Odpověď na příspěvek: šmodrchance a couvání

Od: Kazatel ČCE Martin Grombiřík <>
Kdy: 08. 01. 2009 18:11
Předmět: šmodrchance a couvání

Milý bratře Jakube,
nemohu se ubránit určitému dojmu, že "zamotané slovní šmodrchance, vycouvávání z diskuzí" má ČCE už jaksi v genech, či lépe řečeno kdesi v systémovém nastavení.
Jak třeba rozumíte frázi z CZ: "V poslušnosti a svobodě víry se učí z …" (následuje výčet konfesí)? Z projevů některých kolegů nemohu nějak stanovit, kde končí ta svoboda víry a začíná poslušnost - obávám se, že si to ve svobodě víry vykládá každý podle svého. To mne znejišťuje, zvláště v situacích, kdy mám vykládat učení církve lidem. Třeba hned základní otázka: je Bůh, nebo ne? Mám se "v poslušnosti" držet starých kréd, které začínají "Věřím v Boha", nebo ve "svobodě víry" připustit, že může jít o překonané "lidské nálezky" a podle různých soudobých theologických a jiných guru lidem vykládat, že to co se v Bibli označuje slovem "Bůh", je jakási Hlubina, Nové Lidství, Šifra Existence aj., ke které je bezvýznamné mít jakýkoliv aktuální osobní vztah (realizovaný např. modlitbou)?
Mám tedy za to, že kritizovat jednotlivé kolegy není fair, oni se jen plácají v tom, jak je nastaven systém a fakticky jim nezbývá než aby mluvili sami za sebe, protože v tomto neurčitém blátíčku se není moc oč opřít. Tím pádem není divu, že leckde slýcháme různá nemastná neslaná kázání - většinou je to jen výsledek kompromisu mezi tím, co si myslí kazatel, a tím, co jsou ještě schopny strávit "ovce" pod kazatelnou. Ještě že máme alespoň ty tradice a zvyky, to je naše jediná jistota. Když si oblékneme předpisový černý talár a v olezlým umakartem obložené modlitebně zařečňujeme směsí kraličtiny a žižkovského argotu, nejlépe ještě s ohnivým výlevem proti římkatolíkům a evangelikálům, můžeme třeba na faře zapálit voňavou tyčinku Buddhovi, protože to podstatné pro udržení "identity" bude zachováno…
;-)

Přidat příspěvek:


















Ověřovací kód