratickou). Můžeme diskutovat, jestli takovou demokratickou levicí je ČSSD s Paroubkem v čele, ale o to mi nejde.
Máte pravdu, ani v mém příspěvku k naší diskuzi nad klipem přece o politiku nejde. Mě nejde o Paroubka (byť ho z duše nesnáším) Grebeníčky, Vondrušky a další (byť ty bych nejradši zavřel), mně jde o jejich voliče! O ty, koho kdysi volili a koho volí dnes, co je k tomu vede, jestli cítí nějaké otázky nad minulostí, jestli začínají u sebe, jestli mohou rozhodovat o budoucnosti, když se doposud důstojně vypořádali s minulostí.
Dále píšete:
Sprostota zůstane sprostotou, i kdyby byla namířena proti Hitlerovi. Copak nemáme milovat i své nepřátele? Máme právo zesměšňovat jejich lidskou důstojnost?
Mě klip celkem sedí nikoli proto, že je zaměřen proti levici, mě sedí proto, že otevírá otázky uzavřené pod falešný poklop jménem "úcta ke stáří". Neměla by úcta vycházet z něčeho jiného než z příkazu a soucitu? Měl by např. mít hypotetický Hitlerův syn úctu ke svému otci, jenom aby naplnil z kontextu vytržená slova Desatera?? A myslel jste vůbec svá předchozí slova o lásce takto skutečně vážně?? Čiší z nich obrovská naivita a účelové použití. Nakonec snad jen: Ježíš nejen miloval své učedníky, ale také říkal ďáblovi jasné NE.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 26. 04. 2010 19:35
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Asi byl Ježíš naivní, když kázal nenávidět hřích, ale milovat hříšníka… Z toho klipu však rozhodně láska k seniorům neprýští, naopak z něj čiší despekt, výsměch, pohrdání, nenávist, agrese, což je všechno, jenom ne plody Ducha svatého.
A o to mi jde, nejsem proti věcnému a morálnímu sporu o zadlužování, o levici a pravici, o sobectví starých či mladých, o vztahu k minulosti a budoucnosti. Jsem proti hulvátství, které si činí nárok být považováno za normální či akceptovatelné.
Svá slova o lásce jsem myslel naprosto vážně. I špatný člověk je člověk a jeho elementární lidská důstojnost je nedotknutelná. Je mi smutno, že to musím zdůrazňovat na křesťanském webu.
Od: Uživatel Evangnetu Tomas Cvrcek <>
Kdy: 25. 04. 2010 23:30
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Mne ten klip taky prijde strasnej (a bylo pro me utrpenim se na nej dodivat). Je v nem spousta pausalizace, povysenosti a rychlych soudu. A je na miste to takhle nazvat. Ale kdyz uz rekneme A, rekneme i to B, totiz ze ten klip je vlastne takova gerontologicka analogie casto slychaneho klise, ze "dnesni mladez je hrozna". Tolik hnoje, jako se denne nakyda na mlady, to se hned tak nevidi.
Bylo by pekny, kdyby si postarsi divaci tohodle klipu vsimli nejen toho, jak krivdi jim, ale taky toho, ze tentyz pristup denne uplatnuji vuci Madlove generaci, chytli se za nos a napriste si sami dali na tohle mezigeneracni nadavani pozor.
Neco mi ale rika, ze mnohem pravdepodobneji se reakce mnohych ponese v tom duchu, ze klip jasne ukazuje, jak je dnesni mlada generace "nedovzdelana, zfetovana, drza, lina, arogantni, moralne upadla a tak vseobecne proste ve vsem mnohem horsi, nez jsme byli za mlada my." Skoda.
Pro uplnost: mne tahne na triatricet.
Tomas C.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 25. 04. 2010 23:59
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

To beru, ale tahle "zlatá mládež" to nemá ze své hlavy, ale je to jen do důsledku domyšlený produkt propagandy, která říká to samé v rukavičkách, zatímco mladí jsou holt přímočaří a upřímní.
Špatná není ta mládež, ale ten, kdo jim takové nálady našeptává a pracuje s nimi. To nemá s etikou a politickou kulturou nic společného. Samozřejmě - i levice u nás pracuje s nízkými stádními pudy a i to si zaslouží odsudek. Ale s něčím takového kalibru ještě nevylezla.
Jinak mně je pětatřicet.
Od: Uživatel Evangnetu Tomas Cvrcek <>
Kdy: 26. 04. 2010 00:13
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Mne se teda spis z toho provedeni zda, ze to naopak maj ze svy hlavy (zvlast toho Kunderu). "Do dusledku domysleny" mi na tom neprijde celkem nic.
Uprimne receno, nostalgickych bolseviku je samozrejme mezi starsimi percentualne vic, uz z toho prosteho biologickeho duvodu, ze napriklad dnesni prvovolici se narodili az po roce 1989 a "druhovolicum" byl v listopadu 1989 asi rok, takze dost dobre nemaj po cem bejt nostalgicky. Problem je v ty pausalizaci a ty pohrdlivosti (jako ze jsou to vsichni senilni tmari) - a v tom si teda s mnohymi kritiky mladeze nezadaj.
A jestli s necim podobnym prisla levice? No, nevim, ale kdyz jsem v roce 2006 tesne po volbach slysel ten Paroubkuv projev o agentech prisluhovacich, tak mi to prislo docela dost hlina. Tam se to presne dostalo na tu hranu, jestli ceska socialni demokracie je nebo neni demokratickou levici. Pravda, nebyl to predvolebni projev, spis povolebni, ale to je vec podruzna.
Tomas C.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 26. 04. 2010 00:32
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Samozřejmě, ale nejde mi o politiku, ale o elementární lidskou služnost. Jestli se tady dokolečka tvrdí, že rozpočtový deficit je zaviněn především mandatorními výdaji na důchodce a na příjemce sociálních dávek, kteří je zneužívají už jen tím, že je pobírají, že jsou to příživníci a "socky", pak to nemůže nést jiné ovoce.
Otázka rozpočtového deficitu je složitější a zahrnuje i příjmovou stranu. Pnutí, které tady mezi generacemi při stárnutí populace dochází, neopravňuje k používání takových nálad v předvolebním boji.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 26. 04. 2010 00:44
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Pardon - ne služnost, ale slušnost, už je pozdě a hlava vynechává :-).
Od: Uživatel Evangnetu Tomas Cvrcek <>
Kdy: 26. 04. 2010 02:51
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

"Jestli se tady dokolečka tvrdí, že rozpočtový deficit je zaviněn především mandatorními výdaji na důchodce a na příjemce sociálních dávek, kteří je zneužívají už jen tím, že je pobírají, že jsou to příživníci a "socky", pak to nemůže nést jiné ovoce."
Az na ty vyzirky a socky na konci (coz je zbytecne prikra nadavka) bych s timhle ovsem docela souhlasil. Myslim, ze ten hlavni problem skutecne JE na vydajovy strance. Zrovna asi pred trema tejdny u nas na univerzite drzel seminar James Poterba, jeden z nejvyznamnejsich americkejch hlavounu pres dane a profesor ekonomie na MIT (viz http://econ-www.mit.edu/faculty/poterba/papers), a z jeho vystoupeni jsem si odnesl, ze zkratka na ty prijmovy strane uz neni moc z ceho brat. Ten soumar i ty nejvykonnejsi ekonomiky unese naklad jen do urcityho limitu, nez pod jeho tihou zacne klesat. Mnoho zemi melo az do 70. let vysoky sazby v tech nejvyssich prijmovych kategoriich (i pres 90%), ale pak od 80. let se ty sazby zase snizily, protoze se ukazalo, ze to ma vic negativnich ucinku, nez pozitivnich. Neni divu: tezko motivovat cloveka k praci s tim, ze mu pres 90% vydelku zkonfiskuju. Zaroven se ta danova zatez postupne presouva z dani na kapitalove vynosy (zisky, uroky apod.) smerem k danim z mezd, protoze ten kapital je precejen ponekud mobilnejsi.
Duchodovy systemy ve vetsine zemi jsou deficitni uz jen z duvodu demografickeho vyvoje a mezi nejhlasitejsi oponenty jakychkoli reforem vetsinou patrej jednak stavajici duchodci, jednak lidi stojice nedaleko pred duchodem, tj. ti starsi (opet: ne vsichni, nechci pausalizovat, ale jejich zastoupeni je tu vyznamny). Proto to taky vetsinou vodskacou ti, kteri jsou v takovychto otazkach prehlasovani, tedy ty tak casto zminovane budouci generace - to je to dluhove financovani. Budouci generace totiz z principu hlasovat nemuzou (nejsou jeste na svete), tudiz se nemuzou branit, a tak se to napise na ucet jim.
Zkratka, myslim, ze zrovna pokud jde o schodek verejnych financi, tak se ta situace cim dal vic vyjasnuje a zprehlednuje a at to obracim, jak to obracim, ten koren problemu vidim na strane vydaju.
Tolik ode me.
Tomas C.
Od: Uživatel Evangnetu Petr Tomášek <>
Kdy: 26. 04. 2010 08:32
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Opravdu nevidím, co by mělo být na klipu „antihumánního“. Klip prostě z pozice mladší generace otevřeně mluví o jednom závažném generačním sporu (zda-li mají staří lidé nárok na to, aby si užívali důchod i když je možné, že tím zadluží stát natolik, že jejich děti a vnuci budou v důchodovém věku umírat hlady).
Zbytek je černý humor a nadsázka. (Ostatně právě to, kolik nadsázky v klipu je, mě přesvědčuje o tom, že tím autoři chtěli říct něco ve smyslu: „neberte to až tak vážně, nejde nám o to paušálně odsoudit staré lidi, jen upozornit na tento problém.“)
Nedivím se ale, že zrovna vy nejste schopen tak základní hermeneutické operace, jako je oddělit obsah od formy; když se dívám, jaké demagogické bláboly jste schopen vyplodit tady v diskuzi.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 26. 04. 2010 19:54
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Pokud to měl být pokus o černý humor a nadsázku, tak se to nepovedlo.
Jinak strukturalisté tvrdí, a já jim musím dát za pravdu, že obsah je dán formou a nelze tyto dvě složky zcela oddělit.
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 26. 04. 2010 20:16
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

