Diskuze k článku: Krize Českobratrské církve evangelické a jak z ní ven?

Je ČCE v hluboké krizi? Pokus o analýzu vystřelený z koltů hluboce zavěšených - hříchy farářů i laků, opovržení společnosti, hříchy vlastní i cizí. Je to pravda, nebo není? A jestliže ano, jak z toho ven?

Odpověď na příspěvek: Re: Krize ČCE? V neděli 24.1. na Vinohradech

Od: Kazatel ČCE Jakub Dvořák <>
Kdy: 15. 02. 2010 14:37
Předmět: Re: Krize ČCE? V neděli 24.1. na Vinohradech

A nebo bychom museli také kousnout do jiného kyselého jablka, jím je obětavost.
Vaše úvaha se mi nelíbí a když přemýšlím proč, je ryze pragmatická. Mluví jen o podmínkách přežití, ne o smyslu existence. A ještě aby nás to moc nestálo! Z opačného pohledu bychom naopak potřeboval kvalitní profesionální teologické zázemí. Samozřejmě, kdo to má platit?
Kdysi jsem si dělal takovou statistiku a vyšlo mi, že kdyby všichni členové sborů platili poctivě 1% ze svého příjmu (podle oficiálního průměrného příjmu), i malé sbory by hospodařily s dosti slušnými obnosy. Neexistuje ovšem regulérní mechanismus, jak se zbavit mrvých (morálně) duší, nemáme. Když jsem jednou v jednom sboru odepsal veškeré duplicitní (i triplicitní) karty, všechny smyšlené členy sboru, lidi, které tam jeden podnikavec napsal i bez jejich vědomí, byl z toho rachot až na SR v Praze. A přitom šlo o neexistující lidi. S ulehčením mí tam jedna členka sboru také napsala papír, že ze sboru vystupuje, neboť se pokusila vystoupit už dříve, ale tehdejší farář a senior jí přišli uprosit, aby zůstala, že nemusí chodit do kostela ani nic platit, ale ať je dále členkou sboru. Bylo by dobré říct natvrdo, že buď někdo je tím evangelíkem, ale pak se vším všudy, nebo budou počty členů o něj hubenější.
Husité tvrdili, že jim "Kristus za škody stojí". A nám? Dnes nemusíme trpět pro svoji víru ve školách a v zaměstnání jako za komunistů, ale je třeba se rozhodnout, stojí-li mi sbor i za to, abych si třeba odřekl dovolenou u moře či jiný požitek. Ježíš užil extrémního příkladu s ženou, která hodila do pokladny všechno, co měla na živobytí. Umírněnější Pavel naopak říká, že nejde o to, abychom měli nedostatek ve prospěch jiného, abychom se o náklady podělili, ale štědře, podle toho, jak se kdo rozhodne. Ovšem saláry ve stovkových řádech odpovídají příjmům bezdomovce. Takové jsou v ČCE nečastější, ale nevím nic o tom, že bychom byli církví bezdomovců. Je to však obraz toho, jaký význam duchovnímu životu přikládáme. A to je krize.
Opačně se ovšem lze ptát, zda ČCE je pro lidi zdrojem duchovního života?

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód