Krize/Vize ČCE

Otevřená diskuze - jakýsi evangelický think tank, který se pokusí dlouhodobě a systematicky zaobírat situací ČCE.

Odpověď na příspěvek: Zápis ze setkání 23. 3. 2010

Od: Kazatel ČCE Roman Mazur <>
Kdy: 09. 04. 2010 14:15
Předmět: Zápis ze setkání 23. 3. 2010

Přítomni: Pavel Duchan, Jaromír Dus, Šárka Grauová-Šulcová, Ilja Herold, Petr Krejčí, Roman Mazur, Stanislav Mikulík, Lenka Mikulíková, Tomáš Molnár, Petr Sláma, Jaromír Strádal, Jiří Šamšula, Jakub Šilar, Jan Šulc, Mikuláš Vymětal
Zápis z jednání provedl: Pavel Duchan

1) Úvodní pobožnost
Vedl Roman Mazur: Píseň „Vítězi k poctě zpívejme" (S 373), biblický text Mt 5, 13-16, modlitba, píseň „Kdo na kolenou klečí“ (S 148).

2) Schválení programu
Roman Mazur prezentoval nástin programu porady s možností změn na základě připomínek (nevyužito).

3) Vznik platformy
a) Roman Mazur popsal pět impulzů ke vzniku platformy podobně jako ve „svolávacím“ dopise.
b) Upozornil, že se nejedná o teologické ani farářské fórum a že sami „svolavatelé“ neví přesně, kam nás společná cesta může zavést. Doposud se do skupiny přihlásilo přibližně 25 zájemců.
c) Přítomní se vzájemně představili: jméno – sbor – laik/duchovní.

4) Církev jako Boží a lidské dílo
Petr Sláma otevřel téma Církev jako Boží a lidské dílo. Především upozornil na dvě „logiky“ otevírající se nám při promýšlení tématu situace a stavu církve:
a) Logika Božího paradoxu, že vrcholné Boží činy přicházejí často bez lidského přičinění a do lidsky ztracených situací. Na tomto poli může vzniknout obava, že navrhovat cokoliv v církvi je „fušování do řemesla Duchu svatému“.
b) Logika „úspěchu“, že kromě této nejhlubší logiky Božího paradoxu platí zároveň pravidla světa jako Božího stvoření (včetně oblastí jako je sociologie, psychologie, ekonomika). Na této rovině je možné a dokonce nutné promýšlet, zda cestičky k bohatství Božího království jsou v naší církvi prošlápnuty správně.
c) Nad tímto tématem se následně vedla diskuse:
Tomáš Molnár: Církev je „kyriake“ – Páně, formována povoláním „ecclesia“, tedy Ježíšem Kristem, kterému patří. Církev je také lidskou institucí se svým společenským postavením. ČCE je etablovanou církví (a zároveň také etablovanou není). Církev je momentálně slabou institucí (což je mimo jiné důsledkem rozpadu kultury) a zároveň je slabá i duchovně. Je nutné hledat identitu církve a ne se zabývat podružnými otázkami. Církev je v dnešní době – právem? – zneuznalá (přirovnávána ke klubu zahrádkářů)
Roman Mazur: Osobní zkušenost mě přesvědčila, že Duch svatý vane nejraději tam, kde vidí plné nasazení svých věrných pro dílo víry, naděje a lásky.
Jiří Šamšula: Církev má výsadu tolerance vyznání, což je ohromná příležitost.
Mikuláš Vymětal: Společnost se přeci jen trochu o církev zajímá, otázkou zůstává, jak se umí ČCE prezentovat.
Petr Krejčí: Jaký je důvod běžného občana k vzhlížení k církvi? Za socialismu byla církev nadějí. Za 19 let se stalo na straně ČCE málo pozitivního (vstup do ekumenické rady církví, která se zdá být impotentní). Občan nemá proč se o církev zajímat
Jaromír Strádal: Každý musí přijímat vedení od Ducha svatého, takže navrhuje některé věty v pracovním dokumentu „Církev jako dílo Boží a lidské“ upravit a to následovně: III-1 Služba a práce církve jsou jen dílem Božím, jsme na tomto poli jako presbyteři a duchovní Božími spolupracovníky. Stav církve do značné míry odráží naše nasazení, zbožnost, křesťanskou moudrost, touhu nacházet pro svá společenství Boží cestu a vůli. Záleží dokonce i na formách a technologii naší práce, strategiích…. Samozřejmě na nejhlubší rovině platí, že „Duch vane, kam chce“. Jsem ovšem toho názoru, že kde Duch vane, tam je plné nasazení věrných pro dílo církve (tedy Boží, Božího království) ve světě.
Tomáš Molnár: Nezbytné je zamyslet se, na co jsme v ČCE pyšní. Platforma může být pouze jakýmsi impulzem.