A ještě něco - mimoděk jste formuloval podstatu problému ("zda-li mají staří lidé nárok na to, aby si užívali důchod i když je možné, že tím zadluží stát natolik, že jejich děti a vnuci budou v důchodovém věku umírat hlady").
Tedy pokud tento nárok nemají (mimochodem, zkuste si z průměrného důchodu "užívat"), aby nás náhodou nezadlužili, tak co potom s nimi? Vyhnat do práce? Nebo právě nechat umřít hlady? Hodit ze skály jako ve Spartě? Euthanasie?
Od: Kazatel ČCE Jiří Bureš <>
Kdy: 26. 04. 2010 22:01
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Petře, to se opravdu domníváš, že příčinou současné krize duchodového systému jsou "důchodci, kteří si užívají"?
Klip je odporným souhrnem mnoha klišé (primitivní anti-levičáctví, důchodce = slabomyslný post-komunista, pouze mládež má nárok na hájení svých zájmů, neboť jim patří budoucnost apod.). Snaží se mluvit v nadsázce, což se podle mne vůbec nedaří, výsledkem je křečovitý pokus o drsný humor sklouzávající k argumentaci typické pro Dělnickou stranu a podobné organizace. Šokovat se Zelenkovi podařilo s pomocí nejnižších proudů lidského vědomí. Při sledování pasáže o návštěvě jako odměně (opět s protézou) mi bylo fyzicky zle. Pěkně děkuju.
A pokud jde o originalitu, je to celé prachsprostě okopírované z klipu Sarah Silvermanové, (styl je totožný a celé pasáže jsou doslova převzaty, včetně návštěvy) jak poukázali na Deníku Referendum. Ten je sice také ubohý, ale Zelenka dle mého v odpornosti vede. http://www.youtube.com/watch?v=AgHHX9R4Qtk

(Jakto, že kolega Lukáš Pešout komolí záměrně a výsměšně v diskusi jména - taková věc přece na Evangnet nepatří. To by se v jiných fórech netolerovalo. I když Zelenka by to asi do klipu vzal.)
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 26. 04. 2010 22:32
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Děkuji za podporu, přidávám taky jeden trefný názor. Je paradox, že některé věci proti elementární morálce vnímá lépe anarchista než mnozí křesťané.
Od: Anonym: Milena Mikulaštíková <> ( ---.5.broadband13.iol.cz )
Kdy: 27. 04. 2010 16:13
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Mám zato, že kromě článku J. Pehe je to nejvýstižnější reakce na jeden exces letošní předvolební kampaně. Škodolibě přeji tvůrcům kontroverzního klipu (ať jedinci či partaji, ne námezdným účinkujícím) mezinárodní spor o autorská práva. Nesouzním jen s dvěma názory autora článku - že nejhorším místem klipu je Simpsonův mozek a že má (jak v závěru článku píše) dojem, že agresivní projevy mladé generace vůči seniorům jsou zejména reakcí na vlastní strach z konečnosti a s tím souvisejících sociálně-ekonomických omezení.
Pseudoefekty nad gaučem považuji za přihlouplé prvoplánové asociace - ale s výjimkou autentických fotografií starých lidí, a tady bych přitvrdila. Cožpak fyziognomie stáří, která též patří do řádu Božího stvoření, může být (v tomto stupidním kontextu) takto znevažována? Pochybuji, že by si někdo z "tvůrců" klipu vyžádal od těch lidí nebo jejich blízkých (doufám, že jsou) jejich souhlas.
Strach ze stáří a z vlastní konečnosti si mladí lidé podle mých zkušeností ještě moc nepřipouštějí. Oni radši teď adrenalin, ale dá se od nich uslyšet i něco jiného. To, co autor článku pojmenovává natvrdo jako hedónismus, je myslím zatímní neochota vnímat odpovědnost za svůj život, a co se týká zaopatření na stáří, v potřebný čas odložit spotřebu. Nová generace má navzdory krizi a politickým kejklům pravice-levice k tomu teď lepší podmínky, než si málokdo dříve dokázal představit či měl možnost realizovat. Jinou, myslím vážnější, otázkou je deprivace potřeb důležitějších, než jsou ty materiální. S tím se hodně mladých (věřím že i jejich rodičů) vyrovnává. A možná je to také jedna z příčin vytěsňování povědomí o principu mezigenerační solidarity, na které je založen (jakkoliv k jednotlivcům nespravedlivý) stávající důchodový systém.
Od: Uživatel Evangnetu Tomas Cvrcek <>
Kdy: 27. 04. 2010 17:00
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

 A možná je to také jedna z příčin vytěsňování povědomí o principu  mezigenerační solidarity, na které je založen (jakkoliv k jednotlivcům  nespravedlivý) stávající důchodový systém.
Tezko rict, jak je to s tou "mezigeneracni solidaritou". Ja mam solidaritu zafixovanou jako neco z principu dobrovolneho, tedy neco, co se s jakoukoli statni politikou temer z definice vylucuje. A stavajici uprava mnoha evropskych duchodovych systemu je takova, ze jeji naklady ponesou generace, ktere vlastne jeste ani nejsou na svete a ktere tudiz nemaji a nikdy nebudou mit tu moznost se k dane veci vubec vyjadrit. Vzdycky se divim, jak ochotni jsou mnozi mavnout nad tak zasadni veci rukou - ostatne i vase uzavorkovana poznamka o nespravedlivosti vuci jednotlivcum je z tohoto soudku. Ja mam za to, ze tohle neni zas takova moralni trivialita. Nebo snad je normalni brat si z ciziho stovky a stovky miliard, aniz bychom vubec priznali protistrane pravo a moznost se k veci vyjadrit? To je takova trochu janosikovska solidarita…
Tomas C.
Od: Anonym: Milena Mikulaštíková <> ( ---.5.broadband13.iol.cz )
Kdy: 27. 04. 2010 17:49
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Odvody na sociální zabezpečení nejsou povinné pro všechny kategorie ekonomicky činných lidí. Jenom budete muset překousnout, že zdravotní pojištění, ať z něj čerpáte nebo nečerpáte, platíte v produktivním věku povinně, pokud nepatříte do kategorie lidí, za které pojištění hradí stát. Solidarita a dobrovolnost nejsou v tomto kontextu synonyma, ve zdravotnictví to platí myslím víc než v důchodovém zabezpečení, a - promiňte - nerozumím poznámce o braní z cizího.
Od: Uživatel Evangnetu Tomas Cvrcek <>
Kdy: 27. 04. 2010 19:41
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Solidarita a dobrovolnost nejsou synonyma, ale to jen proto, ze dobrovolnost je trosku sirsi pojem. Myslim ale, ze solidarita vyzaduje z definice naprostou dobrovolnost, jinak se dostaneme k takovym absurditam, ze okrast bohatce je projevem jeho solidarity.
Cemu nerozumite na poznamce o brani si z ciziho? Slo mi jen o to vyjadrit myslenku, ze dluhove financovani dlouhodobych zavazku rovna se financovat dnesni spotrebu z produkce, ktera je daleko v budoucnosti a na niz se dnesni spotrebitel nijak podilet nebude. Prikladem je treba to, ze dnesni recky bankrot je dusledkem dluhu vytvarenych mistnim socialnim statem kontinualne uz od sedmdesatych let, ktere bude splacet svou praci dnesni generace, ktera tenkrat jeste nevolila, byla-li vubec na svete. Rekl bych, ze na tomto principu funguji vsechny prubezne duchodove systemy: dnesni duchodci jsou placeni dnesni produktivni generaci, ktera bude v duchodu zase vydrzovana budouci generaci, az ta bude v produktivnim veku a tak dal. Tento system je jiste mezigeneracni, ale nejakou solidaritu v nem hledam tezko prave proto, ze prakticky nikdo (krome te prvni generace) do toho systemu nevstupuje dobrovolne - kazda generace (opet, krome te prvni) ma vystavenej ucet skoro jeste drive, nez se narodi, a pak uz je v zasade rukojmim situace. Navic v situaci dlouhodobeho pojklesu porodnosti a naopak rostouci nadeje na doziti disponuje kazda duchodcovska generace dostatecnymi politickymi pakami (poctem hlasu), aby si to prubezne proplaceni tou produktivni generaci vynutila. To je, myslim, jeden z duvodu, proc je ta duchodova reforma tak tezko prosaditelna.
Asi to neni moc prijemny cteni, ale myslim, ze ta politicka i ekonomicka aritmetika je neuprosna.
Tomas C.
Od: Anonym: Milena Mikulaštíková <> ( ---.5.broadband13.iol.cz )
Kdy: 27. 04. 2010 21:47
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

 Asi to neni moc prijemny cteni, ale myslim, ze ta politicka i ekonomicka  aritmetika je neuprosna.
Dostali jsme se ale někam jinam. Ekonomickou aritmetiku mohu uplatnit nejvýš doma a snad v práci, politickou ovlivnit jediným hlasem voliče, který dám tam, kde budu čekat slušnost. Což je, podle toho, jak to v naší zemi vypadá, trochu problém. Vrátila bych se k individuální odpovědnosti, na nic dalšího se myslím nedá spoléhat. Nebo znáte jiné řešení? Přeji dobrou noc.
Od: Uživatel Evangnetu Petr Tomášek <>
Kdy: 27. 04. 2010 18:38
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Kazatel ČCE Jiří Bureš napsal(a):
 Petře, to se opravdu domníváš, že příčinou současné krize duchodového  systému jsou "důchodci, kteří si užívají"?
Tedy, Jiří, musím říct, že jsi mi teď notně zvedl žluč! Opravdu nechápu, jak se může evangelický farář, který by měl být školený k tomu, aby dokázal interpretoval texty, snížit k takovéto demagogii a podsouvání druhým něčeho, co nebylo řečeno.
Kde, u všech všudy, jsem řekl, že:
  • „že příčinou současné krize duchodového systému jsou "důchodci, kteří si užívají"“
  • kde jsem vůbec samostatně tématizoval „krizi důchodového systému“
  • kde jsem řekl, že se ztotožňuji s obsahem klipu

Dolož, nebo se slušně omluv za překrucování řečeného!!!
P.
Od: Kazatel ČCE Jiří Bureš <>
Kdy: 27. 04. 2010 21:49
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Petr Tomášek napsal:
 Kde, u všech všudy, jsem řekl, že:   * „že příčinou současné krize duchodového systému jsou  "důchodci, kteří si užívají"“
Petře, nemám žádný zájem na strhávání debaty do osobní roviny. Reagoval jsem na tento Tvůj kratičký text (evangnet to zase kamsi přehodil) :
Petr Tomášek napsal:
Klip prostě z pozice mladší generace otevřeně mluví o jednom závažném generačním sporu >(zda-li mají staří lidé nárok na to, aby si užívali důchod i když je možné, že tím zadluží >stát natolik, že jejich děti a vnuci budou v důchodovém věku umírat hlady).
V té větě, zdálo se mi, kladeš na bedra současných důchodců odpovědnost za potenciálně zoufalou situaci jejich vnuků. Představa, že proti sobě stojí "nárok současných důchodců" na užívání si důchodů a budoucnost důchodového systému pro mladou generaci, je podle mne zavádějící, proto jsem napsal, co jsem napsal. Problém duchodového systému souvisí s demografickým vývojem, kdy neproduktivní populace převažuje nad produktivní. Že je třeba radikálně změnit financování důchodů, na tom se shodují všechny parlamentní strany. Důchodci za krizi systému nemohou nijak, levice také ne (musím ale připomenout nezanedbatelné selhání socdem při posledním vážném vyjednávání napříč politickým spektrem asi před 8 lety (?), kdy mohla reforma začít - vymluvili se na komunisty).
Staří stát nezadlužují, zadlužuje jej přežitý systém financování, politikům schází koncepce nového a funkčního. Mají být současné důchody valorizovány? - tu je otázka, zda mají část současných problémů odnést staří či mladí. Na to není snadná odpověď (já myslím, že spíše mladí, kteří si mohou ještě ušetřit, zatímco staří jsou již více zasažení danostmi, nemocí, slabostí, nezaměstnatelností). Ale: podstata problému důchodové krize leží jinde (na čemž se zřejmě shodujeme).
Od: Uživatel Evangnetu Tomas Cvrcek <>
Kdy: 28. 04. 2010 03:59
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Že je třeba radikálně  změnit financování důchodů, na tom se shodují všechny parlamentní strany.  Důchodci za krizi systému nemohou nijak, levice také ne (musím ale  připomenout nezanedbatelné selhání socdem při posledním vážném vyjednávání  napříč politickým spektrem asi před 8 lety (?), kdy mohla reforma začít -  vymluvili se na komunisty).    Staří stát nezadlužují, zadlužuje jej přežitý systém financování, politikům  schází koncepce nového a funkčního.
Ze se do toho porad montuju: ja myslim, ze by bylo lepsi se v otazce toho zavineni nebat jit na koren veci. "Prezity system financovani" nespadl z nebe, ale je vysledkem politickeho procesu. Stejne tak neni pravda, ze se politikum nedostava koncepce noveho a funkcniho systemu. Koncepci je mnoho, az na to, ze ke kazde koncepci existuje dostatecne silna natlakova skupina (at uz mladi, stari nebo prostredni), ktera ji zablokuje. Politici zkratka nezijou jen tak ve vzduchu, ale jsou ve funkcich proto, ze je do nich nekdo zvolil.
Tudiz ja myslim, ze by bylo na miste to pojmenovat tak, jak to je: na vine jsou volici (alespon co se tyka tech poslednich dvaceti let), to zkratka plyne z faktu, ze nase zrizeni je demokraticke (tim nevolam po nejaky tyranii, chran Buh, jen pripominam starou Churchillovu myslenku, ze demokracie je dost defektni zpusob vlady - az na vsechny ostatni, jeste defektnejsi). A kdyz uz bychom tedy chteli rozsuzovat mezi dnesnimi seniory a dnesnimi mladochy (treba prvovolici), tak se tezko vyhneme zaveru, ze ti dnesni mladi nikdy nevolili (tudiz jim tezko lze cokoli vycitat), zatimco ti dnesni stari celou tu dobu jo. Bylo to (mimojine) i na jejich politickou objednavku, ze ten politickej proces dopadal, jak dopadal.
Vzdycky, kdyz ctu nebo vidim zpravy z Recka, tak me uderi do oci, jak lehce jsou ti "obycejni" Rekove odhodlani svalit vinu "na spekulanty", "na Nemce", "na IMF" nebo "na politiky". Pritom v dobe, kdy volicstvo jakoukoli odchylku jakehokoli politika od verejneho mineni tresta ztratou volitelnosti, je nabiledni, ze hlavnim hybatelem je nakonec demokraticky lid. At uz jde o levici ci pravici, plati, ze pred kazdym populitickym navrhem jedne strany vzdy varuje druha strana s tim, ze to neumerne zatizi statni kasu a budouci generace. Takze nelze tvrdit, ze volic nebyl varovan. Jenze tentyz volic v nadpolovicnim procentu pripadu jde za tim populistickym navrhem. Valorizace duchodu (ci jakejchkoli davek) je vzdycky popularni, stejne jako snizovani dani. Oboji ma proto vetsi sanci projit, nez jejich opak.
(já myslím, že spíše mladí, kteří si mohou ještě ušetřit, zatímco staří jsou již více zasažení >danostmi, nemocí, slabostí, nezaměstnatelností)
Jinymi slovy navrhujete, aby dnesni mladi zafinancovali dvoje duchody: jednak ty svoje, jednak duchody te jeste pocetnejsi generace dnesnich duchodcu. Proti tomu se jim ovsem nabizi alternativa na nic nesetrit, vsechno utratit a pak si pockat na pristi mladou generaci a predlozit ji ucet, tak jako to udelalo uz nekolik generaci pred nima. Je to osvedcenej, generacemi vyzkousenej figl, kterej se naucili u svych rodicu a prarodicu, a i kdyz je jasny, ze takovej system drive ci pozdeji zbankrotuje jako kazdy letadlo, muzou si rict (jako vsechny generace pred nima): kdo vi, treba ta potopa prijde az po nas…
Ja bych si hrozne pral, aby ten reckej bankrot vedl k nejakemu pouceni z krizoveho vyvoje, k prechodu na spolehani na vlastni uspory, dlouhodobe zainvestovany a radne diverzifikovany, ale uz kdyz to pisu, tak si pripadam jako nezrizenej snilek. Co se da delat…
Tomas C.
Od: Anonym: David daggie Geisler <> ( 195.113.170.--- )
Kdy: 28. 04. 2010 17:19
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Počkejme si na výsledek naší volby v květnu. A modleme se za Boží moudrost. Věřme, že zvítězí zdravý rozum a ne populismus. Reforma "muší bejt". To je poznámka směrem k aktuálnímu stavu českého sociálního státu.
Poznámka k české církvi - modleme se a vraťme se ke kořenům…
Od: Kazatel ČCE Lukáš Pešout <>
Kdy: 18. 06. 2010 12:04
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

Milý Jiří Bureši, je mi líto, že jediné, čeho sis všiml v mém příspěvku, je mé oslovení. Také je mi líto, že tak fyzicky trpíš při pohledu na styl a formu vyjadřování "mladší" generace.
Dále mě i něco mrzí. Že, jsa šokován formou, nevnímáš problém, který je v této klipové výpovědi skryt - totalitní minulost několika generací, hony na kulaky, mizící sousedé a tváří tvář tomu vzpomínání na krásný socialismus bez špetky sebekritičnosti, bez pocitu provinění. A tady bych řekl, že se jedná o problém originálně český! Nebudu opakovat a dále rozvádět, co už jsem tu napsal; ostatně stejně asi nečteš delší příspěvky a raději rovnou vyjadřuješ své pobouření (což bylo ostatně symptomem každé diskuze na téma tohoto klipu).
Já farářuju na vesnici. Bydlím na faře, kde kdysi odposlouchávali a terorizovali farářovu rodinu, až ji vyštvali do exilu. Sousedé tu se zbraněmi vyháněli své sousedy (film všichni dobří rodáci je situován do nedaleké vsi - také jej považuješ za zkreslení a je ti u něj fyzicky špatně?). Vlastně nikdo tu necítí za minulost odpovědnost a nostalgicky se stále vzpomíná.. A podle toho volí. Jestli na tohle chtěl klip taky poukázat, díky Bohu (pardon, spíše díky ZELENKOVI) za něj.
LU(M)P (upozornění-na základě zkreslení tohoto jména netřeba příspěvek vyřadit)
Od: Kazatel ČCE Lukáš Pešout <>
Kdy: 18. 06. 2010 13:37
Předmět: Re: Přehlížená slušnost

P.S. Ale přece jenom se sluší omluvit se za zkomolení jména. Hloupé z mé strany. Omlouvám se panu Dospívovi. Lup
Od: Uživatel Evangnetu Petr Tomášek <>
Kdy: 25. 04. 2010 22:31
Předmět: Přehlížená sobeckost

Uživatel Evangnetu Jan Dospiva napsal(a):
 Promiňte, že přicházím s něčím trochu mimo mísu, ale nedá mi to:    http://www.youtube.com/watch?v=MLfFhdcXJhA    Nic hnusnějšího jsem už dlouho neviděl.
Co je na tom hnusného?
Od: Uživatel Evangnetu Jan Dospiva <>
Kdy: 25. 04. 2010 23:25
Předmět: Re: Přehlížená sobeckost

Pokud to ani křesťan nevidí, pak je to se stavem naší spolčenosti hodně špatné…
Pokud pro Vás na tom není hnusného nic, tak si užijte to nejlepší anální animální porno, co v závěru toho klipu slibují…
Od: Uživatel Evangnetu Petr Tomášek <>
Kdy: 26. 04. 2010 08:37
Předmět: Re: Přehlížená sobeckost

Uživatel Evangnetu Jan Dospiva napsal(a):
Pokud to ani křesťan nevidí, pak je to se stavem naší spolčenosti hodně špatné…
Takže na jednoduchou otázku neumíte odpovědět jinak, než že druhého osočíte. To opravdu nejste schopen věcně sformulovat, co vám na klipu vadí?
 Pokud pro Vás na tom není hnusného nic, tak si užijte to nejlepší anální  animální porno, co v závěru toho klipu slibují…
Děkuji, ale co se zvrhlostí týče, mi dokonale ke štestí stačí to, co se píše v bibli… :)
Od: Anonym: Jan Kirschner <> ( ---.116.broadband12.iol.cz )
Kdy: 26. 04. 2010 09:14
Předmět: Re: Přehlížená sobeckost

Já bych řekl, že co je na tom videu špatné, dokonalé vystihl Jiří Pehe:
Od: Uživatel Evangnetu Petr Tomášek <>
Kdy: 26. 04. 2010 11:26
Předmět: Re: Přehlížená sobeckost

Sorry, ale já tam vidím jen pár apriorních soudů podmáznutých emotivním výrazivem.
Od: Uživatel Evangnetu Jiří Šamšula <>
Kdy: 26. 04. 2010 12:15
Předmět: Re: Přehlížená sobeckost

Petře,
myslíš si, že onen údajně nevážnou nadsázkou prodchnutý klip, resp. veřejná debata jím vyvolaná způsobí u některých/mnohých, kterých se to týká (senioři, důchodci), změnu smýšlení a skutečně tomu Paroubkovi resp. komunistům hlas nedají? Já se osobně obávám, že nikoliv. Jen to přiostří předvolební boj na obou stranách a možná to jen některé nerozhodnuté zatvrdí dát levici hlas.
Od: Uživatel Evangnetu Petr Tomášek <>
Kdy: 26. 04. 2010 12:53
Předmět: Re: Přehlížená sobeckost

Uživatel Evangnetu Jiří Šamšula napsal(a):
 Petře,    myslíš si, že onen údajně nevážnou nadsázkou prodchnutý klip, resp. veřejná  debata jím vyvolaná způsobí u některých/mnohých, kterých se to týká  (senioři, důchodci), změnu smýšlení a skutečně tomu Paroubkovi resp.  komunistům hlas nedají?  Já se osobně obávám, že nikoliv.
Taky si myslím, že to valný efekt mít nebude. Ovšem o tom tato debata není…
Od: Uživatel Evangnetu Jiří Šamšula <>
Kdy: 26. 04. 2010 13:26
Předmět: Re: Přehlížená sobeckost

Myslím, že o tom ta debata je/měla by být. Píšeš, že klip chtěl svou nadsázkou (svou formou) upozornuit na genearční problém. Myslím však, že klip má jiné ambice než upozorňovat na genarační problémy (když tak, tak v druhém plánu), a sice ty, aby "vnuci" buď sami šli k volbám (což úspěšné být může) a nebo aby skutečně zapůsobili na své prarodiče, aby nevolili levici, resp. aby sami "prarodiče" po jeho shlédnutí změnili smýšlení. To však je právě díky jeho formě (v níž já osobně moc uvolněné nadsázky nevidím) téměř vyloučené.
Jedna politická strana teď na to video navázala, skroměji, ale o to (dle mého soudu) vtipněji: http://www.youtube.com/watch?v=2eVsfhYNELk
(Doufám, že to nebude smazáno jako nepřípustná politická agitace; není to učelem tohoto příspěvku, osobně tu stranu asi volit nebudu; jde "jen" o formu :)
zdar.
Od: Kazatel ČCE Štěpán Brodský <>
Kdy: 28. 04. 2010 11:01
Předmět: Re: Přehlížená sobeckost

Nabízím vám rozšíření vaší diskuse: http://www.youtube.com/watch?v=Wz6rQndBRtc
Od: Anonym: Martina Čapková <> ( ---.vfn.cz )
Kdy: 26. 04. 2010 13:27
Předmět: Re: Přehlížená sobeckost

Pánové, nedělejte z toho větší problém, než to je. Podívejte se třeba na tohle. http://www.novinky.cz/domaci/198591-premluv-babu-oslovilo-zelene-prisli-s-vlastni-verzi-s-liskou-a-siklovou.html