5) Platforma krize/vize ČCE – silné a slabé stránky, hrozby, příležitosti
Šlo o brainstorming skupiny 15 lidí. Některé aspekty jsou různými diskutujícími nahlíženy rozdílně, mohou se tedy objevit zároveň v různých či dokonce "opačných" kolonkách.
a) Silné stránky:
Jde nám o věc / Máme rádi „svou“ ČCE / Nezávislost / Různorodost názorů a impulzů / Jsme věřící, můžeme se modlit za věc
b) Slabé stránky:
Uzavřenost (mnohdy bývají diskuse zajímavější než výstupy, uzavřeností např. ve veřejně nepřístupném fóru se diskuse omezují) / Uzavřenost (chybí reprezentativní členové církve) / Nejsme reprezentativní vzorek církve / Reprezentujeme jen městské sbory
c) Příležitosti:
Položení si otázky: Co si slibuji od platformy? / Využití Internetu při komunikaci napříč celou církví / Reflexe cesty církve ČCE / Otevírání témat – i bolestivých – v církvi jako celku / Koordinované publikování v církevním tisku / Vyprovokování k činu (negativně i pozitivně) / Velká skupina (a velký potenciál) / Moderovaná struktura setkání / Reflexe tradice a víry / Možnost stanovit si časový horizont pro vyjádření k tématu / Vzájemné obohacení se ve skupině / Vydání zprávy v podobě autorizovaného zápisu
d) Hrozby:
Rozpad na řešení dílčích problémů / Obtíže komunikace ve velké skupině / Strach laiků hovořit v přítomnosti farářů / Upadnutí do moralismu a pýchy / Mesianismus platformy / Příliš velká očekávání / Vyšumění do ztracena / Upozaďování skutečných problémů církve / ironicky: „Řešením problémů je vytvoření komise“ / Nezřetelnost výstupů / Špatné určení prostředků pro komunikaci s vnějším okolím
e) z následné diskuse vzešly a byly schváleny tyto návrhy pro činnost platformy:
Diskuze na fóru Evangnetu bude veřejná. / Je možno pořizovat audiozáznam pro potřeby zápisu. / Porada bude každé 4. úterý v měsíci v prostorách sboru Prahy 8 – Libně (U Pošty 6) od 19ti hodin. / Poradě bude předcházet zveřejnění pracovního materiálu pro další téma na Evangnetu. / Vytvoříme zápis z každého setkání, který bude nyní hlavním výstupem platformy.
f) toto je ke zvážení:
Pokusit se přenášet setkání přes SKYPE pro mimopražské?

6) Jak vnímáme ČCE – silné a slabé stránky, hrozby, příležitosti
Šlo o brainstorming skupiny 15 lidí. Některé aspekty jsou různými diskutujícími nahlíženy rozdílně, mohou se tedy objevit zároveň v různých či dokonce "opačných" kolonkách.
a) Silné stránky:
ČCE odmítla peníze z hazardu / Umí vytvářet otevřená a lidsky příjemná společenství / Teologická a myšlenková otevřenost / 4 konfese a jejich mírné napětí / Akceptace v osobní komunikaci / Demokratická struktura / Deklarativní autorita Bible / Kvalitní postoje synodní rady (církve) k veřejným otázkám / Zbožnost je vyjadřována – je-li vyjadřována – přiměřeně / Nese to nejlepší z dědictví české i světové reformace / Ekumenická otevřenost / Existence uvědomělých „jader“ ve sborech
b) Slabé stránky:
Slábne počtem / Věroučná rozbředlost / Misijní impotence (např. neeexistence koncepce) / Horizontálnost společenství: Hrneček namísto kalicha ve znaku? / Liturgický diletantismus / Podceňování svátostí / Podlehnutí katolickému konceptu ekumenismu / Nevyjasněný vztah vůči státu / Absence kultury duchovního života / Malá zbožnost / Chybí „značka“ církve / Podcenění Slova / Lenost farářů a laiků / Nemožnost řádně ocenit práci zaměstnanců a dobrovolníků / Konfirmační cvičení pozbylo svou funkci / Církev za 20 let nevyřešila své majetkové poměry / Zabýváme se teologicky marginálními záležitostmi a irelevantními záležitostmi / Nedostatečně reflektovaná restrukturalizace církve / Ztráta historické paměti
c) Příležitosti:
Tvořit otevřená a lidsky příjemná společenství / Existuje-li víra národa, je blízká českobratrství / Deklarativní autorita Bible / Obrovský laický potenciál / Demokratičnost vedoucí ke změnám ve sborech / Autenticita svědků církve / Přijetí konceptu majetkového vyrovnání se státem podle vzoru ŘKC
d) Hrozby:
Slábne počtem / Věroučná rozbředlost / Informační oceán - neschopnost orientace v nabídce možností / Nenalezení adekvátního jazyka pro předání poselství / Lenost farářů a laiků / Originalita za každou cenu / Přijetí konceptu majetkového vyrovnání se státem podle vzoru ŘKC
e) z následné diskuse vzešly a byly schváleny tyto návrhy pro činnost platformy:
Budeme se držet témat navržených Romanem Mazurem a Petrem Slámou ve „svolávacím“ dopise. Příště tedy: Bohoslužby

7. Závěrečná pobožnost
Volná chvíle pro modlitby, píseň „Zůstaň s námi, Pane“ (S 401)

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód